آشنایی با تئوری موسیقی

آشنايي با تئوري موسيقي

تئوري موسيقي شامل مطالعه روش ها  ، تجهيزات و آلات موسيقي است. 

آموزش تئوری موسیقی از مراحل مورد نیاز در نواختن هر ساز است .

موسيقي چيست ؟ 

برخي از صاحب نظران اين حوزه موسيقي را علم و برخي ديگر موسيقي را هنر بر شمرده اند ، اما آنچه در اين ميان مورد توافق هر دو گروه واقع شده است تعريف مشترک آن ها از هنر يا علم موسيقي مي باشد . علم يا هنر موسيقي توانايي و قابليت بيان و انتقال احساسات و پيام هاي مورد نظر بوسيله صدا مي باشد.
يکي ديگر از ويژگي هاي بسيار حائز اهميت موسيقي طنين گوش نواز ، گيرا و دل نشين آن است . موسيقي مي بايست قابليت جذب مخاطبان را داشته باشد به طوري که مخاطبان را تشويق و ترغيب به دنبال کردن موسيقي مورد نظر نمايد .
بنابراين موسيقي را مي توان ترکيب و تلفيقي از علم و هنر بيان و انتقال احساسات و پيام هاي مورد نظر به دلنشين ترين روش ممکن تعريف کرد . 

آشنايي با تاريخچه موسيقي

بر اساس مستندات تاريخي که درراستاي کشف ريشه هاي موسيقي انجام شده است ، اين گونه به نظر مي رسد که ريشه پيدايش موسيقي به دوران يونان باستان و ايران باستان بر مي گردد . همچنين مستندات تاريخي کشف شده نشان دهنده اين واقعيت است که موسيقي در غرب از قرن چهارم ميلادي و از درون کليساها و با موسيقي به سبک مذهبي ظهور کرده است . موسيقي هاي اوليه در گذر زمان و تحت تاثير عوامل مختلف بسياري از قبيل آداب و رسوم و فرهنگ هاي مختلف ، تغيير سلايق مردم در ادوار مختلف تاريخ ، طراحي و توليد سازهاي مختلف و غيره و غيره دچار تغييرات و دگرگوني هاي بسيار زيادي شده است که در نهايت  منجر به تقسيم بندي موسيقي در قالب سبک هاي مختلف شده است . در ادامه به برخي از مهم ترين و پرطرفدارترين سبک هاي موسيقي دنيا اشاره خواهيم کرد .

آشنايي با سبک هاي مختلف موسيقي جهان

سبک هاي مختلف موسيقي هر يک داراي طرفداران و هواداران مختص به خود هستند که درد ادامه به برخي از مهم ترين آن ها اشاره خواهيم کرد .

آشنايي با موسيقي سبک کلاسيک

 سبک موسيقي  کلاسيک نخستين سبک موسيقي شناخته شده در دنيا است .پيدايش  سبک موسيقي کلاسيک از نظر زماني به قرون وسطي برمي گردد . سبک موسيقي کلاسيک اکثرا در آثار اجرا شده در انواع مراسم هاي مذهبي در کليساها و ساير اماکن مذهبي مورد استفاده قرار مي گرفت در گذر زمان توانست مخاطبان و هوادارن مختص به خود را پيدا کند . سبک موسيقي کلاسيک در بدو پيدايش موسقي منوفون  به معناي تک صدايي بود و در گذر زمان به صورت پلي فوني يا چند صدايي در آمد . 

آشنايي با موسيقي سبک رونسانس 

در دوره رنسانس سبک بسياري از هنرهاي را مي توان بازسازي شده همان سبک هنرهاي يونان باستان به شمار آورد . 
با توجه به اين نکته که در زمينه هنر موسيقي هيچ  گونه اثري از دوران يونان باستان باقي نمانده بود هنرمندان اين عرصه و موسيقي دانان در اين دوران  به تنظيم موسيقي باتمرکز و پيروي ازداستان هاي اساطيري يونان باستان و آثار نقاشي باقي مانده از آن دوران پرداختند و آنچه از حاصل تلاش موسيقي دانان آن دوره به جاي مانده امروزه به سبک موسيقي رونسانس معروف است . رواج موسيقي هاي غير مذهبي و غير کليسايي از اين دوران آغاز شد. 

آشنايي با موسيقي سبک باروک 

يکي از دوران هاي پربار براي هنر موسيقي دنيا دوران موسيقيايي باروک است . دوران موسيقي باروک براي هنرموسيقي جهان يک دوران  پر از پيشرفت ، رشد و ترقي محسوب مي شود و علم يا هنرموسيقي را در اين دوران براي نخستين مرتبه به آنچه که امروزه با مفهوم موسيقي در ذهن بشر وجود دارد نزديک و شبيه شد . ظهور آهنگ سازان به نام و چيره دستي مانند هندل ، مارچلو ، ويوالدي و آلبينيوني که تاثير بسياري در پيشبرد روند رشد موسيقي داشتند را جهان به اين دوران مديون است . در اين دوران يوهان سباستين باخ  که پس از گذشت سال هاي سال هنوزنامش در زمره بهترين هاي دنياي موسيقي جهان قرار دارد موسيقي پلي فوني را به اوج رسانيد و آثاري در زمره بهترين هاي دنيا از خود به جاي گذاشت ، آثاري که پيوند دهنده موسيقي سببک باروک و سبک کلاسيک بودند . 

آشنایی با تئوری موسیقی کام اول در آموزش موسیقی به شمار می رود.

آشنايي با موسيقي سبک رمانتيک 

در دوران موسيقي رمانتيک سبک موسيقي به طور کلي دگرگون شد و موسيقي سلطه کليسا خارج شد ، در اين دوران قابليت کسب درامد از هنر موسيقي ستقل از کليسا را به وجود آمد . نخستين کنسرت ها به دور از فضاي کليساها  در اين دوران برگزار شدند . در اين دوران براي اولين بار فعالان و هنرمندان فعال درعرصه هنرموسيقي توانستند به صورت کاملا آزادانه به ابراز احساسات و بيان عوطف خود با استفاده از هنر موسيقي بپردازند و پيامد اين فضاي باز ايجاد شده پرورش ، رشد و ظهور آهنگسازان صاحب نامي مانند شوبرت ، شومان ، مالر ، شوپن ، واگنر و غيره شد . 
آشنايي با موسيقي سبک مدرن 
اين سبک موسيقي خود به تنهايي شامل سبک هاي بسيار متفاوتي است از جمله سبک هاي زير مجموعه سبک مدرن مي توان به سبک هاي امپرسيونيسم ، اکسپرسيونيسم ، نيوکلاسيک ، مينيماليسم و غيره اشاره کرد . 
آشنايي با موسيقي سبک پاپ
ريشه موسيقي پاپ به موسيقي خلق شده توسط کشاورزان در سرگرمي ها و دوره همي هاي شبانه بر مي گردد . اين سبک از موسيقي عمدتا در برگيرنده نواختن يک ساز تنها مانند گيتار يا ماندولين با همراهي يک خواننده اجرا مي شود . 
آشنايي با موسيقي سبک بلوز 
موسيقي به سبک بلوزيک سبک به نسبت محزون است و براي مجالس و دورهمي هاي شاد  مناسب نمي باشد . 
آشنايي با موسيقي سبک جز 
سبک موسيقي جز بر پايه بداهه نوازي هاي نوزدگان سياه پوست عمدتا آمريکايي در بارها و کلاب هاي شبانه شکل گرفته است. اين موسيقي که در ابتداي امر تنها به صورت بداهه نواخته مي شد در گذر زمان داراي قوانين و قواعد خاصي شد . اين سبک در ميان انواع موسيقي هاي پاپ از نظر ريتم از همه قوي تر است . در ميان موسيقي دانان اين سبک دوک الينگتن ، لويي آرمسترانگ ، چارلي پارکر و مايلز ديويس از بهترين ها به شمار مي آيند . 
آشنايي با موسيقي سبک  پاپ 
سبک موسيقي پاپ به موازات جنبش پاپ آرت پا به عرصه وجود گذاشت . سبک موسيقي پاپ شباهت بسيارزيادي با موسيقي سبک کلاسيک دارد با اين تفاوت که در آن صداي باس به شدت تقويت شده است و بسيار قوي تر از صداي باس در ساير سبک هاي موسيقي است . سبک هايي مانند ترنس و ديسکو از زير مجموعه هايي سبک پاپ به شمار مي روند. 
آشنايي با موسيقي سبک راک متال 
ظهور و پيدايش اين سبک موسيقي به اواخر دهه 50 ميلادي برمي گردد. از مهمترين ويژگي هاي اين سبک مي توان وجود آمپلي فايرها و اصوات ديستورت شده و بسيار بلند اشاره کرد . يکي از مولفه هاي بسيار تاثير گذار در اين سبک موسيقي گيتار الکترونيکي است . اين سبک سبکب معترض و تلاشي براي رساندن صداي خود به دنيا بود که توسط نسل جوان مورد استقبال و استفاده قرار گرفت . از مشهورترين هاي اين سبک مي توان به بيتل ها ، الويس پريسلي ، جيمي هندريکس اشاره کرد . 

کسب مدرک تئوری موسیقی به منزله آشنایی کامل با تئوری موسیقی است.

دوره هاي آموزشي موسيقي

 با توجه به اين که در سال هاي اخير و هنر در کليه گرايش هاي آن به شدت مورد توجه و استقبال عموم مردم قرار گرفته است و هنر موسيقي نيز به عنوان کي از پر طرفدارترين هنرها از اين قاعده مستثني نيست ، دوره هاي آموزشي تئوري موسيقي نيز با استقبال قابل توجه مخاطبان مواجه شده است . 
به همبن دليل  برخي از مراکز آموزشي معتبر در راستاي پاسخ گويي به نياز متقاضيان و علاقه مندان اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي  تئوري موسيقي و ارائه گواهينامه تئوري موسيقي کرده اند . از جمله اين مراکز آموزش معتبر مي توان به مرکز آموزش مجازي پارس اشاره کرد. 
فراگيران پس از شرکت در دوره هاي آموزش تئوري موسيقي موفق به اخذ مدرک تئوري موسيقي نيز خواهند شد . 
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس