اصول بازاریابی موفق

اصول بازاریابی موفق

تاریخچه بازاریابی 

با بررسی تاریخچه بازاریابی میتوانیم به این موضوع پی ببریم که چه تغییراتی در این حیطه اتفاق افتاده و کدامیک از آنها به رسمیت شناخته شده اند. اولین بار، واژه بازاریابی در حدود سال 1280 شمسی برای انجام فعالیت های تجاری  و خرید و فروش خدمات و محصولات استفاده شده است. علاوه براین، این حیطه بازاریابی در سال 1380 شمسی به عنوان یک حیطه جداگانه علمی در نظر گرفته شد. 
تاریخچه بازاریابی بر این موضوع تاکید دارد که، فعالیت های بازاریابی به شیوه های مختلف بازاریابی می پردازد که در طول زمان توسعه یافته اند و البته واکنش این شیوه ها به شرایط اقتصادی و اجتماعی را نیز بررسی میکند. علاوه بر این ، بازاریاب ها میان تاریخچه شیوه های بازاریابی و اندیشه (تفکر) بازاریابی تمایز قایل شده اند؛ به این صورت که، تاریخچه شیوه های بازاریابی به بررسی شیوه های بازایابی  و افرادی که را در طول زمان از آنها استفاده کرده اند می پردازد در حالی که، اندیشه بازاریابی به بررسی و مطالعه شیوه های بازاریابی اشاره دارد. 
سر فصل های این مقاله شامل تاریخچه بازاریابی ، تعریف بازاریابی ، آموزش مدیریت بازاریابی ، دوره مدیریت بازاریابی ، گواهینامه مدیریت بازاریابی ، مدرک مدیریت بازاریابی ، اهداف بازاریابی، اصول بازاریابی موفق، تعریف مدیریت بازاریابی و مراحل بازاریابی هدفمند هستند. 

تعریف بازاریابی 

بازاریابی، به معنای مطالعه و مدیریت روابط حاکم بر فروش و معاوضه کالا است. غالبا، از این واژه برای تمرکز روی فرایند تولید و مبادله انواع کالا و البته جلب رضایت مشتری مورد استفاده قرار گرفته و هدف آن تامین نیاز مشتری است. با استفاده از بازاریابی میتوان به شیوه های علمی و کاربردی نیاز بازار را شناسایی کرده و سپس، با توجه به امکانات، آن نیز را طبق سلیقه مشتری برطرف کرد. 
علاوه براین، منظور و هدف از بازاریابی، یافتن مشتری های جدید و ترغیب آنها برای خرید محصولات مورد نظر ما است در حالی پدیده فروش، صرفا به عقد قرارداد با مشتری اشاره دارد. همچنین، بازاریابی اهداف بلند مدتی را دنبال کرده و به توسعه مرتبط است در حالی که، صرفا به نتایج کمی می انجامد. 

 

به منظور بازاریابی موفق باید شیوه های بازاریابی را ارزیابی کرد.

آموزش مدیریت بازاریابی 

یکی از مفاهیمی که در دنیای تجارت امروزی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، بازاریابی است. از این نظر، افراد و یا مدیرانی که در این حیطه مسئولیتی بر عهده میگیرند باید، بر اصول بازاریابی تسلط کافی داشته و در این مورد اطلاعات آکادمیک کسب کرده باشند. علاوه براین، مدیران بازاریابی باید بتوانند تمام فاکتورهای موثر بر این حیطه را برآورد کرده و به صورت بهینه مدیریت کنند. قابل ذکر است که مدیرانی که در زمینه مدیریت بازاریابی دید گاه تخصصی داشته و گواهینامه مدیریت بازاریابی دریافت کرده باشند، در این عرصه موفق تر هستند. 
در راستای آموزش فنون بازراریابی، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزشی مفید وکاربردی آموزش مدیریت بازاریابی را برای علاقمندان به این حوزه ارایه کرده است. دانش پذیران میتوانند با استفاده از سرفصل های جامع دوره مدیریت بازاریابی، نکات ارزنده ای را در مورد بازاریابی آموخته و برای جایگاه شغلی آینده شان تجربه اندوزی کنند. علاوه بر این، دانش پذیرانی که بتوانند در آزمون آنلاین این دوره نمره حد نصاب کسب کند، موفق به دریافت مدرک مدیریت بازاریابی میشوند. 

اهداف بازاریابی

غالبا، اهداف بازاریابی در یک برنامه بازاریابی توضیح داده شده و میتواند شامل مجموعه ای از فاکتورهای مهم و دخیل در موفقیت بازاریابی باشد و در صورتی که به دقت طرح ریزی و تعیین شوند، موفقیت کار را تضمین میکنند. علاوه براین، صحبت از هدف که به میان می آید، نباید فراموش کرد که در پایان مراحل بازاریابی باید آنها را ارزیابی کرد که ایا اهداف تامین شده اند یا نه. البته، میتوان این اهداف را به صورت هفتگی، ماهیانه و یا حتی سالیانه ارزیابی کرد. 
همچنین، اهداف بازاریابی میتواند شامل موارد زیر باشد: 
آگاهی از ساختار برند و بررسی میزان تاثیر آن بر فروش و بازاریابی
رهبری کردن ایده ها یا و اندیشه های بازاریابی به منظور دستیابی به اهداف مشترک
افزایش مشارکت برند در انواع فعالیت های تجاری 
بررسی تاثیر و کارایی فعالیت های بازاریابی و روند پیشرفت فروش

هر کدام از بازاریاب ها باید برای خود اهداف مشخصی داشته باشند.

اصول بازاریابی موفق

برای انجام موفقیت آمیز هر کاری، مجموعه ای از اصول را باید رعایت کرده و به طور مستمر به کار بست تا نتیجه مورد نظر حاصل شود. بنابراین، بازاریابی نیر از این امر مستثنی نبوده و به کارگیری اصول منطقی آن میتواند به روند فروش حالت صعودی داده و صاحبان برند را به موفقیت نزدیک کند.  بازاریاب ها میتوانند از اصول بازاریابی موفق زیر برای پیشبرد موفق کارشان استفاده کنند:
در صورتی که بازایاب ها برای کار خود هدف داشته باشند، میتوانند در زمینه فروش از دیگران سبقت گرفته و سریعتر به اهداف خود دست یابند.
بازاریاب ها باید بتوانند به طور موثر با مشتریان ارتباط برقرار کرده و ارتباط شان را با ارایه خدمات جدید بسط دهند. 
در صورتی که بازایابی به همراه تبلیغات موثر و به شیوه های کارآمد انجام شود، به موفقیت بازاریابی کمک خواهد کرد. 
بازایاب ها باید ابتدا برای خود مشتریانی جستجو کرده و سپس، با ارایه خدمات و رعایت اصول مشتری مداری، آنها را به مشتریان وفادار تبدیل کنند. 
بازاریاب ها میتوانند برای مشتری های خود پیشنهادات منحصر به فردی در نظر گرفته و آنها را به گونه ای ارایه کنند که بلافاصله پذیرفته شده و حتی به دیگران نیز پیشنهاد دهند. 

تعریف مدیریت بازاریابی

مدیریت بازاریابی، به معنای برنامه ریزی آگاهانه و دقیق به منظور معرفی و فروش کالا و خدمات و البته نیل به اهداف سازمانی و انفرادی است. در روند بازاریابی، مدیران سعی دارند تا فاکتورهایی مانند قیمت گذاری، کانال های توزیع، برندسازی، تبلیغات، تولید کالای جدید و ارتباطات را به نحوی مدیریت کنند تا تمام اهدافی که از پیش برای این منظور تعیین شده، تامین شوند.
البته، وظایفی که مدیران بازاریابی بر عهده میگیرند ، بسیار فراتر از برنامه ریزی ، فروش و جذب بوده و با توجه به موقعیت میتواند کمتر و یا بیشتر باشدعلاوه براین، مدیرانی که به اصول بازاریابی آگاهی داشته و به شیوه و نحوه به کارگیری آنها مسلط باشند، در زمینه برنامه ریزی برای فرش موفق تر خواهند بود. . همچنین، این مدیران باید افراد یا تیم های متخصصی را به کار بگیرند تا روند نزدیک شدن به اهداف و موانع موجود را بررسی کنند. 

شیوه های بازاریابی باید به طور منظم کنترل شوند.

مراحل بازاریابی هدفمند

هنگامی که منظور مدیران از بازاریابی، بازاریابی هدفمند باشد ، آنها باید خود را ملزم به رعایت اصولی کنند که دیگران نیز آنها را به کار گرفته و به موفقیت دست یافته اند. بنابراین، مراحل بازاریابی هدفمند عبارتند از :
شناخت سیستم بازاریابی و بررسی نقش آن در موفقیت فروش
مشخص کردن اهداف بازاریابی با توجه به محصول یا خدمات 
تحلیل سیستم های بازاریابی و بررسی نقاط ضعف و قوت شان
در نظر گرفتن متدهای بازاریابی با توجه به نوع مشتری و هدف بازاریابی
به کار گیری متدهای بازاریابی
تعیین کردن ملاک های ارزیابی عملکرد
بررسی فعالیت های بازاریابی در بازه های زمانی متعدد

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس