تفاوت بین بازاریابی استراتژیک و مدیریت بازاریابی

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله تفاوت بین بازاریابی استراتژیک و مدیریت بازاریابی را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است.

تفاوت بین بازاریابی استراتژیک و مدیریت بازاریابی

شاید این موضوع سؤال شما هم باشد که تفاوت بین مدیریت بازاریابی و بازاریابی استراتژیک در چیست و اینکه آیا ممکن است این لغات، لغاتی مشابه هم و یا حتی با یک معنی باشند و به‌اشتباه به‌جای یکدیگر مورداستفاده قرار می‌گیرند؟
در این مطلب سعی کرده‌ام تفاوت موجود بین این دو را مشخص کرده و برای شما توضیح دهم که نقش هر یک از این دو در فرایند بازاریابی یک مجموعه چیست؟
این دو مبحث مدیریت بازاریابی و بازاریابی استراتژیک درواقع دو مبحث شبیه به هم اما متفاوت از برخی جنبه‌ها است که بهترین روش برای توضیح دادن آن‌ها استفاده از یک مثال است. شرکت X یک شرکت تولیدکننده کالاهای مصرفی یا همان FMCG است که در سبد پرتفوی خودش 10 برند مختلف را دارد. وظیفه مدیریت بازاریابی در این حالت تعریف آمیخته بازاریابی و بخش‌های موردنظر برای هریک از این 10 محصول موجود در سبد پرتفوی شرکت است. در همین زمان طراحی آمیخته ترویجی، ترفیعی و تبلیغاتی و همچنین برند سازی برای آن‌ها هم تحت مسئولیت مدیریت بازاریابی قرار می‌گیرد.

تفاوت بین بازاریابی استراتژیک و مدیریت بازاریابی

مدیریت بازاریابی
بااین‌وجود، مسئولیت بازاریابی استراتژیک برای شرکت X یافتن رقبا در بازار، پیدا کردن سودآورترین بخش‌ها و همچنین چگونگی تبدیل کردن آن‌ها به گاو شیرده است. به‌طور مشابه، اگر قرار بر بررسی یک محصول یا برند یازدهم هم باشد یا قرار بر حذف یکی از این 10 محصول از سبد پرتفوی شرکت باشد، تصمیم‌گیری در مورد بازهم بر عهده بازاریابی استراتژیک سازمان قرار می‌گیرد. تحلیل SWOT، ورود به بازار، خروج از بازار، تصمیمات مختلف در رابطه با محصول و تصمیمات مختلف دیگر در این رابطه همه و همه در زیرمجموعه مسئولیت‌های بازاریابی استراتژیک قرار می‌گیرد.
در اصل، فعالیت‌های روزمره بازاریابی بر عهده بخش “مدیریت بازاریابی” است و این در حالی است که فعالیت‌های بلندمدت بازاریابی که اثرات بلندمدتی بر شرکت و آینده آن می‌گذارد هم بر عهده بخش “بازاریابی استراتژیک” قرار دارد. ازاین‌رو، اگر قصد تعیین تفاوت‌های بازاریابی استراتژیک و مدیریت بازاریابی را داشته باشید، تفاوت‌های این دو حوزه به‌قرار زیر هستند:
اگر فیلم جنگ جهانی Z را دیده باشید، در آن فیلم دیده‌اید که مفهومی تحت عنوان مرد دهم توضیح داده‌شده است. در این فیلم 9 مرد بر روی موضوعی با یکدیگر توافق دارند و این وظیفه شخص دهم است تا با موضوع مخالفت کند و بر روی آن به تحقیق و بررسی بیشتر بپردازد. بازاریابی استراتژیک درواقع شبیه به کار و مسئولیت مرد دهم است. اگر همه‌چیز درست و طبق برنامه پیش برود، بازاریابی استراتژیک باید به این نتیجه برسد که چیزی به راه اشتباه رفته و کار را از آن نقطه ادامه دهد.
این موضوع منجر به کم‌اهمیت جلوه دادن مدیریت بازاریابی نمی‌شود. این دو حوزه، دو حوزه به هم وابسته هستند که اهمیتی برابر با یکدیگر در یک سازمان دارند. اگر بازاریابی استراتژیک یک محصول را پیدا کند، آنگاه بدون کمک مدیریت بازاریابی محصول موردنظر در بازار شناخته نمی‌شود و عکس این موضوع هم صادق است. ازاین‌رو، همچنان که یک شرکت رشد کرده و بزرگ می‌شود، شرکت نیاز به دو بخش مجزا از یکدیگر به‌صورت زیرمجموعه بخش بازاریابی دارد که نام و فعالیت آن دو به قراری است که در بالا توضیح داده شد.
مقاله تفاوت بین بازاریابی استراتژیک و مدیریت بازاریابی توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه مرکز آموزش مجازی پارس تدوین گردیده است.
منبع : مقالات منتخب بازاریابی

ثبت نام در دوره بازاریابی استراتژیک و مدیریت بازاریابی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس