اشنایی با گرایش های رشته حسابداری

آشنايي با گرايش هاي رشته حسابداري
معرفي علم حسابداري

دانش حسابداري به بيان بسيار ساده عبارت است از دانشي که کليه ورودي ها ، خروجي ها ، سود و زيان ، بدهي و طلب ها و در يک کلام اوضاع مالي شرکت را بررسي و ارزيابي مي کند . با توجه به اين که کليه بنگاه هاي اقتصادي با هر زمينه فعاليت  اعم از کوچک و بزرگ به منظور سامان دهي ، کنترل و ارزيابي سيستم مالي خود نيازمند به استفاده از علم حسابداري هستند ، رشته حسابداري در زمره پر کاربردترين رشته هاي دانشگاهي قرار گرفته است .  
رشته حسابداري که بواسطه نياز مبرم کليه بنگاه هاي اقتصادي اعم توليدي ، تجاري ، خدماتي و غيره و غيره به يک رشته بسيار کاربردي و پر طرفدا تبديل شده است در مقاطع مختلفي اعم از ديپلم حسابداري ، کارداني حسابداري ( معادل فوق ديپلم ) ، کارشناسي حسابداري ( معادل ليسانس حسابداري ) ، کارشناسي ارشد حسابداري ( معادل فوق ليسانس حسابداري ) و در نهايت دکتراي حسابداري به متقاضيان و فراگيران ارائه مي شود . با توجه به کاربردي بودن رشته حسابداري اين رشته در سال هاي اخير به صورت يک رشته مستقل در ليست رشته هاي مراکز آموزش فني حرفه اي قرار گرفت و همچنين با توجه به استقبال بسيار چشمگير و قابل توجه غلاقه مندان از رشته کاربردي حسابداري در سال هاي اخير بسيار ي از مراکز دانشگاهي و آموزشگاهي اقدام به برگزاري دوره هاي آموزش حسابداري در کليه مقاطع نموده اند . 
رشته حسابداري  با توجه به کاربردهاي مختلف و متعددش در گرايش هاي بسيار مختلفي به متقاضيان  ارائه مي شود که در ادامه به مهمترين و پر کاربردترين گرايش هاي آن  اشاره خواهيم کرد .

دوره حسابداری یکی از دوره های پر مخاطب است .

حسابداري مقدماتي  با گرايش مالي | حسابداري عمومي

اولين و پر کاربرد ترين گرايش رشه حسابداري  ،  حسابداري مقدماتي يا همان حسابداري عمومي است .  اين گرايش پيشنياز مورد نياز براي  ورود ادامه تحصيل در ساير  رشته هاي حسابداري محسوب مي شود  ، اين رشته که به عنوان پايه و اساس ساير گرايش هاي حسابداري به شمار مي رود  براي متقاضيان و علاقه منداني که در ساير رشته ها تحصيل کرده اند و در حال حاضر در پست هاي مديريتي در کليه سازمان ها و ارگان هاي دولتي و خصوصي مشغول به کار هستند و بواسطه موقعيت حرفه اي خود نياز به آشنايي با مباحث حسابداري دارند و همچنين کليه افرادي که داراي کسب و کارهاي کوچک و بزرگ ، کارخانه هاي توليدي ، شرکت هاي تجاري و غيره هستند بسيار لازم است . زيرا اين افراد از طريق کسب آشنايي هاي اوليه با مباحث حسابداري عمومي دانش و تسلط لازم براي پيگيري مباحث مالي از تيم حسابداري خود را کسب خواهند کرد . 
حسابداري دولتي 
يکي ديگر از گرايش هاي پر کاربرد رشته حسابداري گرايش حسابداري دولتي است . حسابداري دولتي   علم ثبت ، ضبط و نگهداري صورت هاي مالي و حساب ها در کليه موسسات ، شرکت ها و ارگان هاي دولتي و گاها نيمه دولتي است . از آن جا که بروزکوچکترين خطا و اشتباه در سيستم حسابداري کليه سازمان ها و مراکز دولتي و نميه دولتي مي تواند منجر به بروز خسارات جبران ناپذير و لطمه خوردن به موقعيت  و وجه عمومي  آن ها شود موقعيت شغلي حسابداران دولتي بسيار حساس و حائز اهميت است از اين رو علاقه مندان به ورود به اين حرفه مي توانند پس از گذارندن دوره هاي حسابداري مقدماتي براي شرکت در دوره هاي آموزشي حسابداري دولتي اقدام نمايند . لازم به ذکر است با توجه به حساسيت بسيار بالاي حسابداري با گرايش دولتي توصيه مي شود فراگيران پس از شرکت در دوره هاي آموزشي حسابداري دولتي و اخذ مدرک به منظور کسب تجربه و تبحر مورد نياز مدتي را به کارآموزي گذرانده و سپس براي ورود به اين حرفه خطير و پر مسئوليت اقدام نمايند . 
حسابداري صنعتي 
حسابداري صنعتي  که با نام حسابداري قيمت تمام شده نيز شناخته مي شود يکي ديگر از گرايش هاي کاربردي رشته حسابداري است . حسابداري صنعتي به محاسبه و ارزيابي قميت تمام شده محصولات توليدي در واحد هاي توليدي مي پردازد . براي تحصيل در رشته حسابداري با گرايش صنعتي نيز علاقه مندان ملزم به گذراندن دوره حسابداري مقدماتي هستند . 
حسابداري مالياتي 
گرايش حسابداري مالياتي به بررسي و تعيين ميزان ماليات بر در آمد شرکت ها و موسسات مي پردازد . از ويژگي هاي بارز گرايش حسابداري مالياتي مي توان به  کسب آشنايي و تسلط بر قوانين مالياتي کشور مورد نظر اشاره کرد  . با توجه به اين که مبحث ماليات امروزه تقريبا در تمام از کشورهاي دنيا مطرح و مورد توجه قرار گرفته است  و به مرحله اجرا در آمده است اخذ مدرک حسابداري مالياتي مي تواند در بازارکار منجر به افزايش موقعيت هاي شغلي و همچنين ارتقا موقعيت شغلي افراد شود . علاقه مندان به تحصيل در اين رشته مي بايست در ابتدا دوره هاي آموزش حسابداري مقدماتي را با موفقيت پشت سر گذاشته و سپس براي ادامه تحصيل در اين گرايش اقدام کنند . 

 حسابداري بودجه اي 
حسابداري بودجه اي گرايشي از رشته حسابداري است که به بررسي ، تهيه و تنظيم بودجه مالي سازمان ها ، بررسي نتايج فعاليت هاي اقتصادي و ميزان مطابقت آن با برنامه هاي ارائه و و پيش بيني بودجه براي برنامه هاي آتي مي پردازد . اين گرايش در شرکت هاي توليدي ، ساختماني و غيره بسيار مورد نياز است .

مدرک حسابداری به فارغ التحصیلان این رشته اعطا می شود .

حسابرسی

حسابرسی يکي ديگر از گرايش هاي رشته حسابداري است  ، اين گرايش به بررسي مدارک و اسناد مالي ، گزارش هاي مالي و دفاتر مالي شرکت ها مي پردازد و در مورد صحت و يا عدم مطابقت و صحت اطلاعات و اظهارات ارائه شده اظهار نظر مي کند . ادامه تحصيل در اين گرايش نيز مستلزم گذراندن دوره هاي آموزشي حسابداري مقدماتي و اخذ مدرک حسابداري مقدماتي است . 
حسابداري سيستم 
گرايش حسابداري سيستم ها يکي ديگر از گرايش ها به روز و کاربردي رشته حسابداري است . گرايش حسابداري سيستم به طراحي و اجراي يک سيستم حسابداري متناسب با رويه کار و فعاليت هاي هر سازمان مي پردازد . علاقه مندان به ادامه تحصيل در گرايش حسابداري سيستم  به منظور  ورود به اين گرايش مي بايست نخست دوره آموزشي حسابداري مقدماتي را پشت سر گذاشته و پس از اخذ مدرک معتبر حسابداري مقدماتي براي ورود به دوره آموزشي حسابداري سيستم اقدام نمايند .
حسابداري موسسات غير انتفاعي
هدف اصلي اين گرايش از علم حسابداري طراحي و ارائه  نوعي سيستم حسابداري است که مديريت سازمان ها را ملزم به پيروي از قوانين و خط مشي هاي مالي سرمايه گذاران ، سهام داران و  تامين کننده گان مالي سازمان مي کند . حسابرس موسسات غير انتفاعي نيز يکي ديگر از گرايشات علم حسابداري است که از بازار کار خوبي برخوردار است . علاقه مندان به ادامه تحصيل در اين رشته نيز مي بايست دوره آموزشي حسابداري موقت را با موفقيت پشت سر گذاشته باشند و پس از اخذ گواهينامه معتبر حسابداري مقدماتي براي ورود رشته حسابداري موسسات غير انتفاعي اقدام نمايند . 
حسابداري اجتماعي 
حسابداري اجتماعي نيز يکي ديگر از گرايش هاي به روز و جديد رشته حسابداري است . حسابداري اجتماعي  به ارزيابي هزينه ها و نتايج و فوايد اجتماعي آن مي پردازد  که در گذشته و پيش از پيدايش و معرفي اين گرايش قابل ارزيابي نبود مي پردازد ، با استفاده از حسابداري اجتماعي مي توان زمان و  ميزان بازگشت سرمايه پروژه هاي اجتماعي  را پيش بيني کرد. با توجه به اين که اين گرايش از علم حسابداري در مراکز دولتي ، شهرداري ها و غيره بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد از بازار کار بسيا رخوبي برخوردار است . علاقه مندان ورود به رشته حسابداري اجتماعي نيز ملزم به گذارندن دوره آموزشي حسابداري مقدماتي به عنوان پيشنياز اين رشته هستند . 

آموزش حسابداری می تواند زمینه ساز ورود افراد به بازا رکار شود .

دوره آموزشی حسابداری مقدماتی

با توجه به نياز سازمان ها ، ارگان ها ، شرکت هاي توليد و تجاري و حتي کسب وکارهاي کوچک به شاخه ها و گرايش هاي مختلف علم حسابداري ، کليه گرايش هاي رشته حسابداري در حاي حاضر از بازار کار خوبي برخوردار هستند و آينده شغلي خوبي نيز براي آن ها پيش بيني مي شود .
به دليل بازار کار پر رونق و روبه رشد اين رشته تمامي گرايش هاي رشته حسابداري با استقبال بسيار قابل توجه متقاضيان روبرو شده است ، در اين ميان دوره آموزشي حسابداري عمومي به واسطه ا اين که بعنوان پايه و اساس و پيشنياز ورود به ساير گرايش ها به شمار مي رود نسبت به ساير گرايش ها با  استقبال بيشتري از سوي متقاضيان مواجه شده است و به همين جهت بسياري از مراکز معتبر دانشگاهي و آموزشگاهي اقدام به برگزاري و ارائه دوره هاي آموزشي حسابداري عمومي کرده اند . 
يکي از اين مراکز معتبر آموزشي مرکز آموزش مجازي پارس است که با اخذ کليه مجوزهاي مورد نياز از مراجع ذيصلاح اقدام به  ارائه دوره هاي آموزشي حسابداري عمومي کرده است . با توجه به اين که کليه دوره هاي آموزش اين مرکز کالا غير حضوري بوده شرايط تحصيل در اين رشته و کليه گرايش هاي آن را براي کليه  علاقه مندان با هر شرايط  فراهم است .  
علاقه مندان به رشته حسابداري پس شرکت در دوره هاي آموزشي حسابداري مقدماتي مرکز آموزش مجازي پارس علاوه بر کسب دانش ، مهارت و قابليت هاي لازم موفق به اخذ مدرک معتبر حسابداري مقدماتي خواهند شد و ادامه مي توانند در هر يک از گرايش هاي مورد نظر به ادامه تحصيل بپردازند .

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس