تاسیسات سرمایشی و گرمایشی چیست

 

تاسیسات سرمایشی و گرمایشی چیست؟ | what is  the  heating and cooling installation

تاسیسات گرمایشی ، تهویه هوا و سرمایشی (HVAC)، تکنولوژی است که برای داخل ساختمان و راحتی و آسایش محیطی مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از به کار گیری این تاسیسات ، ایجاد محیطی است که از نظر دمایی راحت و قابل تحمل بوده و کیفیت هوای آن نیز قابل پذیرش باشد. طرح  این سیستم، بر اساس اصول ترمودینامیک، مکانیک سیالات و انتقال گرما است.  HVAC ، بخش مهمی از ساختارهای مسکونی مانند خانه ها، آپارتمان ها ، هتل ها و تاسیسات ساختمان های اداری بزرگ و کوچک مانند آسمان خراش ها و بیمارستان ها است.

در این مقاله کاربردی و مهم، در مورد سر فصلهای کلیدی مانند تاسیسات سرمایشی چیست، تاسیسات گرمایشی  چیست، انواع سیستم های سرمایشی وگرمایشی در ساختمان، سیستم های سرمایشی وگرمایشی،  بهترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی در ساختمان و بهترین سیستم  سرمایشی وگرمایشی در منزل به تفضیل توضیح میدهیم.

خرید دوره تاسیسات سرمایشی و گرمایشی 

تاسیسات-سرمایشی-و-گرمایشی-چیست؟

 

تاسیسات سرمایشی | cooling installation چیست؟

تاسیسات سرمایشی به تاسیساتی گفته می شود که محیط مورد نظر را سرد می کنند. در اینجا، منظور از تاسیسات سرمایشی، تاسیسات مرکزی سرمایشی است که آب یا سیال سرد شده را در نقطه ای خارج از ساختمان تولید کرده و به قسمت های مختلف آن ساختمان میفرستد. غالبا ، این تاسیسات جایی در بیرون از ساختمان مانند پشت بام، زیرزمین یا موتور خانه نصب و راه اندازی می شوند.

 

تاسیسات گرمایشی | heating installation چیست؟

تاسیسات گرمایشی، مکانیسمی برای استفاده از  انرژی گرمایی در منزل ، اداره و ساختمان های دیگر و  کنترل و حفظ د رجه حرارات در سطح پذیرفته شده است. این تاسیسات، بخشی از تاسیسات گرمایشی، تهویه هوا و سرمایشی محسوب می شوند. امکان دارد که این سیستم گرمایشی مرکزی و یا توزیعی باشد. به طور معمول، دستگاه  هایی مانند بخاری، رادیاتورها، آبگرمکن ها، فن کویل ها، پکیج های شوفاژ دیواری و موتورخانه ها جز تاسیسات گرمایشی هستند. غالبا، برای خانه های شخصی و ساختمان های عمومی از سیستم گرمایش مرکزی (شوفاژ)  برای گرم کردن استفاده می شود.

 

انواع سیستم های سرمایشی و گرمایشی ساختمان

امروزه رشد و توسعه فناوری در صنعت تهویه مطبوع موجب شده تا بحث انرژی و صرفه جویی اهمیت بیشتری پیدا کند و این موضوع ،در همه روش های انتخابی برای سرمایش و گرمایش نیز در نظر گرفته شود. سیستم های نوین سرمایش و گرمایشی که به کاهش هزینه های انرژی در ساختمان منتهی میشوند، عبارتند از:

روش سرمایش از سقف

ایده اصلی در سیستم سقف سرد، ایجاد سطوح سرد در فضای مورد نظر و منتقل کردن حرارت از طریق جا به جایی است. این روش ، کاملا مدرن و عملی بوده و جز روش های به روز در اروپا و آمریکا است. کارکرد این سیستم ، مشابه سیستم گرمایش از کف بوده و از تئوری انتقال هوای سرد از بالا به پایین و حرکت هوای گرم از پایین به بالا استفاده می کند.

روش سرمایش از کف

 در این روش، آب سرد از طریق لوله هایی که درکف اتاق کار گذاشته شده عبور کرده و منجر به سرمایش می شود. نکته جالب این است که ، میزان بهینه سازی مصرف انرژی در روش سرمایش از کف، 80 درصد است. این سیستم درصورتی موثر خواهدبود که پنجره های ساختمان عایق و دو جداره بوده و  دیوارهای بیرونی ساختمان نیز عایق باشند.

روش گرمایش از کف

این سیستم ، گرما را از طریق تشعشع و جا به جایی به محیط منتقل می کند. کارکرد این سیستم به این صورت است که آب گرم، از طریق سیستم گرم کننده در داخل لو له های چند لایه می چرخد و حرارت را به کف اتاق هدایت می کند. در مرحله بعد، گرما از طریق انتقال حرارت تشعشعی( در این روش، انتقال حرارت به وسیله امواجی شبیه امواج نوری یا رادیویی صورت می گیرد)، از کف به محیط منتقل می شود.

روش گرمایش خورشیدی

داشتن آب گرم، یکی از نیاز های اصلی اماکن مسکونی ، ورزشی و عمومی است که مستلزم سوخت های فسیلی و یا صرف انرژی است. بنابراین، استفاده از راه حل هایی که میزان مصرف این انرژی را کاهش دهد ، به کاهش هزینه های اقتصادی ساختمان نیز کمک می کند. به کارگیری آبگرمکن های خورشیدی تا حد زیادی میتواند این هدف را تامین کند.

روش گرمایش متمرکز

گرمایش متمرکز ،به معنی گرما رسانی مشترک به یک منطقه  با استفاده از یک منبع گرمایشی مانند بخار آب است. این سیستم ، از یک یا چند واحد محلی برای تولید بخار و گرمایش یک منطقه استفاده می کند و یک منبع تغذیه آبگرم و لوله کشی نیز دارد. در صورتی که راندمان تاسیسات موتور خانه به واسطه مرکزی کردن سیستم بهبود پیدا کند، در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می شود. مرکز آموزش مجازی پارس نیز در راستای شناسایی و آشنایی با این تاسیسات، دوره تاسیسات سرمایشی و گرمایشی را برای علاقمندان ارائه کرده است. 

 

سیستم های سرمایشی و گرمایشی

معمولا ، سیستم های سرمایشی و گرمایشی را به شیوه های مختلفی دست بندی می کنند.

آموزش تاسیسات سرمایشی و گرمایشی 

 

سیستم-های-سرمایشی-و-گرمایشی

انواع سیستم ها از نظر کاربرد

سیستم های سرمایشی و گرمایشی غیر صنعتی: هدف از به کار گیری این سیستم ها ، تامین راحتی ، آسایش و افزایش کارایی افراد است. سیستم های تهویه مطبوعی که در مناطق مسکونی، فرو شگاه ها، بیمارستان ها، مدرسه ها و رستوران ها استفاده میشوند، جز این گروه هستند.

سیستم های سرمایشی و گرمایشی صنعتی : هدف از استفاده از این سیستم ها، کنترل شرایط محیطی برای انجام کارهای پژوهشی و روندهای تولید صنعتی است. بنابراین، استفاده از سیستم تهویه در کارخانه های نساجی، تولیدی ، واحدهای صنعتی چاپ و کاغذ سازی لازم و ضروری است.

 

انواع سیستم های سرمایشی و گرمایشی بر حسب فصل های سال

  • سیستم های تهویه مطبوع زمستانی
  • سیستم های تهویه مطبوع تابستانی 
  • سیستم های تهویه مطبوع چهار فصل

این سیستم ها به صورت ترکیبی یا یکپارچه، مانند سیستم تهویه مطبوع مرکزی گاز سوز GHP یا سیستم مطبوع الکتریکی VRF ، موجود هستند.

 

انواع سیستم های سرمایشی و گرمایشی بر حسب آرایش تجهیزات

سیستم های تهویه مطبوع مرکزی : این سیستم ها شامل تجهیزاتی هستند که برای تولید گرما و سرما در مکانی بیرون از فضای تهویه شونده نصب و راه اندازی می شوند. انواع چیلر، دیگ آب گرم ، دیگ آب سرد  و دیگ بخار از جمله این تجهیزات هستند.

سیستم های تک واحدی یا بسته ای : منظور از سیستم تک واحدی ، سیستمی است که در کارخانه به صورت یک مجموعه کامل و آماده نصب ساخته شده است. پکیج ها و انواع اسپلیت ها در این دسته قرار می گیرند.

سیستم های ترکیبی :  در این سیستم ها، ویژ گی های سیستم های مرکزی و تک واحدی با هم تلفیق می شوند.

 

بهترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی در ساختمان

یکی از مسائل مهم و مطرح در طراحی و اجرای ساختمان ها، فراهم کردن تاسیسات مناسب و کارآمد برای سرمایش و گرمایش است . زیرا انتخاب تاسیسات مناسب نه تنها موجب آسایش افراد شده بلکه عمر ساختمان را افزایش داده و منجر به صرفه جویی نیز میشود. بنابراین ، تاسیسات سرمایش و گرمایش باید در امکان ساده بوده ، هزینه سرمایه گذاری آنها مناسب باشد، در مصرف انرژی صرفه جویی کند و آلودگی در بر نداشته باشد. دوره تاسیسات سرمایشی و گرمایشی برگزار شده توسط مرکز آموزش مجازی پارس ، فرصتی در اختیار علاقمندان میگذارد تا اطلاعات جامع تری در این زمینه بدست آورده و عملا از آنها استفاده کنند. با توجه به ویژگی های ذکر شده، بهترین سیستم های پیشنهادی برای سرمایش و گرمایش ساختمان ها عبارتند از :

  • سیستم کولر آبی جهت سرمایش و موتورخانه حرارت مرکزی با رادیاتور جهت گرمایش
  • سیستم کولر گازی جهت سرمایش و موتورخانه حرارت مرکزی با رادیاتور جهت گرمایش
  • سیستم کولر گازی (اسپلیت) جهت سرمایش و رادیاتور با آبگرم تغذیه شده از پکیج گرمایشی
  • سیستم فن کویل جهت سرمایش و گرمایش با موتورخانه مرکزی با دیگ آبگرم و چیلر

 

بهترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی در منزل

سیستم های سرمایش و گرمایش جز ارکان اصلی منازل مسکونی هستند که زمینه آسایش و راحتی افراد را فراهم می کنند. بنابراین، برای تهیه سیستم های مناسب و کارآمد، ابتدا باید آنها را خوب بشناسید. انواع  تاسیسات سرمایشی و گرمایشی عبارتند از:

چیلرها

چیلر ،برای ایجاد سرمایش در فصل تابستان استفاده شده و به دو گروه چیلرهای جذبی و تراکمی (کمپرسوری) تقسیم می شوند. غالبا چیلرهای تراکمی برق زیادی مصرف می کنند بنابراین ، چیلرهای جذبی با استقبال بیشتری مواجه شدند. از جمله مزیت های چیلرهای جذبی این است که  از انرژی حرارتی برای تولید سرما استفاده می کنند ، نسبت به انواع کمپرسوری قطعات کمتری داشته و میزان خرابی و هزینه های تعمیر آن نیز کمتر است.

کولرهای آبی

کولرهای آبی با استفاده از تبخیر کردن آب، هوا را خنک نگه می دارند. از آنجایی که تبخیر زیاد منجر به افزایش رطوبت نسبی میشود بنابراین، روش سرمایش تبخیری (فرایندی است که در آن، از پدیده تبخیر به عنوان یک مولفه جذب کننده گرما استفاه می شود. در این فرایند، گرمای هوا جذب شده و به عنوان گرمای لازم برای تبخیر هوا مورد  استفاده قرار می گیرد ) باید در مناطقی استفاده شود که رطوبت نسبی کمتری دارند.

کولر گازی و اسپلیت

مزیت هایی که کولر گازی دارد شامل تصفیه کامل هوا، از بین بردن ویروس ها و باکتری های مضر، مصرف انرژی A و در نتیجه کاهش مصرف انرژی می شود. بنابراین، استقبال از این سیستم سرمایشی چشمگیر است.

اسپلیت ، نوعی کولر گازی است که هوای گرم را دریافت کرده و به صورت خنک به داخل بر می گرداند تا ترموستات به دمای دلخواه برسد. استفاده از اسپلیت در برج ها مشکل ساز خواهد بود زیرا لوله کشی آن محدود بوده و نمی توان تعداد کانال ها و طول آنها را مدیریت کرد.

مدرک  تاسیسات سرمایشی و گرمایشی 

 

بهترین-سیستم-های-سرمایشی-و-گرمایشی-در-منزل

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس