ماساژ بافت عمقی چیست

 

ماساژ بافت عمقی چیست ؟

ماساژ بافت عمقی، نوعی ماساژ درمانی است که در آن از فشارهای سنگین و ضربه های آرام استفاده میشود تا این فشار به لایه های عمقی تر پوست و فاسیا (بافت همبند عضلات اطراف) نفوذ کند. به طور معمول، ماساژ بافت عمقی برای تسکین دردهای شدید نواحی منقبض شده مثل گردن، پایین تنه و بالا تنه، ماهیچه ران و شانه ها استفاده می شود.
 با اینکه، قدمت استفاده از ماساژ به قرن ها قبل بر میگردد اما قدمت ماساژ بافت عمقی کمتر از 200 سال است. اولین افرادی که مزیت های ماساژ بافت عمقی را کشف کردند، ساکنان غرب دور و مصریان بودند. از نظر آنها ، تکنیک های ماساژ سوئدی مشابه ماساژ بافت عمقی بود. در نیمه دهه سال 1800 میلادی، پزشک های کانادایی این تکنیک ها را توسعه دادند.
 سپس ، در سال 1949، پزشک کانادایی به بنام " ترس فیمر" (Therese Phimmer ) دستورالعمل هایی برای این تکنیک ها ارائه کرد. از آن به بعد ، این ماساژ به عنوان شیو ه ای برای کنترل بیماری های مزمن و درمان آسیب های بافت نرم، جایگاه ویژه ای در طب ورزشی و فیزیوتراپی پیدا کرد   در مقاله حاضر، به تاریخچه و تعریف ماساژ بافت عمقی و بررسی فواید ماساژ بافت عمقی می پردازیم.

 

مدرک ماساژ بافت عمقی

 

شیوه کار ماساژ بافت عمقی

دریافت کننده ماساژ بافت عمقی باید روی شکم دراز کشیده یا روی پشت بخوابد تا ماساژ توسط ماساژور آموزش دیده انجام شود. معمولا ماساژ بافت عمقی، روی گروه های اصلی عضلات همراه با مفاصل و تاندون هایی که مستعد گرفتگی یا آسیب هستند تمرکز دارد. علاو ه براین ، این ماساژ برای بعضی از مناطق بدن که در زمان استرس، تنش بیشتری را تجربه می کنند،  از جمله شانه ها، گردن و باسن، موثر تر است. بسیاری از افراد براین باور هستند که ، ماساژ ورزشی نوعی ماساژ بافت عمقی است که درمان  فیزیکی سیستم های عصبی-عضلانی و درمان درد و ناتوانی و بهبود عضلات را در بر می گیرد.

اگر چه ممکن است ضربات موجود در ماساژ بافت عمقی ، مشابه ماساژ سوئدی باشند، اما حرکات ماساژ بافت عمقی منظم بوده و فشار عمقی تری دارد. این ماساژ می تواند بافت زخم، گره های عضلانی یا چسبندگی هایی (نوار های دردناک و بافت سفت) را که موجب اختلال در گردش خون ،درد، محدودیت حرکت و التهاب شدند را جدا کند.

 

ماساژ بافت عمقی و اثرات آن

 

روش های ماساژ بافت عمقی

ماساژ بافت عمقی به دو روش کاملا متفاوت انجام می شود که عبارتند از :

1. استفاده از  دستگاه‌های مخصوصی که با برق کار می‌کنند و با ایجاد لرزش و ارتعاش در پوست و عضلات مختلف بدن، باعث ایجاد آرامش می‌شوند.

2. استفاده از دست که تأثیر آن بیشتر از  دستگاه‌های مخصوص است زیرا لمس پوست بدن به وسیله دست‌های ورزیده ماساژور تأثیرات درمانی چشمگیری دارد.

 

موارد منع استفاده از ماساژ بافت عمقی

هنگامی که فردی ، خون مردگی یا کوفتگی در بدن خود دارد , پوست او زخم یا ملتهب و دارای  جوش ­های عمقی پوستی است , جراحات یا زخم­ های باز یا  تومور خاصی دارد ، باردار است یا  استخوان­ هایش شکسته باشد، نباید از این ماساژ استفاده کند. افراد علاقمند میتوانند با شرکت در دوره آموزشی ماساژ بافت عمقی که توسط مجموعه آموزش مجازی پارس ارائه شده ، به طور کامل به این حیطه تسلط پیدا کرده و اطلاعات جامع تری بدست آورند.

 

ماساژ های عمقی مربوط به بیماری های خاص

 

مزیت های ماساژ بافت عمقی

طبق ارزیابی های انجام شده، ماساژ بافت عمقی در تسکین دردهای استئو آرتریت بسیار موثرتر از فیزیوتراپی، ورزش، داروهای تجویزی، کایروپراکتیک  ، طب سوزنی، رژیم غذایی و گلوکوزامین ( روشی برای تسکین و درمان بیماری های تخریبی مانند استئو آرتریت و صدمات و آسیب های غضروفی مفصلی در ورزشکاران است که عوارض جانبی نادری مانند ناراحتی‌های خفیف گوارشی و اسهال دارد) است. همچنین، این ماساژ برای دردهای فیبرومیالژیا  ( fibromyalgia ) نیز بسیار موثر بوده است. از جمله مزیت های این ماساژ، تمرکز روی مشکلات خاص و بهبود آسیب ها و درد های مزمن عضله شامل:

  • درد مزمن در عضلات و پشت
  • مشکلات پوستی
  • درمان خشکی و تحرک محدود اندامهای بدن
  • بهبود صدمات و آسیب های مزمن
  • بهبود تنش عضلانی و یا اسپاسم  و آسیب های شدید مثل سندرم تونل کارپ (تنش عضلانی در همسترینگ) یکی از سه عضلات ران خلفی بین ران و زانو است ، عضلات گلوتل ( gluteal muscles )  پاها، (عضلات چهارگوشه، لوزی شکل و پشت سیاتیک)
  • آسیب های  های ورزشی (برای دونده ها، ورزشکاران)

 

آموزش ماساژ بافت عمقی

 

آیا ماساژ بافت عمقی مضر است؟

ماساژ بافت عمقی مضر نیست اما در مقایسه با ماساژ سوئدی کلاسیک، کمی مشکل ایجاد می کند. بنابراین ، اگر فشار حاصل از ماساژ قابل تحمل نبود، باید به ماساژور اطلاع دهید تا میزان فشاری که با آن احساس راحتی دارید را اعمال کند. اما فهمیدن اینکه فشار این ماساژ به کدام نقطه از بدن یا عضلات وارد میشود ، به زمان و تجربه نیاز دارد. با این حال، دریافت کننده ماساژ باید بداند که از ماساژور چه انتظاراتی دارد تا او بتواند کار خود را به درستی انجام دهد. زیرا، ماساژورها از تکنیک هایی استفاده می کنند که شامل اعمال فشار با آرنج است.

 

ماساژ بافت عمقی برای کودکان و بزرگسالان

 

تاثیر ماساژ بافت عمقی

ما باید در مورد نتایج ماساژ بافت عمقی واقع گرا باشیم. برخی از افراد انتظار دارند که فقط با انجام همین ماساژ از تمام تنش هایی که مدتها قبل برای خود ایجاد کرده اند رها شوند. بنابراین ، از ماساژور تقاضا می کنند که فشار بیشتری به بدن شان وارد کند تا در طول یک ساعت ، همه احساس های ناخوشایند از بین برود،  در حالی که چنین اتفاقی نمی افتد. در واقع ، فرد باید ترکیبی از ورزش، شیوه ها و حرکت و موقعیت بدن ، تکنیک های ریلکسیشن و برنامه های منظم ماساژ استفاده کند تا به هدف  خود دست یابد.

 

عوارض جانبی ماساژ بافت عمقی

عوارض ماساژ بافت عمقی عبارتنداز :

  • درد : از آنجایی که اساس تکنیک های مورد استفاده در ماساژ بافت عمقی ، اعمال فشار برای رسیدن به عضلات پایین است ، بنابراین بعضی افراد ممکن است در طول ماساژ درمانی و بعد از آن، ناراحتی و درد را تجربه کنند.
  • خستگی و درد عضلانی : هدف از این ماساژ، کار روی لایه های بالایی و از بین بردن تنش موجود در عضلات پایین تر است. این کار ، فقط از طریق تکنیک های فشار دقیق انجام شده و ماهیچه ها را آرام و ریلکس کرده و در عین حال، موجب خستگی و درد عضلات می شود. البته ، این درد و خستگی بیشتر از چند روز طول نمی کشد.
  • سردرد: سردرد از عوارض شایع ماساژ بافت عمقی محسوب نمی شود اما اگر این درد ادامه دار بود، باید با پزشک مشورت کرد. علل این سردرد مواردی مانند وضعیت بد سر در هنگام ماساژ، پایین بودن آستانه درد - در نتیجه تجربه سردرد های مختلف به محض قرارگرفتن در معرض هر گونه درد- و ماساژ دادن گردن هستند.
  • خواب آلودگی: به دلیل از بین رفتن استرس ها و تنش ها،  بدن  فرد ماساژ گیرنده  از نظر ذهنی و فیزیکی احساس آرامش کرده و ممکن است حالت خواب آلودگی داشته باشد که البته بیشتر از یک روز طول نمی کشد.
  • تورم: تورم بدن در حین ماساژ بسیار نادر بوده و دلیلش با توجه به محل ماساژ و دلیل انجام ماساژ متفاوت است.  اغلب، این تورم نتیجه آسیب شدید، انجام ماساژ بی کیفیت یا فشار بیش از حد ماساژ است. البته، تورم در طی چند روز ناپدید می شود.
  • گرما و قرمزی بدن: این عارضه جانبی معمول و شایع بوده و علت آن، فشار بر روی بدن و مالش روی پوست است .
  • حالت تهوع: این حالت به دلیل آزاد شدن سم در بدن، اتفاق می افتد. با این حال، آزاد شدن سموم در طول ماساژ درمانی طبیعی است. اگر حالت تهوع داشتید، آب بخورید تا این سموم از سیستم بدن بیرون بروند و سپس استراحت کنید.
  • کبودی: معمولا، کبودی جز عوارض ماساژ درمانی محسوب نمی شود اما به دلیل اعمال فشار زیاد اتفاق می افتد. بنابراین، این ماساژ حتما باید توسط افراد حرفه ای آموزش دیده انجام شده و در صورت احساس درد زیاد، باید او را مطلع کرد. کبودی ها، بعد از گذشت چند روز محو می شوند در غیر این صورت باید با پزشک مشورت کنید.
  • تشدید آسیب های موجود: این عارضه، بسیار جدی و نادر بوده و ممکن است ، در بلند مدت به مشکلات جدی تری منتهی شود. علت این عارضه، کیفیت پایین ماساژ و عدم آگاهی از آسیب های اصلی است. بنابراین ، باید قبل از ماساژ بافت عمقی با ماساژور یا پزشک مشورت کنید.
  • ایجاد آسیب های جدید: نادرترین عارضه جانبی این ماساژ، ایجاد آسیب های جدیدی است که در محل گردن یا پشت گزارش شدند.

برای جلوگیری از چنین عوارضی باید: 

  • از حرفه ای بودن ماساژور اطمینان حاصل کرد
  • در صورت جدی بودن آسیب، ماساژور حرفه ای پیدا کرد
  • در مورد وضعیت دقیق آسیب با ماساژور صحبت کنید

 

آموزش ماساژ بافت عمقی

این ماساژ روی لایه های ماهیچه کارکرده و موجب آرامش آنها می شود. از این جهت، در آموزش ماساژ بافت عمقی ، چگونگی استفاده از آرنج و پیشانی برای کسب نتایج موثر آموزش داده می شود. علاوه بر این، مطالبی نیز در مورد نحوه ماساژ با تغییر زاویه لمس بدن یعنی محل قرار دادن آرنج و چگونگی محافظت از لایه های مورد نظر ارائه می دهند. دوره آموزش ماساژ بافت عمقی  که مجموعه آموزش مجازی پارس برگزار می کند، بسیار کاربردی و مفید بوده و اطلاعات کامل و دقیقی در مورد نحوه اجرای آرام و بدون تنش این ماساژ در اختیار می گذارد.

 

دوره ماساژ بافت عمقی

دوره ماساژ بافت عمقی ، به بررسی تکنیک های پیشرفته ماساژ بافت عمقی  و چگونگی اعمال آنها برای بهبود عملکرد ورزشی و درمان سندرم ها می پردازد. علاوه بر این، کارآموزان با انواع ضربه های این ماساژ شامل فشرده سازی و اصطکاک آشنا می شوند. همچنین، کارآموزان تکنیک های اجرای شرایط و حالات مختلف مورد نظر مشتری ( مانند انطباق و سفتی عضلات) را یاد می گیرند. 
بعد از اتمام دوره ، کارآموزان درک خوبی از چگونگی مشاهده وضعیت و لمس کردن بدن پیدا کرده، براحتی می توانند  از دست، مشت و کف دست استفاده کنند، از وضعیت خود در تمام مراحل درمانی آگاه شده و با روند کامل ماساژ بافت عمقی آشنا می شوند.

 

خرید دوره ماساژ بافت عمقی

 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس