آشنایی کامل با تئوری موسیقی

آشنایی کامل با تئوری موسیقی :

با شروع پیدایش موسیقی دریافتیم که انسان ها در میان یک سری صوت ها به دنیا آمدند به گونه ای که این گونه صداها از طرف طبیعت شنیده شده و از آن موقع دریافتند که صداهای منظم می توانند بر کارهای تاثیر بسزای مثبتی بگذارند. در اصل هنر درک کردن زیبایی از طبیعت و با تکرار مداوم آهنگ ها این گونه آثارها نمایان شد.
وجود شعر و موسیقی همراه با بشر نمایان گردید و از آن به بعد جهان دارای احساسات و عواطف و حالات هایی برای به وجود آوردن محیطی غم و یا شادی تشکیل می شد. این عواطف و احساسات که همراه با انسان ها است باید به شیوه ای نمایان گردد که به وسیله صدا، حرکات و حتی کلمات دیده شوند که نمودار آن آواز و رقص و شعر بوده است.
از موقعی که بشر توانست حالات درونی خود را به وسیله صدا ارایه دهد به وسیله صداهای منظم طبیعت هم آهنگ و وزن آهنگ را پیدا کند ، موسیقی ساخته شد. درکل جهان موسیقی های مختلفی موجود است که از وزن و نظم خاصی تشکیل شده است.

مدرک گواهینامه آموزش دوره

ریتم موسیقی چیست ؟

یکی از ضروری ترین عنصرها در موسیقی ، ریتم موسیقی می باشد. که این موضوع بسیار دارای اهمیت برای کسانی است که می خواهند با موسیقی آشنا شوند.
دوباره لازم است تکرار نمود که ریتم موسیقی دارای عنصر مهم می باشد. ریتم، آهنگ را به سمت جلو حرکت می دهد و حتی سبب رشد آن می گردد. بدون وجود ریتم برای موسیقی معنایی ندارد  و آنچه یک موسیقی را به کار می اندازد نت های هر موسیقی است. آنچه باعث نواختن موسیقی است نت ها می باشد ولی این حرف درست نمی باشد و لازمه آن وجود یک ریتم است و یک وسیله موسیقی که بتوان صدا را تولید کرد.

اجزای اصلی ریتم موسیقی :

ریتم موسیقی از دو بخش تشکیل شده است به نام های ضرب یا تمپو (tempo) و میزان نما (meter signature/  time signature). میزان نما در موسیقی و بیت یا ضرب وجود دارد که شامل نشان دهنده معادل چند نتی است که در اصل عدد بالایی در هر میزان نشان دهنده چند ضرب است و چند ضرب شان دهنده چند نتی است.
درباره نوازندگان طبل یا تیمپانی می توان گفت که درام، ضرب مورد نظر را برای دیگر نوازندگان ایجاد می نماید که در اصل به نوعی تنظیم کننده ریتم موسیقی هستند، اما اگر نوازنده درامی نباشد . مثلا هنگامی که یک ویولونیست یا پیانیست فقط خود به نواختن می کند. با تمرین همیشگی می توان نوازندگان مسلطی به وجود آورد.

سلفژ چیست ؟ 

سلفژ نوعی از تکنیک آواز خوانی می باشدکه برای آواز خوانی و آموزش های صدا که هر نت در آن شامل فرکانس موسیقی برای خودش است. سلفژ دارای سطح های گوناگونی می باشد.
در تمام بخش های موسیقی نیز سلفژ قابل اهمیت بوده و کسانی که با موسیقی کار می کنند نیز به این تکنیک می پردازند. همه نوازندگان و حتی خوانندگان و آهنگسازان ، تنظیم کنندگان موسیقی و رهبران ارکستر و تمامی افرادی که با موسیقی کار می کنند باید تمرکز خود را بر روی این بخش گذارند.
به تعریفی دیگر موسیقی را نوعی زبان معرفی کردند پس همانند زبان مادری نیز می توان به یادگیری آن مشغول شد که فقط با کمک سلفژ قابل امکان است.
تمامی فعالان موسیقی به درک مهم بودن بحث سلفژ رسیده اند.

مدرک گواهینامه آموزش دوره

ویژگی های سلفژ : 

- سلفژ بخشی از مجموعه هایی از نت می باشد به روشی که به صورت مداوم با حل قانون ها و قوانین نت ها معرفی می گردد. هدف اولیه سلفژ موقعیت نت ها و سکوت هاست.
- سلفژ روشی است برای یادگیری که برای آموزش آواز خوانی و آموزش نواک یعنی صداها خوانده می شود که هر یک از این نت با فرکانس موسیقی خودش در ارتباط است و هر نت میزان ، با روش مخصوصی به نام سیلاب سلفژ وجود دارد. این سیلاب سلفژها تشکیل شده از صداهای : دو، ر،می، سل، لا، سی .
- سلفژ یک روش از آموزش موسیقی برای آموزش زیر و بمی از روی نت بکار می رود.
- آواز خوندن بر صورت گام و نت رو سلفژ به کار می رود.

تقسم بندی صدای انسان در موسیقی : 

- سوپرانو : صدای زیر زنانه 
- متسو سوپرانو : صدای متوسط زنانه 
- کنترالتو : به صدای بم زنانه گفته می شود.
- تنور : صدای زیر مردانه می باشد.
- باریتون : صدای بم یا همان صدای متوسط مردانه 
- باس : صدای بم مردانه که آن را بهترین صدای مردانه می گویند.

الفبای موسیقی : 

نت ها را به عنوان الفبای موسیقی شناسایی کرده اند.
نت یا نوت در موسیقی نشان دهنده واحد صدایی می باشد که تشکیل شده از دو معنی که به عنوان فرکانس ثابت هم شناخته شده است که به معنی نغمه در فارسی نامگذاری می گردد.
و بخش بعدی به عنوان نمایش یا نشانه نوشتاری در یکایک صداها می باشد که در معنی اول نت ها هفت نام برای نوشتن صداهای موسیقی هستند.
قواعد نوشتن موسیقی ها مربوط به تئوری موسیقی می شود. این نت های مختلف به صورت دایره های کوچکی شکل داده شده اند. این نت ها به صورت دایره های کوچک می باشد و هر کدام دارای چهار ضرب می باشد.این دایره های شکل به گرد معروف هستند.

اصطلاحات موسیقی :

آریژ | Arpege  : در فرانسه اصلاحی به نام آریژ موجود است ، زمانی که با پیانو و یا هر ساز دیگری شروع به نواختن اجرای نت نماییم در اصل آریژ انجام شده است.
آکورد | Accord  :  در زبان انگلیسی آکورد را به نام جورآمدن، سازگاری و موافقت می باشد. همچنین در تئوری موسیقی به نام سازش ترجمه شده است. در موسیقی به معنای ترکیبی از چند نت می باشد که به صورت همزمان نیز شنیده شده است. آکورد به عنوان یک قطعه موسیقی است انتخاب شده است که در نواختن موسیقی به صورت همزمان اجرا می گردد.
ارکستر | Orchestra : 
یکی از اصلی ترین اصطلاحات در موسیقی ارکسترد است ، به کسانی که همزمان اجرای موسیقی می کنند گفته می شود. 
ارکستر مجلسی |  Chamber orchestra:
ارکستر کسی است که در بخش هایی از ساز زهی آرشه ای و دیگر ساز چوبی و همچنین سازهای کوبه ای و سازهای شاسی در پیانو تشکیل شده است.
آکاپلا  | Akapela : در موسیقی کرال با توجه به همراهی ساز می گویند. موسیقی کرال توسط آهنگسازان برای آواز گروهی نوشته شده است.

اصلاح موسیقی حامل : 

 حامل تشکیل شده از تعدادی خطوط همانند افقی و عمودی که نشان دهنده نت های موسیقی است که در خط های میانی و نت بالایی حامل و یک نت پایین حامل نوشته می شوند. خطوط حامل از پایین به بالا در حال شمارش هستند.

هدف از آموزش تئوری موسیقی : 

هدف پارس از برگزاری دوره آموزش تئوری موسیقی آشنایی دانشپذیران به مفاهیم کاربردی استفاده شده در موسیقی است.
انواع صداها :
- صدای غیر موسیقایی :
انواع صداها از هرگونه ارتعاشات نامنظم
- صدای موسیقایی : 
این گونه صداها دارنده اتعاشات منظم می باشد که از ابزارهای کش سان و همراه با شرایط ویژه ای تولید می گردد.

مدرک گواهینامه آموزش دوره

دوره آموزش تئوری موسیقی :

مرکز آموزش مجازی پارس برای تمام علاقمندان به امور موسیقی ، دوره آموزش تئوری موسیقی را برگزار نموده است تا افراد بتوانند به مفاهیم اولیه صفر تا صد آن دست پیدا کنند و آن را فرا بگیرند و همچنین پارس علاوه بر آموزش به تمام دانشپذیران شرکت در این دوره مدرک تئوری موسیقی و گواهینامه تئوری موسیقی نیز اعطا می فرماید.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس