مدیریت هزینه استراتژیک چیست

مدیریت هزینه استراتژیک چیست
 

مدیریت استراتژیک هزینه، فرایند کاهش قیمت کل و بهبود همزمان موقعیت استراتژیک شرکت است. مدیریت استراتژیک هزینه، زمانی محقق می شود که مدیر شرکت درک کند کدامیک از هزینه ها ، از موقعیت استراتژیک شرکت حمایت می کند ، کدامیک آن را  تضعیف کرده و کدامیک هیچ تاثیری بر آن ندارند. 
مدیریت استراتژیک هزینه،  فرایند پیوسته و مستمری است و  احتمال دارد که استراتژی شرکت در باز ه زمانی معینی  تغییر کند. بنابراین ، هنگامی که شرکت از استراتژی خاصی استفاده میکند، هزینه های خاص کمی عجیب به نظر میرسند اما با تغییر استراتژی حذف خواهند شد. در این مقاله، مباحثی از جمله مدیریت استراتژیک هزینه چیست، استراتژی رهبری هزینه، کاهش استراتژیک هزینه، استراتژی کاهش هزینه در سازمان و مدیریت کاهش هزینه مورد بحث قرار میگیرند.

مدیریت هزینه استراتژیک ، ارائه ، تجزیه و تحلیل اطلاعات حسابداری هزینه و مدیریت شرکت و رقبای آن برای استفاده در توسعه و نظارت بر استراتژی کسب و کار است. مدیریت هزینه استراتژیک بر کاهش هزینه و بهبود مستمر و تغییر تمرکز دارد تا محدودیت هزینه. امروزه مدیریت هزینه استراتژیک به حوزه ای جدید و ضروری تبدیل شده است. 
با وجود فرمولبندی استراتژی برای دستیابی به اهداف کلی سازمان، موارد مختلف پر هزینه ، باید به وضوح شناسایی شوند. شناسایی موارد پر هزینه به شرکت ها کمک می کند تا بر فعالیت های کلیدی تمرکز کنند که تقریبا 90 درصد کل هزینه ها را تشکیل می دهند.

مدرک مدیریت هزینه

استراتژی رهبری هزینه

 

استراتژی رهبری هزینه،  شیوه ای برای کاهش هزینه و تولید کالاهای گران قیمت در بازار یا صنعت به منظور بدست آورن  سهم بزرگی از بازار است. محیط های کسب و کار امروزی بسیار پیچیده به نظر میرسند درحالی که مشتر ی ها از انتخاب های موجود برای خودشان آگاه هستند.  یکی از شیو هایی که شرکت ها برای متمایز کردن خود از دیگر شرکت ها استفاده میکنند، قیمت گذاری رقابتی است.
 در این میان، کسب و کارهایی که حداقل هزینه تولیدی را دارند، میتوانند کالایی ارائه دهند که از نظر کیفیت همسطح کالای رقیب باشد اما با قیمت کمتر.

استراتژی رهبری هزینه، برای بازارهای وسیع طراحی شده و به مشتر ی خاصی اختصاص ندارد و همه میتوانند از آن استفاده کنند. همچنین، شرکتی که از این استراتژی استفاده میکند، تسهیلات کارآمد و قابل ارزیابی دارد و شرکت میتواند به منظور بهبود بازدهی، در آنها سرمایه گذاری کند.

شرکت هایی که  استراتژی رهبری هزینه را دنبال می کنند، به کنترل هزینه های تولیدی و هزینه های اضافی ادامه می دهند. علاوه بر این، این شرکت ها  دارای کانال هایی هستند که از طریق آنها قیمت و هزینه را کاهش میدهند.

 

 

مدیریت هزینه ها و مزایا

 

 کاهش استراتژیک هزینه

 

کاهش استراتژیک هزینه، اصطلاحی ست که برای توضیح برنامه های استراتژیک، ساختاربندی مجدد و تنظیم مجدد هزینه های شرکت در مدل عملیاتی استفاده میشود وحاصل آن  استراتژی تجدید نظر شده و اهداف استراتژیک است.

چنین برنامه هایی به سازمان ها امکان می دهند تا روی هزینه های عملیاتی تمرکز کنند که یا در راستای استراتژی (تخریب ارزش) هستند و یا برای حمایت از رشد و ارتقا و یا حفظ موقعیت در بازارها با هم تلفیق می شوند.

کاهش هزینه استراتژیک،  معمولا بعد از یک دوره هماهنگی اجرایی و ساختاربندی مجدد استراتژیک مدل عملیاتی اتفاق می افتد و شامل کسب و کارهایی است یا باید مجددا ساختاربندی شوند  و یا نیاز به رشد و ارتقا دارند.

کاهش هزینه استراتژیک ، به چگونگی هماهنگی استراتژیک هزینه ها، تعداد کارمندان و بهره وری عملیاتی میپردازد. این برنامه، تغییرات زیادی به وجود نمی آورد و پایان مشخصی دارد و این مورد، تنها تفاوت اصلی بین کاهش هزینه استراتژیک وتغییر هزینه است. تنها ریسک این برنامه اینست که احتمال دارد بسیاری از افراد از انطباق و اجرای آن جلوگیری کرده، به رفتارهای قدیمی خود بازگشته و شرکت نیز به جایگاه قبلی خود باز گردد. مجموعه آموزش مجاری پارس با ارائه دوره مدیریت هزینه استراتژیک، مبحث کاهش هزینه استراتژیک را نیز به تفضیل توضیح میدهد.

 

مدیریت کاهش هزینه

 

مدیریت کاهش هزینه،  فرایندی است که توسط شرکتها و سازمان های انتفاعی و غیر انتفاعی برای کنترل هزینه های کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد. این مدیریت شامل مدیریت هزینه کالاها (در صورت لزوم)، هزینه های غیر کاری و هزینه های حقوق و دستمزد منابع انسانی است.

علاوه بر این، مدیریت کاهش هزینه ، فرآیند مستمری است که باید هر سال به طور رسمی بررسی شده و  زمان و عملیات خاص آن نیز مشخص شود. در حالت ایده آل، مدیریت هزینه باید به عنوان بخش جدایی ناپذیر طرح کسب و کار در نظر گرفته شده و از طریق سازمان و توسط مدیر ارشد یا مدیر اجرایی هدایت شود. ایجاد و اجرای طرح مدیریت کاهش هزینه موثر برای هر دو سازمان غیر انتفاعی و انتفاعی ضروری و تعیین کننده است.

 

اهداف و مزیت های مدیریت هزینه ها

 استراتژی کاهش هزینه درسازمان

 

غالبا، زمان ها و موقعیت های سخت موجود در کسب و کار فرصتی را برای  صاحبان کار به وجود می آورند تا برای کاهش هزینه به دنبال شیو ه های جدید باشند. علاوه بر این، حتی کسب و کارهایی که سودآور هستند نیز می توانند از استراتژی های کاهش هزینه استفاده کنند تا از فروش محصولات یا خدمات ،  حاشیه سود بیشتری نصیب شان شوند. استراتژی های کاهش هزینه درسازمان عبارتند از :

تمرکز بر محصولات و خدمات سودآور: یکی از اولین فرصت های کاهش هزینه ها، بازبینی حاشیه سود محصولات یا خدماتی است که شرکت ارائه می دهد. بدین منظور ، تمام تلاش ها باید روی محصولات یا خدماتی که سودآوری بیشتری دارند ، متمرکز شوند.

پیگیری هزینه : شرکت باید بررسی کند که بودجه در کجا استفاده می شود تا بتواند هزینه ها را ردیابی کرده و آنها را کاهش داده یا متوقف کند.

تغییر کار هفته :تغییر وضعیت کارکنان ، از تمام وقت به نیمه وقت میتواند  هزینه های حقوق و دستمزد را کاهش می دهد. علاوه بر این، بسته شدن دفتر به مدت یک یا دو روز در هفته نیز می تواند به کاهش دستمزد پرداختی کارمندان و همچنین هزینه های عملیاتی مانند برق و آب کمک کند.

کاهش حقوق: صاحبان کسب و کار میتوانند حقوق و دستمزد کمتری برای کارکنان در نظر بگیرند تا از این طریق هزینه های تجاری را کاهش دهند.

 

آموزش دوره مدیریت هزینه

 

اهداف دوره های مدیریت هزینه استراتژیک

 

هدف از دوره های مدیریت هزینه استراتژیک، تجهیز دانشجویان با اصول و تکنیک های  چگونگی مدیریت اطلاعات هزینه ایست که بتواند از مسائل مدیریت استراتژیک اصلی و روند های موجود در سازمان حمایت کند. موسسه آموزش مجازی پارس نیز با ارائه این دوره متفاوت ،زمینه ای را فراهم کرده تا دانش پذیران و افراد علاقمند به نحو موثری بتوانند از آن استفاده کنند. اهداف این دوره  عبارتند از :

شناخت، درک و اعمال مجموعه ای از ابزارهای مدیریت هزینه

درک ساختار هزینه کالا و خدمات خریداری شده

تفاوت و تمایز  بین قیمت و مدیریت هزینه

شناسایی منابع داده برای ایجاد مدل های هزینه

یاد گیری اعمال و اجرای موثر مدل ها هزینه در مذاکرات

 
برنامه آموزشی مدیریت هزینه استراتژیک

 

آموزش مدیریت هزینه استراتژیک ، مهارتهای لازم برای استفاده از اطلاعات هزینه ها به عنوان اساس فرمولبندی و ارزیابی استراتژی های شرکت را به تفضیل توضیح میدهد. علاوه بر این ، بخشی از برنامه آموزشی روی اصول تحلیل موقعیت استراتژیک ، تحلیل زنجیره ارزش و تحلیل هزینه ها تمرکز دارد.
 

مراحل مدیریت هزینه استراتژیک

 

غالبا، مدیریت هزینه استراتژیک در چهار مرحله صورت میگیرد که شامل:

 برنامه ریزی منابع ( تعریف منابع مورد نیاز برای تکمیل فعالیتهای پروژه)

 برآورد هزینه ( استفاده از روش های برآورد هزینه برای پیش بینی هزینه فعالیتهای پروژه)

 بودجه بندی هزینه ( ارزیابی هزینه به همراه برنامه زمانی ، ورودی بودجه بندی هزینه را شکل میدهد)

 کنترل هزینه ( به اندازه گیری مغایرت، از ابتدای هزینه و اقدام اصلاحی موثر برای دستیابی به حداقل هزینه مربوط است) هستند.

 

مدیران و ترفند های مدیریت هزینه ها

 

مزیت های مدیریت هزینه استراتژیک

 

مزیت هایی که مدیریت هزینه استراتژیک به دنبال دارد عبارتند از:

 ایجاد چارچوبی برای بررسی استراتژی تخصیص منابع در سراسر کسب و کار

 ارزیابی روش های مبتنی بر فعالیت در سطوح مختلف کسب و کار برای بهبود فرایند مدیریت هزینه

 بهبود شناخت موارد پر هزینه که منجر به بهبود  برنامه های استراتژیک می شوند.

خرید دوره مدیریت هزینه

 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس