آشنایی با اهمیت روانشناسی رشد

روان شناسي رشد 
 معرفي علم  روانشناسي و  تاريخچه روان شناسي

دانش روانشناسي  | psychology science    گذشته اي بسيار بلند و در عين حال تاريخچه اي بسيار کوتاه دارد بدين دليل که اگرچه يافته هاي علمي طبقه بندي و ثبت شده دانش  روانشناسي ، پيشينه اي بيش از 130 سال ندارد ، اما  مباحث مورد بررسي  دانش روانشناسي از گذشته هاي بسيار دور مورد توجه انسان بوده است .
ريشه دانش روانشناسي به سرزمين باستاني يونان برمي‌گردد. تا قبل از سال 1879 ميلادي علم روانشناسي زيرمجموعه فلسفه محسوب مي شد  تا زماني که درکشورهاي آلمان و آمريکا به عنوان يک دانش مستقل مورد بحث و بررسي قرار گرفت. روانشناسي با علومي از قبيل  جامعه شناسي، فلسفه، فيزيولوژي، عصب شناسي  و به طور کلي کليه علوم مرتبط با علوم انساني ارتباط بسيار تنگاتنگي دارد  .
اصطلاح روان‌شناسي يا سايکولوژي نيز مانند  بسياري از اطلاعات مربوط به حوزه روان‌شناختي ريشه‌ يوناني دارد و از ترکيب دو کلمه "  psyche"  " به مفهوم روح و ذهن و  logos"    "به مفهوم مطالعه ، شناخت و بررسي  تشکيل شده و معني تحت‌اللفظي آن، مطالعه نفس و شناخت نفس مي‌باشد. اين واژه براي نخستين بار توسط  فيليپ ملانکتون در سال‌ 1497 ميلادي معرفي شد .
علم روان شناسي شامل بررسي ، تحقيق ، مطالعه و شناخت علمي و عملي رفتارهاي موجودات زنده اعم از انسان و حيوان و چگونگي و چرايي ابعاد مختلف رفتار موجودات  زنده است. در تعريف علم روانشناسي تمرکز روي رفتارهاي موجودات زنده و جنبه هاي مختلف آن است. به بيان ديگر  مي توان به جاي استفاده از اصطلاح روان شناسي از اصطلاح  رفتار شناسي نيز استفاده کرد ،  چرا كه اصلي ترين و اساسي ترين موضوع علم روان شناسي به عنوان يك علم رفتاري ، مطالعه فعاليت ها و واكنش هاي حيوانات  وانسان ها  بر حسب شرايط و موقيعت هاي مختلف است.
منظور از " رفتار" در  علم روانشناسي آن دسته از حالت ها، عادت ها، فعاليت ها، كنش ها و واكنش هاي به نسبت پايداري است كه در موقعيت ها و شرايط مختلف انسان ها از خود بروز مي دهند . اين رفتارها، حالات، عادات ، کنش ها و واکنش ها  غالبا قابل مشاهده، ارزيابي ، اندازه گيري و پيش بيني هستند.

از منظردانش روانشناسي کليه رفتارهاي انسان را مي توان به چند دسته طبقه بندي کرد .
تقسيم بندي رفتارهاي انسان با ديدگاه روانشناسي به صورت زير است : 
رفتارهاي شخصي : 
رفتارهاي شخصي  به رفتارهايي اطلاق مي شود كه كاملاً جنبه شخصي دارند. به طور مثال فردي که عادت دارد در طول روز سه بار مسواک بزند .
رفتارهاي  شغلي : 
رفتارهاي شغلي به آن دسته از رفتارها اطلاق مي شوند که شامل رفتارهاي  خاص يا عاداتي است كه افراد در امورات شغلي و حرفه اي از خود بروز مي دهند . به طور مثال فردي عادت دارد از ابتداي روز ليستي از کارهاي مورد نظر تهيه نمايد .
رفتارهاي تحصيلي :
رفتارهاي تحصيلي به آن دسته از رفتارها اطلاق مي شود که افراد در ارتباط با امور تحصيلي خود بروزمي دهند ، به عنوان مثال دانش آموزي هميشه قبل از تدريس معلم درس مورد نظر را مطالعه مي كند يا اين كه دانش آموزي به منظور يادگيري بهتر خلاصه نويسي كرده يا با صداي بلند درس را تکرار مي کند .
رفتارهاي اجتماعي :
رفتارهاي اجتماعي به رفتارهايي اطلاق مي شود که در تعاملات بين فردي  و معاشرت هاي اجتماعي از افراد سر مي زند  . به عنوان مثال فردي که در برخورد با سايرين پيش سلام است.
علم روان شناسي در  ارزيابي رفتارهاي افراد  به مقولاتي مانند  چه شخصي ، در چه شرايطي  و در چه زماني و با چه سني بسيار توجه مي کند . 

مدرک روانشناسی رشد به روانشناسانی اعطا می شود که به صورت تخصصی در این حوزه تحصیل کرده اند .

شاخه هاي علم روان شناسي

علم روانشناسي با توجه به حيطه تحقيقات و بررسي ها ي انجام شده به شاخه هاي مختلفي تقسيم بندي مي شود . 
   روان شناسي شخصيت
  روان شناسي اجتماعي
  روان شناسي باليني
   روان شناسي مريضي
  روان شناسي كودكان استثنايي
  روان شناسي تربيتي
  روان شناسي رشد 
 همانطور که اشاره کرديم روان شناسي داراي شاخه هاي تخصصي مختلفي است که علاقه مندان مي توانند بعد  از گذراندن دوره هاي آموزشي روان شناسي عمومي با توجه به سلايق وعلايق خود در يکي شاخه هاي روانشناسي به ادامه تحصيل بپردازند .

شرکت در دوره های  آموزش روانشناسی رشد به همه مادران توصیه می شود.

روان شناسي رشد 

يکي از مهم ترين و تاثيرگذار ترين شاخه هاي علم روانشناسي ، روانشناسي رشد است .روان شناسي رشد يا Developmental psychology به تحقيق و بررسي رفتارهاي انسان در ادوار مختلف زندگي انسان مي پردازد. در اين شاخه از علم روانشناسي روانشناسان بر اين باورند که سن افراد بر روحيه و رفتارهاي آن ها تاثيرات عمده به سزايي دارد .در ابتدا روانشناسي رشد تنها براي کودکان و در سنين رشد مورد استفاده قرار مي گرفت اما در گذردر نيمه هاي قرن بيست ميلادي زمان و با اثبات تاثيرات سن افراد بر رفتارها و واکنش هاي ان ها در شرايط مختلف روانشناسي رشد به بررسي رفتارهاي انسان در همه ادوار زندگي توجه کرد .
در حوزه روانشناسي رشد رفتارهاي افراد در کليه ادورا زندگي در حيطه هاي مختلفي مورد بررسي قرار مي گيرد . در ادامه به حيطه هاي مختلف بررسي رفتارها در روانشناسي رشد اشاره خواهيم کرد . 
جنبه هاي شناختي Cognitive aspects))
جنبه هاي انگيزشي Motivational aspects ))
جنبه هاي رواني – فيزيولوژيک Psycho-physiologic aspects))
کارکردها و رفتارهاي اجتماعي (Social Functions aspects)

برخي از کارشناسان رشته روانشناسي بر اين باورند که علم روانشناسي روي بررسي سه فاکتور در طول عمر انسان تمرکز دارد .
توصيف فرايند رشد و تغيير انسان‌ها در طول زمان
تشريح علمي فرايند تغيير انسان‌ها در طول زمان
بهينه سازي فرايند رشد انسان‌ها در طول زمان

گواهینامه روانشناسی رشد به منزله شرکت در دور ه های آموزشی روانشناسی رشد است.

دوره آموزشي روانشناسي رشد 

با توجه به اهميت بسيار زياد علم روانشناسي و تاثيرات بسيار زياد آن بر روند رشد ، نمو و شکل گيري شخصيت افراد در دوران کودکي و همچنين با توجه به اهميت بسيار زياد آشنايي با تاثيرات سن افراد در رفتارها ، کنش ها و واکنش هاي آن ها آشنايي با علم روانشناسي رشد مي تواند تاثيرات عمده زيادي بر کيفيت زندگي افراد داشته باشد .
علاوه بر مزاياي ياد شده آشنايي با روانشناسي رشد و مباحث آن مي تواند تاثيرات مثبت به سزايي در روند آموزش و تربيت فرزندان به خصوص در دوران کودکي و نوجواني داشته باشد از اين رو آشنايي والدين با مباحث روانشناسي رشد مي تواند تاثيرات مثيت به سزايي در کيفيت  روند آموزشي و تربيتي فرزندان داشته باشد . 
با توجه به مزايا ياد شده براي دوره هاي آموزشي روانشناسي رشد که منجر به استقبال بسيار قابل توجه و چشمگير متقاضيان از اين دوره هاي آموزشي شده برخي از مراکز آموزشي معتبر درراستاي پاسخ گويي به نياز متقاضيان و علاقه مندان به اخذ کليه مجوزهاي مورد نياز از سازمان ها و مراکز ذيصلاح اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي روانشناسي رشد کرده اند . 
يکي از اين مراکز آموزشي معتبر مرکز آموزش مجازي پارس است که با دريافت کليه مجوزهاي لازم از سازمان ها و ارگان هاي مربوطه و در راستاي رفع نياز متقاضيان و علاقه مندان  اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي روانشناسي رشد کرده است.
با توجه به اين که کليه دوره هاي آموزشي مرکز آموزش مجازي پارس به صورت کاملا غير حضوري و در قالب بسته هاي آموزشي و آموزش هاي آنلاين به فراگيران ارائه مي شود فراگيران با هر شرايطي مي توانند با صرف کمترين انرژي ، زمان و هزينه مي توانند موفق به شرکت در اين دوره هاي آموزشي شوند . 
لازم به ذکر است فراگيران با شرکت در دوره هاي آموزشي روانشناسي رشد علاوه بر کسب دانش ، مهارت ، توانايي و قابليت هاي مورد نياز پس از اتمام اين دوره ها موفق به کسب مدرک روانشناسي رشد از اين مرکز نيز خواهند شد .
شرکت در دوره هاي آموزشي روانشناسي رشد و کسب گواهينامه روانشناسي رشد علاوه بر تاثيرات مثبت به سزايي که در روند کار و زندگي افراد دارد مي تواند زمينه ساز ورود افراد به بازار کار در اين حوزه نيز شود ، از اين رو شرکت در دوره هاي آموزشي روانشناسي رشد به کليه علاقه مندان به اين حوزه توصيه مي شود . 
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس