آموزش شناخت صنعت گردشگری


شناخت صنعت گردشگری | Tourism industry


صنعت گردشگری چيست؟ 

تعريف صنعت گردشگري عبارت است از سفر کردن به محلي غير از محل زندگي اعم از شهر يا کشور ديگر و اقامت در آن مکان به هدف تفريح و سپري کردن اوقات فراغت ، بنابراين انواع مختلف سفرهاي کاري با اهداف اشتغال ، توسعه کسب و کار، بررسي بازار ، ارزيابي اوضاع اقتصادي ، تهيه انواع گزار ش و غيره در اين دسته قرار نمي گيرند . 

با توجه به تعريف ارائه شده به افرادي که با قصد و نيت گشت و گذار و به منظور تفريح و گذراندن اوقات فراغت مبادرت به سفر مي کنند نيز گردشگر مي گويند . گردشگران در زمان ورود به يک شهر يا  کشور ديگر ملزم به پرادخت هزينه هايي شامل هزينه خورد و خوراک ، هزينه هاي محل اقامت اعم از هتل ، مهمانخانه ، هزينه هاي حمل و نقل ، هزينه اي تورها و گشت ها ، هزينه خريد سوغاتي که عمدتا شامل کالاها و انواع صنايع دستي بومي منطقه مي شود ، هزينه هاي ورودي براي بازديد از اماکن ديدني مانند موزه ها خواهند شد . 

پرداخت اين هزينه هاي منجر به رشد و شکوفايي اقتصادي آن مناطق خواهد شد . از اين رو  صنعت يکي از مهمترين صنايع دنيا به شمار مي آيد . ظرفيت صنعت گردشگري ايران بسيار بالا است . بر مبناي گزارش هاي ارائه شده سازمان جهاني گردشگري ايران از نظر جاذبه هاب گردشگري باستاني و تاريخي در جايگاه دهم دنيا و از نظر جاذبه هاي گردشگري طبيعي در جايگاه پنجم دنيا قرار گرفته است .

با توجه به ظرفيت بالاي اين صنعت در کشور ايران و بررسي آمار گردشگري در ايران و مقايسه آن با ساير کشورها با توجه به جايگاه آن ها در اين رتبه بندي مي توان نتيجه گيري کرد که بخش عظيمي از ظرفيت ها و توانايي هاي ايران در اين صنعت به دلايل مختلفي اعم از آماده نبودن زير ساخت هاي لازم براي جذب و سرمايه گذاري در اين حوزه ناديده و بلا استفاده مانده است . صنعت گردشگري داراي زير مجموعه هاي بسيار زيادي است که مي تواند منجر به ايجاد فرصت هاي شغلي زيادي در اين حوزه شود . 


خرید دوره شناخت صنعت گردشگری 


صنعت-گردشگری-چيست


صنايع وابسته به صنعت گردشگری

همانطور که قبلا نيز اشاره کرديم صنعت گردشگري در برگيرنده صنايع بسيار ديگر است که در ادامه به آن ها اشاره خواهيم کرد. صنعت گردشگري، صنعتي بسيار بزرگ است و  کسب و کار هاي بسيار زيادي را تحت پوشش خود قرار داده است  که در سراسر جهان کاربرد دارد. مشاغلي مانند هتل داري، تورليدري، کارمند فروش و يا برگذار کننده تور، مشاغلي هستند که به صورت مستقيم  با اين  صنعت در ارتباط هستند . اما تعداد مشاغل مرتبط با صنعت گردشگري بسيار فراتر و گستره تر  از اين چند  مورد است. مشاغل مرتبط با صنعت گردشگري را به سه سطح تقسيم مي کنند .

در ادامه به توضيح اين سه سطح  مشاغل مرتبط با صنعت گردشگري خواهيم پرداخت . 


مشاغل سطح اول : 

مشاغل درجه يک مشاغلي هستند که براي ورود به آن ها به تخصص ، مهارت و تجربه بالاي نياز داريد . شاغلان اين مشاغل عمدتا پس از سال ها کسب تجربه مفيد در حوزه گردشگري موفق به کسب اين سمت هاي شغلي شده اند . در ادامه برخي از مهمترين اين مشاغل اشاره خواهيم کرد .

مدير آژانس هاي گردشگري : مديران آژانس هاي گردشگري عمدتا مالک شرکت هاي گردشگري هستند و مسئوليت کليه امور سازمان را بر عهده دارند . نظارت بر کليه امور بر عهده اين مديران است که نيازمند دانش ، مهارت ، توانايي و تجربه بسيار است .

سرپرست آژانس مسافرتي : سرپرستان آژانس هاي مسافرتي مسائل مالي سازمان را کنترل کرده . مدير اداري که جريان عملکرد سازماني شرکت را هدايت مي کند. مسئوليت نمايندگي، سامان دهي و برنامه ريزي پروژه هاي پيچيده و اولويت بندي امور بر اساس اهداف شرکت بر عهده سرپرستان آژانس هاي مسافرتي است . 

معاون مدير عامل : سرپرست هيئت مديره يا معاون مدي عامل که وظيفه پشتيباني از  کليه جنبه هاي عملياتي آژانس را بر عهده دارد .  اين مديران بايد از مهارت هاي ارتباطي قوي و توانايي هاي مديريتي بالا برخوردار باشند .

مدير دفتر : مسئوليت مدير دفتر شامل آموزش پرسنل، ارتباطات بين ادارات و برنامه ريزي کارکنان است.

برنامه ريز رويداد ها و سفرها : اين افراد کليه رويدادهاي گردشگري اعم از  تعطيلات، پروموشن ها، سفرها و غيره را از ابتدا تا انتهاي سفر برنامه ريزي و مديريت مي نمايد . 

مشاور تور و سفر:  مشاوران تور و سفر در مورد نحوه رزرو بليت براي کليه پروازهاي داخلي و بين المللي ، رزرو هتل ، پکيج هاي مناسبتي و غيره  پرس و جو مي کند وبهترين ها را به متقاضيان پيشنهاد مي کند .


مشاغل سطح دوم :

اين سطح از مشاغل مرتبط با گردشگري تنها نياز به گذراندن دوره هاي آموزشي مرتبط دارند و بر خلاف دسته اول نياز به تجربه چندان زيادي ندارند .  در ادامه به برخي از اين مشاغل اشاره خواهيم کرد . 

کارمند بخش فروش و رزرو آژانس هاي مسافرتي  : اين کارمندها، مسئوليت  برنامه ريزي و ارائه بسته هاي تور متفاوت و متنوع  براي مشتريان مختلف را بر عهده دارند . برخورداري از  فن بياني قوي از ملزومات ورود به اين حرفه به شمار مي رود . 

هماهنگ کننده و يا دستيار رويدادها : وظيفه اين افراد اجراي برنامه هاي گردشگري و برنامه هايي مانند تخصيص اتاق و تصويب تسهيلات در نمايشگاه ها، جشنواره ها و کنفرانس ها است . اين برنامه ها عمدتا به دليل ترافيک کاري و زمان محدود نياز به مديريت زمان ، دقت و سرعت عمل بالا دارد .

مهماندار هواپيما : کارمندان شرکت هاي هواپيمايي ، همه بايد آموزش هاي براي ورود به اين حرفه را از طريق شرکت در دوره هاي آموزشي مرتبط کسب کرده باشند. مهمانداران هواپيما نيز ملزم به شرکت در دوره هاي آموزشي مهماندار ناوگان هوايي هستند . 


مشاغل سطح سوم : 

 اين مشاغل از آنجا که به آموزش و تجربه ويژه اي نياز ندارند در سطح سوم مشاغل قرار دسته بندي شده اند . براي ورد به اين دسته مشاغل تنها آشنايي مختصري با اصول و مباني اوليه اين حوزه کفايت مي کند . در ادامه به برخي از اين مشاغل اشاره خواهيم کرد .

همراه کننده تور : اين شخص يک گردشگريا يک گروه گردشگر را  در يک سفر سازمان يافته همراهي مي کند 

کارمند هتل : کارهاي مربوط به دستياري هتل داران در مورد انجام مراحل اقامت و اسکان مسافران را بر عهده دارد .


آموزش شناخت صنعت گردشگری 


عوايد صنعت گردشگري و نقش دولت ها در توسعه صنعت 

صنعت گردشگري يکي از صنايع بسيار مهم و مورد توجه دولت ها به شمار مي رود . اين صنعت مي تواند در کسب درامد کشورها از طريق ارز وارد شده به واسطه ورود  گردشگر نقش به سزايي ايفا کند .

به منظور توسعه صنعت گردشگری | توريسم ساخت  زيربناهايي از قبيل هتل، فرودگاه و سيستم حمل و نقل و غيره در اولويت قرار دارد  که نيازمند اقدامات دولتي است . بسياري از کشورهايي که از نظر اقتصادي با کمبود بودجه مواجه هستند به منظور رشد و توسعه صنعت گردشگري در کشور خود و استفاده از مزاياي آن با کمک سرمايه گذاران خارجي در راستاي توسعه زير بناهاي لازم براي توسعه اين صنعت اقدام مي کنند . 

سرمايه گذاران خارجي با سرمايه گذاري در حوزه هاي مختلف به کشورهاي متقاضي کمک مي کنند تا در زمينه رشد و توسعه صنعت گردشگر پيشرفت نمايند و در قبال سرمايه گذاري خود بواسطه عقد قرارداد بريا مدت مشخصي در درآمد آن پروژه شريک خواهند بود .

 

عوايد-صنعت-گردشگری-و-نقش-دولت-ها-در-توسعه-صنعت


دوره های آموزشی آشنايی با صنعت گردشگری

با توجه به روند روبه رشد صنعت گردشگري و توجه و تاکيد دوازهم | دولت دکتر حسن روحاني مبني بر اهميت توسعه و رشد صنعت گردشگري ، بازار کاري بسيار پررونقي برا ي کليه مشاغل مرتبط با صنعت گردشگري پيش بيني مي شود . در همين راستا دوره هاي آشنايي با صنعت گردشگري ارائه شده توسط مراکز معتبر آموزشي با استقبال چشمگير علاقه مندان ورود به اين عرصه شغلي مواجه شده شده است . 

علاقه مندان با گذراندن دوره های آموزشی آشنايی با صنعت گردشگری و اخذ مدرک معتبر مي توانند زمينه ورود خود را به مشاغل مرتبط با صنعت گردشگري فراهم سازند .


جاذبه های گردشگری ايران  

در اين بخش به برخي از مهمترين ، مشهورترين و پر جاذبه ترين هاي ايران اشاره خواهيم کرد .

سي و سه پل اصفهان 

بناي تاريخي سي‌ وسه‌ پل | پل الله‌وردي خان پلي است داراي ?? دهانه ، ???با طول متر و عرض 14متر ، که توسط الله ‌وردي خان بر روي رودخانه زاينده‌ رود در شهر اصفهان ودر زمان حکومت شاه عباس صفوي بنا شد و محل برگزاري مراسم جشن آب‌پاشان و همچنين مراسم خاج‌شويان ارامنه ي اصفهان در دوره ي صفويه بوده است. 

شهر سرعين

سرعين شهري است در فاصله 25 کيلومتري جنوب شهر اردبيل است. اين شهر به دليل دارا بودن چشمه‌هاي آبگرم بسيار شهرت دارد و يکي از مناطق گردشگري در استان اردبيل به شمار مي ايد.

تخت جمشيد| پارسَه 

تخت جمشيد| پارسه ن يکي از شهرهاي باستاني ايران است که براي زمان طولاني پايتخت حکومت هخامنشيان بوده است. اين شهر در حمله  وحشيانه اسکندر مقدوني سردار يوناني به آتش کشيده شد . اما ويرانه‌هاي اين شهر هنوز هم در مرودشت در نزديکي شيراز مرکز استان فارس برپا است. تخت جمشيد امروزه  يکي از آثار جهاني ثبت شده? ايران در يونسکو است.

آتشکده زرتشتيان يزد

آتشکده زرتشتيان کهآن را با نام هاي «آتشکده بهرام» و «آتشکده وَرهُرام» نيز مي شناسند ،  از بناهاي مقدس و تاريخي زرتشتيان است که در شهر يزد واقع در استان يزد بنا شده است.


مدرک شناخت صنعت گردشگری 

آتشکده-زرتشتيان-يزد

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس