آشنایی با حرفه مربی بدنسازی

آشنايي با حرفه مربي بدنسازي
آشنايي با  رشته بدنسازي

ورزش بذنسازي از جمله ورزش هايي است که تمرکز اصلي و هدف ورزشکاران و مربيان بدنسازي در مرحله اول بر شکل ظاهري و فرم بدن شامل ، عضلات و ماهيچه هاي بدن است و مي توان ادعا کرد ملاک نهايي براي سنجش و ارزيابي ميزان پيشرفت و موفقيت ورزشکاران در اين رشته ورزشي به نسبت محبوب شکل ظاهري اندام ها ، فرم و اندازه آن ها خواهد بود . 
در شاخه هاي مختلف رشته ورزشي بدنسازي ورزشکاران با  توجه به سلايق و علايق شخصي خود و با پيروي از تمرين هاي ورزشي تخصصي  به نوع خاصي از پرورش اندام ها خواهند پرداخت . 

مربی بدنسازی یک حرفه به نسبت پول ساز است .

تاريخچه بدنسازي

يکي از ملزومات زندگي انسان هاي اوليه و به خصوص مردان  افزايش توان بدني بواسطه انجام حرکات جسمي و به منظور افزايش توانايي براي انجام امور روزمرده و مواجه با انواع مشکلات بود . اين نياز و اين رويه در گذر زمان به صورت غير حرفه اي به  ابزاري براي قدرت نمايي در ميان سران و مردان  قبايل تبديل شد . 
بنابراين انجام تمرينات فيزيکي و جسمي با روش هاي غير حرفه اي به منظور افزايش سايز و حجم عضلات و ماهيچه هاي بدن  از زمان هاي بسيار دور در ميان انسان هاي نخستين نيز رواج داشته است . همانطور که اشاره کرديم  بسياري از اين تمرينات در راستاي افزايش قدرت و توانايي بدني  به منظور گذران امور روزمره زندگي بوده و در ادامه  اين روند در گذر زمان به صورت نيمه حرفه اي و در نهايت به صورت حرفه اي به يک رشته منحصر به فرد ورزشي تبديل شد و  طرفداران بسياري را به خود جذب کرد . 
در اواخر قرن 19 ميلادي در روند يک جريان فکري آرزوي دستيابي به آنچه در افسانه هاي يونان باستان مبني بر زيبايي افسانه اي اندام انسان ها روايت شده بود در ميان مرد م شدت گرفت  و در نتيجه  اين جريان فکري اولين با رقه هاي  پيدايش رشته ورزشي پرورش اندام يا همان بدنسازي در اذهان عمومي شکل گرفت و در پي آن اقدامات عملي براي دستيابي به چنين آرزويي شروع شد .  

تاريخچه  ورزش بدنسازي در ايران 

ايرانيان از زمان باستان علاقه زيادي به  ورزش هاي پهلواني داشتند  . اين قبيل  ورزش ها که عمدتا به صورت سنتي و در مکان هاي به خصوصي با نام زورخانه دنبال مي شدند و در برگيرنده تمريناتي مانند بلند کردن وزنه و برخي تمريناتي که منجر به افزايش استقامت بدني مي شد بود ، انجام اين قبيل تمرينات در نهايت  به صورت ناخود آگاه باعث ورزيده ، خوش فرم و شکيل شدن عضلات بدن اين ورزشکاران مي شد و از اين رو اکثريت قريب به اتفاق ورزشکاران باستاني کار از اندامي ورزيده ، تنومند و شکيل برخوردار بودند اما در آن دوران هيچگاه رقابتي براي ارزيابي و مقايسه ورزشکاران بر مبناي زيبايي ظاهري اندام برگزار نمي شد و عمده رقابت ها بر مبناي قدرت بدني ، استقامت و  توانايي هايي جسمي ورزشکاران در انجام حرکات ورزشي خاصي ارزيابي مي شد .
 اين رويه تا سال 1324 شمسي ادامه داشت و هيچ گاه هيچ گونه  رقابتي بر مبناي زيبايي ظاهري اندام و عضلات برگزار نمي شد و رشته اي به نام پرورش اندام يا همان بدنسازي در ايران به صورت حرفه اي مطرح نبود . در سال 1322 هجري شمسي فردي با نام منوچهر مهران از اهالي مشهد اقدام به تاسيس يک باشگاه پرورش اندام در تهران با نام نيرو و راستي نمود . بعد از آن براي اولين بار در سال 1324   اولين دوره مسابقات پرورش اندام در ايران برگزار شد که به صورت بسيار جدي مورد  توجه و استقبال عموم  قرار نگرفت اما پشتکار و تلاش هاي مداوم و مستمرعلاقه مندان و  اهالي ورزش پرورش اندام  منجر به جذب مخاطبان شد و در نهايت در طي چهار سال مسابقات بدنسازي يا همان پرورش اندام چهره جدي به خود گرفت و در سال 1328 اولين دوره مسابقات پرورش اندام به صورت کاملا حرفه اي برگزار شد . 

ورزش بدنسازی یک رشته پر طرفدار است .

زير مجموعه هاي ورزش بدنسازي 

شاخه هاي مختلف ورزش بدنسازي هر يک با ارائه برنامه هاي ورزشي ، تمرينات تخصصي و رژيم هاي غذايي متنوع و مخصوص تحت نظر مربيان بدنسازي به ورزشکاران کمک مي کند تا در راستاي رسيدن به اهداف خود گام بردارند . 
در ادامه به شاخه هاي مختلف ورزش بدنسازي اشاره خواهيم کرد. شاخه هاي مختلف ورزش بدنسازي عبارتند از : 
 بدنسازي شاخه فيتنس فيزيک 
بدنسازي  بادي بلدينگ - پرورش اندام
بدنسازي  پاورليفتينگ - وزنه برداري
در ادامه به صورت مختصر هر يک از شاخه هاي ورزش بدنسازي را به صورت مختصر توضيح خواهيم داد . 
بدنسازي فيتنس -  فيزيک
اين شاخه از رشته بدنسازي را مي توان محبوب ترين و پرطرفدارترين شاخه از اين ورزش به شمار آورد . اين شاخه با پرداختن به انجام حرکات ورزشي مختص به خود به حفظ تناسب اندام در هر فرد متناسب با قد و توده بدني آن فرد مي پردازد. در اين شاخه بر خلاف شاخه هاي ديگر  ورزشکارنيازي به استفاده ازانواع  مکمل هاي غذاي اعم قرص ، شربت ، پودر و غيره نداشته زيرا بر خلاف ساير شاخه ها در شاخه فيتنس | فيزيک هدف رشد ماهيچه ها و قطور کردن عضلات نيست . در اين شاخه چربي سوزي در بدن به حداکثر رسيده و سلامتي بدن تضمين خواهد شد . پيروي ار يک رژيم غذايي مناسب مي تواند کمک شاياني در دستيابي به اندام مورد نظر بکند .
از تمرينات متداول در شاخه فيتنس فيزيک مي توان به اسکوات ، بنچ پرس ، دد ليفت ، ميليتري پرس و غيره اشاره کرد . 
بدنسازي  بادي بلدينگ - پرورش اندام
در اين شاخه از بدنسازي از آن جا که هدف افزايش حجم و سايز عضلات و ماهيچه هاي بدن است  ، مصرف زياد مواد پروتئيني و مکمل هاي پروتئيني  در کنار انجام تمرينات ورزشي خاص و به صورت مستمر رکن اصلي به شمار مي آيد . در شاخه بادي بيلدينگ | پرورش اندام از ورزش بدنسازي در مراحل اوليه به پرورش عضلات مي پردازند و در مراحل بعد با استفاده از ورزش هاي هوازي به جداسازي و تفکيک عضلات مي پردازند که در اصطلاح به آن کات عضلاني مي گويند . 
بدنسازي  پاورليفتينگ - وزنه برداري
بدنسازي پاور ليفتينگ وزنه برداري يکي ديگر از شاخه هاي ورزش بدنسازي است . اين شاخه از ورزش بدنسازي به افزايش قدرت بدني افراد به منظور وزنه زدن مي پردازد . اين شاخه به دليل ويژگي ها خاص خود نسبت به شاخه هاي ديگر ورزش بدنسازي از طرفداران کمتري برخوردار است . ورزشکاراني که در شاخه پاور ليفتينگ | وزنه برداري فعاليت مي کنند عمدتا از تناسب بدني چنداني برخوردار نبوده وبعضا  در بافت اندام هاي خود حجم نسبتا زيادي از چربي ذخيره شده دارند . 
مربي بدنسازي
مربي بدنسازي کسي است که بواسطه شرکت در دوره هاي آموزشي مربيگري بدنسازي موفق به کسب دانش ، توانايي ، مهارت ها و قابليت هاي مورد نياز براي ورود به حرفه مربيگري بدنسازي شده است . اين افراد پس از شرکت در دوره هاي آموزشي مورد نظر و اخذ کارت مربيگري بدنسازي ورزشکاران را در استاي رسيدن به اهداف ورزشي خود را هنمايي  و همراهي مي کنند . 
برخورداري از کمک و راهنمايي ها تخصصي مربيان متخصص و متبحر مي تواند مانع از بروز حوادث ناگوار و آسيب هاي جسمي براي ورزشکاران شود و همچنين با پيروي از تمرينات اصولي و صحيح کسب موفقيت در کوتاه ترين زمان ممکن را براي ورزشکاران به همراه خواهد داشت . 
مراحل اخذ کارت مربيگري بدنسازي 
د رراستاي دريافت اخذ مربيگري بدنسازي که لازمه فعاليت در عرصه رشته ورزشي بدنسازي است متقلاضيان مي بايست در آزمون مربيگري بدنسازي شرکت کنند .لازمه کسب موفقيت در آزمون اخذ کارت مربيگري بدنسازي آشنايي با ساختار بدن انسان  ، آشنايي با اصول ، مباني ، حرکات و تمرينات مورد نياز در هر يک از شاخه هاي رشته بدنسازي است .  لازم به ذکر است اگرچه که داشتن اندام ورزيده و عضلاني از ملزومات پذيرفته در آزمون مربيگري بدنسازي به شمار نمي رود و متقاضيان در يافت کارت مربيگري بدنسازي ملزم به برخروداري از اين فاکتور نيستند اما داشتن يک بدن ورزيده ، قوي ، خوش فرم و شکيل مي تواند امتياز بزرگي براي اين افراد محسوب شود . 

بدنسازی یکی از رشته های پر طرفدار ورزشی است .

دوره هاي آموزشي مربيگري بدنسازي 

با توجه به استقبال چشمگير علاقه مندان از شاخه هاي مختلف رشته بدنسازي و به خصوص استقبال چشمگيرنسل جوان از اين رشته در سال هاي اخير ، بازار کار مربيگري بدنسازي در سال هاي اخير بسيار پر رونق  و رو به رشد بوده است و آينده شغلي مطلوبي براي مربيان بدنسازي پيش بيني مي شود  . از اين رو دوره هاي آموزشي مربيگري بدنسازي نيز با استقبال بي نظيرو بسيار قابل توجه متقاضيان و علاقه مندان قرار گرفته است . 
به همين دليل  مراکز ورزشي آموزشي معتبر زيادي در راستاي پاسخگويي به استقبال علاقه مندان و نياز هاي جامعه با کسب مجوزهاي مورد نياز از مراجع ذيصلاح اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي مربيگري بدنسازي و ارائه کارت مربيگري به فراگيران کرده اند . 
يکي از معتبر ترين مراکز آموزشي که اقدام به ارائه دوره هاي آموزشي مربيگري بدنسازي کرده ، مرکز آموزش مجازي پارس است . شرکت در دوره مربيگري بدنسازي مرکز آموز مجازي پارس مي تواند آغازگر راه موفقيت براي علاقه مندان باشد .
با توجه به بازار کار مطلوب مربيگري بدنسازي و ميزان مطلوب درآمد مربيان بدنسازي نسبت به ساعات کاري آن ها در روز ، شرکت در دوره هاي آموزشي مربيگري بدنسازي و اخذ کارت مربيگري بدنسازي به کليه علاقه مندان اين رشته توصيه مي شود . علاقه مندان پس کسب دانش ، مها رت و قابليت هاي مورد نياز و اخذ گواهينامه مربيگري بدنسازي مي توانند براي ورود به بازار کار اقدام نمايند . 
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس