آموزش برنامه ریزی و کنترل پروژه

برنامه ریزی و کنترل پروژه چیست ؟

برنامه ریزی شامل جمع آوری و تهیه یک سری اطلاعات با توجه به فرآیندها و روش های پروژه مثل (زمان، منابع، هزینه ، ریسک و ...) است همانند برنامه ریزی، زمان، و پیشرفت پروژه، برنامه ریزی منابع و بودجه پروژه و ....

کنترل پروژه شامل ساخت و به روز نمودن، کنترل تغییرات و پیشرفت، ثبت و حفظ مجموعه اطلاعات حقیقی پروژه می باشد که سعی بر مقایسه با اطلاعات برنامه ای را در قالب گزارشات، جدول ها و فرم ها تهیه می گردد البته با کمک نرم افزارهایی به نام (اکسل،P6،MSP و...) که در طول مدت زمانی پروژه را می سازد تا بتوان پیش بینی و تصمیم های مناسب برای مدیریت و هدایت پروژه با توجه به زمان، هدف، کیفیت و بودجه پذیرفته شده است.

دوره آموزش مدرک گواهینامه

مدیریت پروژه چیست ؟ 

مدیریت پروژه یک رشته مدیریت است که روش های آن به حدود صد سال قبل در کسب و کار توسعه برمی گردد.

وظایف مدیر پروژه :

مدیران در انجام پروژه یکسری وظایف دارند که در زیر توضیح داده می شود :
- مدیریت اهداف : باید کارفرما یا مدیر پروژه به وسیله نظارت بر اهداف و دستیابی های مورد نظر بر کنترل کردن پروژه نظارت داشته باشند.
- مدیریت هزینه ها : به وسیله یکسری موارد از جمله جمع آوری اطلاعات، سازماندهی و تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارایه گزارش درباره اطلاعات هزینه ها کنترل گیرد.
-    مدیریت زمان : مدیریت زمان عبارت است از برنامه ریزی، زمان بندی و انجام نظاره هایی بر پروژه برای رسیدن به هدف های پروژه که شامل مدیریت زمان، مدیریت هزینه هستند و پایه های پروژه را تشکیل می دهند.
-    مدیریت منابع انسانی : منابع انسانی شامل افرادی است که در پروژه وظیفه هدایت و هماهنگ سازی را دارند.
- مدیریت ارتباطات : جریان ارتباطات میان اعضای پروژه برقرار می شود که به ضمانت و موفقیت آمیزی پروژه کمک می نماید.
- مدیریت ریسک : با توجه به آشنایی عوامل و بررسی آن ها ، احتمال خطا  و رخ دادن خطا در پروژه قابل پیش بینی است که در مدیریت ریسک بررسی می شود.

هدف از برنامه ریزی چیست ؟

به روش و راه هایی که گذرانده می شود تا به توان آن را در برنامه ها، کارها، و در زندگی شخصی تنظیم و استفاده نمود زیرا برای رسیدن به موفقیت و اتمام کار به یکسری برنامه ها نیاز است که با برنامه ریزی میسر می شود.
داشتن برنامه ریزی به این معنا است که در دست داشتن زمان از ابتدای کار تا انتهای کار و فقط و فقط تمرکز بر کار داشته باشیم تا به اتمام برسد. در گاهی اوقات این برنامه ریزی ها نیاز به اصلاح دارند.
برنامه ریزی ها فقط به یک شخص اتلاق نمی گردد گاهی برنامه ریزی ها به یک گروه هم تعلق پیدا می نماید. به این صورت که هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی می توان انجام گیرد.
در برنامه ریزی های گروهی یکسری افراد وجود دارد تا با یک طرح ریزی به وسیله گروهی توانایی ها را بر اساس تخصص و ایده تحلیل و بررسی نمایند.
برنامه ریزی راهنمایی است برای رسیدن به بهترین شیوه ممکن برای کسانی که با برنامه ریزی پیش می روند.

انواع برنامه ریزی :

برنامه ریزی با توجه به چگونگی فیزیکی، سازمانی، فرایند مالی و وظیفه ای عمومی دست بندی می شوند.
برنامه ریزی با توجه به زمان بر اساس برنامه ریزی کوتاه مدت، بلند مدت تقسیم بندی می شوند. 
نوع دیگر از برنامه ریزی، برنامه ریزی استراتژیک است که با یک روش دیگر و بر اساس زمان طولانی تر وجود دارد شناخته می شود. در این نوع برنامه ریزی تصمیمات عملیاتی را تحت تاثیر قرار می دهند.
اگر این نوع تصمیمات با استراتژی ها هم در یک هم سطح نباشند برنامه استراتژیک به موفقیت نمی رسد.
در سازمان ها سه گونه برنامه ریزی تهیه می گردد شامل برنامه ریزی راهبردی، تاکتیکی و کاربردی.

دوره آموزش مدرک گواهینامه

استانداردهای مدیریت پروژه : 

استفاده از تکنیک ها و فرآیندهای پروژه سبب مشکلاتی می گردد که در مسیر اجرای پروژه ها،باعث از بین رفتن منابع مالی و انسانی می گردد. 
مدیریت پروژه به صورت یک موضوع علمی و دانشی در سازمان های بزرگ و پروژه ای دنبال می شود. در همین سو برای حجم بازارهای کار و معروف نمودن شرکت ها، نیازمند استفاده از استانداردهایی برای مدیریت پروژه سبب به وجود آمدن استانداردهای گوناگونی در مدیریت پروژه می گردد.
با افزایش تعدادی از شرکت های تجاری و جهانی شدن پروژه ها، استفاده از استانداردهای برای اطمینان از پیاده سازی پروژه لازم است. استانداردها ، علاوه بر توصیف کار و معیین نمودن  چگونگی انجام کار و درستی  فعالیت ها، به عنوان نمونه  برای کسانی  که در پروژه اختلافات مطرح است.
شرکت ها بهتر است با چگونگی استانداردهای مدیریت پروژه آشنا شوند تا مشکلی در پیاده سازی پروژه خود نداشته باشند.

ویژگی اهداف پروژه :

هدف ها باید روشن و مشخص باشد به این عنوان که پروژه به چه هدفی میخواهد اجرا شود. یک مدیر باید ویژگی های یک پروژه را درک نماید و بتواند آن را دنبال نماید. در انجام پروژه افراد می توانند با هم تعادل نظر نمایند تا با هم پروژه را به موفقیت برسانند زیرا همه برای یک هدف کار می نمایند. هر چقدر هدف برای مدیر، افراد پروژه مشخص باشد بهتر می توانند با هم کار نمایند همه سعی خود را برای انجام رساندن پروژه کنند.
اهداف باید بر اساس واقعیت تعریف شوند. اگر اهداف در حوزه کاری سازمان تعریف گردد تمام افرادی که در سازمان هستند با خیال راحت می توانند از توانایی و مهارت خود کار را به پایان برسانند. و از سویی دیگر می توانند توان خود را برای رسیدن به یک هدف افزایش دهند.
هنگامی که یک پروژه روشن و مشخص است باید بدانید تا چه زمانی به نقطه مورد نظر می رسد بر این اساس که باید دارای بعد زمانی باشد. شرکت ها باید با زمان آشنایی داشته باشند تا بدانند برای انجام کار با چه مدت زمان می توانند به هدف خود برسند.

نرم افزارهای کنترل پروژه :

یکی از نرم افزارهای مدیریت پروژه به نام پریماورا (Primavera)  موجود است که پریماورا برای تمام روش ها مناسب است زیرا تمام فعالیت های پروژه از شروع قرارداد تا پایان  پروژه ، ثبت، پیگیری و کنترل می نماید.
از بخش های مهم نرم افزار پریماورا که آن را کنترل می نماید شامل مدارک فنی، هزینه ها، قراردادها، تدارکات کالا، تمام مکاتبات، صورت جلسات، و تمام تغییرات می توان در پروژه نام برد.
کتاب کنترل پروژه زیادی موجود است که در مورد مدیریت پروژه و برنامه ریزی ها توضیحات جامع تری در آن گنجانده شده است.

نر افزار کنترل پروژه msp  (Microsoft Project):

یکی دیگر از نرم افزار مدیریت پروژه مایکروسافت پروژه است. نرم افزار مایکروسافت پروژه برای کمک به مدیران پروژه در طرح، اختصاص منابع، ردیابی پیشرفت، مدیریت بودجه و تجزیه و تحلیل حجم کار طراحی شده است.

دوره آموزش مدرک گواهینامه

دوره های آموزشی کنترل پروژه :

یکی از ملزومات اجرای هر پروژه مدیریت است و این ملزومات مدیریت شامل، دانش و توانایی می باشد. از این رو مرکز آموزش مجازی پارس دوره متفاوت برای علاقمندان ارایه نموده است به نام دوره آموزش مدیریت کنترل پروژه که ضامن کسب موفقیت افراد در اجرای کلیه پروژه های مورد نظرشان خواهد شد . پارس برای اعتبار افراد مدرک مدیریت کنترل پروژه و گواهینامه های دوره آموزش مدیریت کنترل پروژه تهیه نموده است که به دانشپذیران اعطا می نماید.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس