مقاله تعريف مديريت

تعریف مدیریت:

مدیریت، هنر است و تكنولوژی نیز تا حدودی این چنین است. مدیریت، هنر هدایت و اداره كسب و كار است و هدایت و كنترل سازمان و سوق دادن به سمت تحقق اهداف را شامل می‌شود.
مدیریت تكنولوژی:

تخصصی میان رشته‌ای است كه علوم پایه، مهندسی و دانش و روشهای مدیریت را یكپارچه می‌كند و بر تكنولوژی به عنوان عامل خلق ثروت تاكید می‌شود. مدیریت تكنولوژی به مفهوم مدیریت سیستم‌هایی است كه به ایجاد، كسب و استفاده از تكنولوژی كمك می‌كند. فرض اساسی مدیریت تكنولوژی این است كه تكنولوژی، مهم ترین عامل تأثیرگذار در ایجاد سیستمی مبتنی بر ثروت است.

مدیریت تكنولوژی در سطح بنگاه:

تكنولوژی باید مرتبط با نیازهای مشتری باشد، بدین جهت كه این نیازها را ارضاء نماید و به اهداف اجتماعی برسد. تكنولوژی محرك رشد اقتصادی است. مدیریت تكنولوژی اجزای مختلف عملیاتی سازمان همچون تحقیق و توسعه، طراحی، تولید، بازاریابی، پرسنل و اطلاعات را تحت تأثیر قرار داده و فعالیت‌های عملیاتی و استراتژیك بنگاه را شامل میشود. 


مفهوم تكنولوژی:

تكنولوژی را میتوان كلیه دانش‌ها، ابزارها، روش‌ها و سیستم‌های بكار رفته در ساخت محصولات و ارایه خدمات، تعریف كرد. در بیانی ساده‌تر تكنولوژی روش انجام كار و ابزاری است كه توسط آن به اهداف خود نایل می‌شویم.

مقاله تعريف مديريت

 

زلنی، چنین عنوان می‌كند كه هر تكنولوژی شامل سه جزء قابل تمایز از یكدیگر و دارای اهمیت یكسان است. این اجزا عبارتند از:

  • سخت افزار
  • نرم افزار
  • مغز افزار

علاوه بر سه جزء بالا، جزء دیگری نیز باید بطور مستقل در نظر گرفته شود:

دانش فنی
دانش و تكنولوژی:

تكنولوژی، دانش لازم برای ساخت كالاها، ارایه خدمات بهتر و اداره بهتر منابعی است كه با ارزش و محدودند. توسعه و پیشرفت تكنولوژی، گسترش دانش را ده دنبال خواهد داشت. تحولات تكنولوژی اطلاعات در نیمه دوم قرن بیستم، به حجم اطلاعات موجود جهان افزوده است. این امر باعث انفجار دانش و موجب تحولات و پیشرفت‌های عظیمی در تكنولوژی شده است.

ثبت نام در دوره های مدیریت

برچسب ها : انتشار دهنده: صادقیان|

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس