اهیمت DBA در کسب و کار

اهميت DBA  در کسب و کار 

 DBA يا همان دکتراي مديريت بازرگاني يکي از رشته ها و مدارک بسيار پر کاربرد و حائزاهميت در دنياي مدرن کسب و کار امروز است. DBA مدرک دکتراي رشته مديريت کسب و کار است و يا به عبارت ديگر فارغ التحصيلان رشته MBA پس از تحصيل تا مقطع کارشناسي ارشد مي توانند به منظور کسب مدرک دکتراي مديريت کسب و کار يا همان DBA اقدام نمايند. 

مدرکDBA یک مدرک کاربردی است .

تاريخچه DBA دکتراي مديريت کسب و کار 


دوره آموزشي  MBA  يا Master of Business Administration که دوره پيشنياز دوره هاي آموزشي DBA به شمار مي رود دوره اي بسيار مفيد و کاربردي  است در برگيرنده آموزش مهارت هاي جديد و متفاوت در راستاي حل مشکلات مديريتي در حوزه تجارت و کسب و کار که با افزايش بسيار قابل توجه ارزش استعدادها و توانمندي ها ي افراد در دنياي کسب وکار و تجارت، ديدي وسيع تري نسبت به مديريت براي افراد به تصوير خواهد کشيد . 
در دوره هاي MBA که مي توان از آن ها به عنوان دوره هاي مقدماتي و پيش نياز دوره هاي DBA ياد کرد دوره هايي هستند با رويکرد کاربردي به منظور افزايش دانش کاربردي افراد در راستاي ارائه راه حل هاي بسيار مناسب تر ، هوشمندانه و کاربردي به منظور حل مشکلات و مصائي حوزه تجارت و کسب و کار . در واقع در اين دوره ها فراگيران با مفاهيم و ابزارهاي مديرتي مورد نياز براي حل مسائل مديريتي پيرامون خود در حوزه تجارت و کسب و کار آشنا خواهند شد . 
نخستين مدرسه کسب و کار Business School  جهان در ايالات متحده و در دانشگاه پنسيلوانيا با تخصيص کمک هاي مالي از طرف شخصي به نام  جوزف وارتون و در سال 1881 ميلادي شکل گرفت.

پس از آن مصادف با سال 1900 ميلادي مدرسه کسب و کار تاک توسط کالج دارثموث افتتاح  شد که  مي توان آن را اولين مدرک تخصصي و پيشرفته در حوزه کسب و کار برشمرد  . اين مدرسه به صورت کاملا تخصصي به ارائه دوره هاي آموزشي مديريت کسب و کار در مقطع  کارشناسي و کارشناسي ارشد  پرداخت .

پس از آن در سال 1908 ميلادي مدرسه کسب و کار هاروارد  اولين دوره آموزشي  MBA  را با همکاري  15 استاد و 80تعداد  دانشجو اغاز کرد. کليه دروس مقدماتي سال اول رشته MBA بر اساس اصول مديريت علمي فردريک تيلور برنامه ريزي شده بود . 
تعدا دانشجويان و فراگيران رشته MBA مدرسه کسب و کار هارواد طي 12 سال از 80 نفر به 300 نفر و طي ده سال بعد از 300 نفر يه 1070 نفر رسيد که به نوبه خود آمار مطلوبي به شمار مي رود . 
تا آن زمان تنها دانشگاه هاي آمريکايي بودند که به ارائه دوره هاي آموزشي MBA در دو مقطع کارشناسي و کارشناسي ارشد اقدام کرده بودند و در ساير کشور هاي هنوز رشته هاي مديريتي به صورت تخصصي و در شاخه هاي خاص با کاربرد هاي خاص و محدود به فراگيرا ن ارائه مي شد . 
اما در گذر زمان و با اثبات کاربردي بودن اين رشته و عناوين و سرفصل هاي درسي رشته  مديريت کسب و کار اين رشته به دانشگاه ها و مراکز آموزشي ساير کشور هاي دنيا نيز وارد شده ودر حوزه رشته هاي کاربردي و پر طرفدار نيز قرار گرفت . و در گذر زمان با توسعه هر چه بيشتر محتوا و مطالب آموزشي مورد نظر دوره هاي آمزوشي MBA يا همان مديريت کسب و کار در مقطع دکترا نيز به فراگيران و علاقه مندان ارائه شد  که با نام دکتراي مديريت کسب و کار يا DBA شناخته مي شود . 

کسب گواهینامهDBA به منزله کسب مهارت در این حوزه است .

تاريخچه ورود دوره MBA در ايران

در ايران نيز همزمان با ساير کشور هاي دنيا نياز به دوره هاي آموزشي  مديريت MBA  در گرايش هيا مختلف و مقاطع مختلف اعم از کارشناسي ، کارشناسي ارشد و دکترا يا همان DBA  احساس شد و در همين راستا رشته مديريت کسب و کار  نخستين بار در دهه 1970 ميلادي از طريق مشارکت و همکاري مدرسه کسب و کار هاروارد در مرکز مطالعات مديريت هاروارد در تهران برگزار شد و در آن زمان اين رشت هتنها در دوره متمادي  برگزار شد  . 

بعد  ازپيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي و يک دوره توقف در روند برگزاري دوره هاي آموزشي مديريت کسب و کار، اين دوره هاي اموزشي مجدد توسط سازمان مديريت صنعتي ايران برگزار شد و در نهايت در سال 1380 اولين دوره آکادميک MBA  در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد. اين دوره ها که ابتدا تنها در مقاطع کارشناسي و کارشناسي ارشد برگزرا مي شدند در گذر زمان و با توسعه و گستري سر فصل هاي اين رشته دوره  هاي آموزشي مديريت کسب و کاردر مقطع دکترا  يا همان DBA نيز به فراگيران و علاقه مندان ارائه شد 
پس از آن مراکز آموزش عالي کشور با توجه به نياز به تقويت قواي مديريتي در سازمان هاي خصوصي و دولتي اقدام به برگزار دوره هاي آموزشي MBA در گرايش هاي مختلف کردند.

آموزشDBA می تواند منجر به ارتقای پست سازمانی افراد شود.

ضرورت DBAدر دنياي تجارت و کسب و کار 

با توجه به تغييرات مستمر در شيوه هاي  تجارت و کسب و کار در سراسر دنيا بسياري از صاحبان صنايع و مشاغل در راستاي  همسو شدن با جريان اين تغييرات و در راستاي رقابت موثر در بازار تمايل زيادي به استفاده از شيوه هاي نوين مديريت کسب و کار  يا  همان MBA  و حتي سطوح بالاتر آن شامل دکتراي مديريت کسب و کار  دوره DBA   نشان داده اند در اين راستا صاحبان صنايع و مشاغل يا شخصا اقدام به گذراندن دوره هاي آموزشي  MBA  و پس از آن اقدام به شرکت در  دوره هاي آموزشي DBA  و کسب مدرک DBA  کرده اند و يا بوسيله استخدام و همکاري با  فارغ التحصيلان رشته مديريت کسب و کار در مقاطع مختلف اعم از MBAو  DBA   از مزاياي دوره هاي آموزش DBA  در کسب و کار خود بهره مند خواهند شد .
دوره هاي آموزش DBA يا همان مديريت کسب و کار در مقطع دکترا
دوره هاي آموزش DBA   با پيشنياز MBA   ارائه مي شود  بنابراين واجدين شرايط با داشتن پيش زمينه MBA  مي توانند جهت شرکت در دوره هاي آموزش DBA   اقدام نمايند . دوره هاي آموزشي DBA  را مي توان به صورت تخصصي تر در زمينه هايي مانند حسابداري ، مديريت ، بازاريابي ، مديريت عملياتي و غيره و غيره دنبال کرد .
 دوره هاي آموزشي DBA  به صورت حضوري و غير حضوري در مراکز معتبر آموزشي زيادي ارائه مي شوند اما با توجه به اين که مخاطبان دوره هاي آموزش BDA  را غالبا مديران ارشد سازمان ها و صاحبان صنايع و مشاغل تشکيل مي دهند و اين افراد با توجه به موقعيت شغلي خود فرصت چنداني براي حضور در کلاس هاي آموزشي ندارند  دوره هاي آموزش DBA  معمولا به صورت غير حضوري مورد استقبال بيشتري قرار مي گيرند .
با توجه به تاثيرات مستقيم کاربرد شيوه هاي مديريتي جديد  شرکت در دوره هاي آموزشي DBA  ، کسب دانش و 
مهارت ها ي مديريتي مورد نياز و اخذ مدرک  DBA به کليه صاحبان صنايع و مشاغل ، مديران ارشد سازمان هاي تجاري و کليه علاقه مندان ورود به عرصه تجارت پيشنهاد مي شود .
دکتراي کسب و کار يا دروه DBA   در سال هاي اخير با توجه به گسترش و تغييرات همه جانبه شيوه هاي کسب و کار به يکي از پرطرفدار ترين دوره هاي آموزشي در زمينه کسب و کار تبديل شده است . با توجه به سرعت زياد تغييرات شيوه هاي کسب و کار عدم همسوسازي و به روز رساني شيوه هاي کسب و کار در سازمان ها مي تواند عواقب جبران ناپذيري براي سازمان ها به دنبال داشته باشد . از اين رو بسياري از صاحبان صنايع و مشاغل به دنبال به کار گيري تکنيک هاي جديد مديريتي  و بهره برداري از فوايد دوره هاي آموزش DBA  هستند .
بسياري از مراکز آموزشي معتبر با توجه به استقبال خوب متقاضيان اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشDBA  به صورت حضوري و غير حضوري نموده اند و 
علاقه مندان واجد شرايط مي توانند با توجه به شرايط کاري خود در يکي از دوره هاي ارائه شده شرکت کرده و پس از اخذ مدرک DBA  از مزاياي اين دوره آموزشي بهره مند گردند .
در ادامه به برخي از سرفصل هاي دوره هاي آموزش DBA  اشاره خواهيم کرد .
          رفتار سازماني و دانش و مهارتهاي نوين رهبري    
    مديريت پيشرفته منابع انساني    
    مديريت استراتژيک    
    آينده پژوهي    
    مدل هاي کسب و کار    
    بازاريابي پيشرفته    
    تحليل رفتار مصرف کننده    
    استراتژي هاي بازاريابي    
    مديريت سرمايه گذاري و بورس اوراق بهادار    
    مديريت تامين سرمايه    
    مديريت ريسک    
    کسب و کار بين الملل و قوانين حاکم بر آن    
    تحليل اقتصاد بين الملل    
    خلاقيت، نوآوري، کارآفريني و ايجاد کسب و کار    
    مديريت بر مبناي ارزش ها، اخلاق و مسئوليتهاي اجتماعي    
    مديريت زنجيره تامين، کالاها و خدمات
 با توجه به تاثيرات همه جانبه کاربرد شيوه هاي نوين کسب و کار گذراندن دوره هاي آموزش DBA  به کليه صاحبان صنايع و مشاغل ، مديران ارشد سازمان ها و شرکت هاي تجاري و کليه علاقه مندان ورود به بازار تجارت و کسب و کار توصيه مي شود .

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس