آشنایی با نوازندگی ساز پیانو

آشنايي با نوازندگي سازکليدي پيانو 
معرفي انواع سازها 

سازهاي با توجه به نوع ساختار، کارکرد و نحوه عملکرد آن هاي و قسمتي که منجر به ايجاد اصوات موردنظر مي شود به چندين دسته تقسيم بندي مي شوند . دسته بندي انواع سازه هاعبارت است از سازهاي کوبه اي ، سازهاي بادي ، سازهاي صفحه کليدي ،سازه اي زهي  و سازهاي الکترونيک . در ادامه به صورت مختصر به معرفي انواع سازها و در ادامه به معرفي ساز صفحه کليدي پيانو خواهيم پرداخت . 

آموزش نوازندگی پیانو هنری پر طرفدار است .

ثبت نام دوره آموزش نوازندگی پیانو

معرفي ساز هاي کوبه اي 

سازهاي کوبه اي انواع سازهايي هستند که به وسيله ضربه زدن ، تکان دادن ، ايجاد سايش، خراش و يا هر حرکت ديگري که منجر به ايجاد نوسان شود، توليد صدا مي کنند. عمده ترين نقش  سازهاي کوبه‌اي به صورت معمول اجراي ضرب  يا همان ريتم  در متن آهنگ مي باشد اما اين به اين مفهوم نيست که  سازهاي کوبه اي توانايي و قابليت اجراي ملودي نداشته باشند. سازهاي کوبه اي با توجه به ساختار به نسبت ساده در مقايسه با ساير انواع سايز از قدمت بسياري برخوردار هستند و در زمره اولين ابزارهايي که انسان ها براي ايجاد صدا از آن ها استفاده مي کرده اند قرار دارند . انواع مختلف دف و ضرب در زمره سازهای کوبه ای قرار می گیرند .

معرفي سازهاي بادي 

سازهاي بادي در زمره اولين آلات موسيقي ساخت دست بشر قرار دارد تفاوت آن از نظر قدمت با انواع سازهاي کوبه اي در اين مورد است که سازهاي کوبه اي اوليه ابزارهايي بودند که بدون ايجاد تغييرات خاص به منظور ايجاد آوا مورد استفاده قرار مي گرفت اما سازهاي بادي به صورت هدفمند به منظور ايجاد آواهاي مختلف ساخته مي شد . انسان‌ها در دوران باستان بر حسب اتفاق دريافته  بودند که به وسيله دميدن در انواع مختلف محفظه ها موفق به ايجاد آواهاي مختلف خواهند شد . انواع مختلف ساز دهاني ، فلوت از بارزترين مثال هاي ساز هاي بادي به شمار مي روند .

معرفي سازهاي الکترونيک

‌سازهاي الکترونيکي آن دست هاز سازها هستند که با استفاده از انرژي  الکترونيکي توليد صدا مي کنند.

معرفي سازهاي صفحه کليدي 

سازهاي کليدي به آن دستهاز سازها اطلاق مي شود که با استفاده از کليد هاي تعبيه شده در آن ها و فشردن اين کليد ها و يا ضربه زدن به آن به ايجاد آواي مورد نظر مي پردازند . 

معرفي سازهاي زهي 

سازهاي  زهي سازهايي هستند که توليد صدا در آن ها با استفاده از ضربه زدن به سيم ها و زه هاي به کار رفته به جود مي آيد. سازهاي زهي نيز بر اساس شيوه  نواختن به دسته ها و گروه هاي مختلفي تقسيم بندي مي شومد که از حوصله اين مقاله خارج است . 

معرفي ساز کليدي پيانو

پيانو به دليل اين که از نظر توليد نت کامل ترين ابزار موسيقي به شمار مي رود به عنوان مادر سازهاي موسيقي شناخته مي شود . پيانو يکي انواع سازهاي صفحه کليد دار است و شايد بتوان ادعا کرد پيانو مشهورترين ساز صفحه کليد دار است . ايجاد صدا در پيانو به وسيله برخورد چکش هاي موجود در پيانو با سيم هاي فلزي تعبيه شده در جعبه پيانو به وجود مي آيد . حرکت چکش هاي پيانو نيز به واسطه فشرده شدن کليد هاي موجود که نام حرفه اي آن ها کلاويه است ايجاد مي شود . يکي ديگر از اجزاي مهم و اساسي پيانو صفحه به نام صفحه صدا است که سيم هاي پيانو به آن متصل هستند و نقش اين صفحه تقويت کردن صدا است . 
يکي از ويژگي هاي مهم و متمايز پيانو در مقايسه با ساير سازها اين است که پيانو داراي بالاترين دامنه اکتاو در ميان همه سازها مي باشد دامنه آن تا هفت اکتاو را پشتيباني مي کند و بوسيله پيانو مي توان فرکانس هايي بين 27 تا 418 هرتز توليد کرد . براي درک هرچه بهتر اين مبحث لازم است اشاره کنيم که ساز ويولن در نهايت قادر به پشتيباني 4 اکتاو است و بهترين خواننده ها در نهايت مي توانند در حدود 3 اکتاو بخوانند .   

تاريخچه ساخت پيانو 

ساز پيانو براي نخستين بار در سال 1700ميلادي توسط فردي به نام بارتولومئو کريستافوري در کشور ايتاليا و در شهر پادوواي اختراع شد. اختراع بارتولومئو کريستافوريتا سال 1711 يعني قريب به حدود يک دهه ناشناخته ماند . در نهايت تاليف يک مقاله در مورد دياگرام مکانيزم پيانو توسط يک نويسنده ايتاليايي و ترجمه آن به زبان آلماني منجر به معرفي ساز جديد پيانو درابعاد گسترده هاي شد . همچنين بسياري از سازندگان پيانو در سال هاي بعدي بر اساس اين مقاله و اطلاعات موجود در آن به ساخت ساز پيانو پرداختند . 

کسب مدرک نوازندگی پیانو می تواند منجر به ورود افراد به بازار کار شود.

آشنايي با کليدهاي ساز پيانو 

در هر پيانو براي هر اکتاو 7 عدد کليد سفيد رنگ وجود دارد که براي نواختن هفت نت  دو ، ر ، مي ، فا ، سل ، لا ، سي تعبيه شده اند . در صفحه کليد ساز پيانو علاوه بر کليد هاي سفيد رنگي که توضيح داديم تعدادي کليد هاي سيه رنگ نيز وجود دارند . هر يک از اين کليدهاي سياه رنگ براي کليد سفيد رنگ سمت چپ خود نقش نت ديز را بازي مي کند و براي کليد سفيد رنگ سمت راست خود نقش نت بمول را بازي مي کند . در ميان کليد هاي سفيد رنگ مربوط به نت هاي مي و فا و همچنين در بين کليد هاي سفيد رنگ مربوط به نت هاي سي و دو کليد سياه رنگي وجود ندارد . 

آشناي با نوازندگي پيانو 

به طور کلي نواخت ساز کليدي پيانو بوسيله نواختن ضربات نوک انگشتان به روي کليدهاي پيانو انجام مي شود . شيوه معمول نواختن به اين  صورت است که هر بار دست را بلند کرده و فرود آورده و با نوک انگشتان به صورت نسبتا عمودي به کليدهاي پيانو ضربه وارد مي کنند و ضربات وارد شده با انتقال نيرو به کليد و سپس انتقال نيرو از کليدها به چکش ها ، از چکش ها به سيم ها و در نهايت صفحه صدا منجر به توليد اواري مورد نظر مي شوند . 
يکي ديگر از ويژگي هاي منحصر به فرد ساز کليدي پيانو اين است که بواسطه مکانيسم و ساختار خاص اين ساز نوازندگان قادر خواهند بود به صورت همزمان تا ده نت مختلف آوا ايجاد نمايند .  
يکي ديگر از نکات مهم درنواختن ساز کليدي پيانو محل قرار گرفتن انگشتان دست روي صفحه کليد پيانو مي باشد . در نواختن آهنگ ها به وسيله پيانو به طور کلي نت اول داراي شماره است و اين شماره انگشت شروع کننده را مشخص مي کند . در اين روند شماره گذاري عدد شماره يک براي انگشتان شست هر دو دوست در نظر گرفته مي شود و به ترتيب ساير انگشتان شماره هاي دو دو تا پنج را به خود اختصاص مي دهند . اين روند داراي استثناهايي نيز مي باشد و برخي نوازندگان حرفه اين نت اول خود را شماري گذاري نمي کنند . در اين روند پيانيست خودش با توجه به نوع نت هاي مورد نظر جاي انگشتانش را تشخيص مي دهد . 
د رنهايت نواختن پيانو به صورت حرفه اي نيازمند علاقه ، آموزش ، تمرين و ممارست بسيار مي باشد . 

گواهینامه نوازندگی پیانو نشانگر توانایی فرد در نواختن بی عیب و نقص پیانو باشد .

ثبت نام دوره آموزش نوازندگی پیانو

 

 دوره هاي آموزشي نوازندگي پيانو


در سال هاي اخير مقوله هنر و به خصوص هنر نوازندگي که براي ساليان متمادي مهجور مانده بود جاني تازه گرفت و با استقبال بسيار چشمگيرعلاقه مندان و به خصوص نسل جوان مواجه شد . پيانو نيز از اين قاعده مستثني نيست و در زمره سازهاي پر طرفدار قرار گرفته و به همين دليل دوره هاي آموزش نوازندگي پيانو نيز در زمره دوره هاي آموزشي پر مخاطب مراکز آموزشي قرار گرفته است .  
آموزش نوازندگي پيانو مانند آموزش نواختن  هر ساز ديگري نيازمند آشنايي با نت هاي موسيقي ، هنر نت خواني و در نهايت چگونگي اجراي هر نت روي ساز مورد نظر مي باشد . دوره هاي آموزشي نواختن انواع سازها دوره هايي به نسبت گران قيمت هستند . هزينه بالاي دوره هاي آموزشي را مي توان از دو منظر مختلف نگاه کرد .  نکته منفي آن که بواسطه هزينه هاي بالاي دوره هاي آموزشي نوازندگي امکان استفاده از اين دوره هاي آموزشي براي همه افراد ميسر و مقدور نمي باشد و نکته مثبت اين که  افراد پس از کسب مهارت در نواختن هر يک از اين سازها از طريق برگزاري دوره هاي آموزشي آن مي تواند به درآمد مناسبي دست پيدا کنند . با توجه به اين که آموزش نيز جز لاينفک  و مورد نياز کسب مهارت در نواختن هر ساز به شمار مي رود تنها راه باقي مانده براي آموزش نواختن انواع مختلف سازها شرکت در دوره هاي آموزشي مجازي مي باشد . 
مرکز آموزش مجازي پارس يکي از مراکز آموزشي بسيار معتبري است که با کسب کليه مجوزهاي مورد نياز از سازمان ها و مراجع ذيصلاح اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي نوازندگي  پيانو و ارائه گواهينامه نوازنددگي پيانو نموده است . با توجه به اين که دوره هاي آموزشي مرکز آموزش مجازي پارس به صورت کاملا غير حضوري و در قالب آموزش هاي آنلاين و بسته هاي آموزشي به فراگيران ارائه مي شود ، فراگيران مي توانند با هر موقعيت شغلي و هر ميزان مشغله با صرف کمترين زمان ، انرژي و هزينه در اين دوره هاي آموزشي شرکت کنند و از مزاياي آن بهره مند گردند . 
مرکز آموزش مجازي پارس با همکاري اساتيد برجسته ، به نام و صاحب سبک در حوزه نوازندگي پيانو موفق به برگزاري دوره هاي آموزشي در سطح بالا شده است و مدارک صادر شده توسط اين مرکز مورد تائيد سازمان فني و حرفه اي کشور است و مدرک نوازندگي پيانو نيز از اين قاعده مستثني نخواهد بود .  
فراگيران با شرکت دردوره هاي آموزشي مرکز آموزش مجازي پارس علاوه بر کسب دانش ، تخصص ، توانايي ، مهارت و قابليت هاي مورد نياز براي نواختن حرفه اي ساز پيانو در پايان دوره موفق به اخذ مدرک نوازندگي پيانو معتبر نيز خواهند شد. 
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس