سبک های موسیقی

سبک های موسيقی

برخي از موسيقيدانان به نام ، موسيقي را علم ، هنر ، دانش يا توانايي بيان و انتقال احساسات بوسيله صدا دانسته اند . يکي ديگر از ويژگي هاي اصلي موسيقي اين است که به طور معمول بايد داراي طنيني دلنشين و گيرا باشد يه صورتي که شنونده را براي دنبال کردن کنجکاو کند . موسيقي ترکيبي دلنشين از انواع صداهاي مختلف است که با بوجود آوردن يک طنين دلنواز منجر به نوازش روح انسان خواهد شد .
همانطور که از تعريف ارائه شده برمي آيد موسيقي تلفيقي از علم ، هنر و يک توانايي خاص مي باشد .

موسیقی دارای سبک های مختلفی است.

تاریخچه موسيقی

در بررسي ها ، تحقيق و تفحس هاي تاريخي که در زمينه کشف ريشه هاي موسيقي انجام شده است ، اين طور به نظر مي رسد که ريشه پيدايش موسيقي از يونان باستان و ايران باستان بوده است . موسيقي در غرب از قرن چهارم ميلادي و بواسطه کليساها و با موسيقي مذهبي ظهور کرد .

دوره آموزشی آشنایی با اصول تئوری موسیقی

سبک های موسيقی

موسيقي در گذر زمان با توجه به عوامل و فاکتورهاي زيادي به سبک ها مختلفي تقسيم شد . در ادامه به برخي از مهمترين و مشهورترين سبک هاي موسيقي دنيا اشاره خواهيم کرد .
موسيقي سبک کلاسيک :
 سبک کلاسيک اولين سبک شناخته شده در موسقي است .ظهور اين سبک هبه قرون وسطي برمي گردد . اين سبک که بيشتر در آثار مورد استفاده در مراسمات مذهبي در کليساها مورد استفاده قرار مي گرفت در گذر زمان مخاطبان خاص خودش را پيدا کرد . اين سبک موسيقي در ابتداي پيدايش منوفوني به معناي تک صدايي بود و در گذر زمان به صورت پلي فوني يا چند صدايي در آمد .
موسيقي رونسانس :
در دوره رنسانس همه هنرها سبک بازسازي شده هنرهاي دوران يونان باستان بودند . اما از آنجا در زمينه هنر موسيقي هيچ اثري از دوران يونان باستان به جاي نمانده بود هنرمندان اين عرصه و موسيقي دانان اين دوره به تنظيم موسيقي با توجه به اساطير يونان باستان و نقاشي هاي به جاي مانده از آن دوران مشغول شدند و آنچه از حاصل تلاش موسيقي دانان آن دوره به جاي مانده امروزه به سبک موسيقي رونسانس معروف است . رواج موسيقي هاي غير مذهبي و غير کليسايي از اين دوران آغاز شد.

اولین گام  در آموزش موسیقی آموزش نت است.

موسيقي باروک :
دوران موسيقيايي باروک براي موسيقي يک دوره پر از پيشرفت و رشد بود و موسيقي را در اين دوران براي اولين بار به آنچه که امروزه با مفهوم موسيقي در ذهن ما وجود دارد نزديک و شبيه شد . در اين دوران آهنگسازان به نامي مانند هندل ، مارچلو ،
ويوالدي و آلبينيوني ظهور کردند که تاثير بسياري در پيشبرد روند رشد موسيقي داشتند . در اين دوران يوهان سباستين باخ  که پس از گذشت سال هاي سال هنوزنامش در زمره بهترين هاي دنياي موسيقي جهان قرار دارد موسيقي پلي فوني را به اوج رسانيد و آثاري در زمره بهترين هاي دنيا از خود به جاي گذاشت ، آثاري که پيوند دهنده موسيقي سببک باروک و سبک کلاسيک بودند .
موسيقي رمانتيک :
در دوران موسقي رمانتيک موسيقي به صورت کلي از سلطه کليسا خارج شد و قابليت کسب درامد به صورت مستقل از کليسا را به دست آورد . اولين کنسرت ها  در اين دوران براي اولين بار برگزار شدند . در اين دوران براي اولين با ر فعالان و هنرمندان عرصه موسيقي توانستند آزادانه به ابراز احساسات و عوطف خود در هنر موسيقي بپردازند و اين فضاي باز ايجاد شده منجر به پروش ، رشد و ظهور آهنگسازان به نامي مانند شوبرت ، شومان ، مالر ، شوپن ، واگنر و غيره شد .
موسيقي مدرن :
سبک موسيقي مدرن خود به تنهايي شامل سبک هاي بسيار متفاوتي است از جمله سبک هاي زير مجموعه سبک مدرن مي توان به سبک هاي امپرسيونيسم ، اکسپرسيونيسم ، نيوکلاسيک ، مينيماليسم و غيره اشاره کرد .
موسيقي پاپ:
موسيقي پاپ ريشه در موسيقي خلق شده توسط کشاورزان در سرگرمي ها و دوره همي هاي خود دارد . اين سبک از موسيقي عمدتا شامل نواختن يک ساز تنها مانند گيتار يا ماندولين با همراهي يک خواننده اجرا مي شود .
موسيقي بلوز :
سبک موسيقي بلوز سبکي نسبتا محزون است و براي رقص و شادي مناسب نيست .
سبک موسيقي جز :
سبک موسيقي جز بر پايه بداهه نوازي هاي نوزدگان سياه پوست عمدتا آمريکايي در بارها و کلاب هاي شبانه شکل گرفته است. اين موسيقي که در ابتداي امر تنها به صورت بداهه نواخته مي شد در گذر زمان داراي قوانين و قواعد خاصي شد . اين سبک در ميان انواع موسيقي هاي پاپ از نظر ريتم از همه قوي تر است . در ميان موسيقي دانان اين سبک دوک الينگتن ، لويي آرمسترانگ ، چارلي پارکر و مايلز ديويس از بهترين ها به شمار مي آيند .
موسيقي پاپ :
اين سبک از موسيقي همزمان با جنبش پاپ آرت به وجود آمد . اين سبک شباهت زيادي به موسيقي کلاسيک دارد با اين تفاوت که در آن صداي باس به شدت تقويت شده است و بسيار قوي تر از صداي باس در ساير سبک هاي موسيقي است . اين سبک داراي زير مجموعه هايي مانند ترنس و ديسکو هستند .
موسيقي راک متال :
ظهور و پيدايش اين سبک موسيقي به اواخر دهه 50 ميلادي برمي گردد. از مهمترين ويژگي هاي اين سبک مي توان وجود آمپلي فايرها و اصوات ديستورت شده و بسيار بلند اشاره کرد . يکي از مولفه هاي بسيار تاثير گذار در اين سبک موسيقي گيتار الکترونيکي است . اين سبک سبکب معترض و تلاشي براي رساندن صداي خود به دنيا بود که توسط نسل جوان مورد استقبال و استفاده قرار گرفت . از مشهورترين هاي اين سبک مي توان به بيتل ها ، الويس پريسلي ، جيمي هندريکس اشاره کرد .

نت خواني در موسيقي

براي توضيح مبحث نت خواني در موسيق با يک مثال آغاز مي کنيم . کسي که سواد خواندن و نوشتن ندارد مي تواند حرف بزند اما در مقايسه با کسي که داراي سواد و خواندن و نوشتن است توانايي و قابليت هاي زيادي را از دست مي دهد . در موسيقي نيز شايد شخصي که سواد و دانش  نت خواني ندارد بتواند قطعه اي بنوازد اما هيچ گاه قادر به نوشتن نت هايي که مي نوازد نخواهد بود . دانش نت خواني به افراد کمک مي کند آنچه در ذهن دارند را به رشته تحرير در اورده و سپس اجرا کنند همچنين افراد بواسطه  دانش نت خواني مي توانند قطعه اي را که قبلا هرگز نشنيده اند را اجرا کنند .

 

موسیقی کلاسیک یکی از سبک هاب پر طرفدار موسیقی است.

دوره هاي آموزشي موسيقي

با توجه به اين که در سال هاي اخير و هنر در کليه گرايش هاي آن به شدت مورد توجه و استقبال عموم مردم قرار گرفته است و هنر موسيقي نيز به عنوان کي از پر طرفدارترين هنرها از اين قاعده مستثني نيست ، دوره هاي آموزشي موسيقي در گلياه شاخه ها با استقبال چشمگير مخاطبان مواجه شده است .
در همين راستا برخي از مراکز آموزشي به منظوربراورده کردن نياز متقاضيان و علاقه مندان اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي موسيقي در شاخه ها ، گرايش ها و سطوح مختلف کرده اند . از جمله اين مراکز آموزش معتبر مي توان به مرکز آموزش مجازي پارس اشاره کرد .

دوره آموزشی آشنایی با اصول تئوری موسیقی

فراگيران پس از شرکت در دوره هاي آموزش موسيقي موفق به اخذ مدرک آموزش موسيقي نيز خواهند شد .

 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس