گونه شناسی گردشگری

اخلاق گردشگری

مفهوم گردشگری|truism

به هر سفر یا مسافری که به مقصد خارج از محل کار یا زند گی باشد، گردشگری گفته میشود. گردشگری ابتدا به دلیل تمکن مالی فقط بین ثروتمندان مرسوم بوده و هدف آنها از این سفرها، آموختن زبان جدید، بازدید از اثار باستانی، اشنایی با فرهنگ ها و افراد جدید است. با این حال، در گذشته، گردشگری به عنوان صنعت در نظر گرفته نمیشد. 
اما، امروزه، با پیشرفت های و بهتر شدن اوضاع اقتصادی همه افراد، میزان گردشگری آنچنان افزایش پیدا کرده که تقریبا در همه کشورها به یک صنعت قابل توجه تبدیل شده . بخش عمده ای از درامد برخی از کشورهایی با انواع جاذبه های توریستی از همین مسیر است. بنابراین، میتوان گردشگری را یکی از صنایع سودآور هر ملت و یا کشوری محسوب کرده که میتوان اقدامات مهم و موثری در جهت توسعه چشمگیر آن انجام داد.  
سرفصل های جالب این مقاله عبارتند از: مفهوم گردشگری، گونه شناسی گردشگری، توسعه صنعت توريسم، آموزش مدیریت گردشگری، دوره مدیریت گردشگری ، مدرک مدیریت گردشگری ، گواهینامه مدیریت گردشگری ، نقش صنعت گردشگری بر متغیرهای اقتصادی، اخلاق گردشگری و مدیریت بازاریابی گردشگری.

آموزش مدیریت گردشگری

گونه شناسی گردشگری

گردشگری انواع مختلفی دارد که هر فردی میتواند با توجه به موقعیت و امکانات خود از انواع آن استفاده کند. گونه شناسی گردشگری شامل:  
گردشگری گروهی : غالبا، در این نوع گردشگری، همه افراد از طبقه متوسط تا متمکن شرکت داشته و همه میتوانند در کنار هم به کسب تجربه و بازدی از مکان های دیدنی بپردازند. 
گردشگری مجازی: در این نوع از گردشگری، افراد از امکانات فیزیکی و مجازی و اینترت برای دیدن و بازدید از مکان های زیبا و آثار باستانی دیگر کشورها استفاه میکنند. نکته جالب این است که اخیرا، تورهای مجازی نیز راه اندازی شده که از طریق آنها، تصاویر اثار باستانی به صورت سه بعدی و یا در فرمت های دیگر و با کیفیت خوب به افراد نشان داده میشود. 
گردشگری زمستانی: مخترع این نوع گردشگری ، کشور سوییس بوده و در واقع ثروتمندان برای لذت و تفریح بیشتر این نوع از گردشگری را معرفی کردند. علاوه بر این، آنها مجموعه ای از ورزش های زمستانی را در فصول سرد سال برگزار میکردند. 
گردشگری تفریحی : هدف از این نوع گردشگری، صرفا تفریح بوده و اولین مرتبه در انگلستان آغاز شد. با این حال، این نوع گردشگری برخلاف دیگر انواع، فقط مخصوص طبقه ثروتمندان بوده و  بعد از آن ، همه گیر شده و افراد معمولی نیز توانستند از این سفرها لذت ببرند. 

گردشگری درمانی: این نوع از گردشگری، از زمان های قبل نیز مورد استفاده قرار میگرفته و برای درمان افراد با انواع بیماری ها کارایی داشته است. به همین منظور، در برخی از کشورها، شهرک هایی برای درمان بیمارانی که در شریط خاص هستند در نظر گرفته و ساخته شده است .  

توسعه صنعت توريسم

یکی از منابعی که به افزایش درآمد سالیانه یک کشور کمک چشمگیری میکند، توسعه صنعت توريسم و برنامه ریزی دقیق و درست برای جذب انواع توریست است. زیرا، در واقع، توریست ها با ورود به هر کشوری، اوضاع اقتصادی آن کشور را تغییر داده و با ایجاد شغل های جدید، تا حد زیادی به درآمدزایی کشور کمک میکنند. علاو بر این، با توجه به اینکه درآمد برخی از کشرها صرفا محدود به فروش نفت و محصولات نفتی است و امکان دارد که این درآمد چندان پایدار نباشد، بنابراین، صنعت تورسیم میتواند راهگشا باشد. 
این صنعت، در کشور ما بسیار فعال و درآمد زا بوده و باید مشکلات احتمالی نیز حل شده و برطرف شوند تا بتوانیم با اطمینان در این زمینه سرمایه گذاری کرده و تعداد توریست ها را روز به روز افزایش دهیم. علاوه بر این، مدیران این حیطه نیز میتوانند در صورت لزوم در برخی از بخش های مرتبط تغییرات و اطلاحاتی اعمال کرده و استراتژی هایی را به منطور شکوفایی این صنعت به کار بندد.    

دوره مدیریت گردشگری

آموزش مدیریت (MBA) گردشگری

گردشگری ، از جمله حوزه هایی است که میتوان برای آن از خلاقیت ها و نوآوری ها بهره برده و پیشرفت های چشمگیری در آن ایجاد کرد. علاوه بر این، افراد و مدیرانی که در این زمینه آگاهی و دانش و یا گواهینامه مدیریت گردشگری داشته و به تمام حوزه های رشته مدیریت گردشگری تسلط دارند، میتوانند راهکارهای موثری برای ارتقا و رشد این صنعت ارایه کنند. 
در راستای توسعه صنعت گردشگری، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزشی آموزش مدیریت گردشگری را برای دانش پذیران و مدیران فعال در این حوزه ارایه کرده است. دوره مدیریت گردشگری به این دانش پذیران امکان میدهد تا در کوتاه ترین زمان با اصول و باید و نبایدهای این حوزه آشنا شده و برای مواجه شدن با موقعیت های عملی، تجارب عملی ارزشمندی و کاربردی به دست آورند. مزیت این دوره این است که، در پایان دوره به تمام دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین حد نصاب نمره را کسب کنند، مدرک مدیریت گردشگری اعطا میکند. 

نقش صنعت گردشگری بر متغیرهای اقتصادی

با توجه با اینکه، درآمد حاصل از گردشگری میتواند بر سرانه درآمد کشور تاثیر بگذارد بنابراین، عرضه خدمات گردشگری باید به گونه ای باشد که توریست ها برای دیدن و حضور در کشور ما ترغیب و تشویق شوند. علاوه براین، قیمت هایی که برای توریست ها در نظر گرفته میشود باید به گونه ای باشدکه نقش صنعت گردشگری بر متغیرهای اقتصادی را به صورت مشخص و مشهود نشان دهد.  
با اینکه، این گونه درآمدها برای کشور ما بسیار حائز اهمیت هستند اما، زمان و میزان و قیمت ارایه خدمات باید به گونه ای باشد که هم نظرتوریست ها را برای بازدید کردن جلب کند و به طور همزمان برای افراد بیکار و در عین حال مستعد و علاقمند به این حوزه ایجاد شغل کند. 

گواهینامه مدیریت گردشگری

اخلاق گردشگری

اخلاق گردشگری، عبارت جدیدی در حوزه گردشگری بوده و به معنای پذیرش تمام مسئولیت ها در هنگام گردشگری است و میتواند به طور قابل توجهی به وفقیت گردشگر کمک کند. علاوه براین، هنگامی از این عبارت استفاده میشود که ، فردی بخواهد از یک محیط ناشناخته دیدن کند که در این صورت باید به حقوق بشر ، قوانین حمایت از حیوانات و قوانین اجتماعی پایبند باشد. 
مزیت پایبندی به اخلاق در گردشگری این است که محیط و طبیعت حفظ شده و افراد از انجام هر کاری که مغایر با قوانین گفته شده باشند، امتناع کرده و در مهایت محیط سالم و ماندگاری خواهیم داشت. البته، به نظر میرسد که این مورد، به نوعی برای گردشگران نیز فرهنگ سازی کرده و به آنها آموزش میدهد که توریست ها نیز باید آداب مخصوص به بازدی و گردشگری را رعایت کنند. 

مدیریت بازاریابی گردشگری

علی رغم اینکه، کشور ما از نظر گردشگری در رده های اول قرار گرفته اما فقدان مدیریت بازاریابی گردشگری
موجب شده تا در این زمینه چندان موفق نبوده و گاهی نتواند راهکارهای مناسبی را برای مشکلات و چالش های ایجاد شده ارایه دهد. علاوه بر این، گردشگری فقط به داشتن مناظر زیبا محدود نمیشود بلکه باید در این زمینه برنامه ریزی های موثر و کارآمد انجام داد. 
بنابراین، در هنگام مدیریت گردشگری باید به اهدافی که برای بلند مدت و کوتاه مدت تعیین شده، محیطی که قرار است مورد بازدید قرا بگیرد ، منابعی که برای ارایه خدمات در دسترس داریم و اجزا و مولفه های مهمی که در دستیابی به اهداف دخیل هستند نیز توجه داشت.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس