معرفی نرم افزار اتوکد

دوره آموزش اتوکد 
معرفی نرم افزار اتوکد 

برنامه های طراحی سه بعدی از جمله برنامه هایی هستند که با قابلیت های منحصر به فرد خود دنیای طراحی را متحول و دگرگون ساختند . این برنامه های قابلیت اجرای طرح های سه بعدی را که پیش از آن مقدور نبود برای طراحان در کلیه شاخه ها و گرایش های طراحی فراهم آوردند . یکی از پرکاربردترین ، مشهورترین و محبوب ترین نرم افزار های  طراحی سه بعدی نرم افزار اتوکد |AutoCAD است . در این مقاله به معرفی نرم افزار اتوکد ، تاریخچه پیدایش آن ، کاربرد ها ، مزایا و قابلیت های آن اشاره خواهیم کرد .

نرم افزاز اتوکد |AutoCAD یکی ازمشهورترین و پرکاربردترین  محصولات شرکت اتودسک | Autodesk است . شرکت اتودسک یک شرکت آمرشیکایی بسیار معتبر در زمینه طراحی و تولید نرم افزار است .نرم افزار اتوکد  ، نرم افزاری است که  قابلیت طراحی و نقشه کشی سه بعدی  در شاخه های مختلف صنعتی و  مهندسی را برای طراحان فراهم آورده است . پسوند این نرم افزار CAD است . CAD مخفف عبارت computer Aided Drafting به مفهوم ترسیم فنی به کمک نرم افزار می باشد. 
نسخ ها یا همان ورژن های مختلف نرم افزار اتوکد به دلیل استفاده و کاربرد و سیع و گسترده  آن در رشته ها و شاخه های بسیار متنوع طراحی در بعضی موارد با توجه به کاربرد ویژه و خاص آن ها با توجه به آن رشته یا شاخه مورد نظر نامگذاری شده اند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد . 
نسخ مختلف نرم افزار اتوکد که با توجه به کاربرد آن ها در حوزه ای کاری مورد نظر نامگذاری شده اند عبارتند از : 
AutoCAD Architecture     ورژن اتو کد مورد استفاده در رشته معماری
AutoCAD Electrical    ورژن اتو کد مورد استفاده در رشته برق
AutoCAD Mechanical    ورژن اتو کد مورد استفاده در رشته مکانیک
AutoCAD Civil 3D    ورژن اتو کد مورد استفاده در عمران و راهسازی
AutoCAD Map 3D    ورژن اتو کد مورد استفاده در جغرافیا و شهرسازی
AutoCAD Plant 3D    ورژن اتو کد مورد استفاده در طراحی صنعتی و کارخانجات
AutoCAD MEP                ورژن اتو کد مورد استفاده در تاسیسات ولوله کشی
AutoCAD P&ID                ورژن اتو کد مورد استفاده در طراحی ابزار آلات و نقشه های تاسیساتی
لازم به ذکر است برخی با این شیوه نامگذاری مخالفند و معتقدند هر یک از این ورژن ها دارا ی قابلیت استفاده در سایر شاخه های طراحی نیز هستند و از همین رو نامگذاری آن ها به نام یک شاخه اشتباه است . 
تاریخچه ظهور نرم افزار اتوکد 
نرم افزار اتوکد |Autodesk اولین بار توسط شرکت آمریکایی اتودسک | Autodesk  به بازار عرضه شد . نسخه اولیه این نرم افزار اولین بار توسط یکی ازسهامداران  شرکت اتودسک به نام جان واکر در سال 1982  میلادی به بازار معرفی شد. قابلیت های بسیار زیاد و متنوع این نرم افزار در حوزه طراحی و به خصوص طراحی سه بعدی باعث شده تا این نرم افزار در طی 4 سال به یکی از قدرتمندترین ، مفیدترین ، پرکاربرد تریت و محبوب ترین نرم افزار های طراحی سه بعدی در دنیا تبدیل شود . 

امروز نزدیک به  35 سال از ارائه  اولین نسخ  نرم افزار طراحی سه بعدی اتوکد می گذرد و با این وجود نرم افزاراتوکد هر روز با نسخ به روز تر  با امکانات و قابلیت های جدیدتر و پیشرفته تر همچنان در عرصه نرم افزارهای طراحی سه بعدی یکی از موفق ترین و قدرتمندترین های بازار به شمار می رود .
با گذشت 35 سال از ورود اولین نسخه از نرم افزار اتوکد به بازار امروزه 31 نسخه مختلف از این نرم افزار در بازار وجود دارد که کاربران می توانند با توجه به نیازهای خود نسخه مورد نظر را انتخاب کرده و پس از شرکت در دوره های آموزشی آن در قابلیت های این نرم افزار در راستای اجرای پروژه های خود استفاده نمایند . 

آموزش اتوکد می تواند زمینه ساز ورود افراد به بازار کار شود.

کاربرد های نرم افزار اتوکد

با توجه به قابیلت های نرم افزار طراحی سه بعدی اتوکد که شامل مواردی از قبیل ترسیم دقیق ، سریع و با کیفیت بالای طرح ها ، نوار ابزار بسیار متنوع و پر کاربرد  و قابلیت بالای ترسیم اشکال و حجم های مختلف هندسی این نرم افزار در زمینه های بسیار گسترده و متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد و می توان ادعا کرد طیف کاربران نرم افزار اتوکد بسیار متنوع و متشکل از کارشناسان و متخصصان رشته های مختلف طراحی است  .
 از جمله رشته هایی که کاربرد نرم افزار اتوکد در آن ها بسیار زیاد است  می توان به رشته معماری ، رشته عمران ، رشته طراحی صنعتی ، رشته دکوراسیون داخلی و بسیاری رشته های دیگر اشاره کرد . 
با توجه به کاربردهای بسیار گسترده نرم افزار اتوکددر سایر رشته  این نرم افزار نرم افزاری بسیار پرکاربرد و مجبوب به شمار می رود . 
بازار کار اتوکد
 از آن جا که نرم افزار اتوکد با توجه به قابلیت های بسیار بالایی که در طراحی و به خصوص طراحی های سه بعدی دارد کاربرد های بسیار زیادی دارد از بازار کاری بسیار پر رونق و رو به رشدی نیز برخوردار است . 
افرادی که در حوزه کار با نرم افزار طراحی سه بعدی اتوکد از تخصص و تبحر کافی برخوردار باشند می توانند در بسیاری از حوزه های کاری اعم از طراحی دکوراسیون داخلی ، معماری ، عمران ، طراحی صنعتی و غیره و غیره مشغول به فعالیت شوند . 
همچنین این افراد می توانند به صورت مستقل با قبول پروژه های مختلف به کسب درآمد پرداخته و از مزایای دوره های آموزشی اتوکد برخوردار شوند . 

کسب گواهینامه اتوکد به منزله کسب تبحر در این حوزه است.

اهمیت اتوکد 

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم پیدایش و ظهورنرم افزار های  طراحی سه بعدی و به خصوص نرم افزار اتوکد دنیا طراحی را متحول کرد . پیش از وجود نرم افزارهای طراحی سه بعدی از قبیل اتوکد ، روند طراحی روندی بسیار ساده ، وقت گیر و با محدودیت های بسیار زیاد بود .  در این روش های سنتی طراحان با صرف ساعت ها وقت و با استفاده از ابزار های ساده اولیه مانند انواع کاغذ ، مداد های مختص طراحی و ابزارهای ساده ای از قبیل خط کش T ، گونیا و نقاله به اجرای طرح های خود به صورت دو بعدی می پرداختند . 
نرم افزار اتوکد علاوه بر صرفه جویی چشمگیر در زمان ، انرژی و هزینه منجر به افزایش قابل توجه کیفیت نهایی نتیجه کار خواهد شد . زیرا همانطور که برهمه واضح و مبرهن است یک طرح سه بعدی علاوه نمایش دادن جزئیات بیشتر و دقیق تر از جذابیت و گیرایی بیشتری برخوردار است . 
با ورود نرم افزارهای تخصصی طراحی سه بعدی مانند  اتوکد روند طراحی در سراسر دنیا دگرگون و متحول شد . 

کسب مدرک اتوکد می تواند شانس ورود افراد به بازار کار را افزایش دهد.

دوره های آموزشی اتوکد 

با توجه به قابلیت های بسیار گسترده نرم افزار اتوکد و کاربردهای بسیار گسترده این نرم افزار در رشته ها و شاخه های مختلف طراحی اعم از معماری ، عمران ، طراحی صنعتی ، طراحی دکوراسیون داخلی و غیره و غیره این نرم افزار در لیست پر کاربردترین نرم افزارهای دنیا قرار دارد . 
پر واضح است که هر چه یک نرم افزار کاربردهای بیشتری داشته باشد ، دوره های آموزشی آن با حجم متقاضی بیشتری مواجه خواهد شد و دوره های آموزشی نرم افزار اتوکد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیستند . دوره های آموزشی نرم افزار اتوکد در سال های اخیر به شدت مورد استقبال علاقه مندان قرار گرفته است . 
طیف متقاضیان شرکت در دوره های آموزشی طیفی بسیار متنوع است . درمیان متقاضیان دوره های آموزشی اتوکد کارشناسان رشته معماری ، کارشناسان رشته عمران ، کارشناسان رشته طراحی صنعتی ، کارشناسان دکوراسیون داخلی و برخی علاقه مندان به حوزه طراحی با پیش زمینه های متفاوت وجود دارند . 
با توجه به استقبال بسیار زیاد متقاضیان از دوره های آموزشی اتوکد در سال های اخیر برخی از مراکز معتبر اموزشی اقدام به برگزاری دوره های آموزشی اتوکد و ارائه گواهینامه اتوکد کرده اند . 
یکی از این مراکز معتبر آموزشی که در راستای پاسخگویی به نیازهای متقاضیان اقدام به برگزاری دوره های آموزشی اتوکد کرده است مرکز آموزش مجازی پارس است . مرکز آموزش مجازی پارس با ارائه دوره های آموزشی اتوکد به صورت مجازی و با ارائه بسته های آموزشی فراگیران را بدون نیاز به حضور فیزیکی در کلاس های آموزشی در راه رسیدن به اهداف مورد نظرشان همراهی و راهنمایی می نماید . 
فراگیران پس از شرکت در دوره های آموزشی اتوکد مرکز آموزش مجازی پارس علاوه بر کسب دانش ، مهارت ، توانایی و قابلیت های مورد نیاز برای کار با نرم افزار طراحی سه بعدی اتوکد موفق به اخذ مدرک اتوکد از مرکز آموزش مجازی پارس خواهد شد . 
کسب مدرک اتوکد می تواند زمینه اشتغال افراد در بازار کار را فراهم نماید . 

 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس