آشنایی با مشاوره تحصیلی

آشنايي با حرفه مشاور تحصيلي
معرفي شغل مشاور

حرفه مشاوره حرفه اي است که با هدف  کمک به افراد در شرايط دشوار ، سخت و حساس زندگي که تصميم گيري و انتخاب درست را مشکل و با خطا همراه مي سازد  اقدام به دريافت اطلاعات  ، پردازش آن و در نهايت کمک به تصميم گيري بهتر و يا انتخاب بهترين گزينه مي کند . از آنجا که کار اصلي مشاوران کمک به افراد در راستاي تصميم گيري صحيح و اصولي است اين افراد نيازمند دريافت اطلاعات کامل  و اشراف بر کليه جوانب امر هستند و اولين مرحله براي کسب اطلاعات جلب اعتماد و اطمينان مراجعه کنندگان است . مشاوران در کليه حوزه هاي وظايف و مسئوليت هاي کلي  بر عهده دارند که در ادامه به برخي از مهمترين اين وظايف مشترک اشاره خواهيم کرد .  

مشاوره تحصیلی در روند موفقیت تحصیلی بسیار موثر است.

يکي ازاولين  وظايف مشاوران در پروسه مشاوره  ايجاد ارتباطي بر پايه بر اعتماد و احترام با مراجعان است . 
توافق کردن براي موضوعات موردبررسي در جلسات مشاوره نيز از ديگر وظايف مشاوران است . 
تشويق و ترغيب مراجعان براي ابراز احساسات و احوالات دروني نيز يکي ديگر ار وظايف مشاوران به شمار مي رود . 
گوش کردن به صحبت هاي مراجعان با دقت بسيار زياد ، سوال کردن در مورد جزئيات و تلاش براي اشراف همه جانبه بر موعيت و شرايط مراجعان در راستاي ارائه راه حل هاي منطقي و موثرتر نيز در حوزه وظايف و مسئوليت هاي مشاوران است. 
همراهي و همدردي  کردن با مراجعان نيز يکي ديگر از وظايف مشاوران به شمار مي رود . 
کمک و راهنمايي مراجعان براي درک بهتر وقايع ، کمک به ايجاد وضوح ، رفع پيچيدگي هاي موجود و در نهايت بررسي جوانب مختلف شراط نيز از وظايف مشاوران به شمار مي رود .  
ارجاع دادن  مراجعان به منابع کمکي ديگر از جمله روانپزشکان، روانشناسان يا مشاوران تخصصي نيز در حوزه فعاليت هاي اين افراد قرار دارد . 

از مهم ترين مسئوليت هاي مشاوران حفظ اسناد محرمانه مراجعان  است  زيرا مراجعان به منظور يافتن  راهکارها ي مناسب ناگزير بسياري از مباحث و مسائل خصوصي زندگي خود را براي مشاوران تعريف مي کنند و مشاوران  بايد مي بايست نسبت  به آنها حس امانت داري داشته باشند . 
از آنجا که در برخي موارد اطلاعات به دست آمده از مراجعان کافي نيست  ، برقراري ارتباط با افراد خانواده و نزديکان مراجعان در موارد مورد نياز نيز از جمله وظايف مشاوران به شمار مي آيد . 

گواهینامه مشاوره تحصیلی به فراگیران این دور ه ارائه می شود.

معرفي شغل مشاور تحصيلي 

مشاوران با کسب دانش و اطلاعات در حوزه هاي تخصصي خود مي توانند در راستاي ارائه خدمات مشاوره اي به ا فراد مختلف با طيف مشکلات و مسائل متفاوت به فعاليت مشغول شوند . در اوليم مرحله مشاوران با انواع روش ها و تکنيک هاي گوش کردن به حرف مخاطبان آشنا خواخند ، در مرحله بعد فراگيران علاقه مند به ورود د ر حوزه مشاوره مي بايست راه و رش هاي جلب و جذب اعتماد و اطمينام مخاطبان را فرا گيرند و در نهايت با روش هاي و تکنيک هاي مورد نظر ، موثر، مفيد وکاربردي روش ها ، راه حل ها و انتخاب هاي موجود را براي مراجعان بررسي و عواق و نتايج احتمالي و قطعاي هر يک را پيش روي افراد به تصوير خواهند کشانيد . 
با توجه به با اين مهم که مشاوران مي بايست توانايي ارائه کمک و را ه حل در هر شرايط و در حوزه را دارا باشند اين افراد پس از کسب دانش  ومهارت هاي مورد نياز مي توانند ب حسب سلايق و علايق خوددر يکي از گرايش هاي تخصصي رشته ماروه استفاده کنند.در ادامه به برخي از شاخه هاي تخصصي مشاوره خواهيم پرداخت . 
مشاوره ازدواج ، مشاوره خانوادگي ، مشاوره ترک اعتياد ، مشاوره پزشکي ، مشاوره حقوقي و مشاوره تحصيلي برخي از انواع بسيار مهم و پرکاربرد مشاوره به شمار مي روند . همانگونه که قبلا به اين مهم اشاره کردم فراگيران و علاقه مندان به حوزه مشاوره مي توانند پس از کسب آشنايي هاي اوليه و اساسي با روش هاي ارائه مشاوره به ادامه تحصيل و کسب دانش در يک رشته و حوزه خاص بپردازند و به مراجعان خود مشاوره تخصصي ارائه دهند . 
در روند ارائه خدمات مشاوره عمومي مشاوران تنها مي توانند به حفظ خونسردي افراد و کنترل خشم و عصبانيت افراد ود رنظر گرفتن کليه جوانب امر در تصميم گري و انتخاب کمک کنند اما در روند مشاوره هاي تخصصي   مشاوران با تحصيل در حوزه هاي تخصصي مي توانند آينده تصميمات و انتخاب هاي مشاوره گيرنده گان بواسطه هر گونه تصميم گيري صحيح و غلط و انتخاب هاي آن ها را براي افراد توصيف کنند . همانطور که اشاره کرديم براي ارائه مشاوره تخصصي افراد علاووه بر شرکت در دوره هاي آموزشي مشاوره مقدماتي نيازمند شرکت در دوره هاي آموزشي مشاوره تخصصي دارند به عنوان مثال به منظور فعاليت و اشتغال در حوزه مشاور تحصيلي فراگيران و علاقه مندان مي بايست پس از شرکت در دوره هاي آموزشي مشاوره به ادامه تحصيل و کسب دانش و مهارت در دوره هاي آموزشي مشاوره تحصيلي پردازند . 
مشاوره تحصيلي يکي از پر اهميت ترين ، تاثيرگذار ترين و حساس ترين حوزه هاي مشاوره به شمار مي رود ، زيرا نتايج مشاوره تحصيلي و تصمي مات و انتخاب هاي تحصيلي افراد در اين برهه حساس و حياتي از زندگي مي تواند آينده تحصيلي و آينده شغلي افراد را تعيين کند و همانطور که همه مي دانند بخش زيادي از موفقيت هاي زندگي افراد در گرئ موفقيت در حوزه تحصيلات و به طبع ان کسب موفقيت در حوزه اشتغال است . 
با توجه به مطالب ذکر شده مشاوره تحصيل يکي از حساس ترين حوزه هاي مشاوره به شمار مي رود . 

 

وظايف مشاوران تحصيلي 

در مطالب قبلي به وظايف و مسئوليت هاي کلي مشاوران اشاره کرديم . در اين قسمت به برخي از مهم ترين وظايف و مسئوليت هاي مشاوران تحصيلي اشاره خواهيم کرد .
از آنجا اولين و مهم ترين فاکتور در مسير رشد تحصيلي استعداد ها و علايق دانش آموزان و دانشجويان است ، شناسايي استعدادهاي بالقوه دانش آموزان و دانشجويان و هدايت آنها در مسير صحيح يک ياز اولين و مهم ترين وظايف مشاوران تحصيلي به شمار مي رود . 
ا زديگر وظايف مشاوران تحصيلي آموزش  دادن مهارت هاي منجر به کسب موفقيت تحصيلي و ارائه راهکارهاي مناسب در راستاي ممانعت از افت تحصيلي است . 
کمک به دانش آموزان  در راستاي  انتخاب رشته تحصيلي مناسب با استعدادها و علايق فردي آنان نيز از مهم ترين وظايف مشاوران تحصيلي به شمار مي رود .
آموزش اصول و روش هاي  صحيح مطالعه، يادگيري، نت برداري، خلاصه نويسي وچگونگي  پاسخگويي به سؤالات تشريحي و تستي نيز از ديگر وظايف و مسئوليت هاي مشاوران تحصيلي به شمار مي رود . 
کمک کردن  به والدين در راستاي شناسايي هر چه بيشتر توانايي ها و استعدادهاي ذاتي فرزندانشان و فراهم نمودن بستر مناسب براي رشد و شکوفايي آنها نيز در حوزه وظايف و مسئوليت هاي مشاوران تحصيلي است . 
کمک به افزايش قدرت تمرکز، کاهش ميزان بي دقتي و تقويت حافظه دانش آموزان و دانشجويان نيز از ديگر وظايف اين افراد است . 
افزايش انگيزه و اعتماد به نفس د ردانش آموزان و دانشجويان نيز از مهم ترين وظايف مشاوران تحصيلي به شمار مي رود . 

استفاده از مشاوره تحصیلی نقش به سزایی در روند پیشرفت تحصیلی افراد خواهد داشت .

دوره هاي آموزش مشاوره تحصيلي 

دوره هاي آموزش مشاوره تحصيلي دوره هايي است که متقاضيان و علاقه مندان را به منظور احراز پست مشاوره تحصيلي در مقاطع مختلف آموزشي آماده مي کنند و کليه مباحث و توانايي هاي مورد نياز آن ها را در قالب پکيج هاي آموزشي به آن ها ارئه مي کند . در اين دوره هاي آموزشي فراگيران با مطالب و مباحث کاربردي زيادي آشنا مي شوند که در ادامه به برخي از مهم ترين آن ها اشاره خواهيم کرد . 
آَنايي با مباحث  روانشناسي تربيتي
آشنايي با تعريف يادگيري و ويژگي هاي آن 
آشنايي با مبحث  آموزش
آشنايي با اهداف آموزشي 
آشنايي با حيطه هاي مختلف شناختي
روش هاي آشنايي با ويژگي هاي مخاطب
آشنايي با مديريت برنامه ريزي آموزشي
اشنايي با برنامه ريزي درسي 
آشنايي با کليه ابعاد برنامه ريزي آموزشي
آشنايي با اهداف برنامه ريزي آموزشي
آشنايي با مفاهيم برنامه ي درسي ، برنامه ريزي آموزشي
اهميت و ضرورت توجه به برنامه ريزي درسي
آشنايي با اصول برنامه ريزي آموزشي
آشنايي با اصول مشاوره تحصيلي
آشنايي با تاريخچه مشاوره تحصيلي در ايران
مشاوره تحصيلي در زمينه انتخاب رشته و راهنمايي شغلي
مشاوره تحصيلي در زمينه بررسي افت تحصيلي
مشاوره تحصيلي در زمينه کاهش اضطراب امتحان
شرايط انجام مشاوره تحصيلي
با توجه به استقبال چشمگير متقاضيان و علاقه مندان از دوره هاي آموزشي مشاوره تحصيلي برخي از مراکز معتبر آموزشي در راستاي پاسخ گويي به نياز متقاضيان و علاقه مندان با کسب کليه مجوزهاي لازم از مراکز وسازمان ها ذيصلاح اقدام به برگزراي دوره هاي آموزشي مشاوره تحصيلي کرده اند . يکي از معتبرترين مراکز آموزشي که در راستاي پاسخ گويي به نياز متقاضيان اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي مشاوره تحصيلي نموده است مرکز آموزش مجازي پارس است . 
اين مرکز به بهره گيره از اساتيد برجسته حوزه مشاوره تحصيلي به ارائه دوره هاي آموزشي مشاوره تحصيلي به صورت کاملا غير حضوري و در قالب بسته هاي آموزشي و آموزش هاي آنلاين نموده است . 
فراگيران با شرکت در دوره هاي آموزشي مشاوره تحصيلي مرکز آموزش مجازي پارس علاوه بر کسب دانش ، تخصص ف مهارت ، توانايي و قابليت هاي مورد نياز براي ورود به اين حوزه در پايان دوره نيز موفق به اخذ مدرک مشاور تحصيلي معتبر از سوي اين مرکز خواهند شد . کسب گواهينامه مشاور تحصيلي مي تواند زمينه ورود افراد به بازار پر رونق و رو به رشد اين حرفه را براي متقاضيان فراهم آورد .

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس