نقشه سیم کشی برق

نقشه سیم کشی برق

تعریف برق صنعتی

برق، مجموعه ای از پدیده های فیزیکی است که به واسطه وجود بارهای الکتریکی به وجود می آید. شیوه شکل گیری و ایجاد نیروی برق به این صورت است که، بارهای مثبت و منفی موجود ، یک میدان مغناطیسی ایجاد کرده و سپس، به واسطه حرکت بارهای الکتریکی، جریان برق به وجود می اید. قابل ذکر است که، تاریخچه برق صنعتی در جهان، به سال 1350 شمسی برمیگردد.

در ابتدا، برای همه مکان های معمولی و صنعتی، از یک شیوه مشابه برق رسانی استفاده میشد. اما بعد از گذشت زمانی کوتاه، صاحبان ملک های صنعتی متوجه شدند که مصرف شان بیش از ملک های مسکونی بوده و همین موضوع، هزینه های آنها را به طور چشمگیری افزایش میدهد. بنابراین، متصدیان امور برق ساختمان ها نسبت به ایجاد سیم کشی های متناسب با مصرف برق صنعتی اقدام کرده و برای ملک های صنعتی از سیستم برق کشی متفاوت بهره بردند.  
سرفصل این مقاله عبارتند از: تعریف برق صنعتی، کارایی برق صنعتی، آموزش برق صنعتی، دوره برق صنعتی ، گواهینامه برق صنعتی ، مدرک برق صنعتی ، برقکار صنعتی کیست، نقشه سیم کشی برق، بازار کار رشته برق صنعتی و رشته برق صنعتی.

آموزش آشنایی با برق صنعتی

کارایی برق صنعتی

ایده اولیه کارایی برق صنعتی، استفاده در مکان های صنعتی و بزرگی مانند انواع کارخانه ها تولیدی صنعتی بود. هزینه برق برای استفاده در یک مدت مشخص، از قبل تعیین شده و در صورت تجاوز از این مقدار، کاربر باید جریمه پرداخت کند. کارخانه ها تولیدی صنعتی، دقیقا با چنین مشکلی مواجه بودن و به دلیل استفاده شبانه روزی از برق معمولی، مشمول جریمه های سنگین می شدند. تا اینکه، مسئولین مرتبط با اداره امور برق و برق رسانی، راهکار استفاده از برق صنعتی را برای کاهش مصرف برق ارایه دادند تا هزینه برق کاهش پیدا کند. 
علاوه براین، میتوان با اعمال تغییرات جزیی در شیوه های کاهش مصرف برق صنعتی، از آنها برای ساختمان های مسکونی و بیمارستانی نیز بهره برد. همچنین، موارد و مباحثی مانند برق سه فاز و تک فاز، بررسی تجهیزات برق رسانی، فاز و نول، قدرت ژانراتورها و ترانسفورماتورها نیز به  برق صنعتی ارتباط دارند.

آموزش برق صنعتی

غالبا، برق صنعتی قدمی موثر برای کارخانجات صنعتی بوده و صرفا افرادی میتوانند اهمیت این موضوع را درک کنند که با مقوله برق صنعتی آشنایی کامل داشته و در این زمینه تجربه عملی داشته باشد. علاوه براین، مهندسین برقی که دارای گواهینامه برق صنعتی هستند، میتوانند با اطمینان بیشتری کار کرده و اصول کار با برق را با موفقیت به دیگران منتقل کنند. قابل ذکر است که این مهندسین قادر هستند مشکلات و عیوب برقی را به سرعت و سهولت شناسایی کرده و راهکار عملی برای ارایه دهند. 
در راستای آموزش و ساده سازی مفاهیم برق صنعتی برای همه افراد علاقمند و دانش پذیران، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزشی آموزش برق صنعتی را معرفی و پیشنهاد کرده است. دوره برق صنعتی، دارای سرفصل های متعدد و متنوع و کاربردی است و فرصت نابی در اختیار دانش پذیران میگذارد تا اصول و روندهای ایجاد و توزیع برق صنعتی را به صورت بهینه آموخته و با راهکارهای ایمن انواع مشکلات برق آشنایی پیدا کنند. علاوه براین، در پایان دوره ، این مرکز اقدام به برگزاری آزمون آنلاین از مطالب دوره کرده و به دانش پذیرانی که حد نصاب نمره را کسب نمایند، مدرک برق صنعتی اعطا میکند. 

دوره آشنایی با برق صنعتی

برقکار صنعتی کیست

برقکار صنعتی فردی است که در رشته برق صنعتی تحصیل کرده و یا تجارب عملی وکاربردی دارد که میتواند در موقعیت های مختلف از آنها استفاده کند. غالبا، برقکار صنعتی به نحوه برق کشی صنعتی مسلط بوده، با مفاهیمی شامل تجهیزات برقی، سیم کشی الکتریکی و برقی آشنایی داشته و با توجه به مهارت ها و توانایی های تخصصی، میتواند در مورد نحوه سیم کشی های صنعتی و مولرد مشابه تصمیم گیری کند. 
همچنین، این فرد دقت بالایی داشته و باید بتوانند با یادگیری و رعایت دستورالمعل های ایمنی، عیوب مرتبط با سیستم برق را برطرف کند. در کل، این برقکار وظایفی بر عهده دارد که عبارتند از: 
نصب تجهیزات ایمنی و حفاظتی متناسب با ساختمان ها
بررسی سیستم  الکتریکی ساختمان و اطمینان از ایمن کار کردن آن 
راه اندازی و تعمیر انواع سیستم های الکتریکی و برقی
نصب و راه اندازی انواع تابلو برق ها در محیط های معمولی و صنعتی
راه اندازی سیستم های ایمنی و روشنایی

رشته برق صنعتی

رشته برق صنعتی یا الکتروتکنیک، یکی از رشته های مهمی است که تعداد دانشجویان آن نسبت به رشته های دیگر، بیشتر بوده و صرفا افرادی که مهارت های مرتبط با این رشته را دارا باشند، در این زمینه موفق خواهند بود. در این رشته، دانشجویان مطالبی در مورد بهینه سازی سیستم های برقی و شیوه های کاهش مصرف برق می آموزند. قابل ذکر است که، گرایش های این رشته در دوره لیسانس شامل مخابرات، قدرت، الکترونیک و کنترل بوده و غالب واحدهایی که دانش جویان باید بگذرانند، مشابه هستند. 
علاوه بر این،  مهندسین این رشته غالبا میتوانند اهداف مشترکی مانند انتقال مستمر و پیوسته نیروی برق، تولید برق در نیروگاه، توزیع در شبکه های برق و استفاده از آنها برای محل هایی مانند کارخانه و منزل مسکونی را نیز دنبال میکنند. همچنین، امکان دارد که فرصت های شغلی موجود برای اینکار در برخی از شهرها بیشتر و یا کمتر باشد. قابل ذکر است که چنین افرادی میتوانند در انواع کارخانه های خودروسازی، سیمان و یا تولید ماشین آلات برقی مشغول به کار شوند. 

مدرک آشنایی با برق صنعتی

بازار کار رشته برق صنعتی

رشته برق صنعتی، صرفا یک رشته عملی بوده و افرادی که در این رشته فعالیت میکنند نه تنها باید دارای دانش علمی و عملی باشند بلکه، باید بتوانند کار و ظیفه شان را با حداقل خطا انجام دهند زیرا کارشان بسیار حساس و ظریف بوده و کمترین اشتباهی میتواند به خسارات جبران ناپذیری منتهی شود. از این جهت، این مهندسین باید حتما دارای گواهینامه برق صنعتی معتبر بوده و به تمام جزئیات کار تسلط داشته باشند. 
علاوه بر این، بازار کار رشته برق صنعتی برای مهندسین کارآزموده و افرادی که قبلا در این زمینه تجربه کسب کرده اند، بسیار پرونق و خوب بوده و حتی امکان دارد که فرصت های مناسبی نیز برای توسعه کارشان بیابند. از طرف دیگر، فارغ التحصیلان این رشته که کمتر تجربه عملی دارند، میتوانند با مهندسین توانا و توانمند همراه شده و پیش از شروع فعالیت حرفه ای، مدت کوتاهی را به کارآموزی و تجربه اندوزی بگذرانند.

نقشه سیم کشی برق

غالبا، نقشه سیم کشی برق برای برقکاری هر ساختمانی لازم و ضروری است و اینکار باید طبق نقشه و به طور دقیق انجام شود تا بعدا مشکلی از این نظر به وجود نیاید. مواردی که در این نقشه ها لحاظ میشوند شامل محل دقیق پریزها، محل تابلو برق ، محل فیزیکی سیم کشی هر اتاق و یا واحد.... هستند. 
علاوه بر این، مهندسینی که سیم کشی یک ساختمان را با توجه به این نقشه انجام میدهند باید بتوانند نقشه را به درستی خوانده و جایگاه هر بخش از نقشه را به خوبی تشخیص دهند تا در نهایت، سیم کشی بینظیر و بدون عیبی تحویل دهند.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس