انواع شرطی سازی

انواع شرطی سازی

تعریف روانشناسی تربیتی | educational psychology

یکی از گرایش های کاربردی روانشناسی،  روانشناسی تربیتی است که با استفاده از آن میتوان فرایند و پروسه یادگیری انسان را بررسی کرد. علاوه براین، در صورتی که روانشناس ها بتوانند این فرایند های یاد گیری را از دیدگاه های مختلف رفتاری و شناختی بررسی کنند ، به تفاوت های هوشی، انگیزه ای و توسعه ای افراد نیز پی خواهند برد. علاوه براین، حیطه روانشناسی تربیتی تا حد زیادی به شیوه های کیفی شامل ارزیابی و تست وابسته بوده و از آن برای افزایش فعالیت های آموزشی و مدیریت و ارزیابی استفاده میشود. 
این نوع از روانشناسی، بر پایه نظریه های ساختاری، روانشناسی انسان گرایانه، روانشناسی گشتالت و پردازش اطلاعات بوده و حیطه هایی جدید و مهمی مانند مطالعات آموزشی، توسعه برنامه درسی ، تکنولوژی اموزشی و مدیریت انگیزه در دانش آموزان را در بر گرفته و  از طریق دیگر رشته ها نیز میتوان به اهمیت آن پی برد.  علاوه براین، این روانشناسی میتواند، به علوم شناختی و یادگیری علوم مختلف کمک کند. نکته قابل توجه این است که، در روانشناسی تربیتی، انواع تفاوت های فردی، حافظه، پروسه های مفهومی و تفاوت های فردی در مفهوم سازی استراتژی های جدید در انسان مورد مطالعه قرار میگیرد.   
سرفصل هایی که در این مقاله توضیح میدهیم  شامل تعریف روانشناسی تربیتی، رشته روانشناسی تربیتی، آموزش روانشناسی تربیتی ، دوره روانشناسی تربیتی ، مدرک روانشناسی تربیتی ، گواهینامه روانشناسی تربیتی ، انواع شرطی سازی، ساخت گرایی چیست و بازار کار رشته روانشناسی تربیتی میشوند. 

آموزش روانشناسی تربیتی

انواع شرطی سازی

شرطی سازی، یکی از کارهایی است که به منظور بررسی یک رفتار خاص انجام شده و نتایج آن برای موارد دیگر نیز قابل استناد هستند. در کل، انواع شرطی سازی شامل :
شرطی سازی عامل: در این نوع از شرطی سازی، از تنبیه و تشویق یک رفتار خاص در فرد، برای مرتبط کردن انواع رفتارها و پیامدهای آنها استفاده میشود. به عنوامثال، معلم ها میتوانند برای کاهش اثر مخرب تنبلی و یا رفتارهای ناپسند آنها، با تنبیه از انجام آن کار ممانعت کنند. قابل ذکر است که محرک در این نوع از شرطی سازی،  مستلزم استفاده از تقویت کننده و یا تنبیه است. 
شرطی ساز کلاسیک : به معنی ایجاد رابطه بین یک محرک موجود زنده و یک محرک خنثی است. علاوه براین، در این نوع از شرطی سازی، محرک طبیعی به صورت خودکار فراخوانی میشود و پاسخ نیز غیر ارادی است. 

رشته روانشناسی تربیتی

یکی از گرایش های رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی است که طرفداران زیادی هم در بین دانشجویان این رشته دارد. در این رشته، انواع روند یادگیری درسنین مختلف بررسی شده و فرایندهای یادگیری از دیدگاه های مختلف رفتاری و رفتار شناختی تجزیه و تحلیل میشوند. علاوه براین، با استفاده از این علم میتوان، به بررسی ابزارهای تربیتی و روانی و تاثیر انها بر یادگیری افراد پرداخت. روانشناس هایی که آموزش روانشناسی تربیتی را گذرانده و گواهینامه روانشناسی تربیتی دریافت کرده باشند، از نظر علمی در سطح بالاتری هستند.  
همچنین، فارغ التحصیلان این رشته باید قادر به شناسایی و تشخیص انواع فرایندهای آموزشی و تفاوت هایشان بوده و بتوانند فرایندهای آموزشی را تجزیه و تحلیل کرده و نقاط ضعف و قوت شان را مشخص کنند، هدف از آموزش را مشخص کرده، خصوصیات یادگیرنده معمولی را تعیین نموده  و ابزارهایی را برای ارزیابی آموزشی در نظر بگیرند. کار کردن در این رشته نیز مانند دیگر انوع گرایش های روانشناسی ، مستلزم داشتن توانایی ها و مهارت های خاصی بوده و نیاز به صبرو حوصله دارد تا بهترین نتایج به دست آیند.  

دوره روانشناسی تربیتی

آموزش روانشناسی تربیتی

روانشناسی تربیتی، در بررسی و شناسایی انواع فاکتورهای مهم و تعیین کننده در روند یادگیری تاثیر بسزایی داشته و با کمک آن میتوان علل یادگیری سریع و یا کند برخی افراد و یا کودکان را ارزیابی کرد. علاوه براین، روانشناس هایی که در این زمینه تحصیل کرده و تخصص دارند و دوره آموزش روانشناسی تربیتی را گذارنده باشند، بهتر میتوانند تفاوت های فردی در یادگیری را توضیح دهند. همچنین، درصورتی که این متخصصان گواهینامه روانشناسی تربیتی را از موسسات معتبر دریافت کرده باشند، اعتبار کارشان افزایش پیدا میکند. 
در راستای آموزش گرایش روانشناسی تربیتی به علاقمندان و دانش پذیران، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزشی آموزش روانشناسی رشد را معرفی کرده است. دوره روانشناسی تربیتی، فرصتی در اختیار دانش پذیران میگذارد تا در این زمینه  اطلاعات ارزشمندی به دست آورده و تاثیر شیوه های آموزشی را بر روی افراد بررسی کرده و نتایج را تعمیم دهند. علاوه بر این، این مرکز در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین نمره حد نصاب کسب کرده باشند ، مدرک روانشناسی تربیتی  اعطا میکند.

ساخت گرایی چیست

ساخت گرایی، یکی از نظریه های یادگیری است و پایه گذار آن هم فردی به نام "ارنست ون گلاسرزفلد" بوده است. این نظریه حاکی از این است که، یادگیری فرایندی مستمر بوده که نشان دهنده تجربه های انفرادی است. 
علاوه براین، یکی از نظریه پردازان این حوزه به نام "ژان پیاژه" نیز بر این باور است که، نمیتوان اصل و جوهر دانش را از فرد دیگری یاد گرفت  بلکه هر فرد باید از طریق اکتشاف و تحقیق به آن دست پیدا کند. 
همچنین، ساختارگرایان بر این عقیده هستند که فرد زمانی میتواند یک مفهوم را بیاموزد که، آن را به مفاهیم قبلی موجود در ذهنش پیوند دهد. علاوه براین، آنها تصور میکنند که ، یادگیری فرایندی فعالانه و خاص ذهن هر فرد بوده و انسان میتواند با ایجاد روابط ذهنی میان مفاهیم آموخته شده و تجربیات به دست آورده، به آنها معنا بدهند. 

مدرک روانشناسی تربیتی

بازارکار روانشناسی تربیتی

روانشناسی، از جمله رشته هایی که امروزه فرصت های شغلی بیشماری برای آن وجود دارد وگاهی بسیاری از دانشجویان، تغییر رشته داده و به این رشته و انواع گرایش ها آن روی آورده اند. این رشته مزیت های زیادی را برای فارغ التحصیلان به همراه داشته و با استفاده از آن، میتوان با افراد زیادی در ارتباط بوده و موقعیت های مختلفی را به همراه فرایندهای رفتاری و شناختی را تجربه کرد. حال در صورتی، این روانشناس به اندازه کفایت در زمینه روانشناسی تربیتی دانش و اطلاعات داشته و به موقعیت ها و چالش های آن نیز اشنایی داشته باشد، در کار خود موفق خواهد بود. 
علاوه براین، بازارکار روانشناسی تربیتی هنگامی پررونق خواهد بود که، روانشناس ها بتوانند رفتار و روند رفتاری هر فرد را به درستی تجزیه و تحلیل کرده و راهکارهایی را به او ارایه دهند. همچنین، این روانشناس ها باید بتوانند با مد نظر قرار دادن دیدگاه های شناختی و رفتاری، شیوه های یادگیری متفاوتی را به افراد پیشنهاد دهند. در صورتی که این روانشناس ها آموزش روانشناسی تربیتی را بگذرانند، میتوانند در کار خود موفق تر عمل کنند. 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس