کاربرد برق صنعتی

کاربرد برق صنعتی

تعریف برق صنعتی

تاریخچه برق صنعتی در جهان، به سال 1350 شمس برمیگردد و علت توزیع آن مشکلات و نگرانی های اقتصادی و گران بودن هزینه برق معمولی برای مکان های صنعتی بوده است. برق صنعتی، به معنای ایجاد، انتقال و توزیع و فروش برق به مکان های عمومی و صنعتی است. علاوه براین، استفاده از برق صنعتی میتواند مزیت هایی برای این مکان ها به همراه داشته باشد؛ از جمله این که، سازمان ها در استفاده از برق صرفه جویی کرده و خود نیز راهکارهایی را برای تولید برق مصرفی خود ارایه میدهند. 
با توجه به اینکه، نیروی برق بسیار ارزشمند بوده و تولید ان میتوان زمان بر باشد، بنابراین، دولت رقابتی را بین سازمان ها ایجاد کرده تا آنها کارایی خود را بهبود بخشیده و با جابه جایی ساعات کار و یا استفاده بهینه از برق، در مصرف آن صرفه جویی کنند. با اینحال، امکان دارد که مشکلاتی در این زمینه به وجود آمده و زمینه استفاده بیش از حد از نیروی برق فراهم شود. 
سرفصل های این مقاله عبارتند از: تعریف برق صنعتی، رشته برق صنعتی، آموزش آشنایی با برق صنعتی ، دوره آشنایی با برق صنعتی ، مدرک آشنایی با برق صنعتی ، گواهینامه آشنایی با برق صنعتی ، تابلوی برق صنعتی، کاربرد برق صنعتی و برقکار صنعتی کیست.

انواع برق صنعتی و خانگی از طریق پایگاه های مرکزی توزیع میشوند.

رشته برق صنعتی

رشته برق صنعتی یا الکتروتکنیک، یکی از بخش های مهمی است که به کیفیت کارهای انجام شده، بهینه شدن سیستم ها و کاهش قیمت فرآورده های صنعتی پرداخته و اهداف آن این است که با توجه به اجزای شیمیایی و مکانیکی موجود، خروجی ها را بررسی و کنترل نماید.  علاوه براین، این رشته میتواند در دوره لسانس گرایش هایی مانند مخابرات، قدرت، الکترونیک و کنترل داشته باشد با این حال نکته جالب اینجاست که تفاوت آنها، فقط در 30 واحد است و بقیه واحدها با هم مشترک هستند. 
بنابراین، این مهندسین میتوانند اهداف معین و مشترکی مانند انتقال مستمر و پیوسته نیروی برق، تولید برق در نیروگاه، توزیع در شبکه های برق و استفاده از آنها برای محل هایی مانند کارخانه و منزل مسکونی را نیز تامین کنند. همچنین، فرصت های شغلی موجود برای اینکار مخصوصا در تهران زیاد بوده و البته گاهی گذراندن واحدهای مختص این رشته، کافی به نظر نمیرسد.  قابل ذکر است که چنین افرادی میتوانند در کارخانه های خودروسازی، سیمان و یا تولید ماشین آلات برقی فعالیت کنند. 

آموزش آشنایی با برق صنعتی

غالبا، برق صنعتی در حیطه های زیادی کاربرد داشته و افراد و مهندسینی میتوانند در این زمینه موفقیت کسب کنند که علاوه بر آشنایی کامل با مقوله برق نعتی، در این زمینه تجربه کافی داشته و بدانند چگونه بر مشکلان و بحران های این حیطه غلبه کنند. همچنین، مهندسین برقی که دارای گواهینامه آشنایی با برق صنعتی هستند، میتوانند با اطمینان بیشتری کار کرده و اصول کار با برق را به موفقیت به دیگران منتقل کنند.
در راستای ارتقا دانش برق صنعتی افراد علاقمند و دانش پذیران، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزشی آموزش آشنایی با برق صنعتی را معرفی و پیشنهاد کرده است. دوره اشنایی با برق صنعتی، به داشن پذیران امکان میدهد تا اصول و روندهای ایجاد و توزیع برق صنعتی را آموخته و راهکارایی را برای استفاده مفید و بهینه آن ارایه دهند. علاوه براین، در پایان دوره ، این مرکز اقدام به برگزاری آزمون آنلاین از مطالب دوره کرده و به دانش پذیرانی که حد نصاب نمره را کسب کنند، مدرک اشنایی با برق صنعتی اعطا میکند. 

هزینه های برق صنعتی با معمولی تفاوت دارد.

تابلوی برق صنعتی

تابلوی برق صنعتی، یکی از تجهیزات سیستم برق صنعتی که از مجموعه ای از ابزار الکتریکی تشکیل شده و تهیه و بستن آن مستلزم داشته مهارت و تخصص در زمینه برق است. علاوه بر این، متخصص برقی که آماده ساخت تابلو برق میشود باید تجهیزات الکتریکی را به طور کامل شناخته و از کارایی انواع آنها اطلاع داشته باشد، اصول تخصصی قطعات تابلو را شناخته و بداند چطور آنها را طراحی کند، استاندارد های محفظه های الکتریکی را دانسته و از قبل در مورد مقوله های حفاظت از سیستم ها مطالعه کرده باشد. 
قابل ذکر است که، از انواع تابلو برق های دیواری، ایستاده و میزی و....برای انواع ساختمان ها استفاده شده که هر کدم دارای ویژگی های متفاوتی بوده و با توجه به ساختمان، کارایی مختلفی هم دارند. علاوه براین، درصورتی که تابلو برق های صنعتی دارای ویژگی های تعریف شده ای باشند، عمر طولانی تری داشته و کمتر نیز به تعویض کردن دارند. این ویژگی ها عبارتند از : 
خودکار کردن کلیدهای ورودی
اضافه کردن کلیدهای روشن و خاموش به تابلو برق ها
استفاده از سین برق ارت که رنگ آن مشخص شده باشد
رعایت کردن مسایل ایمنی
استفاده از سیم های رنگی خاص برای خط های برق R,S,T
به کارگیری نقشه داخلی و رایزر دیاگرام ( مکان تابلو) برای تابلو برق

کاربرد برق صنعتی

اولین و مهمترین کاربرد برق صنعتی، در صنعت و در مکان هایی مانند کارخانه ها صنعتی و تولیدی است. غالبا، به دلیل مصرف بیش از اندازه برق در این کارگاه ها، آنها باید راهکارهایی را برای کاهش مصرف برق ارایه داده و به طور جدی به کار گیرند، تا مجبور نباشند بیش از مقداری که برایشان تعریف شده ، از برق استفاده کنند زیرا در این صورت، هزینه برق به صورت تصاعدی محاسبه میشود. 
علاوه براین، از شیوه های کاهش و صرفه جویی در مصرف برق صنعتی میتوان برای ساختمان ها ی مسکونی و بیمارستانی نیز بهره گرفته و حتی تغییرات جزیی در آنها اعمال کرد. توجه داشته باشید که مباحثی مانند برق سه فاز و تک فاز، بررسی تجهیزات برق رسانی، فاز و نول، قدرت ژانراتورها و ترانسفورماتورها نیز جز مبحث مهم در برق صنعتی هستند.

از برق صنعتی برای محیط های صنعتی استفاده میشود.

برقکار صنعتی کیست

برقکار صنعتی فردی است که در زمینه برق کشی صنهتی و معمولی مهارت و توانایی کافی داشته و با مقوله هایی مانند تجهیزات برقی، سیم کشی الکتریکی و برقی آشنایی داشته و میتواند در مورد نحوه سیم کشی های صنعتی و عمومی تصمیم گیری کند. علاوه براین، این فرد باید دقت بالایی داشته و بتواند با در نظر گرفتن دستورالمعل های ایمنی مشکلات مرتبط با برق را حل کند. اما در کل، این برقکار وظایفی بر عهده دارد که شامل: 
راه اندازی و تعمیر سیستم های الکتریکی
نصب انواع تابلو برق ها در محیط های معمولی و صنعتی
نصب تجهیزات ایمنی و حفاظتی 
بررسی سیستم های الکتریکی و اطمینان از ایمن بودن آنها
راه اندازی سیستم های ایمنی و روشنایی
بررسی سیستم های اعلام حریق

با توجه به اهمیت رشته برق صنعتی، مهندسینی که در این حیطه فعالیت میکنند باید مهارت فنی خوبی داشته و در کار خود نهایت دقت را به کار گیرند و بتوانند با همه ابزارهای فنی کار کنند زیرا هر گونه کم کاری و یا عدم تخصص به حوادث جبران ناپذیری ختم میشود. 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس