راه های ایجاد انرژی الکتریسیته

راه های ایجاد انرژی الکتریسیته 

تاریخچه صنعت برق در ایران

تاریخچه صنعت برق در ایران به سال 1300 شمسی برمیگردد. درست 50 سال قبل از این تاریخ، دستگاهی به نام گراما اختراع شده که با استفاده از انواع انرژی های مکانیک را به برق تبدیل میکرند. علاو بر این، 10 سال بعد یعنی در سال 1260 شمسی نیز کارگاه های برقی توسط ادیسون افتتاح شدکه برق شهر را تامین میکردند. 
این حوادث نشان میدهد که کشورمان ایران نیز درگیر روند ایجاد و مصرف برق بوده و همزمان با دیگر کشورها در این زمینه فعالیت کرده است. با این حال، روند استفاده از برق و توزیع آن در شهرهای مختلف با سرعتی کم و به صورت منطقه ای پیش میرفت. علاوه براین، در مرحله بعد، کارخانجات نیز از برق بهره مند شده و با استفادهاز آن به چرخ صنعت کمک کردند. 
سرفصل هایی که در این مقاله شرح میدهیم شامل تاریخچه صنعت برق در ایران، برق صنعتی ، آموزش برق صنعتی، دوره برق صنعتی ، مدرک برق صنعتی ، گواهینامه برق صنعتی ، تابلو برق صنعتی، راه های ایجاد انرژی الکتریسیته ، برق ساختمان ، رشته برق صنعتی و بازار کار رشته برق صنعتی هستند. 

ثبت نام دوره آموزشی برق صنعتی

برق صنعتی برای واحدهای صنعتی و تجاری کارایی دارد.

برق صنعتی 

سیستم برق کشی که در حال حاضر در کشور مان موجود است به گروه برق صنعتی و ساختمان تقسیم شده که هر کدام داری ویژ گی های خاص خود بوده و برای مکان های مشخص و تعریف شده کاربرد دارد. برق صنعتی، همانطور که از اسم آن بر می آید، برای کارخانجات دور و نزدیک و انواع واحدای صنعتی مورد استفاده قرارگرفته و لزوما از نظر ولتاژ ، قدرت ، میزان استفاده مجاز و هزینها با برق خانگی و ساختمان تفاوت چشمگیری دارد. 
علاوه براین، میتوان برای افزایش قدرت و ولتاژ برق صنعتی از تجهیزاتی مانند ژنراتورها و توربین ها کمک گرفته و کمتر به منابع برق اصلی وابسته بود. همچنین، در صورتی که صاحبان صنایع برق مازاد تولید کنند، میتوانند انرا در اختیار اداره برق گذاشته و هزینه ای که برای آن پرداخت کردند را دریافت کنند. مهندسین برق و افرادی که دوره برق صنعتی را گذرانده باشند، به ترفندها و شیوه های تولید برق آشنایی بیشتری دارند. 

آموزش برق صنعتی

مهندسینی که در حیطه برق صنعتی تحصیلات آکادمیک داشته و تجربیات عملی به دست آورد باشند، میدانند که برق صنعتی و شیوه های تولید ان از جایگاه بالایی برخوردار بوده و باید در مصرف آن نهایت دقت را داشت. علاوه براین، در صورتی که این افراد آموزش برق صنعتی را گذرانده و گواهینامه برق صنعتی دریافت کرده باشند، از تجهیزاتی که برای راه اندازی و استفاده از برق صنعتی لازم است اطلاع داشته و میتوانند زمینه استفاده از ان را فراهم کنند. 
در راستای آموزش اهمیت و کارایی برق ساختمان برای محیط های صنعتی ، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزش برق صنعتی را برای دانش پذیران علاقمند به این مبحث معرفی و ارایه کرده است. سرفصل هایی که برای دوره برق صنعتی وجود دارد ، بسیار کامل و جامع بوده و شناخت جامعی را در مورد برق صنعتی در اختیار دانش پذیران میگذارد. علاوه براین، در پایان این دوره برای دانش پذیرانی که ازمون پایان دوره را با موفقیت پشت سر بگذارنند، مدرک برق صنعتی در نظر گرفته شده و اعطا میشود. 

برق کشی صنعتی طبق استانداردهای خاص انجام میشود.

تابلو برق صنعتی

تابلوی برق صنعتی، یکی از بخش های مهم سیم کشی برق است و فقط مهندسین و برقکارهای صنعتی میتوانند تجهیزات آن را آماده و مونتاژ کنند. علاوه براین، مهندسین برقی که دراین زمینه تخصص کافی دارند، قطعا گواهینامه برق صنعتی داشته و انواع تجهیزات الکتریکی را به طور کامل شناخته و بر کارایی آنها و مقوله های حفاظت از سیستم ها واقف هستند. 
قابل ذکر است که، انواع تابلو برق ها با توجه به نوع ساختمان ها و کارایی شان انتخاب شده و هر کدام خصوصیات منحصر به فردی دارند. علاوه بر این،  امکان دارد که برای افزایش کارایی سیستم برق یک ساختمان از تابلو برق های دیواری، ایستاده و میزی و.... استفاده شود. 
همچنین، درصورتی که تابلو برق های صنعتی دارای ویژگی های تعریف شده ای مانند سیم برق ارت با رنگ مشخص، سیم های رنگی، کلیدها وروی خودکار و کلیدهای روشن و خاموش باشد، بیشتر عمر کرده و نیازی به تعویض نخواهد داشت.  

راه های ایجاد انرژی الکتریسیته 

تولید الکتریسته یا برق، فرایندی است که در طی آن، از یک یا چند منبع برای تولید برق صنعتی و یا ساختمانی  استفاده میشود. غالبا، راه های ایجاد انرژی الکتریستیه میتواند شامل: 
کنترل فرکانس، که دور توربین را تنظیم کرده و تثبیت میکند. 
توربین گازی دارای سهبخش محفظه احتراق، کمپرسور و توربین تشکیل شده و با استفاده از انرژی حاصل از انفجار به حرکت در می آید. 
توربین ها میتوانند انرژی آب را به ژانرتور منتقل کرده تا به برق تبدیل شود. 
توربین آبی در محل سدها ساخته شده و برایی محیط هایی که پر آب هستند کارایی دارد. 
سیستم تحریک ژنراتور میتواند ولتاژ ژنراتور را کنترل کند. 
نیروگاه های هسته ای که در آن از واکنش های هسته ای برای تولید بخار خشک و انتقال آن به ژنراتور استفاده میشود. این نوع از انرژی برق ارزان قیمت بوده و ماندگاری آن در مقایسه با دیگر انواع بیشتر است.  
ژنراتورها، ماشین های الکتریکی هستند و میتوان ازانواع معمول آنها ، سنکرون، برق تولید کرد. 

برق صنعتی به شیوه های مختلفی تولید میشود.

رشته برق صنعتی 

رشته برق صنعتی یا الکتروتکنیک، یکی از رشته های مهندسی پرطرفداراست  که دوره لیسانس گرایش هایی مانند مخابرات، قدرت، الکترونیک و کنترل در بر میگیرد. قابل ذکر است که بحث های عمده این رشته در مورد بهینه کردن سیستم های برق ،کاهش قیمت فرآورده های صنعتی و بررسی و کنترل انوع خروجی ها است. علاوه براین، میتوان با توجه به اهمیت رشته، فعالیت های متنوعی در این رشته انجام داد. 
همچنین، این مهندسین میتوانند در مکان هایی مانند کارخانه های خودروسازی، سیمان و یا تولید ماشین آلات برقی فعالیت کرده و اهداف و فعالیت های متنوعی مانند تولید برق در نیروگاه، انتقال مستمر و پیوسته نیروی برق، توزیع برق در شبکه های برق و استفاده از آنها برای محل هایی مانند کارخانه و منزل مسکونی را نیز انجام دهند. 

برق ساختمان 

غالبا برقی که برای ساختمان ها به کار رفته متفاوت بوده و با توجه به کاربری آن به برق ساختمان مسکونی و صنعتی تقسیم میشوند. علاوه براین، برای سیم کشی برق ساختمان از تجهیزات و ابزار متفاوتی استفاده شده و هزینه هایی که ایجاد میکند نیز با دیگر ساختمان ها مخصوصا صنعتی متفاوت است. 
علاو براین، سیم کشی برق برای همه ساختمان ها باید با استفاده از  نقشه خاص انجام شود تا هم به درستی اجرا شده و هم مسایل ایمنی در آن رعایت شود و بعدها برای ساکنان مشکلی بروز نکند.  

ثبت نام دوره آموزشی برق صنعتی

بازار کار رشته برق صنعتی

غالبا، مهندسین برق دارای توانمندی های بیشماری بوده و علاوه بر سمت های ذکر شده میتوانند در حوزه برق و مخابرات نیز ایفای نقش کنند. از این نظر، در صورتی که مهندسین برق نسبت به  رشته و حوزه کاری خود اطلاعات دقیقی داشته باشند، بازار کار رشته رشته برق صنعتی برایشان خوب و پررونق خواهد بود. مهندسینی که آموزش برق صنعتی را گذرانده و گواهینامه برق صنعتی دریافت کرده باشند، از درجه اعتبار بیشتری برخوردار بوده و درآمدشان بیشتر خواهد بود. 
البته، درآمد این رشته در کشورهای مختلف و برای انواع مهندسین در کشورهای مختلف متفاوت است. علاوه براین، از جمله فاکتورهایی که میتواند این درامد را تخمین بزند شامل نوع پروژه انجام شده، توان مالی شرکتی که مهندسین برای ان کار میکنند، اهداف مالی در نظر گرفته شده و نوع تخصص و سابقه تخصص خود مهندسین است. 
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس