تاثیرات روانشناسی ازواج

تاثيرات روان شناسي ازدواج
تاريخچه علم روان شناسي

دانش روانشناسي  عليرغم پيشينه بسيار طويل خود تاريخچه اي بسيار کوتاه دارد به اين مفهوم  که اگرچه يافته هاي علمي و آکادميک در حوزه علم  روانشناسي قدمتي بيش از 130 سال ندارد،اما  موضوعات مورد بحث و بررسي  اين علم از گذشته هاي بسيار دور مورد توجه بشر بوده است .
ريشه  علم  روانشناسي به سرزمين باستاني يونان بر مي‌گردد. تا سال 1879 ميلادي علم  روانشناسي در حوزهعلم فلسفه قرار مي گرفت.پس از آن درکشورهاي آلمان و آمريکا به عنوان يک شاخه علمي مستقل مورد بحث و بررسي قرار گرفت. دانش روانشناسي با علومي از قبيل علم  فلسفه، دانش جامعه‌شناسي، علم فيزيولوژي، علم عصب شناسي  و به طور کلي با کليه شاخه هاي علوم انساني در ارتباط تنگاتنگ قراردارد  .
با توجه به اين که خواستگاه و زاد گاه دانش روانشناسي سرزمين باستاني يونان بوده است عجيب نيست که اصطلاح روان‌شناسي يا سايکولوژي نيز  ريشه‌اي يوناني دارد . اصطلاح روانشناسي متشکل  از دو کلمه    "psyche" با مفهوم روح و ذهن و logos"    "با مفهوم مطالعه، بررسي مي باشد و در نهايت  معناي تحت‌اللفظي آن، مطالعه نفس يا  شناخت نفس مي‌باشد. واژه روانشناسي نخستين بار  توسط  شخصي با نام فيليپ ملانکتون و در سال‌ 1497 به دنياي علم  معرفي شد .

روانشناسی ازدواج از زیر شاخه های علم روانشناسی است .

آشنايي با علم روانشناسي

علم روان شناسي به طور کلي عبارت است از مطالعه کردن  و شناخت علمي و عملي دلايل و چگونگي هاي ابعاد مختلف رفتارهاي انواع  موجودات  زنده و به خصوص رفتارهاي  انسان ها . در تعريف ارائه شده براي علم روانشناسي بيشترين توجه  و تمرکز بر رفتارهاي موجودات زنده به خصوص انسان  و جنبه هاي مختلف آن مي باشد . به عبارت ديگر و به بيان ساده تر  مي توان به جاي استفاده از  واژه روان شناسي واژه  رفتار شناسي را به کاربرد ،  به اين دليل  كه موضوع اصلي . اساسي در حوزه دانش روان شناسي به عنوان يك علم رفتاري ، مطالعه فعاليت ها ، کنش ها و واكنش هاي حيوانات  وانسان ها  در شرايط و موقيعت هاي متفاوت مي باشد.
شايد اولين سوالي که در اين مقطع به ذهن مخاطب مي رسد اين با شد که رفتار به چه معناست ؟منظور از کلمه " رفتار" در حوزه علم روانشناسي آن دسته از حالت ها، عادت ها، فعاليت ها، كنش ها و واكنش هاي به نسبت پايداري است كه انسان  ها از خود بروز مي دهند و در غالب موارد قابل مشاهده، اندازه گيري ، ارزيابي و پيش بيني هستند.
رفتار شامل کليه حالت ها ، عادت ها ، فعاليت ها ، کنش ها و واکنش هاي نسبتا پايداري است که بر اساس شرايط از انسان ها سر مي زند . رفتار همواره قابل مشاهده ، قابل اندازه گيري ، و قابل پيش بيني است .
از نظر علم روانشناسي رفتارهاي انسان را مي توان به چند دسته تقسيم کرد . رفتارهاي انساني با توجهبه علم روانشناسي به دسته هاي زيرتقسيم بندي مي شوند . 
رفتارهاي شخصي : 
شامل رفتارهايي است كه كاملاً جنبه شخصي دارند. مثلا فردي عادت دارد روزانه سه بار مسواک بزند .
رفتارهاي  شغلي : 
شامل رفتارهاي  خاص يا عادتي كه انسان در كار و حرفه از خود نشان مي دهد . مثلا فردي عادت دارد ار ابتداي روز ليستي از کارهاي مورد تظر تهيه نمايد .
رفتارهاي تحصيلي :
شامل رفتارهايي که در ارتباط با امور تحصيلي از افراد سر مي زند ، في المثل دانش آموزي هميشه قبل از تدريس معلم درس مورد نظر را مطالعه مي كند يا اين كه براي يادگيري بهتر خلاصه نويسي كرده يا با صداي بلند درس مي خواند.
رفتارهاي اجتماعي:
شامل رفتارهاي  فرد در تعاملات بين فردي  و معاشرت هاي اجتماعي است . مثلا فردي در برخورد با سايرين پيش سلام است.
علم روان شناسي در  ارزيابي رفتارهاي افراد  به مقولاتي مانند  چه كسي، در چه شرايطي  و در چه زماني و با چه سني بسيار توجه مي کند . 

دوره روانشناسی ازدواج از دوره های پر کاربرد روانشناسی است .

شاخه هاي علم روان شناسي

علم روان شناسي با توجه به حوزه تحقيقات وبررسي هاي خود به  شاخه متعدد متفاوتي تقسيم بندي مي شود که دراين بخش به آن ها اشاره خواهيم کرد :
1- روان شناسي رشد و كودك
2- روان شناسي شخصيت
3- روان شناسي اجتماعي
4- روان شناسي باليني
5- روان شناسي مريضي
6- روان شناسي كودكان استثنايي
7- روان شناسي تربيتي
8- روانشناسي ازدواج 
 همانطور که اشاره کرديم روان شناسي داراي شاخه هاي تخصصي مختلفي است که علاقه مندان پس از گذراندن دوره هاي آموزشي روان شناسي عمومي مي توانند با توجه به علايق خود در يکي از اين شاخه ها به ادامه تحصيل مشغول شوند و از مزاياي ان بهره مند شوند .يکي از مهم ترين و پرکاربردترين گرايش هاي رشته روانشناسي ، روانشناسي ازدواج است که در ادامه بيشتر در مورد اين گرايش توضيح خواهيم داد . 

 

روانشناسي ازدواج 

از آنجا که ازدواج، يکي از مهم‌ترين و حساس ترين مراحل در زندگي هر فرد به شمار مي رود انتخاب درست ، آگاهانه و منطقي در اين مرحله از زندگي  مي‌تواند سلامت جسماني و رواني فرد در آينده را تضمين نمايد و همچنين ازداواج اصولي ، صحيح و موفق مي تواند بنياد گذار يک خانواده سالم و موفق باشد و از آنجا که خانواده اصلي ترين و مهم ترين واحد تشکيل دهنده اجتماع است بنابراين خانواده سالم زمينه ساز موفقيت اجتماع خواهد بود . اما از آنجا اکثريت قريب به اتفاق افراد بواسطه بي تجربه گي در اين حوزه دچار سردر گمي خواهند شد و تنها به واسطه برخورداري از مشاوره و راهنمايي هاي اصولي و منطقي به دور از هر گونه جانبداري رانشناسان ازدواج مي توانند اين مرحله به شدت حساس و مهم را با موفقيت پست سر گذارند . 
روانشناسي ازدواج  و مشاوره هاي روانشناسي ازداواج در کل به دو بخش تقسيم بندي مي شوند . بخش اول در برگيرنده آن  دسته مباحثي است که به شرايط پيش از ازدواج مي پردازد  . اين بخش در اصل با  مبحث تصميم گيري براي ازدواج در گير است . بخش دوم در برگيرنده مباحثي است که به مشکلات و معضلات  حين ازدواج و پس از ازدواج مي پردازد.

 اهميت روان شناسي ازدواج

از آن جا که ازدواج مسيري است که عليرغم وجود راهکارهاي قانوني براي برگشت از آن براي طرفين بسيار دشوار و سنگين مي باشد و تاثيرات ناخوشايند و نامطلوب بسياري در زندگي آينده آن ها و فرزندان خانواده خواهد داشت ، استفاده از مشاوره ها و راهنمايي هاي متخصصان روانشناسي ازدواج دراين حوزه علاوه بر کاهش قابل توجه ميزان خطا و اشتباه دراين برهه حياتي از زندگي افراد مي تواند در حين زندگي مشترک نيز مشکل گشايي بسيار موثر و مفيد به شمار رفته و از تباهي آينده زندگي افراد جلوگيري نمايد . 

یکی از کراحل مهم زندگی افراد  ازدواج است .

مزاياي دوره هاي آموزشي روان شناسي عمومي و فرصت هاي شغلي روان شناسي عمومي

با توجه به اين که استفاد ه از خدمات روانشناسي ازدواج مي تواند تا حد قابل توجهي ريسک انتخاب اشتباه در اين برهه حياتي از زندگي افراد را  کاهش دهد و به نوعي متضمن آينده اي موفق و روشن براي افراد باشد ، مراجعه به مشاوران و متخصصان روان شناسي خانواده به کليه افرادي که در فکر تشکيل خانواده مي باشند توصيه مي شود .
با توجه به اين که اهميت استفاد هاز راهنمايي ها و مشاوره هاي متخصصان روانشناسي  ازدواج در سال هاي اخير به دليل افزايش آمار ازدواج هاي ناموفق و آمار طلاق بيش از پيش بر همه گان مبرهن شده است و امروزه بسياري از افراد به منظور تضمين آينده زندگي مشترک خود به روانشناسان ازدواج مراجعه مي کنند ، اين حرفه در مقايسه باگذشته از بازار کار پر رونق و رو به رشدي برخوردار شده است . 


دوره هاي آموزشي روانشناسي ازدواج 

با توجه به اهيمت و بازار کار پر رونق و رو به رشد روانشناسي ازدواج در سال هاي اخير رشته روانشناسي ازدواج با استقبال چشمگير مخاطبان مواجه شده است . سيل عظيم متقاضيان و محدوديت . شرايط خاص دانشگاه هاي ارائه دهنده رشته روانشناسي ازدواج در سال هاي اخير برخي مراکز معتب رآموزشي را به فکر ارائه دوره هاي آموزش روانشناسي ازدواج انداخت . 
يکي از معتبر ترين مراکز آموزشي که با اخذ کليه مدارک و مجوزهاي مورد نياز از سوي سازما ن ها  و مراکز ذيصلاح و در راستاي پاسخ گويي به نياز متقاضيان و علاقه مندان اقدام به برگزراي دوره هاي آموزشي روانشناسي ازدواج و ارائه گواهينامه روانشناسي ازدواج معتبر کرده است مرکز آموزش مجازي پارس است . مرکز آموزش مجازي پارس با همکاري اساتيد مجرب و به نام حوزه روانشناسي ازدواج و با رائه دوره هاي آموزشي روانشناسي ازدواج به صورت غير حضوري و در قالب بسته هاي آموزشي و آموزش هاي آنلاين شرايط شرکت در دوره هاي آموزشي رانشناسي ازدواج را براي کليه علاقه مندان به اين حوزه فراهم کرده است . 
فراگيران با شرکت در دوره هاي آموزشي روانشناسي ازدواج مرکز آموزش مجازي پارس علاوه بر کسب دانش، تخصص ، توانايي ، مهارت و قابليت هاي مورد نياز اين حرفه در پايان دوره موفق به کسب مدرک روانشناسي ازدواج معتبر اين مرکز نيز خواهند شد . با توجه به اين کليه مدراک صادر شده از مرکز آموزش مجازي پارش مورد تائيد سازمان فني و حرفه اي مي باشد کسب مدرک روانشناسي ازدواج علاوه بر افزايش شانس ورود افراد به بازار کار مي تواند در زمينه اخذ ويزاي کار ، اقامت و غيره نيز به عنوان برگ زريني در رزومه آن ها محسوب شود . 
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس