تاثیر روانشناسی عمومی بر زندگی افراد

روانشناسی چیست ؟

روانشناسی یک علم است که به رفتارها پرداخته می شود. رفتار در روانشناسی از فعالیت های موجودات است که قابل مشاهده است. 

نمونه ای از رفتارها شامل : مطالعه کردن، سخن گفتن، ورزش کردن، و .... از رفتارهایی است که قابل مشاهده می باشند. متخصصان با مطالعه روانشناسی به مطالب و نتایج حاصل می پردازند که آن را در علم آموزش روانشناسی می توان یافت.

روانشناسی رفتار شناخت شخصیت افراد

اهداف روانشناسی :

روانشناسی در رفتارهای مختلف همانند چگونگی آگاهی، پیش بینی رفتارهای دیگران، آشنا شدن با راه حل های مسئله، حل سازی رفتارهای روانی و سختی های زندگی ، کمک می کند تا با رفع نیازها کمبودها، راه حلی برای بهتر زندگی کردن و برطرف نمودن نیازها راهی برای شکوفا شدن زندگی ها می توان یافت .

هدف های مهم روان نشناسی :

- بررسی عکس العمل رفتارها، که در شرایط خاص نمایان می شود.
- توضیح علت های رفتار و نتیجه گیری منطقی از چگونگی آن، برای پی بردن به واقعیت ها
- پیش بینی نتایج رفتارها بر اساس اطلاعات موجود از عملکردهای گذشته
-  بررسی رفتارها در زندگی فردی و بیرون از خانواده 

رفتارهای انسانی شامل :

- رفتار شخصی :
رفتار یک عمل شخصی است یعنی این که فردی یک عادت را در یک روز تکرار نماید که رفتار شخصی می نامند.
- رفتار شغلی : 
رفتارهای ویژه که یک فرد در کار خود دارد و از خود بازتاب می دهد و به نمایش می گذارد به طور مثال می توان گفت یک فرد کار با کامپیوتر را دو انگشتی انجام می دهد.
رفتار اجتماعی :
فرد در رفتارهای اجتماعی خود باید بررسی کند که در چه شرایط و موقعیتی می توان به بررسی و تفسیر جامعی از رفتار یک فرد داشته باشد زیرا در این شرایط موقعیت زمانی و مکانی ، وضعیت رفتارها و ویژگی های زیستی، ذهنی و روانی را تجزیه و تحلیل قرار می دهد.

شاخه های روانشناسی : 

روانشناسی در زمینه های موضوع های خاص، بررسی های زیادی به عمل آورده است به صورتی که امروزه گرایش های مختلف روانشناسی به وجود آمده است.

- روانشناسی رشد و کودک :

در روانشناسی رشد و کودک به مطالب رشد از نطفه تا دوران بلوغ پرداخته می شود. 
موضوعاتی مانند نقش وراثت و محیط در متشکل از شخصیت کودک، چگونگی رشد از جمله ذهنی، کلامی، عاطفی، اجتماعی  و تحولات دوران بلوغ از شاخه روان شناسی مورد بررسی قرار می گیرند.
- روانشناسی شخصیت :
در روانشناسی شخصیت ابعادی مانند جنبه های رفتاری ، هیجانی و چگونگی هماهنگی فرد با محیط مورد مطالعه قرار می گیرد.
- روان شناسی اجتماعی :
در روانشناسی اجتماعی از واکنش شخص با جامعه ، قانون های روانی گره ها و سازمان های اجتماعی مورد مطالعه قرار می گیرد و در زمینه های از جمله : مقیاس ها و واکنش های اجتماعی، مناسبات بین گروهی، باورهای همگانی، تغییر نگرش ها و طرح های رسانه ای جمعی به مطالعه پرداخته شده است.
- روانشناسی بالینی :
روانشناسی بالینی یکی از موردهای شخصیتی از جمله اختلالات احساساتی و مشکلات رفتاری را با بهره گیری از ابزارهای روان شناختی مورد مطالعه و برطرف نمودن آن قرار می دهد.
- روانشناسی مرضی :
در روانشناسی مرضی مشکلات عاطفی و رفتاری  و بیماری های گوناگون مورد بررسی قرار می گیرند. این گونه درمان ها در مسیر بهداشت روانی قرار می گیرد.
- روانشناسی کودکان استثنایی :
در روانشناسی کودکان استثنایی به مطالعه رفتارهای جسمی و روانی ، حسی و ... پرداخته می شود. این شاخه از روان شناسی در زمینه مختلف معلولیت، راه های جلوگیری از معلولیت و روش های اصلاح و بازسازی مواردی را مطرح می نماید.
- روانشناسی ترتیبی :
مهم ترین شاخه در روانشناسی، روان شناسی ترتیبی می باشد که به بازسازی شدن روان شناسی و شاخه های گوناگون در مسیر تعلیم و تربیت مورد استفاده قرار می دهد.

موضوعات اصلی روانشناسی ترتیبی : 

موضوعات اصلی به طور کلی در روانشناسی ترتیبی به چند بخش قابل ارایه می باشد .
- عوامل تاثیر گذار در طی یادگیری
- خصوصیت های یادگیرنده یا تربیت شونده 
- موضوع یادگیری یا تربیتی
- روش های تعلیم و تربیت یا انتقال پیام
- ارزشیابی و ارزش سنجی

روانشناسی رفتار شناخت شخصیت افراد

شخصیت چیست ؟ 

بیشتر تعریف هایی که به زندگی انسان مربوط می شود در رابطه با شخصیت است. زمانی که افراد در موقعیت خاص قرار می گیرد عکس العمل متفاوتی از خود بروز می دهد. شخصیت مجموعه افکار، احساسات، و رفتار فرد را در بهر می گیرد. علم روان شناسی، شخصیت ها را از جهات مختلف شناسایی می شود. بعضی از روان شناسان راه هایی برا ارزیابی درست شخصیت بررسی نمودند. 
به عبارتی اختلالات شخصیتی یا به روش دیگری  افکار ، احساسات، و رفتارهای پایداری مورد بررسی قرار می دهند.
نتیجه بررسی های شخصیت یکی از راه های است که افراد را با هم متفاوت هستند. بشتر شخصیت ها با راه های معمول تفکر، احساس و رفتار در نظر گرفته می شود.
موضوع دیگری از شخصیت که بررسی می شود چگونه شخصیت هستند که هنوز هم مورد توجه و بررسی متخصصان روان شناسان می باشد.

اختلال های رفتاری :

اختلالات رفتاری در یک فرد باعث می شود دیگران را به خاطر بیندازد. بیشتر اختلالات در دوران کودکی یا نوجوانی رخ می دهد که بیشتر این اختلالات رفتاری در پسران بیشتر از دختران رخ داده است.
بعضی از این اختلالات در دوران کودکی و دوران نوجوانی شروع می شود که به چند دسته تقسیم شده است:
- رفتار پرخاشگرانه 
- رفتار غیر پرخاشگرانه
- دزدی یا تقلب
- مخربات جدی قوانین
بیشتر رفتارها مربوط به اختلالات رفتاری، مشابه بعضی از رفتارهای کودکان است که بسیار شدید تر شده است. 
روان شناسان با بررسی های انجام گرفته بهترین راه حل برای درمان اختلالات رفتاری یک رویکرد چند وجهی می باشد، که بسیاری از بیمارهای اختلالات رفتاری که دروران بزرگ سالی اختلالاتشان درمان می گردد ولی تعدادی دیگر همچنان ادامه دارد و به اختلال شخصیت جامعه ستیزی تبدیل می گردد.

عوامل موثر در شکل گیری شخصیت : 

در درک شکل گیری شخصیت ابتدا باید بدانید شخصیت خود را در ارتباط با دیگران بشناسد. شخصیت شناسی بیشترین کمک را به شخص می نماید.
اصلی ترین کار شخصیت شناسی است که هر فرد آن را باید به بهترین نحوه انجام دهد.
با توجه به بررسی های عضو هیت علمی انستیتو روانپزشکی با تاکید بر این که خانواده اصلی ترین نقش در شکل گیری شخصیت فرد را دارد .
هر زمان که کودک از همان اول در خانواده آرام و منطقی باشد و بزرگ شود در بزرگ سالی کمتر با مشکل روبرو می شود.
با توجه به این که شخصیت تشکیل شده از افراد پایدار است بیان شده این که شخصیت از الگوهای فردی، احساسی، رفتاری تشکیل شده است که فرد را از اشخاص دیگر جدا می نماید. شخصیت، یک حس درونی است و در زندگی فرد  ثابت می ماند و می شود گفت روان شناسی شخصیت، ویژگی های خاص اشخاص و نیز شباهت های فردی را بین گروه های مختلف مورد بررسی قرار می دهد.

روانشناسی رفتار شناخت شخصیت افراد

دوره آموزش روان شناسی عمومی :

مرکز آموزش مجازی پارس برای علاقمندان به روان شناسی عمومی که یکی از گرایش های علوم انسانی است و آن ها را با مسایل مربوط به روان شناسی و عوامل رفتارهای انسانی و استفاده از روان شناسی آشنا می کند را ارایه نموده است که هدف اصلی پارس از دوره روان شناسی عمومی تربیت افرادی می باشد که با مفاهیم و اصول روش هایی این علم را فرا گرفته اند و در انتهای آموزش پارس به تمام افراد مدرک معتبر و گواهینامه روانشناسی عمومی اعطا می فرماید.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس