تفاوت میان میکس و مسترینگ

تفاوت میان میکس و مسترینگ

اصطلاحات میکس و مسترینگ 

زمانی که موسیقی به گوش می رسد روی آن عمل میکس و مسترینگ انجام شده است. در این مقاله سعی بر این داریم که آموزش های کامل درمورد میکس و مسترینگ را شرح می دهیم.
میکس چیست ؟
میکس یعنی کاری که بر روی یک فایل صوتی و هم برنامه تلویزیونی و تبلیغات، بازی تلویزیون انجام می شود تا صدای آن بهتر به گوش برسد به همین دلیل به این روش میکس می گوییم. 
یا به عبارتی دیگر از تعریف میکس می توان گفت که چندین بانگ و صوت ذخیره شده و یا ضبط گردیده مختلف با هم ترکیب می گردد. با هم ترکیب شده صداهای میکس گردیده در محل های ضبط صدا به عنوان بخشی از مراحل ایجاد آلبوم انجام می گیرد.
تمامی این کارها را مسئول میکس انجام می دهد و یا هر کسی که دوره آموزشی میکس را گذرانده باشد قادر به انجام ترکیب صداها است. این گونه کارها در ضبط صوت و صداها انجام می گیرد. دیگر کارها مثل تنظیم صوت مثل زیر یا بمی هم در این محل انجام می شود. به صورتی که میکس معنای دیگر که می توان برای آن پیدا کرد ادغام تمامی صداها از نوع شنیداری می باشد.

دوره آموزش میکس و مسترینگ

میکس و مسترینگ دارای اصولی برای صدا هستند

مسترینگ چیست ؟ 

مسترینگ در صدا | Audio mastering یک بخش بعد از تولید می باشد که در صنعت موسیقی می باشد. راهی است که آن آماده سازی و جابه جایی صوت های ذخیره شده از یک منبع همانند یک میکس آخری به یک وسیله ذخیره و نگهداری پرداخته می شود. از آن طریق یک محل پیدایش اصلی به وجود می آورد  تا با استفاده از آن بتوان به ساخت تیراژهای نمونه برداری شده را انجام داد. امروزه با استفاده از نوع مسترهای دیجیتالی رایج تر است. ولی بعضی از کارشناسان درباره نوع مسترینگ نیز در تهیه صداهای آنالوگ در صنعت استفاده می کنند.
مسترینگ ها در اصل توانایی شنیدن آهنگ ها و رساندن کیفیت کار را در سطح بالا هم دارند ولی به صورتی که محصول مشخص شده در سیستم های مختلفی پخش همانند موبایل یا در ضبط های ماشین ، یکپارچگی و کیفیت خود را نگه می دارند. مسترینگ در اصل می توان گفت قسمتی از کنترل کیفی و با حرفه ای ترین بخش در ساخت یک مجموعه موسیقی دانست.
مسترینگ دارای اهمیت بالایی می باشد که در کشورهای با صنعت موسیقی حرفه ای، محل هایی را برای برپایی آثار موسیقی ایجاد شده است. برای مسترینگ لازم می باشد کسانی که حرفه مسترینگ در تولید موسیقی را گذرانده اند انجام گیرد.

مدرک میکس و مسترینگ بعد از آزمون مربوطه ارایه می شود

یا به مفهومی دیگر از مسترینگ می توان گفت یک بخش از مرحله تولید صدا پیش از تکثیر در چهارچوب نوار مغناطیسی سی دی یا دی ودی می باشد.  مسترینگ در اصل برای این است که اختلالات ایجاد شده در صدای آهنگ را برای رساندن به بالاترین کیفیت کار رساند به صورتی که در محصول مستر شده ذخیره نمود. 
مسترینگ روشی است که مقدار Loudness و یا استفاده از اکولایز می باشد. روش های پیشرفته مسترینگ قابل تغییر در  balance سازها ، ارتقای  و یا کاستی  وضعیت استریو در بخش مشخصی از محدوده فرکانسی، ارتقای حجم صوت کیک درام و مقارن صدای بیس، برطرف کردن صدای ناخوشایند بدون تیرگی محل میکس و عوامل دیگر ممکن می باشد . با همیاری یک شنونده ماهر در حال بی طرفی که تولید اثرگذار نیست، می تواند کمکی به  اختلالات نشنیده شده در صدا و کیفیت آن نماید. 
در مراحل میکس بر روی صدا تمامی عوامل با همدیگر آمیخته می شوند تا بتوانند یک داده از فایل صوتی با فرمت مورد نظر به دست بیاید. اغلب این فایل صوتی به نام استریو stereo، فراگیر surround، مونو mono نامیده می شود و امکان دارد که یک نوار مغناطیسی آنالوگیا سیستم پیشرفته دیجیتال نگهداری شود.
می توان گفت تعداد زیادی از موسیقی ها تا به الان وجود دارد در یک digital Audio Workstation یا DAW که نرم افزاری برای ساخت موسیقی وجود دارد میکس می گردد.
میکس موسیقی ، بعضی از مواردی را که در خود دارند به این ترتیب معرفی می شوند همانند :
مشخص کننده سطح یا Level ، تعیین جایگاه مناسب هر صوت panning  ، و بقیه موارد اصلی دیگری در صدا شبیه اکولایز EQ ، فشرده سازی compression ، طنین reverb و…  وجود دارند. 
میکس می تواند مشخص نماید که هر آوا و عوامل تشکیل شده آهنگ در تمام زمان موسیقی هست و بعد از آن شروع به ذخیره و تبدیل آن به یک فرمت شنیداری نماید.
نکته : عواملی همانند خیال پردازی و تصور مبتکر هر کسی در انجام قسمت های میکس ، از اهمیت بالایی برخوردار است.

تفاوت میان میکس و مسترینگ 

میکس 
میکس برای آمیخته سازی صداهایی می باشد که در یک برنامه ضبط گردیده است. در میکس باید ریتم آهنگ به گونه ای باشد تا حالت خوبی را انتقال نماید نه این که موجب گردد تا مخاطب دچار تغییرات خوی شود.
ولی مسترینگ تفاوتش با میکس شفافیت به صداها می گردد. در مسترینگ ها صدایی که قرار است از بلندگوها شنیده شود باید ملایم باشد. 
کارهای مهم میکس :
- جداسازی صوت ها
- افکت گذاری
- اکولایزر کردن
- کمپرس کردن
- تنظیم سازی صدای سازها

مراحل مسترینگ ها :

- شفافیت دهی به آواها
- تنظیم سازی میکس ها
- استریو ایمیج
- صوت نهایی
برای این که یک تعریف راحت تر و قابل فهم داشته باشیم می توانیم بگوییم میکس و مسترینگ نباید در موزیک RMS کاهش پیدا نماید و اختلالی میان سیگنال های موسیقی ساخته گردد یا بیش از اندازه بالا رود که حس شود که بلندگوهای موزیک قابل انفجار به شنونده است.

نکات مهم میکس و مسترینگ :

- فاصله انداختن میان مسترینگ و میکس : 
یک متخصص باید این را بداند که به هنگام گوش دادن به آواها باید میان میکس و مسترینگ فاصله بیندازد زیرا فرآیند قابل پذیرشی برای متخصصان دارد. یا به عبارتی دیگر گوش فرا ندادن به میکس و بعد از آن سراغ مسترینگ رفتن در این زمان تمامی مشکلات گرفته می شود.
- امتحان کردن موزیک در انواع خروجی های صدا :
اکثر موسیقی ها در خروجی هایی از قبیل رادیوهای دیجیتالی و دیگر نرم افزارها پخش می گردد.  یک نمونه از تغییرات در سطح صدا در قطعات مختلف می باشد.
اگر مراحل تولید یک ساختمان در نظر گرفته شود فونداسیون و تعمیرات اصلی ساختمان همانند برقکاری و ... به میکس شباهت داد و نمای بیرونی را به مسترینگ تشخیص داد. در این صورت است که میکس و مسترینگ در کنار هم استفاده می شود.
در دوره آموزشی آشنایی با میکس و مسترینگ به موارد همچون کمپروسیون در مسترینگ ، انواع کمپورسورها ،شیوه میکس و مسترینگ در خانه مسترینگ و دیگر فصل ها آشنا می شوید.
دوره آموزش مسترینگ برای تمامی علاقمندان و کسانی که حرفه صدابرداری را می خواهند پیش بگیرند مناسب می باشد.

در دوره آموزش میکس و مسترینگ به تمامی فرآیندها آن پرداخته می شود

 

دوره آموزش میکس و مسترینگ

دوره آموزش آشنایی با میکس و مسترینگ 

مرکز آموزش مجازی پارس برای تمام علاقمندان و همه آهنگسازان و تنظیم کنندگان ، صدابرداران، نوازندگان و افرادی که می خواهند با اصول علمی و اصطلاحات میکس و مسترینگ آشنا شوند دوره آموزش میکس و مسترینگ را ارایه نموده است تا بتوانند به علاقه خود دست پیدا نمایند از طرفی دیگر پارس به تمامی دانشپذیران مدرک میکس و مسترینگ و گواهینامه میکس و مسترینگ معتبر نیز اعطا می فرماید که بعدها دانشپذیران بتوانند بعد از گذراندن آموزش بتوانند با هر نوع تجهیزاتی از اصول میکس و مسترینگ آشنا شوند.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس