سیستم تهویه مطبوع الکتریکی VRF چیست؟


سیستم تهویه مطبوع الکتریکی VRF چیست


سیستم تهویه مطبوع VRF ، یک سیستم تهویه مطبوع و شبیه کولر گازی است که از یک واحد/ یونیت بیرون از ساختمان و تعدادی واحد داخل ساختمان (فن کوئل) تشکیل شده که به صورت مرکزی به چند یونیت متصل شده است. VRF مخفف سه کلمه Variable Refrigerant Flow و به معنی جریان متغیر سیال مبرد است که در ژاپن به نام Variable Refrigerant Volume) VRV) مشهور است. 

علت اینکه این سیستم، VRF نامیده شده این است که می تواند مقدار جریان مبرد را در سیکل تبرید تراکمی کنترل کند. علاوه بر این،  با استفاده از VRF می توان، تعدادی یونیت داخلی با ظرفیت ها و ویژگی های متفاوت  را به یونیت های بیرونی متصل کرد. از طرف دیگر ، زمانی که مقدار جریان مبرد کنترل شود، میتوان دمای هر بخش از اتاق را به طور جداگانه کنترل نموده و یا نیاز به سرمایش و گرمایش دو محیط را به صورت همزمان تامین کرد و حتی حرارت یک بخش را به بخش دیگر انتقال داد. 

خرید دوره تاسیسات سرمایشی و گرمایشی
 

ساختار و عملکرد VRF  و VRV دقیقا مشابه یکدیگر بوده و تنها تفاوتی که وجو دارد این است که سیستم های VRV، جریان هوای ورودی را متناسب با بار اتاق ها تغییر می دهند. همچنین، سیستم های VRF، بر اساس اصول انبساط مستقیم (direct expansion) کار می کنند یعنی ، این توانایی را دارند که حرارت را از یک محیط به محیط دیگر جا به جا کنند. در سیستم های VRF مدرن، از تکنولوژی اینورتری استفاده شده که می تواند کمپرسور اسکرال را به حرکت و گردش در آورد .

غالبا، سیستم تهویه مطبوع VRF در بیمارستان ها، آپارتمان های مسکونی، مدارس و دانشگاه، مراکز خرید و سوپر مارکت ها، مراکز نگهداری افراد سالمند، هتل ها، شرکت ها و کارخانه جات تولیدی و رستوران ها مورد استفاده قرار می گیرند.
 

سیستم-تهویه-مطبوع-الکتریکی-VRF-چیست


تاریخچه سیستم تهویه مطبوع 

تاریخچه اولین سیستم تهویه مطبوع مدرن به سال 1282 شمسی برمی گردد که اولین سیستم تهویه توسط مهندسی به نام"ویلیس هاویلند کریر" (Willis Havilland Carrier) ساخته شد .این دستگاه برای حل مشکل رطوبت در یک شرکت نشر و لیتوگرافی طراحی و ساخته شد. در این شرکت، الیاف گیاهی موجب جذب رطوبت و سخت شدن تزریق لایه ای جوهر می شد . بنابراین، "کریر"، هوای  درون ساختمان را به طرف لوله های سرد منتقل و هوای رد شده را سرد کرد ؛ از آنجایی که هوای سرد رطوبت زیادی جذب نمی کند،  فرایند رطوبت کاغذ به تعادل رسیده و دمای اتاق نیز کاهش پیدا کرد. 

 سرفصل های این مقاله شامل سیستم تهویه مطبوع الکتریکی  VRFچیست، ویژگی های سیستم تهویه مطبوع الکتریکی VRF ، تفاوت چیلر با سیستم تهویه مطبوع الکتریکی VRF، سیستم کار تهویه الکتریکی و آموزش سیستم تهویه مطبوع الکتریکی VRF است.


ویژگی های سیستم تهویه مطبوع الکتریکی VRF

بررسی ویژگی های سیستم تهویه مطبوع الکتریکی  VRFحاکی از این است که این سیستم نسبت به چیلر، مزیت ها و برتری هایی دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنظیم دما با کنترل هوشمند: این سیستم میتواند، دمای هر بخش از فضای تهویه شده را به اندازه دلخواه و به صورت مستقل تنظیم کند. 
     
  • حذف موتورخانه: یونیت های خارجی این سیستم مانند کندانسور و موتور الکتریکی، در فضای پشت بام قرار گرفته و نیازی به چیلر ، خنک کننده و بویلر نیست.
     
  • هوشمند بودن: این سیستم می تواند دما را به صورت جداگانه در هر محیط کنترل نموده و حتی برای یونیت خارجی، دماهای متفاوت انتخاب کند.
     
  • بهینه سازی مصرف انرژی: کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان کار این سیستم به دلایلی مانند استفاده از کمپرسورهای دور متغیر، کارکرد متناسب با نیاز مصرف کننده، هوشمند بودن سیستم و اندازه گیری دما توسط پنل داخلی و اتصال تمام پنل های داخلی به پنل خارجی و مدیریت است. 
     
  • عیب یابی اتوماتیک: این سیستم دارای تکنولوژی به نام line error است که میتواند همه سیستم را به صورات اتوماتیک چک کرده و عیوب و نقص های آنرا نشان دهد. 
     
  • انعطاف پذیری در طراحی : در این سیستم، میتوان یک واحد/ یونیت بیرونی را همزمان با چندین واحد داخلی با ظرفیت های متفاوت متصل کرد.
     
  • بازه زمانی گسترده: محدودیتی برای استفاده از این سیستم وجود ندارد زیرا میتواند برای بازه -20 تا +52 درجه ، سرما و گرما ایجاد کند. 
     
  • سهولت در نصب: برای نصب این سیستم به جرثقیل نیازی نیست زیرا سبک بوده و اندازه هایشان نیز منطقی است. 
     
  • استفاده از کمپرسورهای اینورتر: مزیت این کمپرسورها این است که ، تعداد دور کمپرسور را به صورت هوشمند و متناسب با نیاز مصرف کننده و در حال سرمایش و گرمایش کنترل کرده و موجب صرفه جویی در انرژی میشود. 

آموزش تاسیسات سرمایشی و گرمایشی 
 

ویژگی-های-سیستم-تهویه-مطبوع-الکتریکی-VRF


سیستم کار تهویه الکتریکی

سیستم کار تهویه الکتریکی، بر این اصل ساده استوار است که گاز مبرد موجود در لوله مسی موجب برودت می شود. این سیستم به گونه ای است که می تواند جریان مبردی که به هر واحد وارد می شود را کنترل نموده و دمان اتاق را بر اساس نیاز کاربر تنظیم کند. کمپرسورهای موجود در سیستم تهویه الکتریکی ، توسط موتور الکتریکی به حرکت در آمده و موجب حرکت سیال مبرد (گاز فریون) در لوله ها ، یونیت های داخلی و خارجی میشود. 

قابل ذکر است که عمل سرمایش و گرمایش در سیکل تبرید ، به صورت هماهنگ و یکپارچه انجام می شود. علاو ه بر این، نیازهای حرارتی ، برودتی و تنظیم سرعت هوای ورودی برای هر واحد به صورت مستقل و جداگانه و هوشمند انجام می گیرد. 


آموزش سیستم تهویه مطبوع الکتریکی VRF

با توجه به پیشرفت جوامع و اهمیت نیروی برق و انسانی و انرژی، افراد باید در انتخاب سیستم های تهویه دقت کافی داشته باشند و موارد و فاکتورهای زیادی را در نظر بگیرند. علاوه براین، افرادی که تمایل دارند در این زمینه تخصص کسب کنند ابتدا باید با انواع سیستم های تهویه آشنا شده و تفاوت آنها را تشخیص دهند تا بتوانند در مورد کیفیت و کمیت و تناسب شان برای یک محیط تصمیم بگیرند. 

در راستای شناسایی و توضیح انواع سیستم های تهویه الکتریکی ، مرکز آموزش مجازی پارس ، دوره غیر حضوری آموزش سیستم تهویه مطبوع الکتریکی VRF را برای علاقمندان به حوزه سیستم های تهویه معرفی و ارائه کرده است. این دوره شامل آموزش ها و مهارت های تخصصی و شناخت اجزا و ویژگی های این سیستم ها است. همچنین، شرکت کنندگان این دوره می توانند در امتحان آنلاین پایان دوره شرکت کرده و مدرک معتبر دریافت کنند. 
 


آموزش-سیستم-تهویه-مطبوع-الکتریکی-VRF


تفاوت چیلر با  سیستم تهویه مطبوع الکتریکی  VRF

 به طورمعمول، بین انواع سیستم های تهویه تفاوت هایی وجود دارد که موجب می شود ،یکی بر دیگر ارجحیت داشته باشد. تفاوت های چیلر با  سیستم تهویه مطبوع الکتریکی  VRFرا می توان اینگونه برشمرد که : 

  • چیلر فقط برای سرمایش مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که سیستم تهویه مطبوع الکتریکی  VRF، دو منظوره و برای سرمایش و گرمایش در محیط است و در نتیجه، به موتورخانه نیز نیازی ندارد.  
     
  • سیستم  چیلر بسیار پیچیده بود و به اپراتور نیاز دارد در حالی که ، بررسی سیستم تهویه مطبوع الکتریکی VRF به چک کردن فشارگاز و سرویس های فصلی و دوره ای محدود می شود. 
     
  • در چیلر، آب توسط مبدل، گرمای خود را به مبرد داده ، خنک شده و به حرکت در می آید در حالی که در سیستم تهویه مطبوع الکتریکی  VRF ، گاز مبرد موجود در لوله مسی موجب برودت می شود. 
     
  • چیلرها و مخصوصا چیلرهای تراکمی سنگین و حجیم بوده اما وزن سیستم تهویه مطبوع الکتریکی  VRF، نصف چیلر است.
     
  • چیلر، عملا قادر به تنظیم دما نیست و فقط فن کوئل ها را روشن و خاموش می کند اما در سیستم تهویه مطبوع الکتریکی  VRF، قابلیت استفاده از پنل های سقفی، دیواری و توکار وجود داشته و کنترل دمای هر یونیت/ واحد مستقل از واحد دیگر انجام می گیرد. 
     
  • در سیستم تهویه مطبوع الکتریکی ، VRF سیستمی وجود دارد که هزینه ماهیانه مصرف برق را تخمین زده و در نتیجه مشکلات ناشی از مشاع بودن سیستم را به حداقل می رساند در حالی که چیلر ، چنین سیستمی ندارد. 
     
  • و از همه مهمتر، می توان از سیستم تهویه مطبوع الکتریکی  VRF به عنو ان جایگزین چیلر استفاده کرد. 
     

مدرک تاسیسات سرمایشی و گرمایشی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس