اشنایی با رشته کارگردانی تئاتر

آشنايي با رشته کارگرداني تئاتر

تئاتر شيوه هنرمندانه اجراي يک داستان به صورت زنده بر صحنه اي طراحي شده بوسيله هنرمندان و بازيگران است .

تاريخچه تئاتر در ايران

مورخان و محققان تنوانسته اند با توجه به مستندات و مدارک موجود و به جاي مانده در گذر زمان ، زمان و مکان  دقيق پيدايش هنر تئاتر در اين را ايران را تخمين بزنند . اما آنچه از مستندات و مدارک تاريخي به جاي مانده است بيان کننده اين واقعيت است که هنر تئاتر و يا آنچه که در آن زمان تحت عنوان تئاتردر ايران  شناخته مي شد پيوندي بسيار عميق و قوي با اتفاقات و وقايع رخ داده در جريان کربلا و زندگي نامه ساير پيامبران و امامان داشته است که رد آن زمان بيشتر با نام تعزيه شناخته مي شد . 
ورود هنر تئاتر به سبک و شيوه اروپايي و به شکل و شمايل امروزي آن همانند بسياري از انواع ديگر هنرهاي مدرن ( که در ن زمان مورد اتهام غرب زدگي واقع مي شدند )  در زمان ناصرالدين شاه به ايران وارد شد . 
قبل از اين که ناصرالدين شاه به سفرهاي سه گانه به اروپا برود تنها سبک موجود در تئاترايراني يا همان تعزيه ايراني سبک نمايش هاي تعزيه اي  ،کوچه بازاري و به اصطلاح رو حوضي بود و موضوع اکثريت قريب به اتفاق اين تئاتر ها را وقايع تاريخي با محوريت اسلام و در ساير موارد تقليد کاري و سياه بازي تشکيل مي داد .  
تا قبل از اين سفرهاي سه گانه به اروپا  برخي افراد که بواسطه سليقه شاه درزمره افراد به نام اين حوزه قرار گرفته بودند نظير شيخ شيپور، شيخ کرنا ، کريم شيره اي و غيره با اجراي في البداهه و در لحظه با موضوعات عمدتا تکراري و تقليدي براي سر گرم کردن شاه اجرا مي کردنداما پس از بازگشت شاه از اين سفرها تحت تاثير شکوه ، عظمت ، جلال و جبروت سالن ها نمايش و و سالن هاي اجراي اپرا دستور ساخت سالني مجلل و با شکوه به شيوه اي اروپايي در تهران صادر شد و به واسطه شوق و اشتياق شاه کليه تجهيزات و امکانات مورد نياز براي تاسيس اين سالن در اسرع وقت تامين شد . 
پس از آن در گذر زمان سبک هاي کوچه بازاري ، رو حوضي و تعزيه کم کم تحت تاثير شيوه هاي و متدهاي خارجي به شکل و شمايل امروزي در آمدند . امروزه هنر تئاتر در ايران در زمره هنرهاي بسيار پر طرفدار قرار دارد و در زمره رشته هاي پر طرفدار دانشگاهي نيز قرار دارد . 

آموزش کارگردانی تئاتر یکی از رشته های پر طرفدار هنر است.

آشنايي با حرفه کارگرداني تئاتر

پيدايش حرفه اي با عنوان کارگرداني تئاتر اولين بار درشهرهاي  بزرگي مانند وين ، پاريس و برلين که قالبا شهرهايي بودند که هنر تئاتر در آن ها از جايگاه ويژه اي برخوردار بود و طرفداران و علاقه مندان بسياري نيز داشت  اغاز شد .شرح وظايف و مسئوليت هاي کارگردان هاي تئاتردر برگيرنده کليه فعاليت هايي بود که درراستاي  هدايت و ايجاد هماهنگي در روند اجرا و فعاليت و تمرين بازيگران انجام مي شد . نظارت کردن و رسيدگي کردن به کليه امورات صحنه ، نظارت و رسيدگي به امورات مربوط به کارکنان فني ، نظارت و رسيدگي کردن به کليه امورات مرتبط با عوامل صحنه لباس و گريم نيز در حوزه وظايف کارگردان تئاتر قرار داشت . تا قبل از آن کارگرداني به عنوان يک حرفه مستقل و مجزا به رسميت شناخته نمي شد . عنوان يا اصطلاح کارگردان به عنوان يک پست و يک حرفه براي اولين مرتبه در سال 1825 ميلادي در کشور آلمان بر روي بروشورهاي تبليغاتي درج شد و اين آغاز راه معرفي عمومي حرفه کارگرداني تئاتر به شمار مي آمد. البته براي پذيرفتن اين حرفه به صورت رسمي از طرف عموم مردم زمان زيادي لازم بود و قريب به  ده سال زمان گذشت تا اصطلاح کارگردان تئاتر به عنوان يک کلمه با ارائه يک تعريف رسمي وارد فرهنگ لغت شد و تعريف ارائه شده براي اصطلاح کارگردان تئاتر به اين صورت بود : فردي که وظيفه  اداره کردن کليه امورات مربوط به صحنه تئاتر و هماهنگي کليه امورات براي به صحنه بردن و اجراي يک تئاتر را برعهده دارد کارگردان تئاتر ناميده مي شود و به اين حرفه کارگرداني تئاتر مي گويند . 
تعريف جديدي که براي کارگردان ارائه شده است عبارت است فردي که به گردآوري عوامل مناسب با تخصص هاي مورد نياز  ، رهبري و هدايت فعاليت هاي هر يک از اين عوامل در راستاي به اجرا در آوردن يک اثر نوشتاري مي پردازد. عوامل مورد نظر عبارتند از : بازيگران ، صحنه سازان ، صدابرداران و نورپردازان .

دوره کارگردانی تئاتر افراد را برای ورود به این حرفه آماده می سازد.

شرح وظايف اصلي کارگردان تئاتر

شرح وظايف اوليه کارگردان تئاتر در نيمه دوم قرن 19 ميلادي  آن چنان که مي بايست ضابطه مند و  خط کشي شده نبود اما انجام و نظارت بر بسياري از امور مربوط به تئاتر از قبيل آماده کردن دکورصحنه تئاتر وهماهنگ کردن سالن تماشاگران، نظارت کردن و کمک‌ کردن به بازيگران در راستاي ايفاي هرچه بهتر نقش‌هاي مشخص شده ، سازمان دهي کردن بخش اداري، و از همه مهم تر مالکيت تماشاخانه و يا اجاره آن  و اداره مقولات اقتصادي مربوط به آن همه  و همه بر عهده کارگردان بود . 
در گذر زمان شرح وظايف و مسئوليت هاي کارگردان قانون مند تر و تخصصي تر از قبل شده که و بخش اعظم فعاليت و مسئوليت هاي آن ها بر ارتقاي کيفيت ايفاي نقش توسط بازيگران در راستاي القاي هرچه بيشتر احساسات مورد نظر به مخاطبان و تماشاچيان متمرکز شد و ساير امورات مربوط به هماهنگي و سالن و غيره و ذالک به کمک افرادي مانند دستياران اول و دوم کارگردان ، مسئول تدارکات و بخش مالي نيز به سرمايه گذاران و تهيه کننده گان واگذار شد . 

دوره هاي آموزشي کارگرداني تئاتر

 در سال هاي اخير هنر و رشته اي هنري بسيار بيش از پيش مورد توجه نسل جوان قرار گرفت و رشته هاي هنري که ساليان سال در مراکز دانشگاهي و آموزشگاهي مهجور مانده بودند به صورت قابل توجهي مورد استقبال اين نسل قرار گرفت و رشته کارگرداني تئاتر نيز از اين قاعده مستثني نبود.

رشد تعداد متقاضيان و علاقه مندان به شرکت در دوره هاي آموزشي کارگرداني تئاتر وبه خصوص افزايش تعداد متقاضيان و علاقه مندان در ميان نسل جوان از يک سو و ظرفيت محدود مراکز دانشگاهي و شرايط دشوار قبولي در اين رشته در سالهاي اخير از سوي ديگر برخي از مراکز معتبر آموزشي را بر آن داشت تا با ارائه دوره هاي آموزشي کارگرداني تئاتر به نياز اين نسل پاسخ دهند  و به همين دليل  بسياري از متقاضيان و علاقه مندان به تحصيل در رشته کارگرداني تئاتر به سمت مراکز آموزشگاهي روي آورده اند .

گواهینامه کارگردانی تئاتر به منزله شرکت در دوره های آموزش کاگردانی تئاتر است.

با توجه به اين که برخي مراکز آموزشي نامعتبر با هدف کسب منافع مالي به فکر سوء استفاده از بازار داغ رشته کارگرداني تئاتر افتاده  و بدون اخذ هر گونه مجوز اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي کارگرداني تئاتر کرده اند آنچه در اين ميان از اهميت بسيارزيادي برخوردار است تحقيق ،  بررسي و انتخاب يک مرکز آموزشي معتبر است زيرا شرکت کردن دردوره هاي آموزشي کارگرداني تئاتر در مراکز آموزشي غير معتبر تنها منجر به اتلاف زمان ، انرژي و هزينه خواهد شد و پيامد ديگري براي فراگيران به دنبال نخواهد داشت .
يکي از مراکز آموزشي معتبر که در راستاي پاسخگويي به نيازهاي متقاضيان و با اخذ کليه مجوزهاي لازم از کليه مراجع و سازمان هاي ذيصلاح اقدام به برگزاري دوره هاي آموزش کارگردانی تئاتر و ارائه گواهینامه کارگردانی تئاتر يا رعايت کليه استانداردهاي دوره آموزشي کارگرداني تئاتر کرده است مرکز آموزش مجازي پارس است . 
مرکز آموزش مجازي پارس با همکاري با اساتيد برجسته ، به نام و صاحب سبک در حوزه کارگرداني تئاتر يکي از مراکز معتبري است که فراگيران را در راه رسيدن به موفقيت در اين عرصه همراهي مي نمايد . 
با توجه به اين که دوره هاي آموزشي کارگرداني تئاتر مرکز آموزش مجازي پارس به صورت کاملا غيرحضوري و در قالب آموزش هاي آنلاين و بسته هاي آموزشي به فراگيران ارائه مي شود افراد با هر شرايط مي توانند در اين دوره هاي آموزشي شرکت کرده و از مزاياي آن برخوردار شوند . 
فراگيران با شرکت در دوره هاي آموزشي کارگرداني تئاتر مرکز آموزش مجازي پارس علاوه بر کسب دانش ، مهارت ، توانايي و قابليت هاي مورد نياز براي احراز پست کارگرداني تئاتر در پايان دوره موفق به اخذ مدرک کارگرداني تئاتر معتبر و موردتائيد سازمان فني و حرفه اي کشورنيز خواهند شد .  
با توجه به اين که در حوزه کليه رشته ها و شاخه هاي هنري استعداد ذاتي و ذوق و قريحه شخصي نيز به اندازه تحصيلات و آموزش داراي اهميت است ، علاقه مندان و فراگيران مي توانند با شرکت در دوره هاي آموزشي کارگرداني تئاتر و کسب مدرک کارگرداني تئاتر براي ورود به عرصه اين حرفه اقدام نمايند.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس