مقاله مدیریت پروژه و استانداردPMBOK

این مقاله با عنوان دوره آموزشی مدیریت پروژه و استانداردPMBOK توسط مرکز آموزش مجازی پارس جمع آوری و منتشر شده است . امروزه آموزش با شیوه های نوینی ارائه میشود و یکی از این شیوه ها آموزش مجازی میباشد که از جهات مختلفی همچون صرفه جویی در زمان و مکان به صرفه میباشد. نخستین گام در راستای آموزش مجازی را میتوان فرهنگ سازی ،ایجاد اعتماد و باور مردم نسبت به کیفیت بالای آموزش و مدرک آن عنوان کرد.
این مرکز با بیش از ۱۰۰ مدرس و اعضای هیئت علمی دانشگاه قرارداد همکاری در جهت تدوین محتوا اعم از جزوات درسی ، امکانات مولتی مدیا و همچنین ضبط فیلم های آموزشی نموده است . در حال حاضر مرکز پارس با اخذ مجوزهای لازم اقدام به آماده سازی بیش از 4۰۰ دوره ی آموزشی در شاخه های مختلف علمی نموده است. یکی از این دوره ها ، دوره آموزشی مدیریت پروژه و استاندارد pmbok یک دوره آموزشی بسیار کاربردی و علمی زیر گروه شاخه صنایع در مرکز آموزش مجازی پارس می باشد.

با توجه به رشد روز افزون علم و آموزشهای کوتاه مدت ، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر دوره آموزشی مدیریت پروژه و استانداردPMBOK را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است . در این خصوص و با توجه به اهمیت آموزشی مدیریت پروژه و استانداردPMBOK ، این دوره به صورت عمومی و مجازی برگزار می گردد و بسته آموزشی دوره مدیریت پروژه و استانداردPMBOK با توجه به امکانات و نیاز دانشپذیران به صورت پستی و سامانه یادگیری الکترونیکی عرضه می شود.
مدیریت پروژه و استاندارد PMBOK یک دوره آموزشی بسیار کاربردی و علمی زیر گروه شاخه صنایع در مرکز آموزش مجازی پارس می باشد. علاقه مندان به مدیریت پروژه و استاندارد PMBOK پس از ثبت نام در دوره، بسته ی آموزشی مدیریت پروژه و استانداردPMBOK را در درب منزل دریافت می نمایند. پس از مطالعه ی پکیج آموزشی و ارسال مقاله پایان دوره مدیریت پروژه و استانداردPMBOK به مرکز،گواهینامه معتبر مدیریت پروژه و استاندارد PMBOK را به صورت رایگان از مرکز آموزش مجازی پارس دریافت نمایند.
مدیریت پروژه در چند سال اخیر به یکی از کاربردی ترین و در عین حال استراتژیک ترین تخصص ها در پروژه های کشور تبدیل شده است و به دلیل تعدد پروژه ها در کشورمان از یک سو و نیاز به تخصص مدیریت پروژه از سوی دیگر، نیاز به فارغ -التحصیلان این رشته هر روز در حال افزایش است. هدف این دوره آشنایی با کلیه فرایندها و دانش های مدیریت پروژه است با هدف اینکه فرد را برای ورود به بازار کار در حوزه مدیریت پروژه آماده سازد لذا :هدف اصلی دوره آشنایی با حوزه های ۹ گانه دانش مدیریت پروژه است و اینکه این حوزه های ۹ گانه چگونه با یکدیگر یکپارچه شده و برای مدیریت یک پروژه از شروع تا پایان آن به کمک مدیران پروژه می آیند . این حوزه های ۹ گانه عبارتند از:
مدیریت یکپارچگی پروژه
مدیریت محدوده پروژه
مدیریت زمان پروژه
مدیریت هزینه پروژه
مدیریت تدارکات پروژه
مدیریت کیفیت پروژه
مدیریت منابع انسانی پروژه مدیریت ارتباطات پروژه

پم‌باک معروف‌ترین استاندارد جهانی در مدیریت پروژه است و رایج‌ترین معیار برای شکل‌دهی و ارزیابی سیستم‌های مدیریت پروژه به شمار می‌رود. بسیاری از رایج‌ترین تعاریف، اصطلاح‌ها و طبقه‌بندی‌هایی که امروزه در مدیریت پروژه به کار می‌روند از این استاندارد برداشت شده‌اند. به عبارت دیگر، پم‌باک زبان مشترکی جهانی در مدیریت پروژه است. عبارت پم‌باک (به انگلیسی: PMBOK) مخفف Project Management Body Of Knowledge است و در فارسی به گستره دانش مدیریت پروژه، پیکره دانش مدیریت پروژه یا به صورت ساده‌تر به دانش مدیریت پروژه ترجمه شده است. منظور از Body Of Knowledge مجموعه‌ای جامع از اطلاعات و مهارت‌هاست که یک حرفه را شکل می‌دهند.

تاریخچه ( مدیریت پروژه و استانداردPMBOK )
پم‌باک را موسسه‌ای بین‌المللی و غیر انتفاعی با نام موسسه مدیریت پروژه (به انگلیسی: PMI) تدوین کرده است. این استاندارد با تلاش گروه بسیار بزرگی از دست‌اندرکاران مدیریت پروژه گردآوری شده و مبنای تدوین آن نیز الگوهای موفق و تجربه‌های این اشخاص بوده است و نه تئوری محض. اولین پیش‌نویس استاندارد در سال ۱۹۸۷ میلادی تهیه شد و نسخه‌های مختلف آن در سال‌های بعد منتشر شدند. آخرین نسخه آن، یعنی نسخه ۴، در اواخر سال ۲۰۰۸ منتشر گردید.

محتوای استاندارد ( مدیریت پروژه و استانداردPMBOK )
استاندارد پم‌باک ۴۲ فرایند برای مدیریت پروژه معرفی می‌کند. ۴۲ نوع کاری که برای مدیریت هر نوع پروژه‌ای کافی است. در پم‌باک و اکثر استانداردهای دیگر، مدیریت پروژه از جنبه‌های تخصصی پروژه جدا می‌شوند، زیرا الگوی موفق این است که مدیر پروژه خود را درگیر مسایل تخصصی پروژه نکند. به خاطر این انتزاع، امکان شکل دادن به چهارچوبی کلی که برای هر نوع پروژه قابل استفاده باشد به وجود می‌آید.
برخی از فرایندها اختیاری و اکثر آن‌ها اجباری هستند. تیم مدیریت پروژه باید فرایندهایی که برای پروژه لازم هستند را در ابتدای کار مشخص کند و تعیین کند که هرکدام از آن فرایندها به چه ترتیب در پروژه اجرا خواهند شد. در پم‌باک راهنمایی‌های زیادی در مورد هر فرایند وجود دارد، ولی این راهنمایی‌ها برای عملیاتی ساختن آن‌ها کافی نیست و به همین خاطر شکل دادن به یک سیستم مدیریت پروژه کامل نیاز به تجربه و دانشی تکمیلی دارد که انتظار می‌رود در تیم مدیریت پروژه وجود داشته باشد.
۴۲ فرایند مدیریت پروژه پم‌باک به دو شکل دسته‌بندی می‌شوند تا درک آن‌ها برای مخاطب ساده‌تر باشد. یک دسته‌بندی بر اساس گروه‌های فرایندی و دسته‌بندی دیگر بر اساس حوزه‌های دانش است.

گروه‌های فرایندی ( مدیریت پروژه و استانداردPMBOK )
گروه‌های فرایندی، فرایندهای پم‌باک را بر اساس توالی مفهومی آن‌ها دسته‌بندی می‌کنند. در پم‌باک ۵ گروه فرایندی وجود دارد:
گروه فرایندی آغازش، که برخی کارهای اولیه که برای شروع پروژه لازم هستند را انجام می‌دهد.
گروه فرایندی برنامه‌ریزی، که برنامه‌ریزی پروژه را به عهده دارد.
گروه فرایندی اجرا، که اجرای برنامه‌های پروژه را به عهده دارد.
گروه فرایندی نظارت و کنترل، که مطابقت اجرا و برنامه را ارزیابی می‌کند.
گروه فرایندی خاتمه، که برخی کارهای پایانی پروژه را انجام می‌دهد.
پس از آغازش پروژه، برنامه‌ریزی آغاز می‌شود. فقط بعد از این‌که برنامه‌ریزی اولیه پایان یابد می‌توان اجرای پروژه را شروع کرد. برنامه‌ریزی پروژه همچنان به کار خود ادامه می‌دهد تا همراه با اجرای پروژه دایماً برنامه‌ها را بازنگری، اصلاح و تدقیق کند. گروه فرایندی نظارت و کنترل همزمان با برنامه‌ریزی و اجرا کار می‌کند و وظیفه اصلی آن ارزیابی مطابقت اجرا و برنامه‌ریزی و پیشنهاد دادن اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه است. در نهایت پس از این‌که کارهای پروژه تمام شوند، تعدادی فرایند برای خاتمه دادن به پروژه و تحویل رسمی آن انجام می‌شود. اگر پروژه به چند فاز تقسیم شده باشد، تمام گروه‌های فرایندی برای تک تک فازها تکرار می‌شوند. هیچکدام از گروه‌های فرایندی را نمی‌توان حذف کرد.
حوزه‌های دانش ( مدیریت پروژه و استانداردPMBOK )
دومین دسته‌بندی فرایندها بر اساس حوزه‌های دانش است. حوزه‌های دانش فرایندها را بر اساس نوع مهاتی که نیاز دارند تقسیم می‌کنند. حوزه‌های دانش پم‌باک نسخه پنجم به شرح زیر می باشد:
1-حوزه دانش مدیریت یکپارچگی پروژه
2-حوزه دانش مدیریت گستره پروژه
3-حوزه دانش مدیریت زمان پروژه
4-حوزه دانش مدیریت هزینه پروژه
5-حوزه دانش مدیریت کیفیت پروژه
6-حوزه دانش مدیریت منابع انسانی پروژه
7-حوزه دانش مدیریت ارتباطات پروژه
8-حوزه دانش مدیریت ریسک پروژه
9-حوزه دانش مدیریت تدارکات پروژه
10-حوزه دانش مدیریت ذینفع
در هر حوزه یکی از موضوعات مدیریت پروژه مدیریت می‌شوند. به عنوان مثال در حوزه مدیریت زمان شیوه مدیریت زمان مشخص می‌شود (شیوه برنامه‌ریزی، ارزیابی، گزارش‌دهی و ...)، برنامه زمان‌بندی تهیه می‌شود، وضعیت زمانی واقعی و برنامه‌ریزی شده پروژه مقایسه می‌شوند، در صورت وجود انحراف اقدامات اصلاحی و پیش‌گیرانه پیشنهاد می‌شوند.

ثبت نام در دوره مدیریت پروژه و استانداردPMBOK

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس