تکنیک های طلایی جذب مشتری

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله تکنیک های جذب مشتری را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است.
تکنیک های جذب مشتری
تکنیک اول : ایجاد اولین تصویر در ذهن مشتری
همیشه اولین تعاملات با افراد از نگاه اول و اولین برخورد حاصل میشود . با اولین نگاه ارتباط شکل میگیرد. همه ما به دنبال این هستیم که بتوانیم تاثیر بهتری از خود در ذهن افراد و مشتری هایمان باقی بگذاریم. مردم عادت به قضاوت کردند دارند، شاید باور نکنید ولی مشتری ها در ناخودآگاه خود درباره حالت چهره و لبخندی که بر لب دارید یا ندارید، درباره شما، شخصیت شما، طبقه اجتماعی شما، کسب وکارتان و بسیاری موارد دیگر قضاوت میکنند!
اینجاست که اهمیت اولین برخورد با مشتری خود را بروز میدهد. همیشه این نکته طلایی  را به خاطر داشته باشید که مشتری ها طرز برخورد کارکنان و فروشندگان را تنها به حساب شخصیت فردی آن ها نمیگذارند آنها وارد یک فروشگاه و وارد یک کسب و کار شده اند  پس رفتار فروشندگان شما را به حساب کل فروشگاه، کسب و کار، برند شما و حتی کالا یا خدمتی که میخواهید ارایه دهید میگذارند! و البته حق هم دارند! بسیار ملموس است اگر در گفتگو های روزمره مردم مثلا میشنویم :
A : ” این را ازفلان  فروشگاه در فلان خیابان خریده ام…”
B :” آهان ، همان که کارکنانش هنوز وارد نشده اینقدر” بفرمایید داخل” میگویند که آدم را کلافه میکنن!…”
این تنها یک مثال است ولی بسیاری از ما حتی به جای اینکه نام فروشگاه یا برند را به ذهن بسپاریم کاملا غیر ارادی رفتار کارکنان آن کسب و کار را به یاد می آوریم. اینجاست که اهمیت ارتباطات غیر کلامی در اولین برخوردها خود را نشان میدهد. رفتار کارکنان معرف کسب و کار و برند ما میشود و مشتری ها به خصوص مشتری های گذری به جای برند ما برخورد های کارکنان ما را به یاد می آورند.

تکنیک های طلایی جذب مشتری


این اولین برخورد است که به مشتری انگیزه میدهد تصمیمات اولیه را بگیرد: تصمیماتی  مثل اینکه وارد فروشگاه بشود یا نشود، اگر وارد شد فقط به نگاه اجمالی به اجناس اکتفا کند و فروشگاه را سریع ترک کند یا تصمیم بگیرد برای یافتن کالای دلخواه خود از کارکنان نیز درخواست کمک کند و …
میخواهم نظرتان را به یک موضوع جالب جلب کنم: بسامد هایی که گوش انسان میتواند آن ها را درک کند بین ۵۰ تا ۱۵۰۰۰ سیکل در ثانیه است و از یک محدودیت نسبی برخوردار است، در حالیکه بسامد نوری که چشم انسان میتواند آن را تشخیص دهد میتواند از ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ معادل ۱۰۱۵ سیکل در ثانیه بالاتر رود! پس ارتباطات و اطالاعاتی که مشتری با یک نگاه از کارمندان و فروشگاه ما میبیند در تعداد بسیار بیشتر و در اولین قدم بسیار ارزشمند تر از اطلاعاتی است که گوش، آن ها را دریافت میکند.
بسیاری از افراد برای تعامل با مشتری تمرکز خود را بر گفتگو و شروع صحبت میگذارند ولی تاثیر اولین نگاه و برخورد قبل از شکل گیری گفتگو را نادیده میگیرند، باید بدانید دلیل اینکه بسیاری از مشتری ها حتی رغبت و انگیزه لازم برای شروع صحبت با کارکنان یک فروشگاه را ندارند و در بعضی موارد احساس میکنند مشتری از گفتگو با آن ها میگریزد  این است که در بسیاری از موارد تصویر اولیه خوبی در ذهن آن ها شکل نگرفته است. مشتری ها تصویر اولیه ذهن خود را با یک نگاه به حالات چهره و ظاهر کارکنان شکل میدهند و در مرحله بعد کاملا به صورت ناخودآگاه به دنبال این هستند که تصویر ذهنی خود را راستی آزمایی کنند! همه این موارد در کسری از ثانیه در ذهن مشتری اتفاق میافتد.
پس برای اولین گام سعی کنید برای گذاشتن بیشترین تاثیر در اولین برخورد همیشه لبخند به لب داشته و ظاهری آراسته داشته باشید و این را به تمامی کارشناسان فروش خود نیز انتقال دهید. وضعیت ظاهری اولین اطالاعاتی است که مشتری از شما میگیرد. یک لباس و ظاهر اراسته و نه الزاما فاخر این پیغام را به مشتری میدهد که شما اعتماد به نفس بالایی دارید و به دنیای اطراف خود بها میدهید. همانطور که گفتیم مشتری این اطلاعات را نه تنها به حساب شخص شما بلکه به حساب کالا، خدمت و برند شما نیز میگذارد.
مشتریان درباره ظاهر شما چند نوع قضاوت و داوری میکنند مانند:
طبقه اجتماعی شما
شخصیت اخلاقی شما
میزان دارایی و ثروت شما
میزان مهارت شما
میزان تحصیلات شما
میزان موفقیت شما
چقدر عالی میشود اگر بتوانیم با یک ظاهر آراسته تمامی این ویژگی های ارزشمند را در ذهن مشتری به کسب و کارمان تعمیم دهیم!
به کارکنان خود این نکته را یادآور شوید که لبخند به لب داشته باشند و شادی را به مشتری انتقال دهند ، متاسفانه بیشترین کارشناسان فروش در فروشگاه ها از همان اول که مشتری پا به فروشگاهشان میگذارد در فکر فروختن یک کالا هرچند جزیی به مشتری هستند، آن ها نمیدانند که تا زمانی که شما نتوانید تاثیر اولیه خوبی در ذهن مشتری بگذارید مشتری رغبت گوش دادن به شما را ندارد ، چه برسد به اینکه بخواهد به شما اعتماد کرده و حرف هایتان را گوش دهد یا بخواهد حتی تصمیم به خرید بگیرد.
اهمیت ارتباطات غیر کلامی اولیه را هیچ گاه نادیده نگیرید و بدانید که حالت های منفی سریع تاثیر میگذارند ، همیشه نیت خوبی به مشتریانتان داشته باشید و از تفکر مثبت کمک بگیرید. در مورد مشتری خود بد فکر نکنید و منتظر واکنش بد نیز نباشید و بدانید امواجی که شما از خود ساطع میکنید برداشت های قبل از صحبت کردن و روند شروع صحبت را شکل میدهند.
مقاله تکنیک های طلایی جذب مشتری توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه مرکز آموزش مجازی پارس تدوین گردیده است.
منبع : مسیرذهنی

ثبت نام در دوره فروش حضوری و تکنیک های مراقبت از مشتری

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس