مقاله مدیریت فناوری اطلاعات

1-  فناوری اطلاعات در سازمان

سیستم اطلاعات : سیستمی جهت پردازش و تحلیل و انتشار اطلاعات برای هدفی خاص ترکیب آن از سخت افزار , نرم افزار , داده و رویه هاست .

برنامه کاربردی : برنامه جهت اجرای کار خاص در امور مربوطه می باشد برای مثال در یک شرکت در بخش مالی از برنامه همکاران سیستم استفاده می شود و.....

تجزیه و تحلیل یک داده به عنوان ورودی پردازش و در خروجی میرود که به قولی آماده بهره برداری می باشد.

2-  طبقه بندی و سیر تکامل سیستم های اطلاعات

1-2 سیستم اطلاعات کاربردی : اصلی ترین قسمت در یک شرکت در بخش مالی , اداری , برنامه ریزی, فروش, مدیریت, پشتیبانی, انبار ... سازماندهی میشود.

2-2 سیستم اطلاعات سازمانی : سیستمهای اطلاعاتی تمام سازمانها یا بخشی از آن را تحت پوشش قرار میدهد. به همراه برنامه کاربردی جهت کار در سازمان مورد استفاده قرار میگیرد مانند برنامه برنامه Autocad که در دفاتر فنی پروژهها کاربرد دارد.

مقاله مدیریت فناوری اطلاعات

سیستم های بین سازمانی : سیستمی که بین دو یا چند شرکت سیتم منابعی را متصل می کند مانند سروری که چندین شرکت همزمان با هم با آن کار میکنند .

سیستم های پردازش تراکنش : به کنترل , ذخیره , پردازش , گرداوری سازمان می پردازند .

MIS : به برنامه ای خاص که در یک محیطی اطلاق می شود و نیز برای سیستم های مدیریت کاربرد دارد.

پشتیبانی از فناوری اطلاعات فعالیت های سازمانی :

فعالیت های عملیاتی : ثبت ورود و خروج , سفارش , دستور خرید , TPS , MIS ها و سیستم های سیار.

فعالیتهای مدیریتی : جهت برنامه ریزی , سازماندهی و کنترل

فعالیتهای استراتژیک : جهت تغییر در شرایط خاص ایجاد می شود مثلا معرفی یک خط تولید جدید , حذف یا توسعه سازمان , برنامه ریزی بلند مدت و سیستم استراتژیک کسب و کار الکترونیکی که میتوان به تجارت الکتروینکی اینترنت فروشگاهی , دانشگاههای مجازی و تبلیغات اشاره کرد .

زنجیره تامین : از سه بخش تشکیل می شود

زنجیره بالایی , داخلی و پایینی

به عنوان مثال زنجیره بالایی موارد پاییه یک محصول می باشد مثلا برنامه برنامه نویسی از زنجیره داخلی شامل نوشتن برنامه ای است که در زنجیره بالایی قرار دارد و در نهایت زنجیره پایینی خروجی برنامه و استفاده از آن می باشد که پشتیبانی فناوری اطلاعات در هر کدام از بخش ها امکان پذیر است.

زیر ساخت فناوری اطلاعات :

1. سخت افزار 2. نرم افزار 3. شبکه و امکانات ارتباطی (اینترنت و شبکه های ارتباطی)

4. مرکز داده 5. نیروی مدیریت اطلاعات

معماری سرویس گیرنده و سرویس دهنده: سیستم سرویس گیرنده به عنوان مثال در یک شبکه clint گفته میشود و سیستم سرویس دهنده server گفته میشود.که هدف صرفه جویی در زمان , هزینه و...میباشد.

اینترنت: مجموعه ای از میلیونها سیستم به هم پیوسته که تشکیل یک شبکه بسیار بزرگ را میدهد.

شبکه داخلی: ارتباط داخلی در سازمان را برقرار میسازد.

شبکه خارجی: ارتباط خارجی را توسط اینترنت بین دو یا چند شرکت برقرار میکند.

سیستم های تجارت الکترونیکی مبتنی بر وب:

این سیستم ها که هم خارجی هستند هم داخلی سیستم های مبتنی بر وب نام دارند که میتوان از طریق اینترنت به تجارت و کار خود ادامه داد, مانند فروشگاههای مجازی که تمامی مردم دنیا را تحت پوشش خود قرار میدهدکه همگان بصورت خیلی راحت به ان دسترسی دارند.که از این طریق بازار الکتریکی بوجود میاید چون تمامی خریدها ,سفارشها , فروشها و مبادلات از طریق شبکه مجازی انجام میپذیرد.

پردازش اشتراک عمومی : به گفته بیل گیتس :اشتراک عمومی به مانند دریافت قبض اب , برق ,تلفن در دسترس و مطمئن میباشد. موضوعات مربوط به فناوری اطلاعات: نحوه اتخاذ راهبر توسط مدیران ارشد , نحوه کاهش بودجه , همترازی معماری فناوری اطلاعات , پیشبرد فناوری اطلاعات , یکپارچه سازی برنامه ها , اپدیت کردن اطلاعات سازمانها , بروز رسانی.

کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیکی :

تجارت الکترونیکی : فرایند خرید , فروش , انتقال یا تبادل محصولات از طریق شبکه های کامپیوتری از جمله اینترنت را تجارت الکترونیکی میگویند.

سازمانهای تجارت الکترونیکی : سازمانهایی که مشغول فعالیت هستند سازمان تجارت الکترونیکی میگویند.

انواع تجارت الکترونیکی :

1. سازمان با سازمان

2. تجارت مشترک

3. سازمان با فرد

4. فرد با فرد

5. سازمان با سازمان با فرد

6. فرد با سازمان

7. تجارت درئن سازمانی

8. دولت به شهروندان

9. تجارت سیار

که هر کدام از موارد فوق می توان از طریق کاتالوگ ها یا در مزایده های فروش به تجارت خود دست بزنند.

مکانیزم های اصلی تجارت الکترونیکی :

1: کاتالوگ الکترونیکی

2: حراجی های الکترونیکی

3: داده و سند

فروشگاه الکترونیکی : صد ها مغازه منفرد در اینترنت هر یک با یک آدرس وجود دارد

که این مغازه های مجازی تحت وب خود تشکیل بازار الکترونیکی را می دهد.

بانک داری مجازی : شامل پرداخت قبض ها , تقاضا وام و انواع ثبت نام ها که بسیار مقرون به صرفه است.

بازار کار بر خط : اینترنت منبه مناسبی جهت پیدا کردن شرکت های مناسب است.

خدمات مسافرتی : از طریق اینترنت می توان جهت رزرو بلیط های مسافرتی رزرو هتل ها و ... استفاده میشود.

مراحی خدمات به مشتری :

1 : حصول (سفارش)

2 : مالکیت (پشتیبانی فنی , سئوالات خبرنامه)

3 : ترک (جهت تعویض و فروش مجدد)

تبلیغات : از راه های بسیار زیادی تبلیغات می توان انجام داد . اینترنت یکی از پر کاربرد ترین مواردی است که می توان از طریق صفحات وب , پست الکترونیک , کاتالوگ و بروشور الکترونیکی و... تبلیغات را برای عموم که بسیار می تواند پر بیننده باشد قرار داد .

تجارت الکترونیکی در سازمان :

تجارت الکترونیک الکترونیک سازمان با کارکنانش : اجازه شرکت در کلاس های آموزشی (الکترونیک , بسته های مسافرتی , بلیط هایی به مناسبتهای گوناگون از شبکه داخلی سازمان بخرند).

تجارت بین چند واحد درون سازمان : به کلیه فرایند خرید و فروش های داخلی یک سازمان محسوب می شود.

تجارت بین دو یا چند کارمند سازمان : کارمندان می توانن آگهی های خود در شبکه داخلی قرار داده که دیگر کارمندان به خرید و فروش بپردازند.

دولت اکترونیک : استفاده از اینترنت به طور عام و تجارت الکترونیک به طور خاص.

کلاهبرداری در اینترنت : کلاهبرداری در اینترنت از خود اینترنت نیز سرعت بیشتری دارد . کلاهبرداری از نوع سهام , جوایز برنده شدن , دزدی از نوع بانکی , اطلاعاتی شخصی و.....

مدیریت دانش :

مدیریت دانش : از آنجا که این مدیریت ریشه در سیستم های خبره سازمانی و یادگیری سازمانی و نوآوری دارد به خودی خود ایده جدیدی نیست مدیر موفق همیشه سرمایه های فکری بهره برده و ارزش آن را تشخیص می دهد.

دانش : در چارچوب فناوری اطلاعات , دانش , با داده و اطلاعات بسیار متفاوت است . داده مجموعه ای از دانستنی ها و محاسبات آمار است اما اطلاعات داده سازمان یافته یا پردازش شده می باشد

اجزای سیستم های مدیریت دانش : از سه بخش تشکیل شده است.

1- ارتباطات 2- همکاری 3- ذخیره سازی و بازیابی

فناوری ارتباطات : نظیر پست الکترونیکی , اینترنت , شبکه های داخلی , شرکت و دیگر ابزارهای مبتنی و وب , فکس , تلفن و.....

فناوری همکاری : جهت کار گروهی در یک سازمان به صورت گروهی بر روی مستندات مشترک کار نمود.

فناوری ذخیره و بازیابی : یک سیستم مدیریت داده جهت ذخیره سازی و مدیریت دانش می باشد.

سیستم های هوشمند و تصمیم یار مدیریت :

مدیریت : روندی است که توسط آن اهداف سازی با کاربرد منابع (افراد , پول , انرژی , مواد اولیه , فضا و زمان) به دست می آید.

تصمیم گیری : تصمیم به انتخاب بین دو یا بیشتر اطلاق می شود

نیاز مدیران به فناوری اطلاعات : بدون اطلاعات معتبر و مرتبط اتخاذ تصمیمات خوب بسیار دشوار است.

پشتیبانی کامپیوتری از تصمیمات ساختار یافته : تصمیمات ساختار یافته و نیمه ساختار یافته به ویژه از نوع عملیاتی و کنترل مدیریتی در دهه 50 توسط کامپیوتر صورت گرفت .

مفاهیم DSS : یک روش دقیق به عنوان یک رویکرد یا فلسفه در نظر گرفته می شود DSS از تمامی تصمیمات پشتیبانی به عمل می آورد.

DSS : از چندین تصمیم وابسته به هم یا متوالی پشتیبانی می کند DSS معمولا از مدل های کمیتی استفاده میکند DSS را میتوان از طریق وب توزیع کرد.

هوش مصنوعی : هوش مصنوعی با دو ایده اساسی مرتبط است . اول تفکر انسانی و دوم مصنوعی توسط ماشین ها (کامپیوتر و رباط) در پی واقعه 11 سپتامبر به دلیل توانایی برای کمک به مبارزه علیه تروریسم توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. دانش و هوش مصنوعی : اگر چه سیستم های کامپیوتری قادر به برنامه ریزی از خود نیستند که توسط دانش بشر برنامه ریزی می شود که دانش نیز اطلاعات سازمان یا فته ای است که برای حل مشکلات و تصمیم گیری به کار میرود.

فناوری تجاری هوش مصنوعی :

توسعه ماشین هایی که دارای خصوصیات هوشمندانه از علوم و فناوری متعددی بهره می برد هوش مصنوعی به خودی خود یه حوزه تجاری نیست بلکه مجموعه ای از مفاهیم و ایده است.

کاربردهای سیستم های خبره : یکی از مفید ترین کاربردهای سیستم خبره قرار دادن آن به عنوان یک جزء در سایر سیستم ها است . اجزای سیستم خبره که بخش های شفاف فرآیند سیستم ها تبدیل شده اند.

شبکه های عصبی مصنوعی : این شبکه ها الهام گرفته از بیولژی انسان هستند و ایده آنها از شیوه عملکرد مغز بشر گرفته شده است.

منطق فازی : از طریق شبیه سازی استدلال انسانی به تردید ها پرداخته و کامپیوتر را جهت رفتار با دقت و منطق کمتر نسبت به کامپیوتر های قدیمی توانمند می سازد. پایه منطقی این رویکرد آن است که تصمیم گیری همیشه سیاه و سفید یا درست یا غلط نیست این امر غالبا شامل حوزه های خاکستری که واژه ممکن است برای آن نادرست تر باشد.

مدل برنامه ریزی کسب و کار : توسط IBM تهیه گردید و تا کنون بر مدل هایی چون روش شرکت مشاوره اندرسون و مهندسی اطلاعات مارتین و فینکشتاین تاثیر گذارده است.

برنامه ریزی معماری های فناوری اطلاعات :

به ساختار کلی سیستم های اطلاعات یک سازمان اطلاق می گردد که شامل دو دسته هستند. برنامه هایی در سطح مدیریتی و برنامه هایی که به فهالیتهای عملیاتی کارکردی منتسب می گردد.

تاثیرات فناوری اطلاعات بر افراد جامعه و سازمانها : یکی از تاثیرات مهم این تحول از بین بردن زمان , فضا و فاصله می باشد.ارتباط پر سرعت سراسر جهان شرکت ها را وادار ساخته است که امکانات تولیدی خود را سراسر گسترش می دهند. و با بازاهای مالی و بین المللی ارتباط بر قرار کنند.

کار از راه دور : دسترسی به اینترنت پر سرعت و شبکه های داخلی و خصوصی ایمن کار از راه دور و خارج از خانه را به دفتر محل کار و منزل ..... فراهم ساخته است. که باعث کاهش هزینه , زمان و سرعت بالا از مزایای این فناوری می باشد.

کیفیت زندگی : به معیار های استاندارد مطلوب زندگی اطلاق می شود. استفاده از رباط در محیط کار خطرناک و نامطلوب یکی از راههای ارتقاء کیفیت زندگی به کمک فناوری اطلاعات است .رباط ها برای کشاورزی , بیمارستانها و حتی خانه ها رایج می باشد و کارهای نظامی نه تنها جان سربازان را در امان دارند بلکه دقت و کیفیت کار را نیز بالا می برد.

ثبت نام در دوره مدیریت فناوری اطلاعات

برچسب ها : انتشار دهنده: صادقیان|

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس