توصیف روانشناسی خانواده


روانشناسی خانواده 

روانشناسی چيست ؟


تعريف روانشناسي به صورت ساده عبارت است از مطالعه علمي ذهن و رفتار همچنين علم روانشناسي به استفاده از دانشي مبتني است که مي تواند در راستاي درک بهتر وقايع، توضيح دلايل بروز برخي رفتارها و مسائل مربوط به سلامت روان و بهبود آموزش، اشتغال و روابط اجتماعي  را مورد بررسي قراردهد.علم روان شناسي يک رشته بسيار پيچيده و دارا ي شاخه ها و زير مجموعه هاي بسيار زياد است ، از زير مجموعه هاي علم روان شناسي مي توان به موارد زير اشاره کرد : روانشناسي عمومي ، روانشناسي شخصيت ، رووانشناسي رشد ، روانشناسي تربيتي ، روانشناسي آموزشي ، روانشناسي باليني ،  روانشناسي اجتماعي ، روانشناسي جرم ، روانشناسي صنعتي  ، روانشناسي خانواده و غيره و غيره . 
روانشناسي يک علم واقعا جديد است با بيشترين پيشرفت در طول 150 سال گذشته . اگرچه که ريشه و تاريخچه روانشناسي به يونان باستان، و به 400 تا 500 سال قبل از ميلاد برمي گردد. بسياري از موارد که در زمان هاي بسيار قديم مورد توجه فيلسوفان بوده است امروزه مورد مطالعه علم روان شناسي نوين قرار گرفته اند از جمله اين موضوعات مي توان به حافظه ، اراده آزاد ، جاذبه و غيره اشاره کرد . 
دربدو پيدايش روانشناسي، دو ديدگاه نظري غالب  وجود داشت . يک روانشناس آمريکايي به نام ويليام جيمز در فاصله زماني سال هاي 1910تا1842 به توسعه و گسترس  رويکردي با عنوان کارکردگرايي پرداخت . بر اساس استدلال ويليام جيمز  ذهن دائما در حال تغيير است وجستجو براي ساختارهاي تجربي بي معنا است و در عوض، تمرکز بايد بر اين باشد که چگونه و چرا يک ارگانيسم چيزي را انجام مي دهد. او پيشنهاد کرد که روانشناسان بايد به مطالعه علت اصلي رفتارها و فرآيندهاي ذهني منجر به بروز چنين رفتارهاي بپردازند . اين تأکيد بر علل و پيامدهاي رفتار بر روانشناسي معاصرنيز تأثير گذاشته است.

 

آموزش روانشناسی خانواده می تواند به افزایش سلامت روانی خانواده ها کمک کند.

اهداف علم روانشناسی

هدف علم روانشناسي ارائه يک توضيح علمي براي رفتارها ، کنش ها و واکنش هاي موجود ميان افراد است ، اين علم تلاش مي کند با بررسي ريشه هاي ذهني رفتارها به پيش بيني ، اصلاح ، درمان و بهبهود کيفيت رفتارهاي انسان ها بپردازد و در نهايت کيفيت زندگي افراد را ارتقا بخشد . در ادامه اهداف علم روانشناسي را در پنج دسته ارائه خواهيم داد :
هدف اول : توصيف ،  هدف اول، مشاهده رفتار و توصيف آن است ، توصيف اغلب شامل دقت در جزئيات آنچه که به صورت عيني قابل  رويت است مي باشد . 
هدف دوم : توضيح 
هدف سوم : پيش بيني 
هدف چهارم : کنترل 
هدف پنجم : بهبود 
 اهميت روانشناسي 
از آن جا که روانشناسي علم مطالعه رفتار انسان ها و بررسي علل و ريشه هاي آن است آشنايي با اين علم در هر زمان ، مکان و موقعيتي حائز اهميت است و مي تواند موجبات بهبود شرايط و کيفيت زندگي افراد در هر رده سني و اجتماعي را فراهم آورد.
از اين رو آشنايي با مباحث علم روانشناسي براي همه افراد با هر رده سني ، طبقه اجتماعي ، موقعيت شغلي و .......... بسيار مفيد فايده است و به طور حتم تاثيرات چشم گير زيادي بر روند زندگي و بهبود سطح کيفي زندگي آن ها خواهد داشت . 
با توجه به اين که آشنايي با مباحث علم روانشناسي به صورت تخصصي و گسترده در کليه شاخه ها مستلزم صرف زمان و انرژِي بسيار زياد است و تنها براي افرادي که به صوورت کاملا حرفه اي  قصد ادامه تحصيل در اين حوزه را دارند مناسب و مقدور است و ساير افراد علاقه مند به اين حوزه مي توانند پس از گذراندن دوره هاي آموزشي روانشناسي عمومي براي شرکت  در دوره هاي تخصصي مورد نياز خود اقدام نمايند و با استفاده ازعلم و دانشي که در زمينه مورد نياز خود به دست مي اورند کمک شاياني به بهبود شرايط  خود و اطرافيان نمايند .  
تعريف روانشناسي خانواده 
روانشناسي خانواده يکي از شاخه هاي تخصصي ، پيچيده و بسيار پر کاربرد علم روان شناسي است . اين شاخه از علم روان شناسي به بررسي روابط ميان اعضاي خانواده به منظوربر طرف کردن مشکلات احتمالي و  ارتقاي سطح روابط بين اعضاي خانواده  مي پردازد . 

اهميت روانشناسي خانواده 

 

دوره روانشناسی خانواده دوره ای بسیار مفید و کاربردی است.

خانواده به عنوان اولين و کوچکترين نهاد اجتماعي از اهميت بسيار زيادي برخوردار است . کليه مشکلات موجود در نهاد خانواده به صورت بسيار بزرگتر در اجتماع نمايان خواهد و از آن جا که در علم روان شناسي نيز مانند ساير علوم پيشگيري بهتر از درمان است ، توجه به رفتارهاي نا به هنجار و مشکلات در چهارچوب خانه و خانوداه بسيار موثرتر ، منطقي تر حتي مقرون به صرفه تر است . 
از آنجا که با اصلاح نهاد خانواده مي توان در وهله اول يک زندگي خانوادگي  آرام به  دور از تنش براي خود و خانواده خود به ارمغان آورد و در وهله دوم منجر به بهبود سلامت رواني اجتماع و در نتيجه پيشرفت همه جانبه محيط زندگي خودمان شويم ، آشنايي با مباني علم  روان شناسي و به خصوص روانشناسي خانواده يکي از الزامات داشتن يک خانواده و اجتماع سالم و موفق به شمارمي رود .
يکي ديگر از روش هاي اصلاح و بهبود روابط ميان اعضاي يک خانواده در صورت عدم آشنايي با مباني علم روانشناسي و روانشناسي خانواده استفاده از راهنمايي و مشاوره روانشناسان متخصص خانواده است . 
موارد مراجعه به  روانشناس خانواده 
دراين بخش به برخي از مواردي که مراجعه به روانشناس خانواده مي تواند کمک قابل توجهي به رفع مشکلات اعضاي خانواده و رفع مصائب و مشکلات پيش آمده و بهبود اوضاع  کند اشاره خواهيم کرد :
اين موارد عبارتند از :
فقدان و مرگ عزيزان و اعضاي خانواده 
استرس و اضطراب و افسردگي
فوبيا ( هر گونه وحشت ) 
مشکلات خانوادگي و روابط
عادات هاي بد و اعتيادهاي 
اختلالات ذهني 
ويژگي هاي فردي مورد نياز حرفه روانشناسي
با توجه به حساسيت بسيار بالاي اين حرفه و ارتباط با افراد حساس و بعضا عصبي ورود به حرفه روانشناسي علاوه بر کسب دانش ، مهارت و توانايي هاي مورد نياز اين حرفه نيازمند ويژگي هاي شخصي خاصي است که در ادامه به برخي از آن ها اشاره خواهيم کرد :
يکي از مهمترين ويژگي هاي مورد نياز براي ورود و موفقيت در حرفه روانشناسي علاقه به انسان ها  و اشتياق به کمک رساني و رفع مشکلات آن ها است . 
يکي ديگر از مهمترين ملزومات ورود به اين حرفه انعطاف پذيري زياد در مواجه با شرايط مختلف است . 
از آن جا که روانشناسان به واسطه حرفه خود در جريان امورات زندگي شخصي افراد قرار مي گيرند از ديگر شرايط ورود به اين حرفه صداقت و امين اسرار مردم بودن است .  
روانشناسان بواسطه ويژگي هاي حرفه خود نيازمند برخورداري از مهارت هاي ارتباطي قوي هستند . 
مهارت تصميم گيري و حل مساله از ديگر ملزومات ورود به اين حرفه است .
روانشناسان با توجه به شرايط حرفه اي خود بايد داراي رويکرد دقيق و منطقي باشد . 

 

گواهینامه روانشناسی خانواده به افرادی اعطا می شود که دوره های آموزشی آن را گذرانده باشند .

روانشناسی خانواده

با توجه به اين که آشنايي با مباحث اوليه علم روانشناسي مي تواند تاثيرات به سزايي در بهبود وضعيت خانواده ها داشته باشد و همچنين با توجه به اين که بهبود شرايط خانواده به عنوان مهمترين عنصر تشکيل دهنده جامعه منجر به بهبود اوضاع کلي اجتماع خواهد شد گذراندن دوره هاي آموزشي روانشناسي خانواده به کليه علاقه مندان به اين رشته توصيه مي شود . 
علاقه مندان پس از گذراندن دوره هاي آموزشي روانشناسي خانواده علاوه بر استفاده از مزاياي اين دوره در چهارچوب خانواده خود مي توانند درراستاي کمک به سايرين نيز گامي مفيد برداشته .
مرکز آموزش مجازي پارس يکي از مراکز آموزشي معتبري است که در راستاي مرتفع سازي نيازهاي متقاضيان اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي روانشناسي عمومي و روانشناسي کرده است . فراگيران پس از گذراندن دوره هاي آموزشي روانشناسي خانواده اين مرکز علاوه بر کسب دانش و مهارت مورد نياز در اين زمينه موفق به اخذ مدرک معتبر روانشناسي خانواده نيز خواهند شد .

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس