درباره طراحی پایپینگ sped

چکیده Piping: 

در تحقیقات انجام گرفته درباره روش های لوله کشی و پایپینگ و درباره طراحی نقشه یک کارخانه راه های اطلاعاتی جمع آوری شده است.
پایپینگ شامل لوله، فلنج، فیتینگ، پیچ و مهره، واشر، شیرآلات البته piping از جمله تجهیزات نگهداری لوله مانند تکیه گاه ها و اجزا مانند آن ها برای محافظت و نگهداری اجزا پایپینگ piping هستند. 
pipe لوله یک جز یا یک بخش از piping می باشد. در اصل لوله ها به فیتینگ ها و شیرآلات و دیگر ابزارهات مکانیکی متصل می شوند و با تکیه گاه ها و فنرها آن ها مربوط می شوند، این ها همگی piping گفته می شود.
لوله کشی چون در فرآیندهای صنعتی، صنایع دریایی، انتقال مواد، مصارف شهری و ... استفاده می شوند. 
از شبکه های لوله برای گردآوری فاضلاب، پسماندهای صنعتی و در مصارف ساختمانی برای انتقال آب آشامیدنی و ... در مصارف دریایی نیز دارای اهمیت بالایی هستند.
در کارخانه هایی که برای تامین و راه اندازی یک روش شیمیایی خاص می باشد به آن واحد فرآیندی می گویند.
از لوله کشی ها برای انتقال سیالات میان بخش های ذخیره و دیگر بخش های فرآیندی استفاده می شود.  در لوله کشی انتقالی از لوله های با قطر زیاد در انتقال سیالات و گازها در بخش های آب و هوایی طولانی استفاده می شود.
لوله کشی عمرانی برای توزیع امکانات شهری و پسماندهای صنعتی به کار می رود.
لوله کشی ساختمانی یا تجاری از جمله لوله کشی های انجام شده در ساختمان تجاری و مراکز دیگر به منظور پخش آب و گاز می باشد.
طراحی و ساخت یک plant صنعتی فرآیند پیچیدهای می باشد که در آن اطلاع از محل مورد نظر، فرآیند و میزان تولید و معیار و استاندارد طراحی برای تامین نیاز مورد نظر باید مورد توجه قرار گیرد.
اتصالات یا فیتینگ ها در جهت لوله ها، جهت قطر لوله و ... استفاده می شود که از لوله یا پلیت ساخته شده است یا از روش های ماشین کاری و ریخته گری تهیه می شوند.

مدرک پایپینگ  Piping  نشان دهنده سپری شدن دوره آموزشی است

سیستم پایپینگ : 

به کلیه اتصالات در لوله کشی را پایپینگ (piping) می گویند. برای انتقال سیالات از محلی به محل دیگر استفاده می شود.
یا به عبارتی دیگر :
مجموعه ای از لوله ها متصل به آن ها که برای انتقال سیال گاز و  مایع از یک نقطه به نقطه دیگر کاربرد دارد را سیستم لوله کشی می گویند.
در سیستم لوله کشی از مواد فولاد، آلمینیوم، شیشه، پلاستیک، مس، بتن و ... استفاده می گردد.
ابزارات دیگر که علاوه بر لوله در یک سیستم لوله کشی استفاده می شوند. اتصالات، شیرآلات و ... هستند.  قطعات در باز و بسته کردن مسیر عبور سیال، در مسیر دهی به سیال، کنترل سیال، اندازه گیری فشار دما و .... به کار می روند.

مجموعه نرم افزارهای piping  : 

به مجموعه نرم افزارهایی که در صنعت نفت و گازکاربرد دارد شامل موارد زیر هستند :
- طراحی و شبیه سازی فرآیند : 
امروز با توجه به رقابت شرکت های طراحی و تولیدی به سرعت و دقت در طراحی بهینه فرآیند تولید، نیاز دارند. این عمل کمترین تکرار محاسبات را در بهر دارد.
با توجه به بررسی های شبکه خط لوله، طراحی دقیق اندازه، سخت به نظر می آید. اغلب برای جبران خطاهای محاسبه افت فشار در طراحی، لوله با اندازه بزرگتری انتخاب می شود.
در مسیرهای چند فازی این موضوع باعث افت دما و فشار بیشتر ، افزایش نیازمندی ها برای انتقال مایع و خوردگی بیشتر لوله خواهد شد.
مدلسازی دقیق سیال ها از این موضوع پیشگیری کرده و نتیجه آن، سیستم خط لوله با صرفه تر می باشد. برای این روش از مجموعه دانسته های تکنولوژی جریان تک فاز و چند فازی در بستر نرم افزار برای شبیه سازی تاثیر گذار جریان در خط لوله استفاده کرد.

روش های اتصال لوله :

پیدایش لوله کشی به گذشته برمی گردد. نتیجه تلاش انسان های اولیه برای لوله کشی و تغییر جهت برای رساندن آب به محیط های خود و یا دیگر محیط می باشد. 
انواع مصالح استفاده شده : خاک رس، صخره ها و خود جریان رود بود. روش های دیگر اتصالات لوله همانند حفر گودال ها و ایجاد سدها و خاک ریزی ها بود که متصل شده ها را میان نهرا به وجود می آورد. 
در گذشته رومی ها برای دادن مسیر به آب به شهرهای دیگر به حجمی از لوله کشی ها اعتماد کردند. در اصل بعضی ازکارشناسان استفاده از لوله های سربی را به گونه ای بیان کرده اند و یکی از عوامل سقوط امپراتوری روم، عقب ماندگی هوشی در اثر مسمومیت از سرب اعلام گردید.

piping یک رابطه میان انتقال سیال از طریق لوله ها استفاده می شود

انواع روش های اتصالات لوله :

روش های اتصال لوله کشی به روش های دیگر که در راه های فرآیند و صنایع نفت به کار می رود. در این مقاله به انواع روش ها  اشاره می گردد و شامل :
- انتخاب روشی درست برای اتصال لوله ها
- روش های اتصالات لوله
- اتصالات رزوه ای
از اتصال لوله های کوچک از اتصالات رزوه ای استفاده می گردد.
از آنجایی که اتصالات رزوه ای به وسیله دست یا ماشین انجام  می شود. باید توصیه های تولید کننده دنبال گردد.
ظاهر لوله های تولید کننده باید به شکلی باشد که با اتصالات هماهنگ گردد.
اگر رزوه لوله بلند باشد قبل از شیب رزوه ها اتصالات را آب بندی می نمایند، از این رو درون اتصال پا بر جا می ماند. اگر رزوه ها کوتاه باشد به طور صحیح اتصال جفت نمی شود و موجب نشت اتصال می گردد.
لوله ای که به صورت صحیح اتصال گردیده باشد، محکم می باشد و یک رزوه بالای اتصال در چشم خواهدد بود. اگر زیادی و کمی مشاهده گردید به این موضوع پی ببریم که به صورت درست تراشیده نشده است.
اجزای اصلی رزوه ، خمیر لوله کشی Pipe dope  می باشد. رزوه ها پیش از اتصال از خمیر لوله کشی استفاده می نمایند.
وظیفه خمیر لوله کشی : برای اتصال لوله ها و  بخش به هم چسبده را بازیابی می نمایند. وظیفه دگیر خمیر لوله کشی  آب بندی اتصال می باشد.
خمیر لوله کشی با خصوصیت ها کاربردی فرق دارد. ابزارهایی که به لوله کشی رزوه ای وصل می گردند باید برای تعمیر و سرویس در دسترس باشند.
برای دسترسی به اتصالات زوه ای در بین لوله کشی وصل می شوند. 
امکان باز کردن یا تغییر دادن باید به روش برنامه ریزی از مهره ماسورها و یا فلنج ها استفاده گردد.
اتصالات شیاردار (grooved joints) :
اتصالات شیاردار با تراشیدن یک شیار در اخر لوله ها به وسیله کوپلینگ خاردار ایجاد می گردد. انواع لوله ها کوپلینگ که از یک بست ، و یک ماده آب بندی تشکیل می شود، روی اتصال پیچ می گردد. بست، ماده آب بندی را فشرده کرده و لوله بسته می شود. کوپلینگ ها با آرایش های انعطاف ناپذیر و انعطاف پذیری محدود ساخته می شوند.
زمان مشخص کردن کوپلینگ های انعطاف پذیر و انعطاف ناپذیر، تحلیل تنش باید مورد توجه قرار گیرد.

دوره آموزش piping در مرکز آموزش مجازی پارس قابل ارایه است

دوره آموزش پایپینگ (Piping) :

مرکز آموزش مجازی پارس برای تمام علاقمندان به طراحی لوله ها و اتصالات آن ها دوره پایپینگ (Piping) مورد نیاز در صنعت را ارایه نموده است و مواردی را شامل متریال، طراحی، ساپورت و تحلیل تنش و علاوه بر آن نرم افزارهای PDMS و CAESAR II  است، علاوه بر آموزش، پارس به تمام علاقمندان مدرک طراحی پایپینگsped  یا گواهینامه طراحی پایپینگsped  اعطا می بخشد تا با داشتن گواهینامه و آموزش های لازم بتوانند در صنایع نفت و گاز کار نمایند.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس