روش های کارگردانی و اصول آن

روش های کارگردانی و اصول آن 
تئاتر چیست 

تعریف تئاتر : تئاتر یک نوع نمایش است که زیر مجموعه هنرهای نمایشی می باشد که هدف آن ها نمایش داستان به تماشاگران و مخاطبان می باشد.
سبک های از تئاتر که می توان با آن ها بیشتر آشنا شد همانند اپرا، باله، کابوکی، خیمه شب بازی و پانتینیوم می باشد.
تئاتر جز هنرهای هفتگانه به حساب می آید. تئاتر در اصل یونانی که پایه آن بر اساس چیزی است که به آن نگاه می کنید. در عبارت فارسی به تئاتر نمایش می گویند.
تئاتر در اصل با هنرهای دیگر متفاوت است همچنین دارای ویژگی و امکانات بیشتری است. در زمان های گذشته تماشاگران بر روی تپه ای می نشستند و تماشای مراسمی همچون مذهبی که همراه با آداب و تشریفات بود صورت می گرفت. تئاتر ریشه آن از آیین هاست، که خود جزو مراسم مذهبی و اجتماعی می باشد.

گواهینامه کارگردانی تئاتر پس از شرکت در دوره های اموزش به فراگیران ارائه می شود .

ثبت دوره آموزش کارگردانی تئاتر

کارگردان تئاتر کیست 

کارگردان در زبان فرانسوی و آلمانی که تشکیل شده از دو کلمه به نام Regie و Regisseur  در قرن هجدهم در شهرهایی همانند وین، پاریس، برلین رایج شد. این کلمه به معنای هدایت کارها و هماهنگی بازیگران و دیگر نظارت بر امور صحنه و کارکنان فنی تئاتر می باشد. در بیان کوتاه تر می توان اینگونه بیان کرد که کارگردان تئاتر به معنای هدایت و رهبری عملکردهای بر روی صحنه و همچنین به واقعیت پنداشتن آن برای نمایش است .

کارگردان تئاتر چیست ؟

مشخص سازی کار کارگردان در تئاتر خیلی راحت نیست. و تعریف کارگردان در تئاتر جدید است. 
حرفه کارگردانی : 
در آخر قرن نوزدهم کم کم کارگردانی هایی به عنوان قسمتی مورد نیاز در خلاقیت تئاتری به شکل انجامید و معروف و بعدها وظایف نیز مشخص گردید. 
برای تحولات بنیادی در رشته کارگردانی با شروع تئاتر از نوع مدرن و حرف های جدیدی درباره هنر کارگردانی معروف شد که در حقیقت از  سرمدارانی همانند استانیسلاوسکی ، گوردون کریگ  و آدولف آپیا بودند. 
ساعت کاری کارگردان ها :
کارگردان بیشترین زمان کاری خود را در زمان فیلم برداری می گذراند این نوع ساعت ها همیشه در حال تغییر و تنوع است . گاهی کارهای آن ها حتی در شب است . محل کار در صحنه های تئاتر است.
اجرای مسیر کارگردان در نمایشنامه : 
در مرحله اول کارگردان بعد از گزینش  یا تحویل متن از نویسنده اول آن را روخوانی کرده و بعد آن را برای بازیگرانش بیان که تجسم زنده ای به داستان در بازیگر ببخشد. از متنی که بازیگران تجسم زنده ای در ذهن خود ایجاد کردند نیز کارگردان همراه با بازیگران نیز تمرینات را شروع می کند.
مسیر کارگردانی خیلی گسترده است و هم در تاریخ تئاتر ایران جایگاه ویژه ای و پیچیده ای را داراست که نمی توان به صورت خلاصه آن را تعریف نمود.
مراحل کارگردانی : 
کارگردان در کار خود دو مرحله را باید به انجام برسانند :
- تدوین و تدارکات 
- کار عملی با بازیگر
پس هر شغلی دارای مراحلی برای حرفه خود را داراست از این رو شغل کارگردانی هم دارای مراحلی برای کار خود می باشد که شامل : 
- تهیه و برنامه ریزی
- انجام تمرینات با بازیگر

تهیه و برنامه ریزی دارای مراحلی می باشد : 
- گزینش و ایده : 
کارگردان با توجه به سوالاتی که در اختیارش گذاشته می شود باید جواب هایی را هم برای این گونه سوال ها آماده کند که این گونه جواب دهی ها پاسخ های هدایتگر او تا آخر می باشد و اگر به درستی به سوال های مطرح شده پاسخ صحیحی بدهد می تواند موفقیت خود را بر روی تماشاگران تضمین نماید.
به صورت کلی اگر کارگردان با شرایط چه فرهنگی و چه اجتماعی همراه با انگیزه همچنین با قدرت کارگردانی خود امکانات اجرایی و توان بازیگران و گروه نمایشنامه را برای پیاده سازی مشخص می کند.
- ارزیابی و بررسی متن :
وظیفه اصلی کارگردان شامل تفسیر و شناخت در نمایشنامه و آموزش و هدایت بازیگران است که در قسمت اصلی آن قرار گرفته است.
هدف اصلی یک کارگردان این است که باید بداند تفسیر و شناخت نمایشنامه و آموزش و هدایت بازیگر چگونه است . در واقع یک کارگردان باید بداند یک نمایشنامه با متن خودش ارایه می گردد. 
یک کارگردان باید متنی را به قدری بخواند که آن را درک نماید و همه چیز به شکل تصویر در ذهن  شکل گیرد.

یکی از گواهینامه های معتبر ، گواهینامه تئاتر است

روش های کارگردانی تئاتر و اصول آن 

هر کارگردانی دارای روش ها و اصول خود در کار است. یک کارگردان باید علاقمندانه به کار خود باشد. 
1- یکی از روش های کارگردانی تئاتر به کار گیری بهتر بازی بازیگران همچنین به کار بستن بهتر از لباس ها و همچنین لباس های صحنه می باشد.
2- یکی دیگر از اصول کارگردانی ، درست و صحیح به کارگردانی عمل کردن است. همیشه به دنبال راه حلی برای برطرف کردن مشکل می گردد.
3- اصول سومی تمرینات به وقت در هنگام تاریکی می باشد که بسیار سودمند است به معنای آن که یک محیط همانند صحنه تئاتر تاریک باشد تا بازیگران به فاصله منظم و تعیین شده در کنار هم نشسته باشند و به روخوانی بپردازند.
4 – اجرای تمرینات به موقع دیگر اصول مهم کارگردانی تئاتر است، به روشی که بازیگر به صورت منظم دیالوگ خود را مرور نماید.
5 – اگر دلتان می خواهد تبدیل به یک کارگردان تئاتر شوید باید در اولین جلسات روخوانی همه افراد درگیر در نمایش حضور داشته باشند تا با همدیگر آشنایی کامل را پیدا کنند.
6- در جلسات اول تمرین با این موضوع آغاز می شود : شناسایی بازیگران به وسیله کارگردان است.
7- یک کارگردان برای آن یک صمیمیت میان بازیگران ایجاد نماید باید بازیگران را در دور خود جمع نماید و درباره نمایش ، اهداف و همچنین زمان بازیگری و حتی چگونگی تمرین و دیگر مسایل آن صحبت نماید  و همچنین طراحان باید درباره طرحی که تدوین کردند صحبت کنند.
8- در ابتدایی ترین جلسه که قرار است متنی حفظ گردد باید ابتدا آن بخشی از زمان که در جلسات قرار است کار شود بدون هیچ چیزی خوانده می گردد و حتی باید به بازیگران درباره متن به تمرکز خود مسلط باشند.
9 – یکی دیگر از ابزارهای کاری نیز ارتباط با تماشاگر است صدای خود بازیگر در تئاتر می باشد ، اگر به درستی صدای بازیگر انجام گیرد تمامی احساسات درونی نیز نمایان می گردد و نتیجه همان می شود که در دیالوگ خواسته شده است. 
10- بازیگران تئاتر توجه داشته باشند آن چه که بر روی صحنه بازگو می کنند در همان ابتدا باشد به خوبی شنیده و قابل فهم باشد.
11- همچنین از این آگاهی داشته باشید که نیز نوع رفتار هرکسی و حتی لباس پوشیدن و دیگر ویژگی ها با هم فرق دارد.

سبک های تئاتر

- اکسپرسیونیسم | Expressionism
- تئاترپوچی | Absurd 
- دادائیسم | Dadaism
- رئالیسم | Realism
- سمبولیسم |    Symbolism
 - سورئالیسم  | Surrealism
کارگردان مسئولیت ساخت و تهیه برنامه ها را بر عهده دارد. یک کارگردان باید خلاقیت و توانایی و همچنین مهارت را در تدوین داشته باشد همچنین مهارت خوبی در ارتباط برقرار کردن با دیگر افراد را بر عهده داشته باشد.

در کارگردانی تئاتر از تکنیک های مختلفی استفاده می شود .

ثبت دوره آموزش کارگردانی تئاتر

کارگردان تئاتر کیست 

دوره آموزش کارگردان تئاتر 

مرکز آموزش مجازی پارس برای افراد علاقمند به تئاتر و حرفه کارگردانی دوره آموزش کارگردان تئاتر را ارایه نموده است تا افراد بتوانند به اطلاعات لازم این حرفه دست پیدا کنند و آن را فرا بگیرند پارس علاوه بر آموزش به تمام دوره دیده ها مدرک کارگردان تئاتر معتبر و گواهینامه کارگردان تئاتر نیز اعطا می فرماید.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس