بازاریابی پست مدرن

بازاریابی پست مدرن | post-modern marketing

بازاریابی، به معنی شیوه ها و روش های خاص و منحصر به فردی است که یک شرکت برای ارتباط برقرار کردن با مشتری، جذب و افزایش تعداد آنها استفاه می کند. در این فرایند، مشتری به راحتی میتواند در مورد محصولاتی که یک شرکت خاص تولید کرد ه و ارایه می نماید، اطلاعات لازم را کسب کرده و حتی آنها را به دیگران نیز انتقال دهد. امروزه، با وجود پیشرفت های علمی و وجود انواع شبکه های اجتماعی، وظیفه بازاریابی بیشتر بر عهده رسانه ها ی مجازی و اجتماعی گذاشته شده است.

 

غالبا، شیوه هایی که شرکت های مختلف برای بازاریابی یک محصول به کار می گیرند باید خلاقانه و متنوع و جدید باشد تا بتوانند از میان رقبای موفق عبور کرده و در صدر شرکت های ارایه کننده محصولات قرار بگیرند. علاوه بر این، در بازاریابی باید بر مشتری و نیازهای او تمرکز داشت و به انتخاب او احترام گذاشت  تا مشتری از این محصولات به شوق و علاقه استقبال کرده و بهآن شرکت و محصولاتش وفادار بماند. 
سرفصل های این مقاله شامل مفهوم بازاریابی، انواع بازاریابی، فرایند بازاریابی، بازاریابی پست مدرن، آموزش مدیریت بازاریابی، مدرک مدیریت بازاریابی ، دوره مدیریت بازاریابی، گواهینامه مدیریت بازاریابی، استراتژی بازاریابی، بازاریابی مستقیم و بازاریابی مصرفی می شوند.

بازاریابی مهمترین اصل اقتصادی است.

انواع بازاریابی

به طور معمول ، به منظور بازاریابی محصولات مختلف در محیط های مختلف،  از انواع مختلف بازاریابی استفاده می شود. این روش ها به بازاریاب ها کمک می کنند تا به راحتی مشتریان را قانع کرده و محصولات شان را عرضه کنند. علاوه بر این، میتوان تعدادی روش بازاریابی را در یکدیگر ادغام نموده و شیوه جدیدی را برای بازاریابی یک محصول جدید ارایه کرد. در زیر، به انواع بازایابی که میتوان برای محصولات مختلف استفاده کرد، اشاره می کنیم:
بازاریابی دهان به دهان|  Mouth Marketing 
بازاریابی دهان به دهان، یکی از شیوه های بازاریابی حضوری است که در آن ، بازایاب در مورد یک برند خاص و ویژگی های آن صحبت کرده و تلاش خود را در جهت علاقمند کردن مشتری ها به کار می گیرد. 
بازاریابی سببی|cause marketing
 در بازاریابی سببی، بازاریاب ها علت و دلیل مشترکی که بین شرکت و مشتری ها حائز اهمیت باشد را جستجو کرده و بر اساس آن برای محصولاتشان مشتری جذب می کنند. 
بازاریابی معاملاتی| Transactional Marketing
بازاریابی معاملاتی، بیشتر برای حراج ها مورد استفاده قرار می گیرد زیرا حجم مشتری ها زیاد بوده و میتوان از آن برای گسترش و افزایش میزان فروش استفاده کرد. 
بازایابی محیطی| Close Range Marketing
بازایابی محیطی، برای محیط های کوچک استفاده شده و معمولا تبلیغات شرکت و محصولات برای همه مشتری ها فرستاده می شود. 
بازاریابی ویروسی|  Viral marketing
 معمولا در بازاریابی ویروسی، پیش از فروش محصول اصلی، تبلیغات متنوع و گسترده ای در محل مورد نظر انجام می شود تا مشتری برای اول دیدن و سپس خرید محصول مشتاق و آماده شود. البته، میتوان این تبلیغات را به شیوه های مختلف انجام داد و گاهی منحصر به یک قشر خاص کرد.  
بازاریابی مخفی |Undercover Marketing
بازاریابی مخفی، یکی از شیوه های جالب و منحصر به فرد بازایابی است که در آن، پیش از ارایه محصول به مشتری ها چیزی گفته نمی شود تا با دیدن آن متعجب و شوک زده شده و همان لحظه برای خریدن آن ترغیب شده و تصمیم بگیرند. 
بازاریابی ارتباطی| Relationship Marketing

در بازاریابی ارتباطی، مشتری ها دوست داشته شده و تمرکز بر روی آنها و برآورده کردن و تامین نیاز آنهاست. 
بازاریابی دهان به دهان|  Mouth Marketing 
بازاریابی دهان به دهان، یکی از شیوه های بازاریابی حضوری است که در آن ، بازایاب در مورد یک برند خاص و ویژگی های آن صحبت کرده و تلاش خود را در جهت علاقمند کردن مشتری ها به کار می گیرد. 

بازاریابی به شیوه های مختلف انجام میشود.

  فرایند بازاریابی

بازاریابی، بخش مهم وتعیین کننده هر شرکت تولیدی محسوب شده و به همین منظور باید از قبل برای آن برنامه ریزی کرده و کارهای عملیاتی انجام داد تا محصول مورد نظر ، مطلوب مشتری واقع شود. فرایند بازاریابی، فرایندهایی هستند که طی آن، نیاز و سلیقه و میزان رضایت مشتری از محصولات مشخص میشود. این فرایندها عبارتند از : 
تعیین کردن هدف های بلند مدت بازایابی
تعیین ملاک های کارایی شیوه های مختلف بازاریابی
تجزیه و تحلیل اطلاعات مرتبط با نفاط ضعف و قوت محصولات
به کارگیری و استفاده از شیوه های پر بازده بازاریابی
ارزیابی روندها و فعالیت های بازاریابی در بازه های زمانی مشخص

بازاریابی پست مدرن

در واقع، دوره پست مدرن، به همین قرن 20 ام گفته می شود که در آن انقلاب های صنعتی متعدد اتفاق افتاده ، نحوه ارایه تولیدات و محصولات متنوع شده و در کل در همه روندهای صنعتی تغییرات چشمگیری ایجاد شده است. در این شرایط، رقابت سالم شدت پیدا کرده و در بسیاری از استراتژی های بازاریابی  نیز تغییر اتی ایجاد شده است. علاوه بر این، نیازها و تمایلات مشتری ها هم متنوع و متفاوت شده و بنابراین برای جذب مشتری ، به بازاریابی پست مدرن نیاز داریم.
در این نوع بازاریابی، حق و اولویت به مشتری داه شده و او را در انتخاب محصول آزاد می گذارند تا بتوانند تمام محصولات را به نمایش گذاشته و بفروشند. علاوه بر این، بازاریاب ها باید از شیو ه های متفاوت بازاریابی برای افزایش تعداد مشتری ها بهره بگیرند و تمام مشخصات و مزیت های کالا و محصول پیشنهادی را به مشتری گفته و اجازه دهند که خود او تصمیم نهایی را بگیرد. قابل ذکر است که بازاریاب باید بداند برای کدام محصول، از چه شیوه بازاریابی استفاه کند.

آموزش مدیریت بازاریابی

بازاریابی نقش کلیدی در امور اقتصادی یک شرکت داشته و حتی میتواند موجودیت یک شرکت را تعیین و تثبیت کند. از این جهت، افرادی که مسئولیت بازایابی محصولی را برعهده می گیرند باید قبلا این موقعیت را تجربه کرده و تجربه عملی مفید به دست آورده و به انجام تمام امور مربوط به آن مسلط باشند. علاوه بر این، آگاهی از انواع شیوه های کارآمد بازاریابی که قبلا در شرکت هاب پربازده سوآور بوده اند، نیز به پیشبرد فرایند بازاریابی کمک شایانی خواهد کرد.

در راستای آموزش فن بازاریابی، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره مدیریت بازاریابی را برای بازاریاب ها و مدیران و دیگر علاقمندان معرفی کرده است. دوره مدیریت بازاریابی، حاوی مطالب کاربردی و جامع بود و گذراندن آن برای دانش پذیرانی که با کمبود وقت مواجه ستند، چندان وقت گیر نخواهد بود.  علاوه براین، در پایان دوره، به همه دانش پذیران مدرک مدیریت بازاریابی ارایه شده و دوره هایی مانند مدیریت بازاریابی شبکه ای، تحقیقات بازاریابی و اصول و استراتژی های بازاریابی نیز به آنها معرفی می شود. 

 

برای  بازاریابی هر محصول باید از شیوه خاصی استفاده کرد.

استراتژی بازاریابی | marketing strategy

در واقع، استراتژی بازاریابی تعیین می کند که شرکت برای دست یافتن به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود باید از چه مسیری حرکت کند و چه راههکارهایی را باید پیش بگیرد. علاوه بر این ، این استراتژی ها صرفا باید توسط مدیر سازمان و یا فردی که از وضعیت فروش و اقتصادی شرکت آگاه است ارایه شده و همه کارکنان و محصوصا بازاریاب ها باید همه تلاش خود را به کار گیرند که در جهت نیل به این اهداف حرکت کرده و مشتریان بیشماری را به سوی محصولات شرکت جذب کنند. 
علاوه بر این، بازاریابی تلفیقی از علم و کسب تجربه های متعدد است که از طریق دریافت گواهینامه مدیریت بازاریابی و یا برخورد و ارتباط با انواع مشتری ها حاصل می شود. همچنین، در صورتی که بازاریاب ها از تکنیک موفقی در کار استفاده کرده و نتایج مثبتی به دست آورند، میتوانند به مدیریت پیشنهاد دهند که آن را به طور مستمر به کار بگیرند. 

بازاریابی مستقیم|direct marketing

در بازاریابی مستقیم، مشتری ها به صورت مستقیم و با استفاه از ابزارهایی مانند اینترنت، پیام کوتاه و پست انتخاب شده و محصول به آنها معرفی می شود. مزیت این نوع بازاریابی در این است که میتوان میزان تاثیر و کارایی اش را ارزیابی کرده و سپس در مورد ادامه یا توقف بازاریابی تصمیم گرفت. از جمله ویژگی ها و تفاوت های این نوع بازاریابی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
معمولا، تبلیغات شخصی بوده و با توجه به اطلاعات موجود از هر فرد، متفات هستند. 
جامعه هدف این تبلیغات، از قبل شناسایی شده اند و تمرکز بر روی آنهاست.
واحدهای فروش غالبا ، حامی بازاریاب ها هستند. 
ارایه آمار و آرقام و میزان رضایت مشتری ها ، به تصمیم گیری های بعدی کمک می کنند. 
این نوع تبلیغات پیگیری شده و به مشتری ها امکان سفارش کالا می دهد. 

آموزش اصول و استراتژی های بازاریابی

بازاریابی مصرفی

بازاریابی مصرفی، برای محصولات مصرفی روزانه مورد استفاده قرار گرفته و باید هنگام بازایابی برای آنها ، به بعد عاطفی و احساسی محصولات نیز توجه کرد. علاوه بر این، این نوع از بازاریابی ساده از انواع صنعتی انجام میشود زیرا دارای ویژ گی هایی منحصر به فردی مانند موارد زیر است: 
انتخاب محصولات مصرفی راحت تر و سریعتر انجام می شود.
در بازارهای مصرفی، تنوع بیشتری بین محصولات مشاهده می شود.
در بازارهای مصرفی، بیشتر به نیاز مشتری توجه شده است.
در بازارهای مصرفی، بسته بندی از  اهمیت خاصی برخوردار است. 
تنوع و تعداد مشتری های بازار های مصرفی بیشتر و رو به افزایش است. 
در بازارهای مصرفی، بسته بندی بسیار حایز اهمیت است.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس