طراحی برنامه های بدنسازی

طراحی برنامه های بدنسازی

مربی ورزشی کیست

مربی های ورزشی، افراد تحصیل کرده و با تجربه ای هستند که در رشته و زمینه خاصی از ورزش تجربه و مهارت عملی داشته و میتواند با انتقال آنها به ورزشکاران همان رشته، به پیشرفت ورزشکاران آن رشته کمک کند. غالبا در یک تیم ورزشی، مربی ورزشی با تجربه در راس قرار گرفته و نقش او کلیدی تر است و باید بتواند با دیدگاهی کاملا تخصصی، انواع استعداد های خاص بازیکنان را شناسایی کرده ، به آنها در جهت تقویت شان انگیزه داده و نهایت تلاش خود را برای تبدیل کردن آنها به بازیکن حرفه ای موفق و مدال آور، به کار گیرد. 
علاوه بر این، مربی ورزشی قطعا هدایت کننده بازیکنان و ورزشکاران محسوب میشود بنابراین، باید در این زمینه اطلاعات جامع وکافی و گواهینامه مربی بدنسازی داشته باشد تا بتواند به طور حرفه ای بازیکنان را درجهت رسیدن به اهداف شان یاری کند. علاوه بر این، این مربیان وظایف کلی و تعریف شده ای دارند که باید در طول مدت هدایت یک تیم به درستی انجام دهند . این وظایف عبارتند از :  
انجام برنامه ریزی دقیق و نوشتن برنامه تمرین های روزانه برای ورزشکاران
اطلاع رسانی منظم به اعضای تیم در مورد زمان و نحوه اجرای مسابقات
در نظر گرفتن شرایط خاص بازیکنان هنگام انجام تمرینات
انتخاب بهترین بازیکنان هر رشته برای حضور در تیم ها ملی و بین المللی و نوشتن برنامه تمرین برای آنها
در نظر گرفتن جلسات بررسی عملکرد ورزشی همه ورزشکاران 
سرفصل هایی که در این مقاله توضیح میدهیم شامل مربی ورزشی کیست، عادت های خطرناک بدنسازی، آموزش مربی بدنسازی، دوره مربی بدنسازی ، مدرک مربی بدنسازی ، گواهینامه مربی بدنسازی ، طراحی برنامه بدنسازی ، آب کردن چربی های دور شکم، مکمل های ورزشی و تاثیرآنها هستند.

تعداد و شدت بدنساز توسط مربی مشخص میشود.

عادت های خطرناک بدنسازی

علی رغم اینکه، ورزش بدنسازی موجب تناسب اندام و زیبایی میشود اما گاهی برخی از حرکات ان میتواند موجب اسیب های اساسی و جبران ناپذیر به بدن شده و مشکلاتی را برای ورزشکار به وجود آورد. عادت های خطرناک بدنسازی میتواند شامل : 
استفاده از مقدار زیادی پروتئین قبل از شروع حرکات ورزشی
تمرین بیش از حد و کوفته شدن عضلات و ایجاد حالت افسردگی و استرس و کاهش وزن و .....
بلند کردن وزنه هایی که گاهی نمیتوان آنها را به خوبی کنترل کرد
کم غذا خوردن پیش از تمرین و داشتن این باور که میتوانند چربی بیشتری بسوزانند
مصرف کمک آب به منظور تعریق زیاد و رسیدن به وزن دلخواه
استفاده از استروئیدهایی که به تفس ناهماهنگ، زرد شدن وتغییر رنگ پوست و تپش قلب و...می انجامد
انجام ندادن حرکات کششی و نرمش قبل از وزنه زدن

آموزش مربی بدنسازی

مربی های بدنسازی، وظایف تعریف شده و در عین حال سنگینی داشته و در واقع، مسئول جان همه ورزشکاران بوده و باید برنامه ها و تمرینات مناسب و منظمی را برای آنها تنظیم کنند. از این جهت، آنها باید دوره مربی بدنسازی و آموزش مربی بدنسازی را پشت سر گذاشته و با کسب مدرک آکادمیک ، به تمام اصول و قواعد مربیگری تسلط داشته باشند. علاوه بر این، مربی هایی که گواهینامه مربی بدنسازی ، دریافت کرده باشند، مهارت های مورد نیاز برای هدایت تیم را دانسته و قادر هستند که موثرتر از همشه با ورزشکاران ارتباط برقرار کنند. 
به منظور هدایت و راهنمایی مربی های ورزشی، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزشی آموزش مربی بدنسازی را برای مربی هایی که با این حوزه آشنایی کمی داشته و میخواهند تجارب عملی و مفید تری به دست آورند، ارایه کرده است. دوره مربی بدنسازی، به دانش پذیران امکان میدهد تا از ویژگی ها و معایب این ورزش برای آقایان و بانوان آگاهی پیدا کرده و بتوانند بهینه بودن برنامه های ورزشی را تشخیص دهند. همچنین، در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین دوره نمره حد نصاب کسب کرده باشند، مدرک مربی بدنسازی اعطا می شود. 

بدنسازها باید قبل از شروع تمرینات ، نرمش کنند.

طراحی برنامه بدنسازی 

مربی های ورزشی موظف هستند که برای هر ورزشکار با توجه به استعدادها و توانای های جسمی اش، برنامه تمرینی بنویسند؛ این برنامه، باید برای هر ورزشکار با جزیئات نوشته شده و بعد از یک دوره زمانی، تغییراتی در آن لحاظ شود. با این حال، گاهی برنامه هایی که برای یک بدنساز تنظیم میشود ، به اندازه کافی موثر و مفید واقع نشده و حتی به سلامتی اش آسیب میرساند بنابراین،  به تغییرات و تحولات اساسی نیاز دارد زیرا ممکن است زمینه ساز  عوارض جدی شود. 
قابل ذکر است که، این برنامه های ورزشی باید توسط مربی های متخصص همان رشته نوشته شود تا در صورت لزوم تغییراتی در آن اعمال کنند زیرا فقط مربی ورزشکارها از شرایط بدنی ورزشکار آگاه است. غالبا، طراحی برنامه بدنسازی در چند مرحله انجام میگیرد که شامل : 
توضیح ویژگی ها، مزیت ها و معایب کدام حرکات ورزشی مختص یک رشته ورزشی
اختصاص دادن تمرین های مشخص برای هر روز از هفته 
کاهش یا افزایش تعداد برخی از تمرین ها و تغییر حرکت ورزشی برای بهبود وضعیت جسمی بدن ورزشکار 
اعمال کردن برخی از حرکات خاص در برنامه ورزشی با توجه به نیاز ورزشی و توانایی بدنی ورزشکار

آب کردن چربی های دور شکم 

وجود چربی در بدن ، همیشه به معنای بیمار بودن فرد نیست و امکان دارد هیچوقت برای او مشکل ساز نشود. با این حال ، گاهی ظاهر این چربی ها قابل تحمل نبوده و فرد تلاش خود را به کار میگیرد تا راهکاری برای از بین بردن آنها بیابد. اب کردن چربی های دور شکم از طریق شیو های زیر امکان پذیر است : 
استفاده از مواد غذایی فیبردار و سبزیجات به کاهش وزن و سوخت چربی ها کمک میکند. 
باید میزان مصرف مواد قندی و نوشیدنی های شیرین را به حداقل برسانید زیرا میتواند اسیب و اثر مخربی بر بدن داشته باشد. 
در آب ورزش کرده و یا ورزش هایی مانند پیاده روی و دو انجام دهید. 
از پروتئین ها استفاده کنید زیرا به چربی سوزی و در نهایت کاهش وزن کمک میکنند. 
برنامه غذایی تان را بررسی کنید تا مقدار مصرفی از هر گروه غذایی را متوجه شوید و در صورت لزوم آنها را کاهش و یا افزیش دهید.
از کربوهیدرات ها کمتر استفاه کنید تا اشتهایتان کمتر شده و وزن تان در طی یک دوره کوتاه، کاهش پیدا کند.

بدنسازهای مبتدی میتوانند از تجربیات بدنسازهای با تجربه استفاده کنند.

مکمل های ورزشی و تاثیرآنها

یکی از باورهایی که در بین ورزشکاران بدنساز شایع شده این است که فقط با استفاده از مکمل های ورزشی میتوانند به ظاهر و وزن دلخواه شان دست پیدا کنند در حالی که این باور، به هیچ وجه صحت نداشته و در راستای حفظ سلامتی آنها نبوده و حتی آسیب هایی نیز متوجه آنها خواهد کرد. غالبا ، این ورزشکاران از انواع مکمل های ورزشی شامل کراتین، پروتئین، گلوتامین،  ویتامین ها و چربی سوز استفاده می کنند و البته از عوارض جانبی آنها نیز بی اطلاع هستند. 
علاوه براین، مزیت و تاثیر این مکمل ها اثبات نشده اما، مکمل های ورزشی و تاثیر آنها بحثی است که همیشه در بین ورزشکارها مطرح بوده و متاسفانه آنها کمتر در مورد مضرات آن قانع میشوند. با این حال، ورزشکارها باید مکمل ها را همراه با  غذا مصرف کنند تا به معده شان آسیبی نرسد. دوم اینکه، استفاده طولانی مدت توصیه نمیشود زیرا احتمال عواض جانبی خطرناک وجود دارد. سوم اینکه مشورت کردن با متخصص تغذیه الزامی است زیرا تاثیر این مکمل ها برای ورزشکاران و افراد معمولی متفاوت به نظر میرسد.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس