آموزش آشنایی با اصول مقاله نویسی

آشنایی با اصول مقاله نویسی :

 

مقدمه

مقاله نویسی از نتایج مطالعات و پژوهش های انجام شده به دست می آید که ضروری ترین سطح پژوهشگری به حساب  آمده است . اگر محقق نتواند پیشرفت علمی خود را، به اشتراک برای سایر محققان دیگر قرار دهد،  تحقیق هر اندازه هم که مهم باشد به عملکرد علمی آن ها کمکی نخواهد کرد. چون رشد و گسترش هر علمی از طریق ارایه و به هم پیوستن دانش به وجود آمده از سوی شخص دانشمندان آن علم به حقیقت می پیوندد.

پژوهشگر قبل از اقدام به پژوهش، نیاز به توجه و بررسی یافته های علمی پژوهشگران پیش از خود می باشد تا بتواند تحقیق های علمی خود را وسعت دهد،  بقیه نیز باید بتوانند به تحقیق های پژوهشی او دست پیدا کنند و با کمک آن فعالیت های علمی خود را نظم داده، و در طراحی و اتمام آن تلاش کنند.

 از مزیت های ضروری یک مقاله می توان به کوتاه و خلاصه بودن، به روز بودن و کامل بودن نگارش اشاره کرد. محقق ، قابلیت این را دارد که حاصل چندین ساله خود در یک کتاب کوچک، پژوهش، یا حتی یک رساله را به چکیده در یک مقاله علمی نیز تعریف کند تا اعضای محقق دیگر بتوانند با خواندن آن مقاله از همه مطالب آن، شناخت کامل پیدا کرده و در صورت لزوم به اصل تحقیقات رجوع کنند.

بدین صورت، در حال حاضر نشریات مختلفی در زمینه های علمی- پژوهشی منتشر می شود و مقاله های به چاپ رسیده در آن ها، موضوعات زیادی را در اختیار دانش پژوهان قرار می دهند. به این منظور پژوهشگران باید با روش های تالیف مقالات علمی آشنا باشند تا بتوانند به وسیله روش های صحیح ، نتایج تحقیقات و مطالعات خود را به صورت مقاله در اختیار بقیه علاقمندان قرار دهند.

خرید دوره آشنایی با اصول مقاله نویسی

 

آشنایی-با-اصول-مقاله-نویسی

 

نکات مقاله نویسی که آن ها را باید رعایت کرد :

پیام اصلی و خوانند مقاله، چون تمام هدف نویسنده راضی کردن خواننده به ارزش و اهمیت تحقیق انجام شده است و اگر محقق  به خواننده ها توجهی نداشته باشد، خواننده نیز به تحقیق، محقق بی توجه است.

ملاک های محتوای مقاله :

یکی از ضروری ترین چارچوب مقاله علمی و ارزشمندی کیفیت مقاله است. مقاله باید یافته های مهمی را در دانش گزارش نماید و دارای پیامی آشکار باشد. بنابراین پیش از تهیه مقاله، پژوهشگر باید به مهم بودن انتشار آن توجه نماید.

آموزش مقاله نویسی :

-    روش های تفکر: تلاش برای معلوم کردن مجهولات با  استفاده از علوم موجود است. بنابراین اساسی ترین قالب محتوا یک تحقیق علمی آن است که نوشته نامعلومی را روشن نماید. هر پژوهش علمی نیز به دنبال جواب دادن به سوال هایی است که تاکنون برای بازدید کنندگان پیدا نشده است.

 از این رو پژوهش علمی همیشه با یک طرح یا چند سوال شروع می شود که محقق به دنبال جوابگویی به آن هاست.

-    منطقی بودن : گفتار هر چیزی،  راه درست فکر کردن  و صحیح استدلال آوردن را فرا می گیرد، ابزار مهم یک مقاله علمی است و محقق باید شایستگی ضروری را در استدلال آوردن، تحلیل و محتوا و نتیجه گیری را داشته باشد.

***   قانون های تعریف ، طبقه بندی، روش های مختلف نمونه برداری و ... همه از ویژگی های منطقی یک مقاله علمی است که پژوهنده باید به آن توجه کند.

-    مستحکم و نظام دار بودن : مربوط به اجزای گوناگون مقاله با یکدیگر، که مناسب بودن آن ها  با عنوان مقاله و ارتباط عنوان های فرعی با همدیگر، از جمله مواردی است که به تحقیق، یکپارچگی و استحکام می بخشد.

-    مناسب بودن موضوع با نیازهای فعلی جامعه علمی : هر پژوهنده علمی باید نیازهای اساسی جامعه علمی خود را در نظر داشته باشد تا در حل مسایل آن برآید. بنابراین از طرح موضوعاتی که از الویت تحقیقی برخوردار نیستند و جامعه علمی، به آن نیاز ندارد، باید پرهیز کرد.

-    خلاقیت و نوآوری : هر محقق علمی زمانی می تواند تحقیقی، موفق و مفید انجام دهد که از فکری سازنده برخوردار باشد. مقالاتی که به جمع آوری موضوعات اکتفا می کنند، نمی توانند سهم زیادی در پیشرفت دانش بشری داشته باشند.

-    توضیح مطالب در حد ضرورت: از جمله مواردی که پژوهشگر در مقاله خود باید به آن توجه کند، دوری از حاشیه روی و زیاده روی است . بنابراین خلاصه نویسی نباید به گونه ای باشد که به ابهام کشیده شود. بر اساس این روش ها محقق باید به حدی مطالب را تفسیر کند که هدف وی برای خواننده روشن شود.

-    متناسب بودن با نظریه ها : هر رشته علمی ، تشکیل شده از نظریه ها و قوانینی که مورد اتفاق صاحب نظران آن مبحث است.  

تحقیق و پژوهش از اهمیت مهمی برخوردار است . همه پیشرفت های علمی صنعتی پژوهشی تکنولوژی و جامعه شناسی بر پایه تحقیق و پژوهش پایدار می باشد. اصلی ترین و مهم ترین  شیوه ارایه نتایج یک مطالعه و تحقیق، تهیه مقاله پژوهشی است.

آموزش آشنایی با اصول مقاله نویسی

 

نکات-مقاله-نویسی-که-آن-ها-را-باید رعایت-کرد

 

قواعد مقاله نویسی :

-    عنوان مقاله : اولین سطح یک مقاله علمی عنوان است که باید با موضوع اصلی مقاله مربوط باشد. عنوان مقاله باید ساده باشد و از به کار بردن اصلاحات ناشناخته خوداری نمود. از کلمات که در توصیف مطالعه نقش کلیدی دارند  را در مقاله به کار گیرید.   

-    نام نویسنده یا نویسندگان : نام نویسنده و همکارانی که در تحقیق مشارکت داشته اند به طور کامل ذکر شود. همچنین نویسنده اصلی که مسئول ارتباط با خوانندگان است باید مشخص شود و آدرس کامل و ایمیل وی در اختیار خوانندگان قرار گیرد.

-   چکیده : چکیده پس از عنوان بیشتر از سایر دیگر موضوعات دیگر خوانده می شود . در چکیده بخش های  مختلف شامل مقدمه، اهداف، روش ها و نتایج تحقیق به روش کوتاه ذکر می گردد.

-   مقدمه : یک پژوهش علمی علاوه بر ذکر مسئله موضوع باید دارای یک مقدمه باشد که ارزش مطالعه را بالا ببرد. متن مقدمه باید خوانا باشد و حتی الامکان به صورت خلاصه و حداکثر در دو صفحه ذکر شود.

-   روش تحقیق : در این قسمت از مقاله چگونگی و روش انجام دادن پژوهش توضیح داده می شود. نحوه تجزیه و تحلیل داده ها ذکر می گردد.

-   بحث و نتیجه گیری: در مبحث و نتیجه گیری، به نتیجه های ارایه شده می پردازیم. همچنین می توان به مقایسه نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر با نتایج سایر مطالعه ها با توجه به کلیه شواهد نتیجه گیری نمود. در صورت لازم می توان نتایج بهتری برای تحقیق آینده ارایه داد.

-   فهرست منابع : در پایان ضروری است که تمام منابعی که در مقاله استفاده شده است را قرار داد.


نحوه نگارش مقاله isi :

پژوهشگر باید ابعاد سه گانه محتوایی، ساختاری و نگارشی مقاله را مورد توجه قرار دهد. خلاصه هایی از اصول محتوایی و ساختاری یک مقاله علمی است. بررسی شیوه نگارش به شرح زیر می باشد :

-    متن علمی تا حد امکان باید مختصر و مفید باشد به همین جهت  لازم است از گذاشتن نقل قولهای غیر مهم  و گفته های عاطفی و احساسی پرهیز کرد.

-    از بیان کردن عبارت های نامعلوم و پیچیده باید دوری کرد.

-    باید از گفتن نوشته های طولانی و جمله های زیاد به گونه ای واضح بیان گردد.

-    در نوشتن  باید مطالب را ساده ، جذاب بیان کرد.

-    از بکار بردن کلمات مترادف به دلیل افزایش حجم متن باید جلوگیری کرد.

-    باید از به کار بردن حروف اضافه و حروف در متن پرهیز شود.

کتاب مقاله نویسی برای شروع نوشتن یک مقاله بهترین کار برای دانشجویان و علاقمندان است. علاوه بر سرعت در یادگیری اصول نگارش مقالات، د رانتخاب زمینه تحقیقاتی کمک زیادی خواهد کرد. اصول اساسی نوشتن یک مقاله کامل، هدف از تالیف  و انتشار کتاب به مقاله نویسان با توجه به مهم بودن میزان انتشارات مقالات علمی و تبادل یافته های علمی می باشد.

مرکز آموزش مجازی پارس به صورت علمی و کامل در کوتاه ترین زمان به شما علاقمندان می آموزد که چگونه یک مقاله نویس ماهر شوید ، دسترسی به مبحث مقاله نویسی خرید پکیچ دوره آموزش اصول مقاله نویسی از پارس می باشد.

 

مقاله نویسی به زبان انگلیسی :

مقاله نویسی به زبان انگلیسی زیاد سخت نیست کافی است  نسبت به زبان انگلیسی آشنایی داشته ولی توجه به نکاتی در قالب ساختار استاندارد و رایج مقاله انگلیسی نیز ضروری است که در پکیچ آموزشی بیشتر به آن پرداخته می شود.

مدرک آشنایی با اصول مقاله نویسی

 

مقاله-نویسی-به-زبان-انگلیسی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس