مقاله آسیب های ورزشی (شناخت ، پیشگیری و درمان)

پیشگیری :

درمان بازتوانی آسیب های ورزشی و باز گشت سریع ورزشکاران به میادین مسابقه از دغدغه های پزشک ورزشی و ورزشکاران است . همگان بر این عقیده هستند که پیشگیری بهتر از درمان و درمان آسان تر و کم هزینه تر از بازتوانی است و ما بر این عقیده‌ایم که آموزش مهمترین و اولین سطح پیشگیری است .

طب ورزشی :

طب ورزشی مواردی مانند پیشگیری ، تشخیص آسیب ها ، درمان ، توانبخشی و بازگرداندن ورزشکاران به صحنه فعالیت‌های ورزشی را در بر می‌گیرد .

مقاله آسیب های ورزشی (شناخت ، پیشگیری و درمان)

آیا می دانید چه عواملی باعث بروز آسیب ورزشی می شود ؟

1) ویژگیهای ورزشکار : ( سن ، میزان تحرک و فعا لیت ، خصوصیات فردی ، سطح تمرینات ، تکنیک پای غلط ، گرم نکردن ، رقابت فشرده ، رژیم غذایی و .....)

2) وسایل و تجهیزات ورزشی : (پوشش های محافظ نامناسب نور نامناسب و شرایط نامساعد جوی خطر بروز آسیب را افزایش میدهد )

3) ویژگی ورزش ها : (بسیاری ازآسیب های پای ورزشی بستگی به ماهیت ورزش دارد) به طور نمونه: ( ورزش های برخوردی مثل فوتبال و ورزش های رزمی خطر آسیب را افزایش می دهند )

آسیب های ورزشی حاد :آسیب های بافت نرم،آسیب های عضله – تاندون،آسیب‌های رباط لیگامان یا (رباط)، آسیب‌های پوست، خراشیدگی، بریدگی، آسیب های بافت سخت، (شکستگی) آسیب پای مفصلی و صفحه های رشد، آسیب ارگان پای (چشم،گوش، بینی، دندان و ...) .

علائم و نشانه های آسیب های ورزشی حاد:

1) درد شدید و ناگهانی

2) تورم، گرمی و التهاب ناحیه

3) عدم توانایی در تحمل وزن بدن روی اندام تحتانی

4) حساسیت در لمس ناحیه ی آسیب دیده

5) عدم توانایی در حد اکثر دامنه یک مفصل( محدودیت حرکتی )

6) بدشکلی (دفورمیتی)

7) خونریزی های زیر جلدی و ... .

جهت تسریع بهبودی بایستی اصول ( RICE ) را در  72   ساعت پس از آسیب حاد یا حتی بیشتر انجام داد.

- استراحت ( rest ) : بستگی به شدت آسیب می تواند از استراحت نسبی تا مطلق متفاوت باشد.

- یخ درمانی – سرما درمانی (ICE ) :کیسه حاوی یخ به مدت 15تا25 دقیقه روی محل آسیب دیده قرار می دهیم (این عمل را می توان  به تناوب در طول روز انجام داد)

نکته:  از قرار دادن کیسه یخ بر روی زخم باز اجتناب نمایید.

نکته: در نظر داشته باشیم که استفاده غیر عملی و بیش از حد از کیسه یخ، خود می تواند عوارض حادی برای ورزشکار داشته باشد.

- کمپرس- بانداژفشاری ( Compression ): بانداژاز سمت پایین به بالای عضله آسیب دیده انجام شود .

- بالا نگهداشتن عضو ( Elevation ): جهت جلوگیری از تورم و التهاب عضو آسیب دیده را بالاتر از سطح قلب قرار دهیم .

نکته مهم:

اگر هنوز ثبت نام نکرده اید برای درخواست مشاوره تلفنی رایگان این فرم را تکمیل کنید و یا عدد 2 را به 30006016 پیامک نمایید. مشاورین مرکز در اسرع وقت با شما تماس گرفته و اطلاعات کاملی پیرامون دوره آموزش مجازی آسیب های ورزشی و مدرک معتبر پایان دوره آن در اختیارتان خواهند گذاشت.

توجه :

ورزشکاری که دچار آسیب ورزشی شده است نباید تا زمان بهبود کامل در رقابت ها شرکت کند یکی از علائم  بهبود رهایی از درد در خلال انجام دادن تمرینهای شدید است.

توجه :درد را باید به عنوان علامتی اخطار دهنده در تخریب بافت در نظر گرفت بنابر این در صورت وجود درد باید فعالیت را متوقف کرد .

گرفتگی عضلانی :

گرفتگی عضلانی (cramp ): به انقباض پیوسته ، ناگهانی و دردناک عضله گفته می شود .

در خلال تمرین های طولانی به ویژه هنگامی که هوا خیلی گرم است مقدار زیادی از مایعات بدن از دست می رود این امر باعث کاهش آب بدن ورزشکار می شود و بدن ورزشکار مستعد ابتلا به گرفتگی عضلانی می گردد .

درمان : کشش عضله بر خلاف جهت انقباضی آن عضله لازم به ذکر است که این عمل باید توسط پزشک، فیزیوتراپ و کادر درمانی ماهر انجام شود زیرا در صورت انجام این عمل توسط افراد غیر ماهر ممکن است باعث صدمه بیشتر به عضله شود.

چگونه می توان از بروز صدمات ورزشی جلوگیری کرد :

به دلیل این که مربی اولین فردی است که با آسیب ورزشی برخورد می کند آشنایی مربیان ورزشی با اصول اولیه ی مواجه با آسیب لازم و ضروری می باشد .

با افزایش دانش و سطح معلومات مربیان و خود ورزشکاران – معاینات قبل از تمرین و مسابقه – بهبود کامل از آسیب قبلی – تمرینات بدنسازی اصولی و اجرای تکنیک های صحیح و ...  می توان از آسیب ورزشی جلو گیری کرد .

ثبت نام در دوره آسیب شناسی ورزشی

برچسب ها : انتشار دهنده: صادقیان|

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس