نقش تغذیه در ورزش

نقش تغذیه در ورزش

تغذیه ورزشی چیست

منظوراز تغذیه ورزشی، مطالعه و بررسی بهترین و کارآمد ترین شیوه های تغذیه و متناسب کردن آنها با رژیم غذایی انواع ورزشکاران به منظور بهبود عملکرد ورزشی در یک بازه و دوره زمانی خاص ست. این بحث، بیشتر برای یک سری از ورزش های خاص مانند بدنسازی و ورزش هایی که نیاز به قدرت و استقامت دارند، مطرح بوده  و این ورزشکاران، تا حد زیادی به این تغذیه وابسته هستند.
در تغذیه ورزشی، متخصصان وبه طبع ورزشکاران، بر نوع مواد غذایی دریافتی و میزان مایعاتی که نیاز دارند، متمرکز شده و سعی دارند، از مکمل ها و مواد معدنی به اندازه ای استفاده کنند که تمام مواد لازم و مغذی برای بدنشان فراهم شده و به تناسبی که مد نظر شان هست، به سهولت  دست پیدا کنند. 
سر فصل هایی که در این مقاله شرح میدهیم شامل تغذیه ورزشی چیست، نقش تغذیه در ورزش، اصول استفاده از مکمل های بدنسازی، مزیت اصلی مکمل های بدنسازی، آموزش تغذیه و مکمل های ورزشی، مدرک تغذیه و مکمل های ورزشی ، دوره تغذیه و مکمل های ورزشی ، گواهینامه تغذیه و مکمل های ورزشی ، فرق مکمل غذایی با غذا، نقش آب در بدن ورزشکاران می شود. 

 

افراد دارای رژیم غذایی متفاوتی هستند .

نقش تغذیه در ورزش

به طور معمول، همه افراد معمولی نمی توانند نقش تغذیه در ورزش و اهمیت آن را درک کنند زیرا تاکنون با موقعیت های جدی و مهمی که به برنامه ریزی دقیق غذایی نیاز داشته باشد مواجه نشدند. ورزشکارها از جمله افرادی هستند که از تاثیر تغذیه بر بدن آگاه بوده و همیشه سعی دارند برنامه تغذیه شان را به گونه ای بچینند که سرشار از ویتامین ها وپروتئین های لازم باشد. 
علاوه بر این، با وجود استفاده از مواد و ترکیبات غذایی مشابه ، تغذیه ورزشکاران حرفه ای  با افراد معمولی تفاوت عمده و چشمگیری دارد و آنها باید با توجه به نوع ورزش ، شدت و میزان تمرینات ، جنس ، کالری مورد نیاز و  توانایی بدنی ، از هر گروه از مواد غذایی به اندازه مشخصی استفاده کنند . انتخاب این نوع از رژیم و تغذیه میتواند به سلامتی این ورزشکاران و البته ممانعت از بروز انواع بیماری ها و رسیدن به استقامت بدنی و بهبود نیرو و قوای بدنی کمک کند. 

اصول استفاده از مکمل های بدنسازی

مکمل های بدنسازی، موادی هستند که به رژیم غذایی فرد اضافه شده و در صورتی که اصول استفاده از مکمل های بدنسازی رعایت شود ، برای بدن مزیت های را به همراه خواهد داشت. مکمل های بدنسازی انواع مختلفی داشته و هر کدام برای بخشی از بدن مفید هستند. در واقع، ورزشکاران با انتخاب و استفاده از انواع مکمل ها، به کمبودهای بدن خود پی برده و ویتامین ها و مینرال های مورد نیاز بدنشان را تامین می کنند. 
همچنین، تاثیر و عملکرد این مکمل ها مشابه یکدیگر نبوده و باید با توجه به اهداف ورزشی انتخاب شوند. گاهی اوقات امکان دارد که این مکمل ها، نتیجه مطلوبی را برای ورزشکاران نداشته و حتی عوارش جانبی جبران ناپذیری را برایشان به ارمغان بیاورد. در نتیجه، به محض مشاهد چنین عوارضی، باید مصرف مکمل ها را متوقف کرده و حتما با پزشک متخصص و یا مربی کارآزموده ای که گواهینامه تغذیه و مکمل های ورزشی دارد،  در مورد استفاده مجدد و حتی شروع استفاده از مکمل ها مشورت کرد. 

در رژیم غذایی از مواد غذایی متفاوتی استفاده میشود.

مزیت اصلی مکمل های بدنسازی

برخلاف تصور عموم و برخی از ورزشکارها، مزیت های اصلی مکمل های بدنسازی چندان هم چشمگیر و قابل توجه نبوده و نمی توان از آنها انتظار داشت که به سرعت عملکرد ورزشی را بهبود دهند. با اینحال ، این مکمل ها بر برخی تاثیر مثبتی داشته و حتی سبک زندگی و جایگاه شان را تغییر داده و سلامتی شان را نیز بهبود بخشیده و کمتر عارضه جانبی در آنها مشاهده شده است. 
از سوی دیگر، این مکمل ها در همه شرایط جوابگو نبوده و ممکن است فقط در برخی از ورزشکاران نتایج مثبت داشته باشد. بنابراین، این مکمل ها باید با احتیاط بیشتری انتخاب و سپس مصرف شوند. با  وجود مزیت ها و معایبی که برای مکمل ها برشمرده شده است، اما، استفاده از آنها جز در موارد ضروری و حیاتی پیشنهاد نشده و بهتر است افراد معمولی و ورزشکاران ، ابتدا از رژیم های غذایی سالم بهره برده و در مرحله بعد، از مکمل های سالم و تاییده شده کمک بگیرند. 

آموزش تغذیه و مکمل های ورزشی

امروزه، علم تغذیه در بین افراد اهمیت خاصی پیدا کرده و هر فرد سعی می کند از توصیه های متخصصان این علم برای بهبود و حفظ و ارتقا سلامتی خود بهره ببرد. در این میان، باید از افرادی راهنمایی و مشورت بگیریم که تجربه علمی و تحصیلات آکادمیک داشته و بتوانند همه جنبه های تغذیه و مزیت ها و معایب آنها را بررسی کرده و بهترین روش تغذیه ای را متناسب با شرایط ما پیشنهاد دهند. 
در این راستا، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزشی آموزش تغذیه و مکمل های ورزشی را برای افرادی که اطلاعات مختصری در این زمینه داشته و مایل به تکمیل دانسته هایشان هستند، ارایه کرده است. دوره تغذیه و مکمل های ورزشی، به دانش پذیران کمک می کند تا به جزئیات این رشته تسلط بیشتری پیدا کرده و تجربیات ارزنده ای کسب کنند. همچنین، در انتهای دوره، به دانش پذیران مدرک تغذیه و مکمل های ورزشی اعطا شده و دوره هایی مانند تغذیه و رژیم درمانی و طراحی منابع تغذیه سوئیچینگ نیز برای افزایش دانش به آنها پیشنهاد می کنند.  

تاثیر رژیم باید در بازه های زمانی مختلف ارزیابی شود.

فرق مکمل غذایی با غذا

مکمل غذایی، ماده ای است که به منظور تکمیل و اضافه کردن ارزش غذایی به غذای اصلی اضافه شده و مزیت ها و تاثیرات جشمگیری در افراد مختلف دارد. این مکمل های غذایی، موادی مانند کربوهیدرات ها، املاح، چربیها و پروتئین ها را در بر گرفته و معمولا، میزان انها در انواع غذاها تفاوت دارد. فرق مکمل غذایی با غذا در این است که مکمل غذایی، زودتر جذب شده، حجم شان کمتر بوده و مواد زاید و غیر مفید ندارند. 
غالبا، این مکمل ها باید توسط پزشک های متخصص برای خردسالان و افراد مسن  تجویز شده و میزان انواع مواد مصرفی نیز به دقت تعیین شود تا با رژیم های دارویی و یا غذایی قبلی تداخل پیدا نکرده و مشکل ساز نشود. دلیل استفاده از این مکمل ها در افراد مختلف، به نوعی حمایت از تغذیه صحیح تر و رساندن مواد غذایی ضروری به بدن و آماده شدن برای یک سری شرایط خاص ، به عنوان مثال انجام تمرینات سنگین ورزشی، است. 

دوره آموزشی تغذیه و مکمل های ورزشی

نقش آب در بدن وزشکاران

با توجه با اینکه، آب مسئول انتقال بسیاری از ترکیبات در سراسر بدن است ، بنابراین، نقش آب انکارناپدیر است. علاوه بر این، ورزشکاران به دلیل انجام تمرینات مستمر و شدید، تعریق بیشتری داشته و در نتیجه به آّب بیشتری هم نیاز دارند و این موضوع خود،  گویای نقش آب در بدن وزشکاران است. علاوه براین،  آب دمای بدن ورزشکاران را تعدیل کرده و درصورت کم آبی، کارکرد و عملکرد ورزشی شان افت کرده و سیستم های بدن شان کمی مختل می شود. 
علاوه براین، در صورتی که افراد معمولی و مخصوصا ورزشکاران اب کافی بنوشند، شاداب تر بوده، عملکرد قلب بهتر شده و عضلات منظم تر و بدون گرفتگی کار می کنند. همچنین، نوشیدن آب کافی میتواند به کارکرد بهتر سیستم کلیه ها و افزایش آب میان بافتی کمک شایانی کرده و حتی در روحیه فرد هم تاثیر بسزایی داشته باشد.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس