مربی ورزشی


مربی ورزشی | coach

مربی ورزشی ، فردی است که در حوزه ورزشی خاصی تخصص داشته و سعی دارد تجربیات ورزشی خود را از طریق آموزش، به ورزشکاران منتقل کند. غالبا، در یک تیم، نقش مربی ورزشی خوب از مابقی افراد مهم تر است زیرا او می تواند استعداد های خاص بازیکنان را شناسایی کرده، به آنها در جهت تقویت شان انگیزه داده تا نهایت تلاش خود را بکنند و در نهایت به بازیکن حرفه ای موفق تبدیل شوند. 
با توجه به اینکه، مربی ورزشی به نوعی هدایت کننده بازیکنان است، بنابراین باید در این زمینه دانش کافی و گواهینامه مربی بدنسازی داشته باشد تا بتواند از بازیکنان حمایت کند. علاوه بر این، این مربیان وظایف کلی و تعریف شده ای دارند که باید در طول مدت هدایت یک تیم انجام دهند . این وظایف عبارتند از : 
اطلاع رسانی به تیم در مورد موعد و نحوه اجرای مسابقات
برنامه ریزی دقیق برای انجام تمرینات مستمر
در نظر گرفتن شرایط خاص بازیکنان هنگام انجام تمرینات
تعیین جلسات بررسی عملکرد ورزشی
آموزش در مورد عملکرد بهینه ورزشی
 انتخاب بهترین بازیکنان برای حضور در تیم
سر فصل های این مقاله شامل مربی ورزشی، آناتومی و فیزیولوزی در بدنسازی، مزایا و معایب ورزش بدنسازی ، مکمل های ورزشی و تاثیرات آنها، آموزش مربی بدنسازی، دوره مربی بدنسازی، مدرک مربی بدنسازی، گواهینامه مربی بدنسازی، هایپرتروفی عضلات بدنسازان ، طراحی برنامه بدنسازی و بانوان و ورزش بدنسازی هستند. 

برنامه ورزشی بدنسازها طبق توانایی بدنی انها نوشته میشود.

آناتومی و فیزیولوژی در بدنسازی

مهمترین موضوع برای بدنسازان ، رشد و پرورش عضلات مورد نظر و تطابق آناتومی عضلات است . بنابراین، آنها می توانند از بحث آناتومی و فیزیولوژی در بدنسازی کمک بگیرند و ابتدا حجم عضلات خود را در نظر گرفته و آنر آنالیر کنند. سپس، باید در مورد حجم نهایی عضله مورد نظر تصمیم بگیرند و طبق آناتومی آن عضله خاص، میزان تمرین و فشار وار شده را تعیین کنند. 
در این مسیر، انجام تمرین های منظم و کمک گرفتن از مربیان متخصص این حوزه،  به بدنسازها کمک می کند تا در نهایت به فرم بدنی خاص و مطلوب شان رسیده و در عین حال سلامت نیز باشند؛ زیرا گاهی برخی از مربیان به اشتباه این ورزشکاران را به سوی فرم ها و آناتومی های خاص سوق داده و زمینه تحلیل عضلات آنها را فراهم می کنند.   
مزایا و معایب ورزش بدنسازی 
بدنسازی نیز مانند هر فرایند یا ورزشی دارای مزیت ها و معایبی است که با رعایت اصول آن ، میتوان از معایبش کاست و حتی از این ورزش بهره برد. مزایا و معایب ورزش بدنسازی به ترتیب عبارتند از :
مزایای بدنسازی
به طور معمول، پیش از انجام تمرین های بدنسازی، فعالیت های ورزشی معمولی انجام شده که به حفظ سلامتی و پیشگیری از انواع بیماری ها کمک می کنند. 
استراحت لازمه این ورزش است زیرا، عضلات به واسطه تمرینات شدید خسته شده و باید مدتی استراحت کنند. 
با انجام تمرین های بدنسازی، فرم بدن ورزشکار بهتر و متفاوت تر شده و این، موجب افزایش اعتماد به نفس و انگیزه او می شود. 
از آنجایی که این ورزش به تمرین های روتین و منظم نیاز دارد، در نتیجه، فرد یاد میگیرد که در زمینه های دیگر نیز منظم باشد. 

مری بدنسازی باید شیوه صحیح انجام حرکات را به ورزشکارها بگوید.

معایب بدنسازی
با انجام دادن تمرین های متوالی و سخت، بدن ورزشکار آب خود را از دست داده و امکان دارد که دچار کم آبی، ضعف و  سرگیجه شود. 
امکان دارد که ورزشکار هنگام کار با وزنه ها نتواند تعادلش را حفظ کرده و عضلاتش ساییده شده یا آسیب جدی به آنها وارد شود. 
ورزشکار باید هنگام استفاده و تمرین با وزنه ها، ایمنی را رعایت کرده و یک حریف تمرینی داشته باشد تا در صورت لزوم و بروز خطر از او کمک بگیرد. 
امکان دارد برخی از ورزشکاران برای حجیم و بهتر شدن ظاهر عضلات، از حجم زیادی از پروتئین در برنامه غذایی شان استفاده کنند و در نتیجه به کلیه خود آسیب برسانند. 

مکمل های ورزشی و تاثیرات آنها

بدنسازان از جمله ورزشکارهایی هستند که تمایل زیادی برای استفاده از مکمل های ورزشی داشته و تصور می کنند که استفاده از انواع آنها به بهبود ظاهر و سرعت بخشیدن به روند بدنسازی کمک می کنند. به طور معمول ، این ورزشکاران از انواع مکمل های ورزشی شامل پروتئین، گلوتامین، کراتین، ویتامین ها و چربی سوز استفاده می کنند. 
علی رغم اینکه به نظر می رسد که این مکمل ها، مزیت های احتمالی هم داشته باشند اما، مکمل های ورزشی و تاثیرات آنها بحثی است که همیشه هنگام استفاده از مکمل ها مطرح بوده است. از جمله مواردی که باید هنگام استفاده از مکمل های بدنسازی رعایت کرد این است که، باید در کنار غذا مصرف شوند و در غیر این صورت به معده آسیب می رسانند. دوم اینکه، نباید بیش از اندازه مصرف شوند زیرا احتمال دارد عواض بلند مدتی ایجاد کند. سوم اینکه، این مکمل ها برای همه افراد مفید نبوده و تاثیرات آن روی افراد هم متفاوت است. 

آموزش مربی بدنسازی

مربی بدنسازی، وظایف مهم و خطیری بر عهده داشته بنابراین، باید دارای مدرک آکادمیک بوده و به تمام اصول و قواعد مربیگری تسلط داشته باشد. علاوه بر این، این مربی باید در یک رشته خاص تخصص داشته  و مهارت های مورد نیاز برای هدایت تیم را بداند تا بتواند موثرتر از همشه با ورزشکاران ارتباط برقرار کرده و به موفقیت شان کمک کند. علاوه بر این، این مربی باید از نظر فیزیکی توانایی خوبی داشته،  بتواند مشکلات مختلف بازیکنان را حل کرده و به موقع به آنها روحیه بدهد. 
 
در همین راستا، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزش مربی بدنسازی را برای مربی هایی که با این حوزه آشنایی داشته و مایل به کسب تجارب بیشتر هستند یا افرادی که در این حوزه تحصصی ندارند ارایه کرده است. دوره مربی بدنسازی، به آموزش تکنیک ها و مزیت ها و معایب این ورزش برای آقایان و بانوان پرداخته و شیوه طراحی برنامه ورزشی و آناتومی بدن را توضیح می دهد. همچنین، در پایان دوره به دانش پذیران مدرک مربی بدنسازی اعطا می شود. علاوه براین، این مرکز برای آگاهی بیشتر ورزشکاران و مربیان، دوره های مربی بدنسازی بوکس  و بدنسازی فوتبال  را نیز معرفی نموده است. 

بدنسارها برای تقویت عضلات مختلف از حرکات متنوع استفاده میکنند.

هایپرتروفی عضلات بدنسازان 

هایپرتروفی عضلات بدنسازان به این معناست که آنها، با انجام تمرین های خاص ورزشی ، اندازه بافت های عضلانی را افزایش داده و بزرگتر کنند.  قابل ذکر است که هر کدام از ورزشکارها با توجه به نوع ورزش ، نیاز و توانایی بدنی شان به نوع خاصی از هایپرتروفی عضلانی نیاز دارند.
در کل ، دو نوع هایپرتروفی عضلانی وجود دارد که به اختصار توضیح می دهیم: 
هايپرتروفي موازی تارچه های عضلانی 
در این نوع از هايپرتروفي، در صورتی که تمرینات با وزنه انجام شود، ابتدا حجم توده عضلانی به واسطه این تمرینات مکرر و منظم افزایش یافته و سپس، تعداد سارکومرها زیاد می شوند. در نهایت، تارچه ها عضلانی قطور شده و سطح مقطع عضلات نیز افزایش پیدا می کند. جالب است که بدانید، سهم این نوع از هايپرتروفي، نسبت به نوع دیگر بیشتر است. 
اضافه شدن سارکومرها
در این نوع از هايپرتروفي، با انجام دادن تمرین های خاص و مشخص، طول سارکومرها مرتبا اضافه شده و در نتیجه ، طول آن عضله خاص نسبت به عضلات دیگر،  بیشتر می شود. یکی از نکات مهم در این نوع از هايپرتروفي این است که، فقط در مراحل اولیه تمرین، طول سارکومرها افزایش پیدا می کند. 

طراحی برنامه بدنسازی

گاهی، برنامه ای که برای یک بدنساز نوشته شده ، به اندازه کافی موثر و مفید نبوده و نیازمند ایجاد تغییرات و تحولات اساسی است. علاوه بر این، این برنامه باید توسط فرد متخصصی نوشته شود که به این حوزه تسلط داشته و از شرایط بدنی ورزشکار آگاه باشد و در صورت لزوم تغییراتی را به وجود آورد. طراحی برنامه بدنسازی به چند مرحله تقسیم می شود که شامل : 
تقسیم بندی روزهای هفته برای انجام تمرین های مشخص 
در نظر گرفتن حرکات خاص در برنامه با توجه به نیاز ورزشکار و توانایی بدنی او
افزودن یا کاهش تعداد برخی از تمرین ها برای بهبود ظاهر بدن ورزشکار 
بیان مزیت ها و معایب هر کدام از حرکات ورزشی و دادن قدرت انتخاب به ورزشکار

بانوان و ورزش بدنسازی

علی رغم اینکه ، امروزه بسیاری از بانوان به ورزش بدنسازی علاقه نشان میدهند ، اما در بسیاری از موارد باید تفاوت های این دو جنس را در نظر داشت و با توجه به اصل ظرافت فیزیکی  و روحی بانوان برای شان برنامه ورزشی تهیه کرد. علاوه بر این، اهمیت بانوان و ورزش بدنسازی موجب شده تا خودشان نیز در این مورد دقت زیادی کرده و هنگام تمرین ورزشی، انواع مناسب تر را انتخاب کنند. 
از جمله نکاتی که بانوان باید در این ورزش رعایت کنند این است که، حرکات پیشنهادی مربی های مرد ، برای ورزشکاران مرد مناسب بوده و احتمال دارد که به عضلات بانوان آسیب جدی برسانند. بنابراین، بانوان باید از مربی های خانم کمک گرفته و از برنامه های اصلاحی استفاده کنند که این مربی ها برای آنها تهیه کرده اند. 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس