آمیخته بازاریابی و نه درسی که از آن یاد می‌گیریم

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله آمیخته بازاریابی و نه درسی که از آن یاد می‌گیریم  را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است.
آمیخته بازاریابی و نه درسی که از آن یاد می‌گیریم
آمیخته بازاریابی شاید یکی از اساسی‌ترین اما حیاتی‌ترین ابزارهای بازاریابی به شمار بیاید. درواقع هیچ استراتژی بازاریابی بدون تنظیم و تدوین آمیخته بازاریابی و رفع مشکلات آن تکمیل نمی‌شود. پس از آمیخته بازاریابی چه درس‌هایی می‌آموزیم؟


1- بازاریابی ماهیتی دینامیک دارد.
تمامی متغیرهای مختلف درآمیخته بازاریابی به یکدیگر کاملاً متصل هستند. بطوریکه یک تغییر کوچک در یک متغیر مطمئناً منجر به ایجاد تغییر در باقی عناصر این آمیخته می‌شود. به‌عنوان‌مثال – قیمت می‌تواند منجر به تغییر محصول، محل عرضه و همچنین روش تبلیغ و ترویج آن شود.


2- محصول مهم‌ترین عامل و فاکتور نیست.
باوجوداینکه یک محصول خوب و بی‌عیب و نقص اساس یک آمیخته بازاریابی را تشکیل می‌دهد، امام بدون داشتن قیمت مناسب، برنامه تبلیغاتی و ترویجی و همچنین توزیع مطلوب، محصول شما مشتریان زیادی به دست نمی‌آورد.


3- نمی‌توانید به قیمت‌های بازار بی‌تفاوت باشید.
رقابت با خودتان را جدی و هوشمندانه تلقی کنید و مطمئن باشید که رقبای شما توجه خاصی به شما و فعالیت‌های شما دارند. اگر با اتخاذ سیاست‌های قیمت‌گذاری اشتباه دچار لغزش شوید، مطمئناً ضرر و زیانی می‌بینید. داشتن یک قیمت بالا به رقبای شما به‌خوبی اجازه می‌دهد تا در هر جای بازار که تمایل داشته باشند نفوذ کنند، چراکه قیمت پایین در مقایسه با بازار همواره حاشیه سود زیادی را عرضه‌کننده ایجاد می‌کند.


4- اگر تبلیغ نکنید، به‌احتمال‌قوی موفق به فروش نمی‌شوید.
امروزه شدت رقابت در هر زمینه زیاد است و هیاهوی تبلیغاتی و ترویجی هم بسیار زیاد است و شنیده شدن پیام شما دراین‌بین توسط مخاطب بسیار سخت‌تر از گذشته شده است. به این منظور شما نیاز به داشتن یک پیام بسیار خوب و مناسب همراه با یک استراتژی ارتباطی دارید که به‌خوبی و با دقت تدوین‌شده باشد تا موجب به دست آوردن جایگاه خوب و مناسبی در ذهن مشتری شوید.


5- روش‌های توزیع خود را به‌منظور هماهنگی با محصولات از نو تعریف و برنامه‌ریزی کنید.
از مدت‌ها پیش استراتژی توزیع برای حوزه خرده‌فروشی بسیار واضح و روشن بوده است. موفقیت در حوزه خرده‌ فروشی به‌شدت بستگی به عناصر موقعیت، مکان و بازهم مکان فیزیکی شما از بین عناصر آمیخته بازاریابی دارد. دقیقاً همانند حوزه خرده‌فروشی برخی از دیگر انواع محصولات و کالاها هم وابسته به روش توزیع خودشان هستند، حالا خواه محصولات مصرفی با عمر کم باشند یا محصولات الکترونیک و با عمر زیاد، به‌هرحال روش توزیع شما باید با نوع بازار مخاطب شما کاملاً متناسب باشد.

6- به نیروهای خود انگیزه داده و این انگیزه را برای آن‌ها حفظ کنید.
از شرکت‌های بزرگ بپرسید که مهم‌ترین دارایی شما چیست و مطمئناً با این پاسخ از طرف آن‌ها روبرو می‌شوید که می‌گویند افراد مهم‌ترین دارایی ما هستند. اما پس‌ازاین سراغ کسب‌وکارهای خرد و محلی نزدیک خود بروید و می‌بینید که آن‌ها هم در پاسخ به این پرسش اشاره به افراد و مردم می‌کنند. پس به یاد داشته باشید که آموزش و اتخاذ روش‌های مناسب برای حفظ نیروی کار مناسب از بهترین روش‌های موفقیت کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ است.


7- به عناصر فیزیکی توجه کرده و آن‌ها را موردبررسی و بازبینی قرار دهید.
هرچند که عناصر فیزیکی در بحث مربوط به آمیخته بازاریابی ارتباط چندانی به محصولات ندارند، اما موفقیت یک صنعت خدماتی به‌شدت بستگی به عناصر فیزیکی دارد. برای این کار می‌توانید به برخی از کسب‌وکارهای خدماتی مطرح جهان یا حتی آژانس خدمات مسافرتی نزدیک به محل زندگی خودتان توجه کنید. به‌خوبی می‌بینید که همگی در محل کسب خود از عناصر فیزیکی استفاده می‌کنند که شما تشویق به توقف کردن در دفتر آن‌ها و استفاده از خدمات معرفی‌شده از طرف آن‌ها می‌کند. به‌طور مشابه به رستوران‌ها، کلاب ها، کافی‌شاپ‌ها و . . . توجه کنید و ببینید که آن‌ها هم با توجه به نوع مشتری خود از عناصر در محل کسب خود استفاده می‌کنند که مشتری را ترغیب به سفارش بیشتری می‌کند. این عناصر می‌توانند از طریق بازخوردها، مشورت‌ها و … که از طرف مشتری به دست می‌آیند هم انتخاب و مورداستفاده قرار بگیرند. استفاده از چنین تخصصی در بیرون از محیط خودتان و از طرف مشتری هدف در صورت تمایل به داشتن آمیخته بازاریابی مطلوب توصیه می‌شود.

8- فرایند فعالیت خود را تعریف کنید.
طرح اولیه خدمات مفهومی است که در حوزه کسب‌وکارهای خدماتی و پذیرایی تجربه مشتری از تعامل با کسب‌وکار شمارا مرحله‌به‌مرحله به‌صورت دقیق شرح می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، زمانی که یک مشتری قدم به داخل یک هتل می‌گذارد مرحله ورود تا خروج وی به‌طور کامل در یک طرح اولیه که از آن تحت عنوان بلوپرینت نام‌برده می‌شود، تعریف‌شده است. پس‌ازاینکه این فرایند به‌خوبی مورد شناسایی قرار گرفت، مراحل بعدی قدم‌به‌قدم طی می‌شود تا رضایت و خوشنودی مشتری حاصل شود. به‌عنوان نمونه‌ای دیگر می‌توان گفت که این روند برای بخش خطوط هواپیمایی هم به همین روال است.

9- با یک دید کلی و با یک نگاه از بالا به پایین به نتیجه نهایی بنگرید.
امروزه، مفهوم بازاریابی جامع تقریباً شناخته‌شده متداول است و تنها دلیل این موضوع هم به دلیل رقابتی بودن بسیار زیاد محیط‌های کسب‌وکار و اطلاع مدیران ارشد از میزان مزایا و سود حاصل از فعالیت و همکاری تمامی بخش‌های سازمان در کنار یکدیگر به‌عنوان یک سازمان هست. درواقع می‌توان گفت که هدف از این رویکرد وجود همکاری و هماهنگی بین بخش‌های مختلف سازمان است. پس از تهیه و تدوین آمیخته بازاریابی، دخیل کردن بخش‌های مالی و منابع انسانی و تفهیم تمامی بخش‌های این آمیخته بازاریابی به آن‌ها و همچنین تفهیم استراتژی‌های مرتبط و لازم برای آن‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این رویکرد موجب اطمینان و اعتماد بخشی به افراد و کارکنان شما و تمرکز آن‌ها به‌سوی هدف مشترک می‌شود.
مقاله آمیخته بازاریابی و نه درسی که از آن یاد می‌گیریم توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه مرکز آموزش مجازی پارس تدوین گردیده است.
منبع : مقالات منتخب مدیریت و بازاریابی

ثبت نام در دوره مدیریت بازاریابی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس