آموزش نرم افزار مدیریت پروژه primavera

 

نرم افزار مدیریت پروژه primavera

 

مدیریت پروژه چیست؟

مدیریت پروژه عبارت از استفاده از دانش ، مهارتها، ابزارها و روش های مختلف  برای انجام پروژه ها به صورتی که پروژه در زمان مشخص به اهداف خود دست یابد. معمولا مدیریت پروژه، نقش مهم و تعیین کننده ای در موفقیت هر پروژه دارد . در هنگام مدیریت پروژه ، ابتدا یک سری تحلیل های پایه در مورد پروژه انجام می شود ، سپس پروژه برنامه ریزی شده و استراتژی هایی جهت تکمیل فعالیت ها تعریف می شوند.

در مرحله میانی، پروژه شروع شده و پیش نیازهای پروژه پیگیری می شوند. علاوه بر این ، نظارت و کنترل پروژه به طور همزمان انجام میشود تا تهدیدهای احتمالی مورد بررسی قرار گیرند. پس از طی این مراحل، پروژه به اتمام می رسد. در همه مراحل فوق، این مدیر پروژه است که همه مراحل را تایید کرده و به مرحله اجرا نزدیک می کند.

در ای مقاله تخصصی قصد داریم سر فصل هایی مانند مدیریت پروژه، نرم افزارهای مدیریت پروژه، نرم افزار primavera چیست، مدیریت پروژه با نرم افزار primavera و مقایسه MS project  و primavera را بررسی کنیم.

خرید دوره نرم افزار مدیریت پروژه پریماورا P6) Primavera)

 

مدیریت-پروژه-چیست

 

نرم افزارهای مدیریت پروژه

نرم افزارهای مدیریت پروژه به واسطه امکانات و قابلیت های متعددی که دارند، انجام پروژه را تسهیل می کنند. این نرم افزارها می توانند گروه پروژه  را در جهت نیل به اهداف پروژه سوق داده و هدایت کنند. نرم افزارهای مدیریت پروژه، به اعضای گروه پروژه امکان میدهند تا اسناد و مدارک ، زمانبندی و وضعیت به روز رسانی پروژه را به اشتراک بگذارند، برای پروژه به صورت بهینه برنامه ریزی کنند، پیشرفت پروژه را بررسی کرده ، همکاری و مشارکت میان اعضا را افزایش دهند  و وظایف را به سهولت به دیگران محول کنند. در زیر به چند نمونه از نرم افزار های مدیریت پروژه اشاره می کنیم:

1. نرم افزارHarvard Project Manager ) HPM ) : ویژ گیهای این نرم افزار متفاوت است . به عنوان مثال، این نرم افزار، امکان چاپ تقویم پروژه را ندارد اما  می تواند آناليز مقادير به دست آمده تجمعي ، بودجه ‌بندي انواع پروژه‌ها، تعريف تقويم براي هر منبع، تعيين زمان استفاده از منبع در تخصيص منابع را انجام دهد.

2. نرم افزار Pert Master Advanced ) PMA )  : این نرم افزار قابلیت رسم نمودار شبکه، گزارش هزینه ،رسم نمودار گانت ( نوعی نمودار میله ای که زمانبندی پروژه را نشان می دهد) ،  تخصیص منابع و ثبت تاریخ های تقویمی را دارد .

3. نرم افزار  CA-Super Project: این نرم افزار ، امکان چاپ کامل تقویم پروژه را داشته ، توسط نرم افزار excel  نیز پشتیبانی  می شود و میتواند پروژه را بر اساس کار انجام شده پیگیری کند.

4. نرم افزار( TLW ( Time Line for Window : از جمله ویژگیهایی منحصر به فرد این نرم افزار، قابلیت بازیابی همزمان تعداد زیادی پروژه، ثبت تاریخ تقویمی، تعداد نامحدود فعالیت های هر پروژه، قابلیت تخصیص منابع ، قبلیت برنامه سازی و استفاده از کلمه عبور،  قابلیت گزارش هزینه و رسم نمودار شبکه و گانت است.

5. نرم افزار Suretrack Project Manager ) SPM ) : قابلیت های این نرم افزار شامل بازیابی همزمان تعداد زیادی پروژه، ثبت تاریخ تقویمی، تعداد نامحدود فعالیت های هر پروژه، قابلیت تخصیص منابع ، قابلیت برنامه سازی و استفاده از کلمه عبور،  قابلیت گزارش هزینه ، رسم نمودار شبکه و گانت، امکان پیگیری پروژه بر مبنای کار انجام شده ، قابلیت برنامه سازی و  پشتیبانی پست الکترونیکی  است.

6. نرم افزار Microsoft project ) MS Project ) : برای مدیریت پروژه های زمانی بزرگ و کوچک و حتی کنترل فعالیت های روزانه مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله قابلیت های آن میتوان به تخصیص منحنی های مصرف منابع، فعالیت های ادواری، فرمول نویسی، ایجاد فرم ها، بروز رسانی، گزارش گیری و بازگشت به عقب اشاره کرد( لینک به دوره نرم افزار  مدیریت پروژه  MS Project )

 

نرم افزار primavera چیست؟

نرم افزار پریماورا، نرم افزار مدیریت پروژه ای است که شامل مدیریت پروژه، مدیریت محصول و  توانایی های کنترل و همکاری بوده و با دیگر سیستم ها مانند oracle  و  SAP’s ERP  قابل تلفیق است. قابل ذکر است که primavera توسط سیستم primavera در سال 1362  شمسی آغاز به کار کرد و شرکت oracle  در سال 1387  شمسی توانست امتیاز آنرا بدست آورد. دوره نرم افزار مدیریت پروژه primavera  ارائه شده توسط مرکز آموزش مجازی پارس زمینه ای را برای علاقمندان به این حوزه به وجود آورده تا اطلاعات جامع تری بست آورند.

از primavera  برای زمانبندی و کنترل پروژه های مختلفی استفاده میشود که تمام فعالیت شان را به طور منظم انجام میدهند. این نرم افزار به دلیل توانایی هایش در برنامه ریزی، مدیریت و کنترل همه جنبه های پروژه به سرعت رشد می کند. بنابراین ، طرفداران زیادی در میان شرکت های برتر مهندسی مخصوصا در ایالات متحده آمریکا دارد. 

 

مدیریت پروژه با نرم افزار primavera

اساس کار به این صورت است که فعالیت های پروژه در نرم افزار primavera  وارد شده و ارتباط بین فعالیت ها نیز تعیین میشود. سپس، منابع مورد استفاده را روی پروژه اعمال می کنند. در این بین، نرم افزار primavera با توجه به رابطه بین فعالیت های انجام شده و منابع مورد استفاده، پروژه را به گونه ای زمان بندی می کند که در کوتاه ترین زمان ممکن به پایان برسد. علاوه بر این ، با اعلام هزینه استفاه از منابع میتوان هزینه کلی پروژه را نیز برآورد کرد.

علاوه بر این، نرم افزار primavera به مدیریت کمک می کند تا پروژه را در زمان معین و با بودجه تعیین شده با موفقیت به اتمام برساند، تصمیم های مدیریتی صحیح بگیرد ،خطرا ت و منافع مرتبط با پروژه را ارزیابی کرده و مشخص کند که آیا منابع کافی برای اتمام کار وجود دارد یا خیر.

آموزش نرم افزار مدیریت پروژه پریماورا P6)Primavera) 

 

مدیریت-پروژه-با-نرم-افزار-primavera


انواع نرم افزار مدیریت پروژه primavera

در کل ، دو نوع نرم افزار مدیریت پروژه primavera وجود دارد که  شامل:

نرم افزار مدیریت پروژه حرفه ای primavera p6 : این  نرم افزار میتواند پروژه را به خوبی کنترل کند و در اصل ، برای کنترل پروژه های وسیع، بسیار پیچیده و چند وجهی طراحی شده است. این نرم افزار ، منابع و طرح هایی را ارائه می دهد که می تواند پروژه هایی با بیش از صد هزار فعالیت  را سازماندهی کند. مزیت های این نرم افزار شامل متعادل کردن ظرفیت منابع، برنامه ریزی و کنترل پروژه های پیچیده، اختصاص بهترین منابع و  کنترل و تجسم عملکرد پروژه است.

نرم افزار مدیریت پورت فولیوی پروژه شرکت P6 : تمرکز اصلی این نرم افزار بر عملکرد مخصوصی است که مهارت ها و مسئولیت های هر یک از اعضای تیم را به کار می گیرد. این نرم افزار، بهترین راه حل برای اولویت بندی، برنامه ریزی، مدیریت و و اجرای پروژه  است. مزیت هایی که این نرم افزار برای پروژه به ارمغان می آورد شامل برنامه ریزی و کنترل همه انواع پروژه ها، انتخاب بهترین ترکیب های استراتژیک برای پروژه، متعادل کردن ظرفیت منابع و اختصاص بهترین منابع میشود.

 

مقایسه نرم افزار مدیریت پروژه primavera با MS project

از جمله مزیت ها ی خاص و پر کاربرد نرم افزار مدیریت پروژه primavera این است که براحتی میتوان از این نرم افزار استفاده کرد، منابع را بهینه سازی می کند ، تطابق با قوانین محیطی و سیاسی را را افزایش می دهد، فعالیت های پروژه را پیش بینی می کند، ویژ گی های پروژه را در نظر می گیرد، موجب افزایش ارتباط ها می شود، همکاری اعضای گروه را بهبود می بخشد، برای مسئولیت های کارکنان برنامه ریزی می کند و پروژه های پیچیده را ساده می کند. از طرف دیگر،  نرم افزار MS project ، بین برنامه اصلی و برنامه پیش بینی شده تمایز قائل است، مدت زمان وظایف را تخمین میزند، رابطه وظایف را شناسایی می کند، تاریخ های موجود در مدل پیش بینی را محاسبه و پیش بینی کرده و وظایف مهم را کنترل می کند. 

 
در صورتی که تفاوت های چشمگیر این دو نرم افزار را در نظر بگیریم ، میتوانیم تشخیص دهیم که کدامیک برای مدیریت پروژه مناسب تر است. نرم افزار مدیریت پروژه  primavera ، تمام ریسک ها و مشکلات پروژه را پیگیری می کند، میتواند تمام اطلاعات را به فرمت HTML تبدیل نماید، دارای فیلد های سفارشی ( custom field) است، ستون  های مفید بسیاری دارد، میتواند تا چندین رابطه بین فعالیت ها را تعریف کرده و گزارشات جدولی جامع ایجاد کند . علاقمندان میتوانند با شرکت در دوره نرم افزار مدیریت پروژه  primavera ارائه شده توسط مرکز آموزش مجازی پارس ، مطالب جدیدی آموخته و به این حوزه تسلط بیشتری  پیدا کنند.

 

مشاغل مناسب مدیریت پروژه

معمولا مدیران پروژه می‌توانند مشاغل مختلفی را بر عهده بگیرند که از میان آنها به چند مورد اشاره می‌کنیم:

هماهنگ‌ کننده‌ی پروژه:  افرادی که در این پست مشغول به کار می‌شوند، معمولا به کارهای اداری مرتبط با پروژه‌های بزرگ رسیدگی می‌کنند، جلسات را هماهنگ کرده  و اطاعات را به افراد مربوطه منتقل می‌کنند.

مسئول زمانبندی پروژه : این فرد سیستم نرم‌افزاری‌ که برای پروژه‌های بزرگ مورد نیاز است را کنترل کرده و به هنگام لزوم آن را به‌روز رسانی می‌کند.

دستیار مدیر پروژه : از این افراد انتظار می‌رود که در مواقع لزوم به مدیر پروژه کمک کنند. معمولا قسمت‌های مختلفی از پروژه به این افراد داده می‌شود تا زیر نظر مدیر پروژه آنها را بررسی کنند.

مدیر پروژه : وظیفه‌ او بررسی و نظارت بر پروژه از آغاز تا زمان تکمیل آن است.

مدیر پروژه‌ ارشد: این فرد بر چند پروژه به صورت همزمان نظارت دارد، پروژه‌های مختلف را با هم هماهنگ می‌کند، در مورد اولویت‌ها تصمیم‌گیری کرده و بودجه‌ی کلی و منابع مورد نیاز تمامی پروژه‌ها را مدیریت می‌کند.

مدرک نرم افزار مدیریت پروژه پریماورا P6)Primavera)

 

مشاغل-مناسب-مدیریت-پروژه

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس