کایروپراکتیک چیست ؟

 

کایروپراکتیک چیست ؟
 

کایروپراکتیک ، از کلمه یونانی Chiropraktikos  به معنی "درما ن موثر دستی" گرفته شده است. درمان کایرو پراکتیک بر این ایده تاکید دارد که دلیل بسیاری از بیماریها، ناتوانی بدن در انطباق با محیط است.
کایروپراکتیک، نوعی طب جایگزین محسوب میشود که بر اساس تشخیص و درمان اختلال های مکانیکی و ناهماهنگی های  سیستم اسکلتی عضلانی بوده و  بر اعصاب، عضلات ، استخوان ها و مفاصل تاثیر میگذارد اما موجب اختلال های دیگر هم می شود.
طرفداران این درمان معتقد هستند که این اختلال ها از طریق سیستم عصبی بر سلامت عمومی تاثیر می گذارند ، با این حال، هیچ شاهد علمی برای آنها وجود ندارد. اصلی ترین تکنیک کایرو پراکتیک، شامل درمانهای دستی ، مخصوصا درمان سنتی ستون فقرات، اصلاح مفاصل و بافت های نرم است. کایروپراکتیک، از دارو و مواد شیمیایی استفاده نکرده بلکه بخش های اسکلتی عضلانی بدن که عملکرد خوبی ندارند را مشخص ، تعدیل و اصلاح می کند.

کایروپراکتورها، متخصص های درمان کایروپراکتیک هستند که بر درمان اختلال های ماهیچه ای عصبی متمرکز بوده و بر درمان و اصلاح ستون فقرات به صورت دستی تاکید دارند.  کایروپراکتورها ،در صدد تخفیف درد، درمان درد کمر و بهبود عملکرد بیمار و آموزش حفظ سلامتی از طریق ورزش و ارگونومی هستند. مطالعات بالینی انجام شده توسط کایروپراکتورها برای دردکمر ، نتایج ضد و نقیضی را  نشان دادند. علاوه بر این، بررسی های سیستماتیک این روش، شواهدی مبنی بر تاثیر این درمان ارائه نکرده است اما برای درمان کمر درد شواهد محکمی وجود دارد.

 

مدرک ماساژ بافت عمقی

 

اهداف و اصول کایروپراکتورها

کایروپراکترها بر رابطه نزدیک بین سیستم عصبی و ستون فقرات متمرکز بوده و دو اصل زیر را باور دارند که :

1. اختلالات بیومکانیک و ساختاری ستون فقرات می تواند بر سیستم عصبی تاثیر بگذارد

2. در بسیاری از شرایط، درمان  کایروپراکتیک می تواند تمامیت ساختاری ستون فقرات را حفظ کرده،  فشار بر بافت های حساس نورولوژیک را کاهش دهد و در نتیجه ، سلامت فرد را بهبود بخشد.

 

اهداف و اصول کایروپراکتورها

 

کایروپراکتیک و درد کمر

اکثر افرادی که به دنبال درمانی موثر برای تسکین درد کمر هستند، معمولا درمان کایروپراکتیک را انتخاب می کنند. تعداد افرادی که سالیانه به این درمان روی می آورند قابل توجه است چرا که، 8 نفر از ده نفر فرد بالغ، کمر درد را در مرحله ای از زندگی خود تجربه می کنند. از میان آنها، برخی برای تسکین درد کمر از داروهای ضد درد استفاده می کنند در حالی که دیگران از درمان کاریرو پراکتیک بهره میگیرند.

شرایط زیادی وجود دارد که میتوانند به کمر درد ختم شوند. این شرایط شامل  آرتروز، چاقی، استرس روانی و مفاصل ملتهب (التهاب دار، ورم کرده)، آسیب های ورزشی و یا حوادث و گاهی حتی ساده ترین موارد مانند تسمه های کفش هستند. این دردها میتوانند دامنه حرکت را محدود کرده و مانع لذت بردن از فعالیتهای دلخواه شوند.

زمانی که ستون فقرات در یک راستا نباشد، کمر درد گرفته و در نتیجه،  حرکت دشوار شده یا عملکرد عصبی مختل میشود. در این مرحله، متخصص های کایرو پراکتیک که در زمینه درمان و عملکرد ستون فقرات مطالعاتی انجام میدهند، در ستون فقرات اصلاحاتی به وجود می آورند. این اصلاحات به صورت دستی یا با استفاده از ابزار انجام می شود. البته،  این اصلاحات دارای تکنیک های خاصی ست  که هر کدام دستورالمعل هایی دارند. این درمان کایرو پراکتیک، تنش های عضلات اطراف ستون فقرات را کاهش داده، محدوده حرکات را افزایش و قدرت عضلانی را بهبود میدهد.

 

مزیت ها و عوارض جانبی کایروپراکتیک

در کل، اصلاح ستون فقرات و درمان کایروپراکتیک بی خطر و ایمن هستند و برای درمان کمردرد های حاد و آسیب های ناگهانی حاصل از انجام کارهای سنگین موثر و مفید هستند. علاوه بر این ، این درمان برای : 

  • درد گردن
  • سردرد
  • استئو آرتریت (  osteoartritis ) : شایع ترین بیماری مفصلی است که در اثر ورزش های طاقت فرسا، چاقی یا افزایش سن ایجاد می شود )
  • فیبرو میالژیا (fibromyalgia ): یک نوع سندرم درد اسکلتی - عضلاتی مزمن  است که علائم آن، درد گسترده، خستگی و اختلال خواب است )
  • کمر درد های حاد ( نسبت به دردهای مزمن شایع تر هستند و بیش از 6 هفته طول نکشیده و خود به خود بهبود پیدا می کنند)  

نیز مفید است. اکثر عوارض جانبی کایروپراکتیک نسبتا خوش خیم بوده و شامل خستگی و درد مداوم ، حاصل از آسیب های قلبی و سردرد درمان شده، می شوند. اما برخی از عوارض جانبی جدی تر هستند و موارد فوق دیسک بین مهره ای (عارضه ای است که به علت ضربه یا بلند کردن جسم سنگین اتفاق می افتد  :intervertebral disc herniation) و فشرده سازی اعصاب در ستون فقرات پایین را در بر میگیرند؛ احتمال دارد که این عوارض منجر به درد، انسداد شریان مهره ای ، ضعف و مشکلات روده و سکته مغزی شوند. با این حال،کایروپراکتیک میتواند عوارض جانبی خفیف تا متوسط ​​ و یا عوارض جدی یا کشنده ،در موارد نادر ،نیز داشته باشد.

 

 

تاثیر کایروپراکتیک بر دیسک کمر

ستون فقرات از تعدادی مهره تشکیل شده که بین شان دیسک قرار دارد. این دیسک ها مانند ضربه گیر عمل کرده و هنگام بالا و پایین پریدن، از ستون فقرات محافظت می کند. به طور طبیعی ، این دیسک ها در سر جای خود قرار گرفته اند و در صورت بروز حوادثی مانند پارگی، بیرون زدگی و یا برآمدگی از جای خود لیز خورده و حرکت می کنند. این روند ، بیرون زدگی دیسک نامیده میشود.

 

آموزش ماساژ بافت عمقی

 

تاثیرکایروپراکتیک بر دیسک کمر

 

عوامل موثر بر بیرون زدگی دیسک

غالبا، وضعیت نا مطلبوب بدن موقع نشستن و اضافه وزن می توانند فشار زیادی به دیسک وارد کنند. علاوه براین ، احتمال دارد که ترکیبی از این عوامل موجب بیرون زدگی دیسک شوند. درد کمر در افرادی که کمر درد شان ناشی از بیرون زدگی دیسک است ، خفیف بوده اما به تدریج پیشرفت می کند. یکی دیگر از عوامل تشدید کننده و موثر بر دیسک کمر، عطسه و سرفه کردن است؛ بدین صورت که  عطسه کردن ، دردی در کمر ایجاد میکند که به تدریج به طرف ساق پا حرکت کرده و دیسک کمر را شدید می کند.

معاینه های اولیه کایروپراکتیک برای دیسک کمر شامل سه مرحله است:

مشاوره : اولین ملاقات با کایروپراکتیک، بین 30 تا 60 دقیقه طول می کشد . در این مرحله، بیمار در مورد علائم و دردهای تحتانی خود توضیح میدهد. این اطلاعات مواردی مانند مدت زمان بروز علاوم بیماری، توضیح علائمی مانند سوزش و موارد تشدید کننده بیماری، آسیب های گذشته و بیماری ها، مشکلات سلامت فعلی، همه دارو های مصرفی، سبک زندگی، رژیم غذایی، عادات خواب، ورزش، فشارهای روحی، استفاده از الکل، داروها یا تنباکو را در بر می گیرد.

شرح کامل بیماری: در این مرحله، مناطق دردناک توسط متخصص کایرو پراکتور بررسی شده و سوالاتی در مورد سوابق بیماری های خانوادگی ، عادات غذایی، سابقه اختلالات خانوادگی، شغل و فعالیت هاب اجتماعی فرد پرسیده می شود.

معاینات فیزیکی :  در این مرحله، متخصص کایرو پراکتور با استفاده از جواب آزمایش های مختلف، عکس برداری اشعه ایکس و ارزیابی درجه حرارت پوست بدن، تصمیم می گیرد که آیا بیمار به درمان دستی نیاز دارد یا خیر. علاوه بر این ، بسیاری از متخصص ها با استفاده از مفاهیم بیو مکانیکی میتوانند اختلالات بیو مکانیکی مانند صافی کف پا را درمان کنند. هدف از این درمان، متعادل کردن ساختارهای بالای پا است.

علاوه بر این، کایروپراکتورها،  تست  فیزیکی از بیمار میگیرند که شامل قابلیت حرکت ستون فقرات است  همچنین، امکان دارد که تست فشار خون نیز برای یافتن علل جانبی و اضافی کمر درد انجام شود.

بعد از ارزیابی آزمایش ها ، این آسیب دیدگی ها باید مشخص و دسته بندی شوند. آسیب دیدگی های ستون فقرات به سه دسته کلی زیر تقسیم می شوند:

آسیب دیدگی های جدی: این آسیب دیگی ها شامل تومور،عفونت، شکستگی، مشکلات مزمن عصب مانند سندروم دم اسب ( سندروم دم اسب چیست  : cauda equine syndrome ) و ایمپلنت های مصنوعی مفصل میشوند.

اختلالات عصب: زمانی اتفاق می افتد که فشرده شدن ریشه های عصب در ناحیه تحتانی، منجر به  سیاتیک (در اثر تحت فشار قرار گرفتن یا تحریک عصب سیاتیک ایجاد میشود sciatalgia) شود. 

دردهای معمول ستون فقرات: جز شایع ترین دردها هستند که حاصل فعالیت شدید بوده و دلیل خاصی ندارند.

معمولا ، درمان کایروپراکتیک در جلسه اول یا دوم آغاز می شود. درمان بدین صورت است که ، بیمار روی میز مخصوصی دراز می کشد و کایرو پراکتور، با دست روی ستون فقرات کار کرده و مفصل های موجو در ستون فقرات را تا جایی که امکان دارد حرکت میدهد (این حرکت، اصلاح نامیده می شود). اینکار، استخون های ستون فقرات را برای صافتر شدن، در یک راستا قرار میدهد. علاوه بر این، از درمان های دیگری مانند ماساژ و کار روی بافت نرم نیز استفاده میشود.

درمان های کایروپراکتیک دستی، جزء رایج ترین درمانها برای درد کمر هستند و برای حرکت و سرعت ستون فقرات،  آزاد شدن گاز اکسیژن، نیتروژن و دی اکسید کربن و در نتیجه کاهش فشار ماهیچه ها و کاهش درد کمر و آرامش مفاصل برای افراد مبتلا به کمردرد مورد استفاده قرار می گیرند.

 

عوامل موثر بر بیرون زدگی دیسک

 

مدرک کایروپراکتیک

مدرک مورد نیاز برای تخصص کایروپراکتیک، دکتراست و کاندیدهای این رشته باید، دوره های آناتومی ، شیمی، فلسفه و  کایرو پراکتیک را یادبگیرند.

 

دوره کایروپراکتیک

دوره  کایروپراکتیک ، تکنیک های کایروپراکتیک شامل سیستم های ابزاری، بیو فیزیک کایروپراکتیک، بیو مکانیک ستون فقرات و تکنیک های اصلاح را آموزش میدهد. بسیاری از کایروپراکتور ها در رشته آسیب های ورزشی، جراحی یا اطفال متخصص هستند. برخی ازآنها،  نوروپاتی را با روش های کایروپراکتیک ترکیب می کنند تا ،بدون استفاده از جراحی یا داروها،  از عهده درمان سیستم عصبی و بیماری های درد پشت بر آیند. علاوه بر این، متخصصان کایروپراکتیک ممکن است به منظور افزایش پذیرش درمان کایروپراکتیک در بین عموم، بر روی برنامه های درمانی محلی متمرکز شوند.

 

تکنیک های خاص برای درد کمر

تکنیک های خاصی که کایروپراکتورها برای درد کمراستفاده می کنند شامل:

1. اصلاح ستون فقرات : اصلاح ستون فقرات یا درمان اصلاحی ستون فقرات، رایج ترین شیوه ای ست که کایروپراکتور برای درمان کمر درد استفاده می کند. این تکنیک کمک می کند تا ستون فقرات و عضلات اطراف آن بدون عمل جراحی، در یک راستا قرار بگیرند. درمان اصلاحی ستون فقرات ، که اساس درمان کایرو پراکتیک را تشکیل میدهد، شامل اعمال نیروی کنترل شده است. این نیرو به مفصل هایی اعمال میشود که حرکت شان  به واسطه آسیب شدید محدود شده است.

تکنیک های اصلاح کایروپراکتیک که منحصرا برای کمر درد مورد استفاده قرار می گیرند شامل:

  • تکنیک رانش مستقیم (یا سرعت بالا با دامنه حرکت کم): از این شیوه برای، هماهنگ کردن بخش های خاص ستون فقرات استفاده میشود.
  • مفصل متحرک: در این تکنیک ، مفصل تا جایی که امکان داشته باشد ، حرکت داده میشود تا دامنه حرکت توسعه پیدا کند.
  • تکنیک عملکرد: در این روش، کایرو پراکتور،  تا زمانی به مفصل سخت فشار وارد می کند که فرد احساس ناراحتی نداشته باشد.
  • انرژی عضلانی: در این تکنیک، کایرو پراکتورها از شرکت کنندگان درخواست می کنند تا در جهت مخالف آنها نیرو وارد کنند تا بدین ترتیب، محدوده حرکتی افزایش پیدا کند.
  • اصلاح  با بیهوشی:  هنگامی که بیمار به تکنیک های قبلی پاسخی نداده، عصبی بوده و نتواند عضلات اطراف استخوان را به منظور درمان آرام و ریلکس کند، این تکنیک استفاده میشود. این شیوه به عنوان یک تکنیک سرپایی در بیمارستان ها کاربرد فراوانی دارد.

2. درمان فیزیکی :  برخی از بیماران بعد از اصلاح ستون فقرات ، تصمیم گرفتند که درمان فیزیکی را نیز امتحان کنند. غالبا، کایرو پراکتورها به بیماران پیشنهاد می کنند که به منظور تقویت عضلات معده و کمر از روش های فیزیکی استفاده کنند تا ستون فقرات شان در یک راستا قرار بگیرد.

3. ماساژ :  معمولا کایرو پراکتورهای کمر ، روش های اصلاح سنتی ستون فقرات را با تکنیک های ماساژ درمانی  ( ماساژ بافت عمقی )، از جمله تکنیک انتشار فعال (ART) و درمان نقطه شروع ، تلفیق می کنند.

ازجمله درمانهایی مورد استفاده در درمان کایرو پراکتیک میتوان به مواردی مانند به کار بردن گرما و یخ، تمرینات ، کنترل رژیم غذایی، الترا سوند (ultra sound): فرستادن امواج صوتی به بدن و ایجاد گرما و بهبود جریان خون) ، آب درمانی، تحریک الکتریکی ماهیچه، کشش مفصل، اشعه مادون قرمز، استحکام ناحیه لگن، روش های ارگونومیک و درمان های سرد لیزر اشاره کرد.

 

نکات جالب درمان کایرو پراکتیک

  • کایرو پراکتیک علم است نه اعتقاد
  • ممکن است وضعیت شما قبل از بهبود پردا کردن، بدتر شود
  • فقط خودتان میتوانید به درمان به موقع درد کمرتان کمک کنید نه دیگران
  • روی محل آسیب دیدگی یخ بگذارید
  • از درمانهای غیر معتبر و پیشنهادی دیگران بپرهیزید
  • سوابق بیماری خانوادگی را به کایرو پراکتور بگویید
  • گاهی نوزادان نیز نیاز اصلاح ستون فقرات دارند
  • اگر نتایج دلخواه بدست نیامد ، کایرو پراکتور را سرزنش نکنید

خرید دوره ماساژ بافت عمقی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس