مدیریت فناوری اطلاعات چیست


تاریخچه فناوری اطلاعات و ارتباطات

در پنجاه سال گذشته با توجه به بروز تحولات بزرگ در زمینه کامپیوتر و ارتباطات، تغییرات عمده ای را در عرصه های گوناگون حیات بشری به دنبال داشته است. انسان ها پیوسته از فناوری استفاده می کنند . زندگی بشری پر از ابداع فناوری اطلاعات و ارتباطات است که از آنها به عنوان فناوری های جدید یاد می شود که بیشترین تاثیر را در زندگی انسان ها داشته است.

دنیای ارتباطات و تولید اطلاعات با سرعت زیاد در حال تغییر است و امروزه شاهد متحد شدن آنها از قبل با یکدیگر در دنیای تحولات می باشیم، به گونه ای که داده ها و اطلاعات به سرعت و در زمان کوتاهی در دسترس عموم  و مورد استفاده افراد جهان قرار داده شده است.

خرید دوره مدیریت فناوری اطلاعات (IT) 

فناوری چییست ؟

فناوری  (Technology) رشته کاربردی شده از علم به وسیله بیان ابزار، روش ها و مفاهیم موجود در یک حوزه علمی می باشد.
 

فناوری-چییست


اطلاعات چیست؟

اطلاعات (Information) داده های منظمی هستند و به فرمی قابل استفاده برای دستیابی به اهداف مشخص و یا در مسیر کاهش ناتوان بودن و نداشتن اطمینان و یا برای کم کردن جنبه ها و قسمت های نامعلوم در یک تصمیم گیری مورد استفاده قرار می گیرند.

فناوری اطلاعات چیست ؟

(فن آوری اطلاعات مجموعه فن آوری های تولید شده بر پایه علم دیجیتال است که شامل مباحث تولید ، تبادل ، پردازش، ذخیره سازی ، انتشار و نمایش اطلاعات و داده می باشد. )

ICT  یا همان فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره به فناوری است که دسترسی به اطلاعات از طریق ارتباطات از راه دور را امکان پذیر می سازد، که شامل : 

  • اینترنت
  • شبکه های بی سیم ( وایرلس)
  • تلفن همراه
  • و سایر رسانه های دیگر ارتباطی می باشد.

تعریف جامع فناوری اطلاعات :

فناوری اطلاعات شاخه ای از فناوری است که با استفاده از سخت افزار، نرم افزار شبکه ، مطالعه و کاربرد داده و پردازش آن در زمینه های ذخیره سازی، دستکاری، انتقال، مدیریت، کنترل امکان پذیر می سازد.

چهار جز اصلی فناوری اطلاعات عبارتند از:

1-    فرستنده

2-    گیرنده

3-    پیام

4-    محیط ارتباطی

هدف از برقراری ارتباط انتقال پیام از طریق محیط ارتباطی بین فرستنده و گیرنده است.


رشته مدیریت فناوری و اطلاعات :

رشته مدیریت فناوری اطلاعات در نظام آموزشی کشور تصویب شد و در سال 1380 اقدام به پذیرش اولین دوره دانشجویان این رشته نمودند.

هدف مرکز آموزش مجازی پارس از تشکیل دوره آموزشی مدیریت فناوری اطلاعات، آموزش دانشپذیران پارس و متخصصان موسسات و سازمان های دولتی و خصوصی است. متخصصینی که در آینده بتوانند در  زمینه های مربوط به فناوری اطلاعات و مدیریت، در جهت تامین نیازهای مدیریتی امروز و فردای در جامعه است فعالیت کنند.

فناوری اطلاعات در مدیریت منابع انسانی :

فناوری اطلاعات در بین رشته های مختلف علوم ارتباط ایجاد کرده است. به عنوان یک اتصال دهنده ، تمامی علوم روز را به کار می گیرند تا بتواند اطلاعات مورد نیاز متخصصین، صنایع، سازمان ها را در کمترین زمان ممکن تهیه کنند.  به کار گیری درست فناوری اطلاعات نه تنها آینده زندگی بشر را بهبود می بخشد، بلکه سعی می کند تا اشتباهات به وجود آمده از فناوری های گذشته را نیز اصلاح نماید.

در این میان مدیریت منابع انسانی  به دلیل نقش پررنگی که در سازمان ها دارد به نوبه خود تاثیر پذیر از این دگرگونی ها می باشد. به عبارت دیگر در سازمان ها بیش از هر چیزی عملکردهای مدیریت منابع انسانی تحت پرتو فناوری اطلاعات قرار گرفته است. با شناخت نقش فناوری اطلاعات در عملکردهای مدیریت منابع انسانی و همچنین با ایجاد یک سیستم پویا، شاهد کارکرد موثر منابع انسانی در سازمان باشیم.

آموزش دوره مدیریت فناوری اطلاعات (IT)
 

فناوری-اطلاعات-در-مدیریت-منابع-انسانی

مهندسی فناوری اطلاعات :

-    سیستم های چند رسانه ای

-    امنیت اطلاعات

دوره آموزشی مدیریت فناوری اطلاعات :

دانشپذیران باید به مباحث مدیریت و فناوری علاقمند باشند تا بتوانند با موفقیت این دوره آموزشی را در مرکز آموزش مجازی پارس بگذرانند. در مبحث مدیریت ، آگاهی از اصول مدیریت، مفاهیم مدیریتی، مهارت های برنامه ریزی و آشنایی با سازمان و مفاهیم سازمانی و ... در حوزه فنی آشنایی با مفاهیم و اصول رایانه ، نرم افزارهای مدیریتی و پایه ای، کاربردهای کامپیوتر، سیستم پایگاه داده از پیش نیازهای موفق دوره مدیریت فناوری اطلاعات می باشند.

یکی از ضروری ترین عامل های جذب نیرو در بازارکار توجه به نیازهای جامعه دانشپذیران است.  در حال حاضر بسیاری از مراکز نظیر مدارس، بانک ها به سیستم کامپیوتر مجهز هستند و به افرادی نیازمندند که قادر به نگهداری و پشتیبانی از آن ها باشند.

گرچه امنیت مطلق در محیط های واقعی و ICT  توسعه ای و فراگیر از مجازی، دست نیافتنی است، ولی ایجاد سطحی از امنیت که به اندازه کافی و مناسب با نیازهای انجام شده باشد تقریبا در تمامی شرایط محیطی امکان پذیر است.

کتاب مدیریت فناوری اطلاعات :

در کتاب فناوری اطلاعات مباحثی جا گرفته شده است که به تمامی مطالب مدیریت فناوری اطلاعات دست پیدا کرده و آن ها را فرا خواهید گرفت.

بخش های از کتاب مدیریت فناوری و اطلاعات که به آن می توان پرداخت :

-    امنیت فناوری اطلاعات در عصر دیجیتال

-    درک و مفاهیم امنیتی

-    امنیت خدمات شبکه ای

-    امنیت فناوری اطلاعات و سازمان ها

عوامل موثر در فناوری اطلاعات و ارتباطات عبارتند از :

-    کاهش یافتن هزینه کامپیوترها

-    توسعه استفاده از کامپیوتر و کاربرد آن

-    گسترش شبکه های ارتباطی

-    افزایش فناوری ریز پردازنده ها و کوچک شدن ابعاد آن ها

با گسترش پیدا کردن دنیای دیجیتال  و تاثیر اینترنت در امور روزمره در بازار کار به اهمیت فناوری اطلاعات می توان پی برد. درحال حاضر بحث کاریابی و استخدام الکترونیکی، به دلیل برتری های گوناگون چه از جانب کارفرما و چه از جانب کارجویان بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

مدیران یک سازمان یا شرکت  مقام اجرایی را با نام CIO برگرفته از Chief Information Officer  که در زبان فارسی مدیریت فناوری اطلاعات نام دارد می شناسند.


مهارت های مرتبط با IT :

یک مدیر فناوری اطلاعات به درخواست ماموریتی که به او واگذار شده است، باید علاوه بر مهارت ها و توانایی های مدیریتی، دارای مهارت های خاص مرتبط با فناوری اطلاعات نیز باشد.
 

مهارت-های-مرتبط-با-IT


ضروری ترین مهارت های یک مدیر فناوری اطلاعات :

1-    آموزش به کارگیری فناوری اطلاعات در سازمان

فناوری معمولا ارزش های اصلی خود را به نمایش می گذارد که در ارتباط با کاربردهای واقعی و نیازهای حقیقی سازمان به کارگرفته می شود. عده ای از مدیران فناوری اطلاعات بدون توجه به خصوصیات خاص هر سازمان می خواهند یک نسخه یکسان برای پیاده سازی فناوری اطلاعات ارایه کنند، در آخر نتایج موفقی نمی گیرند.

خیلی مهم است که از ویژگی فناوری اطلاعات در سازمان هنگام مقایسه آن با نیازهای واقعی سازمان استفاده کنیم. این موضوع در مدیریت فناوری اطلاعات نیاز به تجربه ویژه دارد.

2-    ارتباطات  

یک مدیر باید با مولفه های کاربردی فناوری اطلاعات و ارتباطات آشنایی داشته باشد، تا بتواند موفق کار کند.  (در این مبحث منظور از ارتباطات، روابط انسانی خصوصا از طریق ابزارهای الکترونیکی است) .

3-    پرورش به کارگیری نیروی متخصص در زمینه IT

یکی از موضوع های همیشگی در مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت نیروی انسانی ماهر در این بخش است. تجربه نشان داده است که تعامل (ارتباط متقابل) موفق به افراد صبور و شکیبا نیاز ندارد، بلکه بهره بردن سطحی از دانش علمی و فنی نیاز ضروری است، تا مدیر فناوری اطلاعات توانایی های نهفته رویارویی با چالش های برپا شده از سوی متخصصان را داشته باشد.

هر ابزار و سیستم ، معایب و مزایای خاص خود را دارد و این گونه نیست که یک گروه از سیستم ها را بتوان برای همه مسیرها و کاربردها به عنوان گزینه فعال در نظر گرفت.

مدرک دوره مدیریت فناوری اطلاعات (IT) 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس