بانوان و اهمیت ورزش بدنسازی

بانوان و اهمیت ورزش بدنسازی

مربی ورزشی کیست

مربی های ورزشی، افراد متخصص و با تجربه ای هستند که در زمینه خاصی از ورزش تجربه داشته و آنها را به ورزشکاران آن رشته و حوزه منتقل میکنند. به طور معمول، نقش مربی ورزشی با تجربه از مابقی افراد برجسته و مهم تر است زیرا باید بتواند با دیدگاهی کاملا استادانه، استعداد های خاص بازیکنان را شناسایی کرده و به آنها در جهت تقویت شان انگیزه دهد تا نهایت تلاش خود را به کار گرفته و در نهایت به بازیکن حرفه ای موفق و مدال آوری تبدیل شوند. 
علاوه بر این، مربی ورزشی به نوعی بازیکنان و ورزشکاران را هدایت میکند بنابراین،  باید در این زمینه دانش کافی داشته  و گواهینامه مربی بدنسازی داشته باشد تا بتواند به طور کامل و حرفه ای بازیکنان را حمایت و پشتیبانی کند. علاوه بر این، این مربیان وظایف کلی و تعریف شده ای دارند که باید در طول مدت هدایت یک تیم به درستی انجام دهند . این وظایف میتوان شامل:  
انتخاب مسئولانه بهترین بازیکنان هر رشته برای حضور در تیم ها ملی و بین المللی
اطلاع رسانی به موقع به اعضای تیم در مورد موعد و نحوه اجرای همه مسابقات
تعیین جلسات بررسی عملکرد ورزشی همه ورزشکاران 
در نظر داشتن شرایط خاص بازیکنان هنگام انجام تمرینات
برنامه ریزی دقیق و نوشتن برنامه تمرینات برای انجام تمرینات مستمر
سرفصل های این مقاله شامل مربی ورزشی کیست، بانوان و ورزش بدنسازی ، آموزش مربی بدنسازی، دوره مربی بدنسازی ، مدرک مربی بدنسازی ، گواهینامه مربی بدنسازی ، طراحی برنامه بدنسازی ، مکمل های ورزشی و تاثیرآنها و اسیب های ورزشی هستند.

برنامه تمرینی بدنسازها باید توسط مربی نوشته شود.

بانوان و ورزش بدنسازی 

امروزه، بانوان نیز به ورزش بدنسازی علاقمند شده و به طور جدی شروع به تقویت عضلاتشان کرده اند. با این حال، در این موارد باید تفاوت های ساختاری و ظرافت های  این دو جنس را در نظر داشت و با توجه به اصل روحیه و توانایی جسمی بانوان برای شان برنامه ورزشی تهیه و تنظیم کرد. علاوه بر این، خود بانوان نیز با تحقیق و مطالعه به اهمیت مقوله بانوان و ورزش بدنسازی پی برده و در این مورد دقت زیادی دارند تا از میان تمرینات ورزشی، انواع مناسب تر را انتخاب نمایند. 
از جمله نکات جدی و مهمی که بانوان باید در ورزش بدنسازی رعایت کنند این است که، حرکات و تمرینات پیشنهادی مربی های مرد ، برای ورزشکاران مرد متناسب بوده و احتمال دارد که آسیب های جدی به عضلات بانوان برسانند. بنابراین، بانوان باید از مربی های خانم کمک گرفته و از برنامه های اصلاحی و تمرینی که این مربی ها برای آنها تهیه کرده اند استفاده کنند.  

آموزش مربی بدنسازی

مربی های بدنسازی، مسئول جان ورزشکاران بوده و باید برنامه ها و تمرینات را به گونه ای تنظیم کنند که، اسیبی به آنها وارد نشود. از این جهت، آنها باید دوره مربی بدنسازی را پشت سر گذاشته و با کسب مدرک آکادمیک ، به تمام اصول و قواعد مربیگری تسلط داشته باشند. علاوه بر این، این مربی ها باید در یک رشته خاص متخصص بوده  و گواهینامه مربی بدنسازی ، داشته باشند تا مهارت های مورد نیاز برای هدایت تیم را بدانند و بتواند موثرتر از همشه با ورزشکاران ارتباط برقرار کرده و به موفقیت شان کمک کنند.
در همین راستا، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزش مربی بدنسازی را برای مربی هایی که با این حوزه آشنایی داشته و مایل به کسب تجارب عملی و مفید بیشتر هستند یا افرادی که در این حوزه تحصصی ندارند ارایه کرده است. دوره مربی بدنسازی، به دانش پذیران کمک میکند تا از مزیت ها و معایب این ورزش برای آقایان و بانوان آگاهی پیدا کرده و بتوانند نحوه نوشتن و تنظیم برنامه های ورزشی و آناتومی بدن را توضیح دهند. همچنین، در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین دوره نمره حد نصاب کسب کرده باشند،  مدرک مربی بدنسازی اعطا می شود. 

بدنسازها باید شیوه صحیح انجام حرکات ورزشی را یاد بگیرند.

طراحی برنامه بدنسازی 

برنامه هایی که برای تمرین بدنسازها نوشته میشود برای هر ورزشکار متفاوت بوده و غالبا در این برنامه ها، ویژگی های جسمی ورزشکار و نیاز او به انواع تمرینات در نظر گرفته میشود. با اینحال، گاهی، برنامه ای که برای یک بدنساز تنظیم میشود ، موثر و مفید واقع نبوده و به تغییرات و تحولات اساسی نیاز داشته دارد زیرا ممکن است برای عوارض جدی به همراه داشته باشد. 
همچنین، این برنامه های ورزشی باید توسط افراد متخصص همان رشته نوشته شود تا در صورت لزوم تغییراتی در آن اعمال کنند زیرا فقط مربی ورزشکار از شرایط بدنی ورزشکار آگاه است. غالبا، طراحی برنامه بدنسازی در چند مرحله انجام میگیرد که شامل : 
توضیح مزیت ها و معایب هر کدام از حرکات ورزشی 
تقسیم بندی تمرین های مشخص برای همه روزهای هفته 
کاهش یا افزایش تعداد برخی از تمرین ها برای بهبود وضعیت جسمی بدن ورزشکار 
در نظر گرفتن برخی از حرکات خاص در برنامه های ورزشی با توجه به نیاز و توانایی بدنی ورزشکار

مکمل های ورزشی و تاثیرآنها

یکی از باورهایی که در بین ورزشکاران بدنساز تثبیت شده این است که باید حتما از مکمل های ورزشی استفاده کنند تا به ظاهر دلخواه شان برسند در صورتی که این باور به هیچ وجه در راستای حفظ سلامتی آنها نبوده و حتی آسیب هایی نیز متوجه آنها خواهد کرد . به طور معمول ، این ورزشکاران از انواع مکمل های ورزشی شامل کراتین، پروتئین، گلوتامین،  ویتامین ها و چربی سوز استفاده می کنند. 
با اینکه به نظر نمی رسد که این مکمل ها، مزیت خاصی برای ورزشکارها داشته باشند اما، مکمل های ورزشی و تاثیر آنها بحثی است که همیشه هنگام استفاده از مکمل ها مطرح بوده و ورزشکاران کمتر در مورد مضرات آن قانع شدند. 
از جمله مواردی که باید هنگام استفاده از مکمل های بدنسازی در نظر گرفت این است که، باید همراه با  غذا مصرف شوند تا به معده آسیبی نرسانند. دوم اینکه، نباید به مدت طولانی استفاده شوند زیرا احتمال عواض جانبی بلند مدت وجود دارد. سوم اینکه، تاثیر این مکمل ها برای ورزشکاران و افراد معمولی متفاوت بوده و باید در هنگام مصرف ، حتما با متخصص تغذیه مشورت کنید.  

هیچ کدام از حرکات ورزشی نباید به ورزشکار آسیبی وارد کند.

آسیب های ورزشی

همه افراد، مخصوصا ورزشکاران و بیماران باید هنگام انجام دادن حرکات ورزشی دقت داشته و حرکات را با توجه به توانایی جسمی شان انتخاب کنند زیرا آسیب های ورزشی اجتناب ناپذیر هستند و میتوانند برای افراد بیمار مکل ساز شوند. برخی از این آسیب های دردسر ساز عبارتند از : 
کشیدگی ماهیچه ها: هنگامی که ماهیچه ها به یکباره تغییر مسیر و جهت بدهند و عضلات پا کشیده شوند، ماهیچه کشیده شده و فرد درد شدیدی را احساس میکند. 
درد پایین کمر: این عارضه هم برای ورزشکاران و هم برای افراد کم تحرک اتفاق می افتد و دلیلش هم میتواند کم تحرکی، خوابیدن به شیوه نادرست و نشستن بیش از اندازه باشد. 
ورم ساق پا: این عارضه هنگامی اتقاق می افتند که فرد کم تحرک، تمرینات ورزشی شدیدی را آغاز کرده و یا به مدت طولانی با کفش های کهنه و روی زمین های سخت ورزش کند. 
ورم تاندون آشیل: زمانی اتفاق می افتد که ورزشکار تمرینات کششی و قدرتی را به طور مستمر انجام داده و در ناحیه تاندون ورم و درد ایجاد شود. در این حال، باید ورزش را متوقف کرده و به ماهیچه ها استراحت داد. 
ضربه مغزی: که به واسطه وارد شدن ضربه تکی و یا پیاپی به سر، ایجاد میشود.  علایم هشدار دهنده این آسیب شامل مواردی مانند سردرد، حالت تهوع ، سرگیجه، اختلالات بینایی و..... است که میتواند مشکلات جدی هم ایجاد کند.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس