سنسورهای خودرو

سنسورهای خودرو

تعریف برق خودرو

با توجه به پیشرفته شدن صنعت خودرو و استقبال و استفاده از خودروهای مدل بالا، بحث برق خودرو و تخصص در این زمینه اهمیت بیشتری پیدا کرده است. بنابراین، افرادی که تا حدودی با این زمینه اشنایی دارند باید به سیستم های الکتریک مسلط بوده و بتوانند از عهده تشخیص عیوب کلی و جزیی انواع این سیستم ها برایند.
علاوه بر این، برقکار یا باتری ساز فردی است دارای گواهینامه برق خودرو از سازمان فنی و حرفه ای یا موسسات معتبر بوده و  معمولا در تعمیرگاه های بزرگ و در شیفت های متعدد به انجام وظایفش می پردازد. وظایف برقکار خودرو عبارتند از :

  • آشنایی با نصب انواع سیستم های صوتی، روشنایی و ایمنی
  • تعمیر بخش های مختلف خودرو 
  • بررسی قطعات قدیمی تر و عوض کردن و یا تعمیر آنها
  • تست کردن کارایی سیستم های ردیابی و حرکتی 
  • به کارگیری دستگاه های خاص برای تشخیص عیوب

دوره آموزشی برق خودرو

سرفصل هایی که در این مقاله به تفضیل توضیح میدهیم شامل تعریف برق خودرو، باتری خودرو،  شارژکردن باتری خودرو، آموزش برق خودرو، دوره برق خودرو، مدرک برق خودرو ، گواهینامه برق خودرو ، اصول کار موتور استارت، انواع سیستم جرقه اتومبیل و سنسورهای خودرو هستند.

طول عمر قطعات خودرو مشخص بوده و بعد از مدتی فرسوده میشوند.

باتری خودرو 

انواع باتری خودرو که امروزه در بازارهای خرید قطعات وجود دارند، از انواع قابل شارژ بوده و کارایی هایی مانند روشنایی و تامین برق خودرو را بر عهده دارد. قابل ذکر است که این باتری ها به دو نوع مختلف باتری خشک و تر تقسیم بندی میشوند که هر کدام ویژ گی های خاص خود را دارند و هر فرد با توجه به نوع خودرو خود، یکی را انتخاب می کند. 
همچنین، اخیرا باتری ها تر به دلیل اسید موجود در آن ، کمی مشکل ساز شده و رانندگان ترجیح می دهند از انواع باتری خشک استفاده کنند که مزیت های زیادی نسبت به باتری تر دارد. علاو بر این، باتری خودرو با توجه به اندازه خودرو انتخاب می شود و هر چه خودرو کوچکتر باشد، ولت باتری نیز باید کمتر باشد. 

شارژ کردن باتری خودرو

هنگامی که یک خودرو به دلیل خالی شدن باطری متوقف شده باشد، میتوان از روش های متعددی برای شارژ کردن آن کمک گرفت . این شیوه های شارژ کردن باتری خودرو عبارتند از :
اتصال باتری به برق خانگی : یکی از روش های مفید و سریع شارژ باتری است که در آن ، باتری ماشین را جدا نموده و به برق خانگی متصل میکنند تا شارژ شود. این روش برای احیای باتری های قدیمی موثر و مفید است. 
اتصال باتری از کار افتاده به باطری دیگر: در این روش، باتری از کار افتاده را به باتری یک ماشین سالم متصل کرده و باتری به راحتی شارژ می شود اما دقت کنید که گاز هیدروژن تولیدی توسط باتری مشکل ساز نشود. 
استفاده از ماشین روشن : در این روش، ماشین را روشن نگه میدارند تا دینام برق تولید کرده و باتری خودرو شارژ شود. با این حال، این روش ، برای ماشین های دنده اتوماتیک و ماشین هایی که باطری شان کار نمیکند مناسب نیست. 
استفاده از شارژ خورشیدی : این نوع شارژ ، برای هنگامی که قصد ندارید ماشین را برای مدت طولانی روشن کنید، مناسب بوده و شارژ باتری را حفظ می کند. 


باتری خودرو قابل شارژ است.

آموزش برق خودرو

برق، یکی از مباحث مهم در صنعت خودرو محسوب شده و افرادی که قصد دارند در این زمینه فعالیت کنند حتما باید دانش و تجربه عملی کافی و گواهینامه برق خودرو معتبر  داشته باشند تا دیگران نیز به آنها اعتماد کرده و خودرو های بعضا گر انبهایشان را به آنها بسپارند . علاوه بر این، کارکردن در این زمینه مستلزم رعایت اصول ایمنی نیز هست. 
با توجه به اهمیت رشته برق خودرو  و استقبال چشمگیر از آن، مرکز آموزش مجازی پارس بسته های آموزشی دوره آموزش برق خودرو را برای علاقمندان تهیه و ارایه کرده است. سرفصل هایی که برای دوره برق خودرو در نظر گرفته شده، جامع و کامل بوده و به دانش پذیران کمک می کند تا بر این حوزه تسلط کافی پیدا کنند. همچنین، در پایان دوره به دانش پذیران مدرک دوره برق خودرو اعطا شده و دوره هایی مانند طراحی شاسی خودرو و مدیریت کیفیت آن نیز به آنها معرفی و پیشنهاد می شود. 

اصول کار موتور استارت

اصول کار موتور استارت به این صورت است که باید چهار عامل سیستم اشتعال، هوا، حرکت و دور موتور مشخص با هم ترکیب شده تا موتور استارت خورده و روشن شود. به طور معمول، موتور انرژی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل می کندو این نیروی برق از نوع DC  است.  
ازطرف دیگر ، با روشن شدن موتور و سوییچ، جریان برق قطع شده و استارت به حالت اولیه خود بر میگردد. سپس، این استارت گشتاوری به وجو می آورد که موجب می شود میزان چرخش موتور استارت در صورت درگیر شدن با دنده استارت، زیاد نباشد. با این حال، استارت هایی که اخیرا مورد استفاده قرا می گینرد از نوع پیش در گیر بوده که شیوه کارشان مشابه انواع قبلی است. علاوه براین، استارت هایی که دارای آهنربای دایمی هستند، بیشتر مورد استقبال قرا گرفته و به نوعی جایگرین موارد قبلی شدند. 

برای متصل کردن برق خودرو باید از برقکار خودرو کمک گرفت.

انواع سیستم جرقه اتومبیل

طبقه بندی انواع سیستم جرقه اتومبیل، کمی دشوار به نظ میرسد زیرا مرز بین شباهت ها و تفاوت هایشان مشخص و واضح نیست. با این حال، سیستم جرقه اتومبیل به چهار دسته کلی سیستم جرقه پلاتینی، سیستم جرقه کنترل هوشمند ، سیستم جرقه الکترونیکی و سیستم جرقه مگنتی تقسیم می شود که یکی را به تفضیل توضیح میدهیم:
سیستم جرقه مگنتی : این سیستم، میتواند بودن وجود باتری هم، جرقه تولید کرده و برای سیستم های موتور انواع ماشین های مسابقه ای، هواپیما و موتورهای کوچک کاربرد دارد. د این سیستم، تعدادی مگنت خاص وجود دارد که روی موتور نصب شده و این توانایی را دارند که انرژی حرکتی را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند. 
روش کار سیستم جرقه مگنتی اتومبیل به این صورت است که، با قطع شدن میدان مغناطیسی، جریان الکتریسته در سیم به وجود می آید. قابل ذکر است که، این قانون برای تمام مولدها قابل استفاده بوده و در میدان های مغناطیسی ثابت و متحرک کارایی دارد. 

گواهینامه برق خودرو

سنسورهای خودرو

غالبا، سنسورهایی که در یک خودروی انژکتوری وجود دارند متنوع و متعدد بوده و هر کدام کارایی متفاوتی دارند. با ایحال، وظیفه اصلی سنسورها، بهتر کردن وضعیت کارکرد موتور است. انواع سنسورهای خودرو عبارتند از : 
سنسور اکسیژن : این سنسور، بررسی می کند که هوای ووردی به موتور تا چه میزان دود داشته و سپس آنها را به واحد کنترل انتقال می دهد.  
سنسور دمای هوای ورودی : این سنسور باید بتواند دمای هوایی که به موتور وارد می شود را اندازه گیری نموده و آنرا متعادل کند. 
سنسور فشار هوای مانیفولد : این سنسور باید فشار خاص هوایی که قرار است به موتور وارد شود را ارزیابی و اندازه گیری کند. 
سنسور موقعیت دریچه گاز : این سنسور می تواند میزان بازشدن دریچه گاز را به موتور اعلام کند. 
سنسور دمای خنک کننده:  اندازه گیری و متعادل کردن دمای آب موتور بر عهده این سنسور است
سنسور سرعت خودرو : سرعت خودرو را در حالت های مختلف ارزیابی و بررسی و اندازه گیری می کند. 
سنسور موقعیت میل سوپاپ : از جمله وظایف این سنسور، ارزیابی موقعیت سیلندر و اطلاع آن به واحد کنترل الکتریکی است .

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس