اصول مدیریت رستوران

اصول مدیریت رستوران

تعریف مدیریت رستوران

مدیریت رستوران داری به این معناست که یک مدیر بتواند با تکیه بر دانش و مهارت هایی که در زمینه رستوران داری دارد، از عهده کنترل و نظارت همه جانبه بر کارکرد یک رستوران برآمده و کارکنان و همه عوامل دخیل و موثر در آن را به گونه ای هدایت کند که در نهایت به اهداف تعیین شده خود دست یافته و رشد و ارتقا چشمگیری را در میان دیگر شعب رستوران ها تجربه کند. 
لازم به ذکر است که مدیران رستوران ها باید توانمندی های خاص داشته و در این حوزه تحصیل کرده باشند تا بتوانند الزامات و پیش نیازهای یک رستوران را تامین کرده و نظر مشتریان را به خود جلب کنند. همچنین، مدیران رستوران باید افرادی مستقل و خلاق و انعطاف پذیر بوده و بتوانند با دیگران به سهولت ارتباط برقرار کرده و از رموز بازرگانی و تجارت نیز مطلع باشد. علاوه بر این، داشتن مدرک و گواهینامه مدیریت رستوران داری معتبر به پیشبرد اهداف مدیران کمک خواهد کرد. 
سرفصل های این مقاله شامل تعریف مدیریت رستوران، وظایف مدیریت رستوران، آموزش مدیریت رستوران ، دوره مدیریت رستوران ، گواهینامه مدیریت رستوران ، مدرک مدیریت رستوران ، درآمد رستوران داری، عوامل موفقیت در رستوران داری، نکات مهم رستوران داری و  اصول مدیریت رستوران هستند.

وظایف مدیریت رستوران

غالبا، مدیران رستوران ها کمتر با مشتریان در ارتباط مستقیم هستند و از آنجایی که باید به انواع سازمان ها و ارگان های دولتی و غیر دولتی خدمات وسیع ارایه کنند، بنابراین وظایف مدیریت رستوران کمی گسترده بوده و نیاز به دقت فراوان دارد. این وظایف عبارتند از : 
کنترل کیفی و کمی خدمات ارایه شده
تنظیم و تعیین شرح وظایف خاص کارکنان و انواع ساعات کاری برای آنها
بررسی میزان بودجه و اختصاص بودجه بیشتر برای موارد اضطراری
بررسی منوها و ایجاد تغییر و اصلاحات
کنترل و نظارت بر رعایت اصول بهداشتی در حین ارایه خدمات
استخدام نیروها و کارکنان جدید و بررسی مهارت های انها 
ایجاد و حفظ انگیزه کارکنان برای انجام کامل وظایف و ارایه خدمات بیشتر و بهتر

مدیر رستوران باید بتواند محیط متفاوتی را در رستوران به وجود آورد.

آموزش مدیریت رستوران 

وظیفه کنترل و نظارت و مدیریت رستوران ها بسیار خطیر و مهم بوده و صرفا افرادی میتوانند این مهم را انجام داده و به دیگران خدمات رسانی کنند که، پیش از این در این سمت فعالیت داشته و یا تجربه و آگاهی کافی در این زمینه داشته باشند. علاوه براین، به دلیل حساسیت اینکار، مدیرانی که گواهینامه مدیریت رستوران داشته باشند، برای مدیریت شعب خاص و پرفروش انواع رستوران ها گزینه های بهتری بوده و میتوانند به دیگر مدیران نیز مشورت داده و آنها را دراین زمینه یاری رسانند. 
به منظور آموزش تکنیک ها و اصول رستوران داری ، مرکز آموزش مجازی پارس، بسته های آموزشی را برای دوره آموزش مدیریت را برای مدیران پرکار این حیطه معرفی کرده است. دوره مدیریت رستوران ، برای همه دانش پذیران مفید و کاربردی بوده و میتواند اطلاعات جامع و کاملی را در مورد جزیئات این دوره در اختیارشان بگذارد تا برای انواع محیط های رستوران داری از آن بهره ببرند. علاوه براین، این مرکز افتخار دارد که در پایان دوره به همه دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین نمره حد نصاب کسب کنند،  مدرک مدیریت رستوران اعطا کند.

درآمد رستوران داری

غالبا، درآمد رستوران داری به فاکتورهای زیادی وابسته بوده و مدیر ابتدا باید هزینه ها را کاهش داده و میزان فروش را بالا ببرد تا بتواند شاهد سود آوری چشمگیر باشد. اما مهمترین نکته در درآمدزایی این است که مدیران برای مدیریت رستوران خود از اطلاعات به روز استفاده کنند تا نحوه رویا رویی با مشکلات و موانع را بدانند. علاوه بر این، مدیران میتوانند از چند شیوه مانند ایجاد تغییرات در نوع و ترتیب گزینه های منو، برنامه ریزی دقیق در مورد شرح وظایف همه کارکنان، استفاده از سیستم های نرم افزاری ارتباط با مشتری، افزایش کارایی با به کارگیری دستگا های سفارش گیر، استفاده از دستگاه های ساعت زن برای تعیین دقیق ساعات حضور کارکنان و بررسی کردن موجودی مواد و انبار رستوران برای افزایش درآمد و تثبیت آن در یک بازه استفاده کنند تا در زمینه کاری خود موفق بوده و حتی از دیگران نیز سبقت بگیرند.

ظاهر رستوران میتواند نقش مهمی در درآمد رستوران داشته باشد.

عوامل موفقیت در رستوران داری

علی رغم اینکه، رستوران های موجود در کشور ما دارای تنوع ظاهری و غذایی خوبی بوده و هر کدام به نوعی متفاوت از دیگری هستند، اما گاهی یک رستوران طرفداران بیشتری داشته و به نظر میرسد که در کار خود موفقت عمل کرده است. در این موارد، مدیران باید عوامل موفقیت در رستوران داری شعبه مورد نظر را بررسی کرده و بعد از تغییر و متناسب سازی ، آنها را در رستوران خود اجرا کنند تا رستوران آنها نیز مورد استقبال قرار گرفته و به سودآوری ختم شود.
فاکتورها و قوانینی که مدیران میتوانند برای موفقیت روز افزون شعبه خود پیش بگیرند میتواند شامل طراحی و تعیین منوهای جدید و ساده اما جذاب، تعیین برند های خاص برای شعبه، تعیین چارت رفتاری خاص برای کارکنان و ارتباط صمیمانه تر آنها با مشتری ها، طراحی دکوراسیون و چیدمان های متنوع با توجه به نوع مشتریان، ایجاد تنوع در محیط رستوران با استفاده از پخش موسیقی زنده و یا نمایش و توضیح برخی از سنت ها و استفاده از شیوه های مشتری داری جالب باشد. 

نکات مهم رستوران داری

با اینکه، غالبا مدیریت رستوران های بزرگ به افرادی واگذار میشود که در این زمینه تجربه و مهارت کافی دارند ، اما گاهی برخی نکات مهم رستوران داری ناگفته باقی مانده و از رشد و پیشرفت رستوران ممانعت میکند. از این جهت، پیشنهاد میشود که مدیران رستوران ها در جلساتی، برخی از این نکات کلی و جزیی را به هم به اشتراک گذاشته و نظر یگدیگر را در زمینه های مختلف جویا شوند. این نکات میتوان شامل : 
واگذاری و اعطای انواع مسئولیت ها به کارکنان
الگوی نوآوری و خلاقیت بودن
مدیریت کردن وظایف کارکنان 
پذیرفتن اشتباهات و پاسخگویی به کارکنان و دیگر مدیران
اخلاق و رفتار و روحیه مدیر حین کار با کارکنان
برنامه ریزی برای سیستم کار رستوران 
انجام کارهای عملی در رستوران
تعیین انواع وظایف کاری کارکنان و حیطه مسئولیت شان
شفاف و صریح صحبت کردن با کارکنان
مشخص و تفکیک کردن نوع وظایف کارکنان

مدیر رستوران باید برای انواع میهمان ها محیط های مختلفی را در نظر بگیرد.

اصول مدیریت رستوران

مدیریت رستوران با توجه به محدوده و مقیاس آن میتواند چالش برانگیز و یا ساده باشد اما به هر حال، نباید اصول مدیریت رستوران را نایده گرفت زیرا این اصول هستند که به بهینه سازی روند کار رستوران و بهبود عملکرد کلی کارکنان منتهی میشوند.
بنابراین، مدیریت ستوران باید همیشه بر نحوه انجام کار تمام کارکنان نظارت کافی و مستمر و هدفمند داشته و فردی که این چرخه را با مشکل و معضل مواجه میکند، به موقع شناسایی نموده و شرح وظایفش را اصلاح کرده و یا تغییر دهد تا بتواند موفقیت های بعدی خود را تضمین نموده و مشتریان بالقوه بیشتری را به سوی رستوران خود جذب کند.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس