روانشناسی تربیتی و کودکان

روانشناسی تربیتی و کودکان

تعریف روانشناسی تربیتی | educational psychology

روانشناسی تربیتی، یکی از گرایش های روانشناسی است که فرایند و پروسه یادگیری انسان را بررسی میکند. بررسی این فرایند های یاد گیری از دیدگاه رفتاری و شناختی به روانشناس ها امکان میدهد تا بتوانند تفاوت های فردی را از منظر هوش، انگیزه، تاثیر و توسعه شناختی بررسی کنند. علاوه براین، حیطه روانشناسی تربیتی به شیوه های کیفی شامل ارزیابی و تست وابسته بوده و از آن برای افزایش فعالیت های آموزشی و مدیریت و ارزیابی استفاده میشود. 
علاوه بر این، میتوان روانشناسی تربیتی را از طریق دیگر رشته ها درک کرد. این روانشناسی حیطه هایی مانند مطالعات آموزشی،  توسعه برنامه درسی، تکنولوژی اموزشی، مدیرت کلاس و انگیزه دانش آموزان را در بر میگیرد. علاوه براین، این روانشناسی، به علوم شناختی و یادگیری علوم مختلف کمک میکند. 
رواشناسی تربیت بر پایه نظریه های ساختاری، روانشناسی انسان گرایانه، روانشناسی گشتالت و پردازش اطلاعات بوده و به مطالعه تفاوت های فردی، حافظه، پروسه های مفهومی و تفاوت های فردی در مفهوم سازی استراتژی های جدید برای یادگیری پروسه های یادگیری در انسان می پردازد.  
سرفصل های این مقاله شامل تعریف روانشناسی تربیتی، رشته روانشناسی تربیتی، آموزش روانشناسی تربیتی ، دوره روانشناسی تربیتی ، مدرک روانشناسی تربیتی ، گواهینامه روانشناسی تربیتی ، کاربرد روانشناسی تربیتی، روانشناسی تربیتی و کودکان و بازارکار روانشناسی تربیتی هستند. 

فرایند رشد و یادگیری کودکان در روانشناسی تربیتی بررسی میشود.

رشته روانشناسی تربیتی

رشته روانشناسی تربیتی، یکی از گرایش های رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد است که طرفداران زیادی هم دارد. این رشته، بیشتر روندها و فرایندهای یادگیری را از دیدگاه های مخلف رفتاری و شناختی بررسی کرده و یادگیری را درسنین مختلف بررسی میکند. علاوه براین، این علم به بررسی ابزارهای تربیتی و روانی و تاثیر انها بر یادگیری  می پردازد. روانشناس هایی که آموزش روانشناسی تربیتی را گذرانده و گواهینامه روانشناسی تربیتی دریافت کرده باشند، از نظر علمی در سطح بالاتری هستند.  
همچنین، فارغ التحصیلان این رشته باید بتوانند انواع فرایندهای آموزشی را شناسایی نموده و تفاوت هایشان را تشخیص دهند، بتوانند فرایندهای آموزشی را ارزیابی نموده و نقاظ ضعف و قوت شان را مشخص کنند، هدف از آموزش را مشخص کرده، خصوصیات یادگیرنده را تعیین نموده  و ابزارهایی برای ارزیابی آموزشی در نظر گرفته . انتخاب کنند. کار کردن در این رشته نیز مانند دیگر انوع گرایش های روانشناسی ، مستلزم داشتن توانایی ها و مهارت های خاصی بوده و نیاز به صبرو حوصله دارد تا بتواند به بهترین نحو دیگران را راهنمایی کند . 

آموزش روانشناسی تربیتی

روانشناسی تربیتی، از جمله گرایش هایی است که تا حد زیادی یادگیری و نوع آن را بررسی کرده و میتواند در زمینه تعیین برنامه درسی و ترغیب دانش آموزان نیز نقش کلیدی داشته باشد. بنابراین، روانشناس هایی که در این زمینه تحصیل کرده و تخصص دارند و دوره آموزش روانشناسی تربیتی را گذارنده باشند، بهتر میتوانند تفاوت های فردی در یادگیری را توضیح دهند. علاوه بر این، درصورتی که این متخصصان دارای گواهینامه روانشناسی تربیتی باشند، درکار خود موفق تر خواهند بود. 
در راستای آموزش گرایش روانشناسی تربیتی به علاقمندان و دانش پذیران، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزشی آموزش روانشناسی رشد را معرفی کرده است. دوره روانشناسی تربیتی، فرصتی در اختیار دانش پذیران میگذارد تا در این زمینه  اطلاعات ارزشمندی به دست آورده و از انها برای موردهای واقعی استفاده کرده و تاثیر شیوه های آموزشی را بر روی آنها بررسی کنند. علاوه بر این، این مرکز در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین نمره حد نصاب کسب کرده باشند ، مدرک روانشناسی تربیتی اعطا میکند.

در روانشناسی تربیتی میتوان میزان یادگیری کودکان را بررسی کرد.

کاربرد روانشناسی تربیتی

روانشناسی رشد، دارای کاربردهای فراوان و متنوعی بوده و از جمله مهمترین آنها، کاربرد روانشناسی تربیتی در آموزش است. به طور کلی، آموزش یک روند و فرایند جهت دار بوده و هدف یک معلم از به کارگیری یک شیوه خاص آموزشی باید مشخص بوده و حتی بتواند از شیوه های نوین آموزشی، تربیتی و یادگیری برای تدریس موضوعات مختاف استفاده کرده و در صورت لزوم تغییراتی در نوع و جهت آنها ایجاد کند. 
علاوه بر این، نیازها و استعداد های دانش آموزان هر دوره و مقطع متفاوت بوده و معلم باید به در نظر گرفتن آنها و ویژ گی های رشد و شخصیت شان، از شیوه ها و متدهای آموزشی متفاوت استفاده کنند. البته، معلم باید این شیوه ها را آگاهانه انتخاب کند تا موفقیت آنها حتمی بوده و بتواند در موارد دیگر نیز انها را بکار بگیرد. 
بعد از انتخاب شیوه آموزشی، معلم باید به دانش آموزان فرصت دهد تا خودشان و توانایی هایشا را بیشتر شناخته و خودشان را با به رو شهای ارایه شده وفق دهند و آن را بپذیرند. در این موقعیت، اگر دانش آموزان به این موضوع پی ببرند که معلم خواستار پیشرفت و ارتقا و موفقیت آنهاست، همه تلاش خود را به کارمیگیرند تا با شیوه انتخابی کنارآمده و برای موفقیت با ان همراه شوند. در صورتی که این معلم ها دوره آموزش روانشناسی تربیتی را بگذرانند، میتوانند برنامه های درسی بهتری را برای دانش آموزان خود ارایه کنند که درصد موفقیت شان بالاتر است .

روانشناسی تربیتی و کودکان

بحث روانشناسی تربیتی و کودکان، به تربیت و منضبط کردن کودکان پرداخته و خاطر نشان میکند که، کودک نمیتواند رفتارش را طبق خواست والدینش تغییر دهد و برای اینکار بهتر است که از قبل به او آموزش داده شود که کاری را انجام دهد یا ندهد. علاو براین، شیوه آموزش و گفتن والدین از اهمیت خاصی برخوردار است. 
علاوه بر این، میتوان در منزل محیط صمیمی به وجود آورد و از طریق همین روابط، منزل را به او گوشزد کرده و یا علت رعایت کردن یک قانون را به طور مفصل برای او توضیح داد و یا وظایفی را در منزل برای او مشخص کرد تا با انجام دادن آنها به مفهوم نظم پی برده و عزت نفس اش افزایش پیدا کند. علاو براین، لحن گفتار والدین نیز میتواند به انجام این وظایف توسط کودکان کمک کند. 

روانشناسی تربیتی در جهت آموزش کودکان نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

بازارکار روانشناسی تربیتی

روانشناسی، جز رشته های پرکاربرد و جذاب بوده به طوری که بسیاری از دانشجویان، از رشته های خود انصراف داده و به این رشته و انواع گرایش ها آن روی می آورند. دلیل دیگر جذابیت این رشته این است که میتوان از طریق آن با افراد زیادی در ارتباط بوده و موقعیت های مختلفی را تجربه کرد. حال اگر، این روانشناس به اندازه کافی در زمینه روانشناسی تربیتی دانش و اطلاعات داشته و به موقعیت ها و چالش های آن نیز اشنایی داشته باشد، در کار خود موفق خواهد بود. 
علاوه براین، بازارکار روانشناسی تربیتی هنگامی پررونق خواهد بود که، روانشناس ها بتوانند الگوی یادگیری متفاوت و مفیدی را برای هر فرد ارایه کرده و مزیت ها و معایبش را نیز برای آنها برشمارند. همچنین، این روانشناس ها باید بتوانند شیوه های یادگیری را با توجه به تفاوت های فردی پیشنهاد داده و بسیاری از فاکتورها مانند دیگاه های شناختی و رفتاری را نیز در نظر داشته باشند.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس