آشنایی با کاربردهای برق صنعتی

آشنايي با برق صنعتي 
برق صنعتي چيست ؟ 

انرژي برق يکي حائز اهميت ترين و کاربردي ترين انرژي هاي مورد استفاده درسرتاسر جهان محسوب مي شود تا جايي که در دنياي مدرن امروز حتي تصور ادامه زندگي بدون استفاده از انرژي برق امري محال به نظر مي رسد . بخش عمده مصرف انرژي برق به دو شاخه  مصارف خانگي در قالب برق تک فاز و مصارف صنعتي يا همان برق صنعتي در قالب برق سه فاز تقسيم بندي مي شود . 
برق صنعتي يا همان برق سه فاز برقي است که به عنوان اصلي ترين نوع انرژي مولد مورد استفاده در صنايع و کارخانه ها قرار ميگيرد . انشعاب هاي جداشده از تير هاي برق انشعاباتي هستند که بوسيله سه عدد سيم فاز و يک سيم نول وارد ورودي برق اصلي ساختمان ها مي شوند و انرژي برق منتقل شده بوسيله اين سيم هاي  همان انرژي برق صنعتي يا سه فاز است اما با توجه به اين که کليه مصرف کننده هاي خانگي از برق خانگي يا تک فاز تغذيه مي کنند به منظور انتقال انرژي برق تک فاز هر يک از اين سه سيم به همراه يک سيم نول انرژي برق تک فاز را به قسمت هاي مختلف ساختمان منتقل مي کنند و به اين ترتيب انرژي برق سه فاز به صورت انرژي برق تک فاز در اختيار مصرف کننده خانگي قرار مي گيرد . ولتاژ برق خانگي يا همان برق تک فاز 220ولت است . 
برق مورد استفاده در صنعت برق صنعتي يا همان برق سه فاز است ، همان برقي که بواسطع سه سيم فاز ويک سيم نول از تير برق منشعب مي شود . ولتاژ برق صنعتي يا برق سه فاز  380 ولت مي باشد . 

دوره آموزش برق صنعتی

دوره برق صنعتی از دوره های پر مخاطب فنی حرفه ای می باشد .

 آشنايي با انواع  سيم و کابل مورد استفاده در برق صنعتي

انواع سيم و کابل هاي مورد استفاده در حوزه برق صنعتي يا همان برق سه فاز از لحاظ سايز و ضخامت در مقايسه يا سيم و کابل هاي مورد استفاده در برق خانگي يا همان برق تک فاز بسيار ضخيم تر بوده  تا پاسخ گويي نياز مصرف کننده هاي صنعتي با توان بالا باشد . با توجه به توان بسيار بالاي برق سه فاز يا همان برق صنعتي استفاد از انواع مرغوب سيم و کابل در اين حوزه از اهميت بسيار زيادي برخوردار است و استفاده از انواع نا مرغوب و غير استاندارد سيم و کابل به منظور صرفه جويي در هزينه ها مي تواند به بروز خسارات جبران ناپذير زيادي شود . 

آموزش برق صنعتی می تواند زمینه ساز ورود افراد به بازار کار شود.

آشنايي با خطرات احتمالي در حوزه برق صنعتي

کار در حوزه انرژي برق هميشه با مخاطرات و احتمال بروز خطر همراه بوده است و اين مخاطرات و احتمالات در حوزه برق صنعتي به دليل توان بالا تر آن در مقايسه با برق خانگي يا تک فاز بسيار بيشتر است و خسارات وارد شده نيز به مراتب سنگين تر و جبران ناپذير تر مي باشد . با توجه به  خطرات بسيار زيادي که در حوزه برق صنعتي وجود دارد کارشناسان و مهندسين برق صنعتي مي بايست با رعايت کليه قوانين و اصول ايمني حوزه برق و استفاده از کليه ابزارها و تجهيزات ايمني احتمال بروز اين قبيل خطرات را به حداقل رسانيده . در ادامه به برخي از خطرات اين حوزه اشاره خواهيم کرد . 

خطر بروز حريق 

يکي از شايع ترين خطرات احتمالي در حوزه برق صنعتي خطر حريق يا آتش سوزي است .عبور جريان برق در سيم ها و کليد و پريزها به طور طبيعي منجر به ايجاد حرارت در مسيرمي شود و حرارت ناشي از عبور جريان برق  در سيم ها و کليد و پريز ها در مورد برق صنعتي به دليل قدرت بسيار زياد و جريان بالاتر آن منجر به توليد حرارت بيشتري مي شود که در صورت عدم استفاده از تجهيزات مناسب و نظارت صحيح و اصولي بر روند سيم کشي و تجهيزات مورد استفاده ، عدم استفاده از تجهيزات استاندارد ، عدم تعويض به موقع سيم کشي ها ، عدم هماهنگي ميان کليد و پريزهاي مورد استفاده حرارت ايجاد شده مي تواند منجر به بروز آتش سوزي شود .وقوع  حريق در محيط هاي صنعتي مي تواند منجر به بروزو خسارات جاني و مالي جبران ناپذيري شود . 

کسب گواهینامه برق صنعتی به منزله تبحر فرد در این حوزه می باشد .

خطر برق گرفتگي

خطر برق گرفتگي يکي ديگر از خطرات شايع ، جدي و جبران ناپذير در حوزه کار با برق صنعتي محسوب مي شود . برق گرفتگي به مفهوم  عبورکردن جريان برق از بدن انسان مي باشد که مي تواند اثرات سوء بسيار زيادي بر اندام هاي انسان برجاي گذارد و حتي در بسياري از موارد مي تواند منجر به مرگ  انسان نيز شود  . همانطور که بر همگان واضح و مبرهن است کليه  دستورها و فرامين مورد نظر به منظورحرکات عضلات بدن بوسيله جريانهاي برقي بسيار ضعيف ازمغز و با استفاده از سلسله اعصاب به عضلات مخابره مي‌شود. در صورتي که جريان هاي برق فشار قوي وارد بدن شوند و روي عصب هاي بدن انسان تاثير بگذارند منجر به بروز حرکات ناگهاني و بسيار شديد عضلاني مي‌گردد که اصطلاحا برق گرفتگي يا شوک ناميده مي‌شود و ممکن است که کار آن قسمتها را به طور موقت يا دائم متوقف کند. بديهي است که مختل شدن کار بعضي قسمتها نظير مغز، قلب يا شش‌ها مي‌تواند سريعاً سبب مرگ شود.
با در نظر گرفتن اين مهم که بروز هر گونه خطا ، اشتباه و بي دقتي و کم توجهي در حوزه انرژي برق و به خصوص برق صنعتي مي تواند منجر به بروز خسارات مالي و جاني جبران ناپذيري شوند از اين رو کليه افراد شاغل در حوزه برق صنعتي يا همان برق سه فاز مي بايست افراد متخخص ، متبحر و متعهدي باشند که بواسطه تحصيل در رشته برق و يا بواسطه شرکت در دوره هاي آموزشي برق صنعتي در مراکز آموزشي معتبر و اخذ مدرک برق صنعتي  دانش ، تخصص ، توانايي ، مهارت و قابليت هاي مورد نياز براي  فعاليت در اين حوزه حساس ، پر اهميت و خطير را کسب کرده باشند . 

دوره آموزش برق صنعتی

دوره هاي آموزشي برق صنعتي 

رشته برق صنعتي به دليل کاربرد بسيار وسيع ، گسترده و اجتناب ناپذير انرژي برق درابعاد مختلف زندگي و به خصوص در حوزه صنعت رشته اي بسيار پر مخاطب تبديل شده است  تا جايي که مي توان ادعا کرد که تخصص برق صنعتي يکي از پر کاربردترين تخصص ها در بازار کار و به خصوص در حوزه صنعت محسوب مي شود . استفاده از تخصص کارشناسان برق در کارخانه ها و مراکز صنعتي يکي از نيازهاي غير قابل اجتناب به شمار مي رود . از اين رو بازار کار مهندسان برق صنعتي و کارشناسان و متخصصان برق صنعتي از رونق خوبي برخوردار است ، همچنين مهندسان برق صنعتي بواسطه شغل حساس ، پر مسئوليت و خطير خود از ميزان حقوق و مزاياي قابل توجهي نيز برخوردار مي باشند .
با توجه به شرايط و بازار کاري مطلوب رشته برق صنعتي در  سال هاي اخير تعداد متقاضيان و علاقه مندان شرکت در دوره هاي آموزشي برق صنعتي به شدت افزايش پيدا کرده است . با توجه به افزايش چشمگير و قابل توجه متقاضيان رشته برق صنعتي در دانشگاه ها و با توجه به ظرفيت بسيار محدود دانشگاه ها برخي از مراکز آموزشي بسيار معتبر با کسب کليه مدارک و مجوزهاي مورد نياز از سازمان ها و ارگان هاي ذيصلاح در راستاي پاسخ گويي به نيازهاي جامعه و متقاضيان اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي برق صنعتي با رعايت کليه اصول ، قوانين و استانداردهاي روز دنيا و ارائه گواهینامه برق صنعتی کرده اند . 
يکي از معتبرترين مراکز آموزشي که با کسب کليه مجوزهاي لازم و در راستاي پاسخ گويي به نياز متقاضيان اقدام به برگزاري دوره هاي اموزشي برق صنعتي کرده است مرکز آموزش مجازي پارس است . مرکز آموزش مجازي پارس با ارائه دوره هاي آموزشي برق صنعتي به صورت مجازي و کاملا غير حضوري شرايط شرکت در دوره هاي آموزشي برق صنعتي را براي متقاضيان با هر شرايط شغلي و تحصيلي فراهم کرده است . از اين رو علاقه مندان با هر شرايط مي توانند با صرف کمترين ، زمان ، انرژي و هزينه د راين دور هاي آموزشي شرکت کرده و  از مزاياي دوره هاي آموزشي برق صنعتي بهره مند شوند . 
لازم به ذکر است فراگيران با شرکت در دوره هاي آموزشي برق صنعتي مرکر آموزش مجازي پارس علاوه بر کسب دانش ، تخصص ، توانايي ، مهارت و قابليت هاي مورد نياز براي ورود به بازار کار برق صنعتي در پايان دوره موفق به دريافت مدرک برق صنعتي معتبر از اين مرکز آموزشي نيز خواهند شد .
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس