مدریت هتلداری

مديريت هتلداري

تعريف هتل

ريشه کلمه هتل |Hotel  واژه فرانسوي Hôtel  است که خود برگرفته از کلمه Hôte به معناي مهمان بوده است . Hôtel در زبان فرانسه به ساختمان هاي بسيار پر بازديد اطلاق مي شد. در گذر زمان و با ورو داين کلمه به زبان انگليسي مفهوم اين کلمه در کاربرد تغيير کرده و به ساختمان هايي که به منظور اسکان مسافران در نظر گرفته شده بودند اطلاق شد . امروزه اين کلمه به يک کلمه بين المللي تبديل شده است .  واژه هتل در زبان فارسي با کلمه مهمانسرا معادل سازي شده است اما به دليل رتبه بندي هتل هاي بزرگ با استانداردهاي روز دنيا و استفاده از کلمه هتل ، کلمه مهمانسرا تنها براي هتل هايي که از استنداردهايي پائين تري برخوردار هستند مورد استفاده قرار مي گيرد . 
در تعريف هتل با ملاک هاي امروز دنيا مي توان گفت هتل نوعي اقامتگاه استيجاري است براي مدت زمان محدود در اختيار مسافران و گردشگران قرار مي گيرد . مسافران در هتل ها در ازاي دريافت خدمات مورد نظر موظف به پرداخت مبالغي که از قبل توافق شده هستند . امکانات هتل ها با توجه به سطح استاندارد آن ها ارائه مي شود . از خدمات جانب هتل ها مي توان به رستوران جهت سرو غذا ، کافي شاپ ، خدمات خشکشوي ،استخر ، سالن ماساژ ، سالن ورزشي ، سالن اجتماعات و غيره و غيره اشاره کرد . 

تاريخچه هتل 

شايد جالب باشد بدانيد قديمي ترين هتل جهان با قدمتي 320 ساله هتل عباسي اصفهان است . اين بنا از يادگارهاي دوران صفوي دراين شهر است و با اين که هنوز به دليل عدم اقدام مسئولان از سوي سازمان يونسکو به ثبت جهاني نرسيده است اما با توجه به قدمت به اثبات رسيده آن قديمي ترين هتل دنيا است .

مدیریت هتل یکی از مشاغل مرتبطب ا صنعت جهانگردی است.

مديريت هتل 

مديريت هتل که در سال هاي اخير بسيار مورد توجه قرار گرفته است و تحت عنوان رشته مديريت هتلداري در بسياري از مراکز دانشگاهي و آموزشگاهي در قالب دوره هاي آموزشي ارائه شده است رشته اي جديد به حساب مي آيد . 
با توجه به اين که امروزه در بسيراي از هتل هاي جهان و به ويژه در هتل هاي سطح بالا خدمات مختلفي به مسافران ارائه مي شود مديريت هتل مي بايست تسلط کامل و جامعي بر کليه اين امورات داشته باشد . 
رشته مديريت هتل يکي از رشته هايي است که در طول دوره هاي آموزشي فراگيران را با مهارت هاي مورد نياز در گرايش متفاوتي آشنا مي کند . 

بازار کار مديريت هتل 

کشور ما ايران يکي از کشورهايي است که از جاذبه هاي گردشگري تاريخي و طبيعي بسيار زيادي برخوردار است و همچنين در سال هاي اخير دولت ايران نيز در راستاي سرمايه گذاري در زمينه جذب گردشگر اقدامات موثري انجام داده است که همه اين عوامل در کنار هم منجر به رونق گرفتن بازار صنعت گردشگري شده است . 
مديريت هتل يکي از حرفه هايي است که با توجه به عنايت دولت و روند روبه رشد بازار صنعت گردشگري با آينده اي درخشان روبرو خواهد بود . فارغ التحصيلان دوره هاي آموزشي مديريت هتلداري علاوه بر مديريت هتل ها مي توانند در پست مديريت کليه مراکز تفريحي ، توريستي و گردشگري نيز مشغول به کار شوند . 
با توجه به اين که کشور ما داراي اماکن توريستي و گردشگري بسيار زيادي است در نتيجه فارغ التحصيلان رشته مديريت هتلداري مي توانند پس از گذراندن دوره هاي آموزشي مديريت هتلداري و کسب مدرک مديريت هتل براي ورود به اين عرصه هاي شغلي اقدام نمايند . 

دوره آموزشی مدیریت هتل برا ی کلیه افرادی که در این حرفه مشغول هستند مفید است .

ويژگي هاي ورود به حرفه هتلداري

 با توجه به اين که  يکي از فاکتورهاي بسيار موثر در کسب موفقيت هاي شغلي هماهنگي تيپ شخصيتي افراد با شغل و حرفه آن ها مي باشد و با توجه به اين مهم که شغل مديريت هتل به دليل گستردگي و تنوع وظايف و مسئوليت هاي مربوط به آن يکي از مشاغل بسيار حساس به شمار مي رود هماهنگي تيپ شخصيتي افراد با حرفه مديريت هتل در اين عرصه بيش از ساير عرصه ها حائز اهميت است . 
در ادامه به بررسي تيپ هاي شخصيتي مناسب و هماهنگ با نوع مسئوليت هاي مديريت هتل بر اساس تست MBTI اشاره خواهيم کرد . 
 اولين تيپ شخصيتي هماهنگ با نوع مسئوليت ها و شرح وظايف مدير هتل تيپ شخصيتي ENFJ است . تيپ شخصيتي ENFJ يک تيپ شخصيتي کاملا مستقل است ، از برقراري ارتباط با ديگران لذت مي برد و بسيار استقبال مي کند . اين تيپ شخصيتي در کار خلاقيت هاي فردي زيادي نشان مي دهد . 
دومين تيپ شخصيتي مناسب با شرح وظايف و مسئوليت هاي پست مديريت هتل تيپ شخصيتي ENFP  است . تيپ شخصيتي EFNP را مي توان يک کارفرماي مادر زادي به شمار آورد . اين تيپ شخصيتي از کار کردن به صورت مستقل لذت مي برد و از آزادي و اختيار عمل در يک روند کاري مستقل لذت مي برد .
سومين تيپ شخصيتي که براي احراز پست مديريت هتل مناسب است تيپ شخصيتي ENTJ است . افرادي که تيپ شخصيتي ENTJ  دارند از کار کردن در دنياي بازرگاني و تجارت بسيار لذت مي برند . استقلال ، رهبري ، قدرت و اقتدار از علايق کاري اين افراد به شمار مي رود . اين تيپ افراد غالبا برنامه ريزي هاي بلند مدت دارند و از همکاري با افرادي که به طور مستقل عمل مي کنند لذت مي برند . 
چهارمين تيپ شخصيتي مناسب براي ورود به حرفه مديريت هتل تيپ شخصيتي ENTP است . اين تيپ شخصيتي افراد را مي توان کارآفريناني مارد زاد دانست . اين تيپ افراد با استفاد ه از خلاقيت هاي فردي خود مي توانند منجر به متحول شدن سيستم کسب و کار در يک محيط شوند ، اين افراد هميشه به دنبال راه حل هايي جديد و موثر در روند بهبود کار هستند . 
پنجمين تيپ شخصيتي مناسب براي مديريت هتل تيپ شخصيتي ESTJ  است . اين تيپ شخصيتي از کار کردن در دنياي مجازي گريزانند و به کار و فعاليت در دنياي واقعي علاقه دارند و از اين رو انجام کارهاي ملموس و قابل رويت از اولويت هاي فردي آن ها به شمار مي رود . اين افراد علاقه دارند نتيجه کار و فعاليت خود و تيم تحت سرپرستي خود را به صورت عيني مشاهده کنند . 
و در نهايت آخرين تيپ شخصيتي مناسب براي احراز پست مديريت هتل تيپ شخصيتي ESFJ است . از خصوصيات بارز اين تيپ شخصيتي سرعت تحول در روند انجام کار است . اين تيپ شخصيتي نيز از برقراري تماس با افراد مختلف لذت مي برند . 

مدرک مدیریت هتل در پایان دوره های آموزش هتلداری به فراگیران ارائه می شود .

دوره هاي آموزشي مديريت هتل 

مديريت هتل که رشته اي به نسبت جديد است بواسطه استقبال قابل توجه علاقه مندان و فراهم بودن شرايط کاري مساعد به سرعت در بسياري از مراکز دانشگاهي و همچنين مراکز معتبر آموزشگاهي براي فراگيران ارائه شد . 
يکي از اين مراکز معتبر آموزشگاهي که در راستاي پاسخگويي به نياز متقاضيان اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي مديريت هتل کرده است ، مرکز آموزش مجازي پارس است . فراگيران پس از شرکت در دوره هاي آموزشي مرکز آموزش مجازي پارس علاوه بر کسب دانش ، مهارت و قابليت هاي مورد نياز در انتهاي دوره موفق به اخذ مدرک معتبر مديريت هتل نيز خواهند شد . 
با توجه به بازار کار پر رونق اين حرفه و شرايط مساعد براي گذراندن دوره هاي آموزشي مديريت هتل و اخذ مدرک مديريت هتل شرکت در اين دوره هاي آموزشي به کليه علاقه مندان به اين حرفه توصيه مي شود .

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس